Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du haft fackanslutna som anställda på större skala? Det är inte omöjligt, men det är mycket mer tungrott.

Om övriga förutsättningar är likvärdiga hade jag rekommenderat placering i ett land där facken inte existerar, alternativt inte bedriver verksamhet på det sättet man gör i Sverige.

Ja, jag rekomenderar också att Tesla slutar sälja bilar i Sverige och drar sig ur landet om inte dom kan arbeta under dom regler som gäller alla andra företag som säljer bilar i Sverige.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför inte? De har en helt annan försäljningsmodell än övriga tillverkare i USA - kanske vore bra med förändring inom den svenska modellen också.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, jag rekomenderar också att Tesla slutar sälja bilar i Sverige och drar sig ur landet om inte dom kan arbeta under dom regler som gäller alla andra företag som säljer bilar i Sverige.
Regler i Sverige är skrivna i lagen. Övriga avtal är frivilliga. Att andra aktörer väljer att skriva på avtal som de vill ha gör inte att det är regler här.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag är uppväxt med filmer där olika organisationer har besökt näringsidkare och bett dem att uppfylla deras villkor. När inte det har hänt har rutor krossats, företagare misshandlats och lokaler eldats upp.
För mig är det ingen skillnad mellan det beteendet och det LO-folket sysslar med.

Jag tror förstås inte att någon kommer att fundera över om Gideonsson står att finna under gräsmattan på Friends Arena om 30 år.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min personliga erfarenhet är att man behöver ha en bra arbetsgivare för att få hjälp med facket när de jävlas med dig som medlem. IF Metall har varit de största rövhål jag haft att göra med. Ingen arbetsgivare har någonsin varit lika jävliga. Arbetsgivare har jag alltid kunnat prata och resonera med, men fackmongon verkar alltid ha en extra lång pinne i röven och har den där småpoveinställningen till alla andra.
En specifik förhandling vägrade min representant att förhandla för oss som jobbade skift, och tyckte att vi inte ens borde få det nationellt förhandlade minimum för löneökning. Han sa rakt ut till oss att vi hade för jävla bra och minsann inte skulle ha någon jävla löneökning.
Och alla andra jag haft att göra med på det fackförbundet har varit ungefär likadana, förutom en sommarvikarie på Kalmarkontoret, hon var sjukt trevlig och hjälpsam och när hon såg allt skit i mina papper så blev hon allmänt brydd.
Ja. Det är ju som sagt skillnad mellan de olika facken. Och mitt exempel (där jag med avsikt inte nämnde några namn på fackföreningar) så var det just IF metall som blev utan påslag för att det facket absolut inte skulle nöja sig med samma som de andra facken fick.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är uppväxt med filmer där olika organisationer har besökt näringsidkare och bett dem att uppfylla deras villkor. När inte det har hänt har rutor krossats, företagare misshandlats och lokaler eldats upp.
För mig är det ingen skillnad mellan det beteendet och det LO-folket sysslar med.

Jag tror förstås inte att någon kommer att fundera över om Gideonsson står att finna under gräsmattan på Friends Arena om 30 år.
Nu är det väl en viss skillnad mellan att elda upp lokaler eller krossa rutor jämfört med att ta till lagliga stridsåtgärder.
Men det är likväl två saker som jag tycker är lite underliga i det.

Som jag fattat åtminstone det som skrivits så har facket inte lyckats få med de anställda på att vilja ha kollektivavtal. Det kan mycket väl vara något jag missat i det som skrivits eller att anställda inte vågar säga i medierna att dom vill ha det av rädsla för repressalier från arbetsgivaren. Men om det skulle vara så att inte majoriteten av de anställda vill ha kollektivavtal så känns det onödigt att ta till stridsåtgärder för att teckna kollektivavtal.

Den andra saken som jag tycker verkar konstig är att det påstås att Tesla ju har så bra anställningsvillkor. Om villkoren är så bra så finns det ju inget hinder att teckna kollektivavtal. Det finns ju inget som hindrar att man har bättre villkor än det miniminivån i avtalet säger. Och man kan mycket väl ha ett kollektivavtal som avspeglar de fantastiska villkor man redan har.
Så det enda som jag ser som skäl till att man absolut inte vill teckna avtal är att villkoren i flera delar är avsevärt sämre än man förväntar sig att kollektivavtalet skulle kräva och därför ser att det skulle fördyra verksamheten. Om man redan har minst lika bra villkor som ett kollektivavtal skulle kräva så finns inget direkt skäl till att streta emot från arbetsgivarens sida som jag ser det.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nu är det väl en viss skillnad mellan att elda upp lokaler eller krossa rutor jämfört med att ta till lagliga stridsåtgärder.

Som jag fattat åtminstone det som skrivits så har facket inte lyckats få med de anställda på att vilja ha kollektivavtal. Det kan mycket väl vara något jag missat i det som skrivits eller att anställda inte vågar säga i medierna att dom vill ha det av rädsla för repressalier från arbetsgivaren. Men om det skulle vara så att inte majoriteten av de anställda vill ha kollektivavtal så känns det onödigt att ta till stridsåtgärder för att teckna kollektivavtal.

Den andra saken som jag tycker verkar konstig är att det påstås att Tesla ju har så bra anställningsvillkor. Om villkoren är så bra så finns det ju inget hinder att teckna kollektivavtal. Det finns ju inget som hindrar att man har bättre villkor än det miniminivån i avtalet säger. Och man kan mycket väl ha ett kollektivavtal som avspeglar de fantastiska villkor man redan har.
Så det enda som jag ser som skäl till att man absolut inte vill teckna avtal är att villkoren i flera delar är avsevärt sämre än man förväntar sig att kollektivavtalet skulle kräva och därför ser att det skulle fördyra verksamheten. Om man redan har minst lika bra villkor som ett kollektivavtal skulle kräva så finns inget direkt skäl till att streta emot från arbetsgivarens sida som jag ser det.
Principen är densamma som att betala beskydd.

Avtal kan innehålla en totalt sett positiv samling villkor utan att de innehåller någon av de specifika punkter som finns i ett kollektivavtal. Den enskilde anställde kanske tycker att aktier som kan ge något snart är viktigare än pension eller extra betalt vid föräldraledighet. För mig är allt relaterat till barn en ren förlust om det finns i mitt avtal. Det gör att potten för något jag har nytta av minskar.

När jag köper lösgodis vill jag välja själv och inte nödvändigtvis få halva påsen med gröna kulor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, det är inte så stor skillnad på att elda upp en lokal och att driva tvinga ett företag i konkurs. Det kan rent av vara många gånger vara större kapitalförstöring att tvinga företag i konkurs än att elda upp företagets lokaler.

Om dom inte går med på utpressarnas krav förstås.

Som jag förstått det så tillåter inte kollektivavtalen att företaget betalar högre lön till utvalda personer. Det är ju ofta så att det kanske är 20% av personalstyrkan som står för kanske 50% av produktionen. Betalar man dessa 20% högre lön än övriga för att få behålla samt locka fler av den sortens individer då har man ändå gjort en god affär. Men det tror jag dock inte att facket accepterar om jag fattat rätt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Nej, det är inte så stor skillnad på att elda upp en lokal och att driva tvinga ett företag i konkurs. Det kan rent av vara många gånger vara större kapitalförstöring att tvinga företag i konkurs än att elda upp företagets lokaler.

Som jag förstått det så tillåter inte kollektivavtalen att företaget betalar högre lön till utvalda personer. Det är ju ofta så att det kanske är 20% av personalstyrkan som står för kanske 50% av produktionen. Betalar man dessa 20% högre lön än övriga för att få behålla samt locka fler av den sortens individer då har man ändå gjort en god affär. Men det tror jag dock inte att facket accepterar om jag fattat rätt.

Det är väl däri problemet ligger. När företaget i framtiden vill ge anställda en förmån, tex gratis lunch, då ska facket vara med och förhandla fram ”lösningen”, vilket gör att det tar en evighet att införa och oftast slutat med en frustrerad arbetsgivare som istället för gratis lunch tvingas erbjuda anställda en subvention motsvarande en ordinär måltid för en genomsnittlig genusgrupp upp till en 97-dels basbelopp, eller max 0.5% av den faktiska helårsersättningen, justerat för inflation på en 3-årsbasis, under förutsättning att inflationen ligger inom nuvarande regerings mål, annars justerat för densamma.

Eventuell felräkning resulterar i böter till facket, som sedan spenderas på den årliga kryssningen till Finland.

Men ja e int bitter.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Just här tror jag att du blandar ihop skatteverket med facket. ?
Själv provkörde jag en Polestar 2 i fredags. Blev klart sugen. Kändes läckert att köra utan det vanliga dieselknattret.
Fast vi behåller nog vår V90 CC ett tag till i alla fall.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Oskäliga lönsekillnader är inte något som kollektivavtalen hanterar. Det är lagen som säger att man inte får ha oskäliga lönsekillnader. Dvs skillnader beroende på kön, sexuell läggning osv.
Däremot finns det inget hinder för skäliga lönsekillnader. Skäliga skillnader är exempelvis skillnader i resultat av arbetsinsatsen. Dvs en anställd som presterar avsevärt bättre än sina kollegor kan få en betydligt högre lön. Det hänger bara på att företaget kan förklara varför på ett vettigt sätt. Och det är som sagt lagen som säger det. Inte kollektivavtalet.
Däremot har facket andra verktyg för att upptäcka sådant än en vanlig anställd har varför det ofta är facket som påpekar oskäliga lönsekillnader för att rätta till dom. Men så länge som arbetsgivaren kan motivera skillnaden så är det enligt lagen OK.

Jag kan inte uttala mig särskillt specifikt om det aktuella fallet med Tesla men det finns en del saker i den information som finns offentligt tillgänglig som jag tycker är lite konstig i det hela Men det finns säkerligen en del som inte är allmänt känt i frågan också.

Och ja. Om man driver ett företag i konkurs så är det ju såklart något som kan betraktas som ett överdrivet tillämpande av stridsåtgärder som man med rätta kan ifrågasätta. Det håller jag med om. Men jag har svårt att se att dom kommer att driva Tesla i konkurs.

Den stora frågan vad gäller om det är rätt att ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal är ju egentligen huruvida en majoritet av de anställda faktiskt vill ha kollektivavtal och där tycker jag inte att den information jag sett är helt glasklar. Om merparten av de anställda är kallsinnigt inställda till kollektivavtal så är det helt klart fel att ta till stridsåtgärder

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oskäliga lönsekillnader är inte något som kollektivavtalen hanterar. Det är lagen som säger att man inte får ha oskäliga lönsekillnader. Dvs skillnader beroende på kön, sexuell läggning osv.
Däremot finns det inget hinder för skäliga lönsekillnader. Skäliga skillnader är exempelvis skillnader i resultat av arbetsinsatsen. Dvs en anställd som presterar avsevärt bättre än sina kollegor kan få en betydligt högre lön. Det hänger bara på att företaget kan förklara varför på ett vettigt sätt. Och det är som sagt lagen som säger det. Inte kollektivavtalet.
Däremot har facket andra verktyg för att upptäcka sådant än en vanlig anställd har varför det ofta är facket som påpekar oskäliga lönsekillnader för att rätta till dom. Men så länge som arbetsgivaren kan motivera skillnaden så är det enligt lagen OK.

Jag kan inte uttala mig särskillt specifikt om det aktuella fallet med Tesla men det finns en del saker i den information som finns offentligt tillgänglig som jag tycker är lite konstig i det hela Men det finns säkerligen en del som inte är allmänt känt i frågan också.

Och ja. Om man driver ett företag i konkurs så är det ju såklart något som kan betraktas som ett överdrivet tillämpande av stridsåtgärder som man med rätta kan ifrågasätta. Det håller jag med om. Men jag har svårt att se att dom kommer att driva Tesla i konkurs.

Den stora frågan vad gäller om det är rätt att ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal är ju egentligen huruvida en majoritet av de anställda faktiskt vill ha kollektivavtal och där tycker jag inte att den information jag sett är helt glasklar. Om merparten av de anställda är kallsinnigt inställda till kollektivavtal så är det helt klart fel att ta till stridsåtgärder
Precis det som dock havererar det hela, lr några lönerevisioner bort har den lågpresterande blivit en”snedsits” i statistiken som facket propsar på att jämna ut varvid arbetsinsatsen för högre ersättning görs om intet och viljan att göra ett bättre jobb blir som bortblåst. Man kan sitta på händerna och hänga på de som har viljan med minimal insats. Drivkraften försvinner…

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj

Tycker det är uppfriskande att facket så pass öppet visar att medlemmarnas vilja är helt ovidkommande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det är uppfriskande att facket så pass öppet visar att medlemmarnas vilja är helt ovidkommande.
Det har de väl alltid varit ganska öppna med? När jag jobbade på fabrik för sådär 25 år sen så sa min representant till oss att vi tjänade för bra och minsann inte skulle ha mer pengar.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Teslan vi hade var snabb men gav inte samma "horn” och fartkänsla som en snabb bensinbil.
Hyundai Ioniq 5 N har kanske lösningen på problemet och kommer med massa hästar, simulerat motorljud och simulerade växlar. Jag gillart.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ser ut som att Tesla börjar bli lite irriterade på fackets makt i Sverige. Regplåtar får enligt lag bara förmedlas av PostNord och där har facket sympatiåtgärder mot Tesla. Nu stämmer Tesla både staten för diskriminerande regler och post nord för utebliven post.

1701089034695.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ser ut som att Tesla börjar bli lite irriterade på fackets makt i Sverige. Regplåtar får enligt lag bara förmedlas av PostNord och där har facket sympatiåtgärder mot Tesla. Nu stämmer Tesla både staten för diskriminerande regler och post nord för utebliven post.

View attachment 492586

jag tror facket har glömt är vem de har att göra med

Tror verkligen någon lallare på IF Metall att Elon Musk bryr sig ett skit om vad de säger? Om han får detta på sitt bord och har en dålig morgon så är jag helt säker på att han med en millisekunds betänketid kan säga, lägg ner skiten. Packa ihop allt vi har i det där lillepluttlandet och flytta det någon annanstans. De påverkar vårt resultat med en promille.

Elon Musk skiter högaktningsfullt i Sverige och jag är säker på att han är en person som är beredd att ta en mångmiljardsmäll bara för att ”make a point”.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år