Nej, det är inte så stor skillnad på att elda upp en lokal och att driva tvinga ett företag i konkurs. Det kan rent av vara många gånger vara större kapitalförstöring att tvinga företag i konkurs än att elda upp företagets lokaler.
Om dom inte går med på utpressarnas krav förstås.
Som jag förstått det så tillåter inte kollektivavtalen att företaget betalar högre lön till utvalda personer. Det är ju ofta så att det kanske är 20% av personalstyrkan som står för kanske 50% av produktionen. Betalar man dessa 20% högre lön än övriga för att få behålla samt locka fler av den sortens individer då har man ändå gjort en god affär. Men det tror jag dock inte att facket accepterar om jag fattat rätt.
Oskäliga lönsekillnader är inte något som kollektivavtalen hanterar. Det är lagen som säger att man inte får ha oskäliga lönsekillnader. Dvs skillnader beroende på kön, sexuell läggning osv.
Däremot finns det inget hinder för skäliga lönsekillnader. Skäliga skillnader är exempelvis skillnader i resultat av arbetsinsatsen. Dvs en anställd som presterar avsevärt bättre än sina kollegor kan få en betydligt högre lön. Det hänger bara på att företaget kan förklara varför på ett vettigt sätt. Och det är som sagt lagen som säger det. Inte kollektivavtalet.
Däremot har facket andra verktyg för att upptäcka sådant än en vanlig anställd har varför det ofta är facket som påpekar oskäliga lönsekillnader för att rätta till dom. Men så länge som arbetsgivaren kan motivera skillnaden så är det enligt lagen OK.
Jag kan inte uttala mig särskillt specifikt om det aktuella fallet med Tesla men det finns en del saker i den information som finns offentligt tillgänglig som jag tycker är lite konstig i det hela Men det finns säkerligen en del som inte är allmänt känt i frågan också.
Och ja. Om man driver ett företag i konkurs så är det ju såklart något som kan betraktas som ett överdrivet tillämpande av stridsåtgärder som man med rätta kan ifrågasätta. Det håller jag med om. Men jag har svårt att se att dom kommer att driva Tesla i konkurs.
Den stora frågan vad gäller om det är rätt att ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal är ju egentligen huruvida en majoritet av de anställda faktiskt vill ha kollektivavtal och där tycker jag inte att den information jag sett är helt glasklar. Om merparten av de anställda är kallsinnigt inställda till kollektivavtal så är det helt klart fel att ta till stridsåtgärder