Både vindrutetorkare och parkeringssensorer strular har jag hört?
Iaf gnäller mina Y-vänner på torkarna.
Dom är inte ensamma om det heller. Enligt vad jag förstår så är det ett problem att många ägare av Tesla som bara har kamerorna upplever att torkarna går hela tiden så fort man slår på adaptiv farthållare eller autopiloten och det går inte att slå av den. Det finns tydligen en lösning med en OBD adapter och en knapp som slår av det men det är inget som stödjs av Tesla.
Lite knepigt att dom inte kan lösa det.
Med parkeringen så är det i en del situationer så att hindret som den skall identifera när du håller på och backar flyttar sig en meter fram och tillbaka vilket gör det helt omöjligt att bedöma avståndet korrekt när du skall parkera.
Och samtidigt säger Elon att man tig bort sensorerna för att det skulle bli bättre om man inte har olika system som ger information till styrenheterna.
Det verkar som att han hade väldigt fel. Utöver det faktum att vissa av funktionerna som exempelvis FSD aldrig kommer att få aktiveras i EU eftersom EU:s lagstiftning kräver att man har redundanta sensorsystem för att få köra det. Vilket Tesla påpassligt plockade bort ur bilarna nyligen. Och det finns inget annat skäl till det än besparingar och snåleri.
Annars har jag lite svårt att se varför en Audi med radar, ultraljudssensorer och kameror faktiskt fungerar fläckfritt vid parkering och signalerar helt korrekt om avstånd till saker men Tesla inte kan få till det med sina kameror.