Elbil eller inte?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här som att den går att få tag på i Europa eller här som att ett fåtal på en annan kontinent kommer kunna äga en?

"Här" som på hemsidan....

Har dom ens börjat leverera ut till allmänhet i USA?

Några enstaka rullar väl med Tesla anställda bakom ratten, bland annat den mattsvarta som åkte på bilträff och blev utskrattad
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här som att den går att få tag på i Europa eller här som att ett fåtal på en annan kontinent kommer kunna äga en?
Det är väl alltid någon som kan köpa den först? Just nu i USA.

Tjänstevikt 2800 kg någonstans, det är väl som en fet SUV ungefär. Det tar säkert några år innan den kommer till Europa men jag är rätt säker på att Tesla gärna vill sälja så många bilar som möjligt även i Europa så den kommer nog.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på svenska körkortsregler så lär dom ju inte bli en vanlig syn i Sverige.

Åkeriägare som förvisso brukar inneha rätt körkort kör nog hellre diesel.
Ja idag är det nog så, men åkerierna kommer också att köra på el inom några år så det är ett högst övergående problem. :)

Körkortsreglerna är ett problem för alla amerikanska PU som får löjligt låga lastvikter i Europa men körkortsregler går att ändra ganska snabbt, vad avser totalviktsbegränsningar. Idag 3500 kg, i morgon 4250 kg vilket skulle innebära att Cybertrucken skulle få en lastvikt på 1350 kg eller så istället för 600 nånting.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl alltid någon som kan köpa den först? Just nu i USA.

Tjänstevikt 2800 kg någonstans, det är väl som en fet SUV ungefär. Det tar säkert några år innan den kommer till Europa men jag är rätt säker på att Tesla gärna vill sälja så många bilar som möjligt även i Europa så den kommer nog.
Jag tolkade informationen på sidan som att den väger drygt 3100 kg. Vilket innebär att den troligen då får en totalvikt på en bra bit över 3500 kg så du lär nog behöva ett lastbilskort om du skall köra en med EU regler för körkorten.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tycker det blev en miss. Personligen har jag sett fram emot en semi-praktisk (dock skitful) pickup med 500 mile räckvidd.

Nu blev det istället 360 miles och 30k dyrare. Batteripacket man kan montera på flaket är inte ett alternativ för mig - är flaket inte användbart köper jag hellre en SUV.

Blir nog en bra hipster-kärra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En del pladder i början, men rundturen i fabriken och delarna som man får se är skapligt intressanta. Hela giga-press /Die-Cast är ju något andra inte är i närheten av, framförallt inte i storleken det handlar om. Bara det gör mig som teknikintresserad mer och mer sugen..

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en hel del i Cybertruck som kommer att förändra hela marknaden, helt klart. Inte minst energieffektiviteten. 48V-system. Självbärande kaross. Osv
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top