Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kruxet där är väl att Tesla gladeligen säljer funktionen FSD till köpare för 77 000 kr och inte upplyser om att funktionen inte är tillåten i EU och därmed inte är aktiverad. Dvs dom säljer en funktion till kunden som aldrig kan aktiveras eftersom bilen saknar sensorer som är krav för det och dom talar inte om för kunden att dom aldrig kommer att få något för sina 77 000 kr.
Vad är det som de inte upplyser om?
I tryckt, direkt på beställningssidan:
”De befintliga funktionerna kräver aktiv övervakning från förarens sida och gör inte bilen autonom. Vissa funktioner kräver blinkers och är begränsade i räckvidd. Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.”

Vidare har de vad det verkar hårdvaran (radar) i nyare Model S/X (HW4)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Snorhalt upp för min backe så kom halvvägs till parkeringen.
Backade/gled sedan ner för rodelbanan med hjärtat i halsgropen. ?
Fick sedan åka till OK för att ladda.
Sitter nu och tar en ladd-latte på BK (sorry guw men var inte skitnödig?).
Inte bara gröna skogar med batteri. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Du kanske blir av BK latten? :hihi

Du hade nog inte tagit dig längre upp för backen med en bensinbil heller.
Visst, dom är ofta lättare, men får ju också lägre marktryck då.
Tvärtom borde ju elbil med sitt väldigt linjära vridmoment vara lättare att lirka uppför backen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var det inte en myt att det var barnarbetare som jobbade i gruvorna?

Det är förjävligt, jag trodde det var kvalitet i elbilar.

9a7i5swcwjw41.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Du kanske blir av BK latten? :hihi

Du hade nog inte tagit dig längre upp för backen med en bensinbil heller.
Visst, dom är ofta lättare, men får ju också lägre marktryck då.
Tvärtom borde ju elbil med sitt väldigt linjära vridmoment vara lättare att lirka uppför backen
Inte omöjligt. ?

Sant, skulle nog behövt en RIKTIGT bra fyrkrafsare idag. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte omöjligt. ?

Sant, skulle nog behövt en RIKTIGT bra fyrkrafsare idag. ?

Ett tips till en annan gång, ha med dig en flaska avfettning i bilen, misstänker du att du inte kommer att ta dig upp, avfetta däcken och vänta ett par minuter, det blir som nya däck.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Släpp ut luft, sen kan du pumpa när du laddar.
Mågen fick en model S med sommardäck som lånebil när hans model 3 var inlämnad. Fäste som en biljardboll på en iskulle. Han tog inte mitt råd och körde istället 20-30 km/h tvärsöver ett skåne i snömoddelände till fara för sig själv och andra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Dom har dock dåligt grepp i sidled på blankis har jag hört...

Jag undrar om exportvarianten med gummiband har bättre grepp?
Dom kan man ju i alla fall skruvdubba...
(man skulle väl IOFS kunna skruvdubba gummiklackarna för vägkörning också)
Kasst utan dubb. Glider runt som en snorloska i en varm stekpanna.
Meh. Man tar bara bort gummit på de där stålbaden sen biter de utmärkt. Dubb var på gamla efterkrigsmaskiner.

Anyhow. Velar som en äggsjuker höna kring bilbyte. Kanske lika bra att behålla Tesla 3an. Kikade på BMW i5 men för det priset kan man snudd på få en model 3 och en model y till frugan. Jag förstår inte vad Legacy-tillverkarna håller på med.
Tänker de att ”för att få igång elbilsförsäljningen så gör vi som Tesla och börjar med de dyra”? Tror den vågen av ”early adopters” har klingat av rejält. Eller är det bara ovilja?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Meh. Man tar bara bort gummit på de där stålbaden sen biter de utmärkt. Dubb var på gamla efterkrigsmaskiner.

Anyhow. Velar som en äggsjuker höna kring bilbyte. Kanske lika bra att behålla Tesla 3an. Kikade på BMW i5 men för det priset kan man snudd på få en model 3 och en model y till frugan. Jag förstår inte vad Legacy-tillverkarna håller på med.
Tänker de att ”för att få igång elbilsförsäljningen så gör vi som Tesla och börjar med de dyra”? Tror den vågen av ”early adopters” har klingat av rejält. Eller är det bara ovilja?

Det kommer en våg av riktigt billiga elbilar snart, pådrivet av fransmännen som ska ha ut elbilar för/under €20000, och dessutom ska man få leasa en elbil för €200/månad

Givetvis kommer Asiaterna att försöka hänga på, men fransmännen ger inga bidrag till Kina-bilar, så det blir nog Nissan/Kia som försöker med det.

Det kommer dock att vara krav någorlunda riktiga bilar och inte upphottade golfbilar/mopedbilar som Ami och liknande.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det kommer en våg av riktigt billiga elbilar snart, pådrivet av fransmännen som ska ha ut elbilar för/under €20000, och dessutom ska man få leasa en elbil för €200/månad

Givetvis kommer Asiaterna att försöka hänga på, men fransmännen ger inga bidrag till Kina-bilar, så det blir nog Nissan/Kia som försöker med det.

Det kommer dock att vara krav någorlunda riktiga bilar och inte upphottade golfbilar/mopedbilar som Ami och liknande.
Ja, kraven på krocksäkerhet och förarstöd blir intressant för den prislappen. MG5 fick 0 (noll stjärnor!) i Australiensk/NZ motsvarighet till Euro-NCAP

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, kraven på krocksäkerhet och förarstöd blir intressant för den prislappen. MG5 fick 0 (noll stjärnor!) i Australiensk/NZ motsvarighet till Euro-NCAP

Det var väl lite därför dom ställde kraven på "riktiga bilar"
Ami/Tweezy räknas väl som fyrhjuling och har inga krock-krav.

Samtidigt skiter jag fullständigt i NCAP så länge världens krocksäkraste bil kan få lägre betyg än en ganska dålig bil tack vare att dom räknar in saker som inbyggda barnstolar, snabbfästen för barnstolar, skaderisk för fotgängare och annat som inte påverkar mig som förare.

Det är som när man läser en biltest mellan två bilar och dom har exakt samma poäng, men den ena vinner testen för att den har 8 mugghållare i baksätet (som är avsett för två/tre personer) och den andra har två....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Var med svärsonen igår och hämtade ut en BYD Atto 3.
Riktigt trevlig! ?
Sköna säten, gick mjukt, trevlig interiör (tycker iaf jag) och snabb skärm.
Med tanke på att den kostar 3800 i månaden så är den rena kapet!

Får återkomma då jag testat den lite till.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vill bara önska God Jul i denna tråd med denna pärla ifrån somras! Gamla gubbar är finurliga, när inte räckvidden räcker till så fixar dom det själv!

Bifogat

• IMG_20230619_105041-01.jpeg
    IMG_20230619_105041-01.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 25

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vill bara önska God Jul i denna tråd med denna pärla ifrån somras! Gamla gubbar är finurliga, när inte räckvidden räcker till så fixar dom det själv!

Problemet är att dom allra flesta elfordon går inte att köra medans man laddar ändå, så det blir att elbilsbajsa i alla fall där den stannar....

God jul

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dom har dock dåligt grepp i sidled på blankis har jag hört...

Jag undrar om exportvarianten med gummiband har bättre grepp?
Dom kan man ju i alla fall skruvdubba...
(man skulle väl IOFS kunna skruvdubba gummiklackarna för vägkörning också)
Man kör inte en tanks på väg, kör bredvid! ;)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
#miljöskadad.

Tog flyget för att spendera (mer av) tiden i semesterbostaden. Var väl ett år sen eller två, som jag senast använde en vanlig (diesel)bil som bruksis/vardagsvagn. Ingen större svårighet att konvertera sitt beteende, men att tanka (i Sverige) är ju fan inte kul. Eller serva!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
-38 i flera dygn. Dieselbrist i nästan hela norra Sverige pga havererade lastbilar i kylan samt svårigheter att lossa dieseln. Kö till bärgarföretagen för starthjälp, upprop på Facebook om hjälp att få igång dieselbilen. Hemtjänsten får inte igång hälften av sina bilar, man får hyra bensinbilar. Osv.

Då känns det skönt att sätta sig i en varm och fulladdad elbil och susa iväg. Oberörd av kylan.

faa42d0ae6e3da10e9a0cbcb30ae02d7.jpg

Jäkligt fint ljus när det är riktigt kallt. Drog 255 Wh/km under 22 mils körning, som ”varmast” -35 grader ute. 20 grader i bilen.

Jag tror att många nu också får sig en tankeställare om vad som verkligen fungerar när det skorpar till sig. Även om man kanske bara kommer 30 mil så kommer man ju 30 mil…

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka