Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Haha och den nästan enda tillverkaren som faktiskt HAR fungerande mjukvara är ju Tesla… nä, det där har du nog förstått fel från början.
Det är inte den uppfattningen jag får av att höra folk beskriva bilarna i början av varje produktcykel. Som nu med avsaknad av sensorer för parkering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men Tesla kan ju bräka som en get när man låser den, det har ju kommit i senaste uppdateringen....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte den uppfattningen jag får av att höra folk beskriva bilarna i början av varje produktcykel. Som nu med avsaknad av sensorer för parkering.

1. Tesla tog bort dem på 3 och Y av outgrundliga skäl
2. Det är hårdvara
3. Bilar med sensorer fungerar alldeles utmärkt och har gjort det sedan typ 2012

Uppfattningen är snarare att de ”gamla” biltillverkarna har mycket svårt att få till mjukvaran i sina bilar. Inte ens efter 3-4 år fungerar det…

Poängen är att din logik inte stämmer. Mycket kan man klandra ”nya” tillverkare (tex Tesla) för men kanske inte mjukvaran…
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1. Tesla tog bort dem på 3 och Y av outgrundliga skäl
2. Det är hårdvara
3. Bilar med sensorer fungerar alldeles utmärkt och har gjort det sedan typ 2012

Uppfattningen är snarare att de ”gamla” biltillverkarna har mycket svårt att få till mjukvaran i sina bilar. Inte ens efter 3-4 år fungerar det…

Poängen är att din logik inte stämmer. Mycket kan man klandra ”nya” tillverkare (tex Tesla) för men kanske inte mjukvaran…
Både vindrutetorkare och parkeringssensorer strular har jag hört?
Iaf gnäller mina Y-vänner på torkarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
1. Tesla tog bort dem på 3 och Y av outgrundliga skäl
2. Det är hårdvara
3. Bilar med sensorer fungerar alldeles utmärkt och har gjort det sedan typ 2012

Uppfattningen är snarare att de ”gamla” biltillverkarna har mycket svårt att få till mjukvaran i sina bilar. Inte ens efter 3-4 år fungerar det…

Poängen är att din logik inte stämmer. Mycket kan man klandra ”nya” tillverkare (tex Tesla) för men kanske inte mjukvaran…
De påstår sig kunna lösa det med mjukvara och räknar fortfarande med att göra det. Riktiga biltillverkare skulle inte försöka göra det och framförallt inte skicka ut bilar där basala funktioner saknas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Riktiga” biltillverkare skickar ut bilar som inte fungerar på flera år, tex VW eller Mercedes. Så din poäng är fortfarande fel.

Tesla är långtifrån bäst på allt, men mjukvaran måste man ge dem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
”Riktiga” biltillverkare skickar ut bilar som inte fungerar på flera år, tex VW eller Mercedes. Så din poäng är fortfarande fel.
Nu har jag inte hämtat ut nån ny VW på 9 år, men den fungerade. En ny MB kom också utan fel för tre år sen. Kan du precisera vad du menar?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De påstår sig kunna lösa det med mjukvara och räknar fortfarande med att göra det. Riktiga biltillverkare skulle inte försöka göra det och framförallt inte skicka ut bilar där basala funktioner saknas.

Det är lika bra ett du lämnar walk over i den här diskussionen. När man köper en elbil följer det med en forskarexamen i fordonsteknik i handskfacket. Och sen kommer erfarenheten flygande varje sekund man sitter bakom ratten eller pratar med andra elbilsägare.
Alla elbilsägare vet att övriga fordonsindustrin bara är konservativa för att dom är dumma.

  • Tesla officially included for the first time: Tesla is included in the industry VDS calculation this year for the first time, with a score of 242 PP100. However, because Tesla does not allow J.D. Power access to owner information in the states where that permission is required by law, Tesla vehicles remain ineligible for awards.

Screenshot_20231219-090241.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag inte hämtat ut nån ny VW på 9 år, men den fungerade. En ny MB kom också utan fel för tre år sen. Kan du precisera vad du menar?

Om du googlar kring tex ID3 eller EQC så lär du hitta en del mjukvarurelaterat som vederlägger ditt påstående om att det skulle finnas positiv korrelation mellan gammal tillverkare och väl fungerande mjukvara.

Det finns andra utmaningar för nya biltillverkare, vissa enklare och andra svårare.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är lika bra ett du lämnar walk over i den här diskussionen. När man köper en elbil följer det med en forskarexamen i fordonsteknik i handskfacket. Och sen kommer erfarenheten flygande varje sekund man sitter bakom ratten eller pratar med andra elbilsägare.
Alla elbilsägare vet att övriga fordonsindustrin bara är konservativa för att dom är dumma.
Nu kör jag min tredje elbil av det tredje fabrikat jag provat och jag tror att den där examen bara finns i vissa tillbehörskataloger. Jag har även min tredje laddhybrid, även där har jag provat tre olika fabrikat.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu har jag inte hämtat ut nån ny VW på 9 år, men den fungerade. En ny MB kom också utan fel för tre år sen. Kan du precisera vad du menar?
ID3 och ID4 hade jätteproblem med sin mjukvara. Först så illa att bilarna inte ens levererades utan ställdes på kö, sedan leverades de med begränsningar och behövde komma in på uppdateringar (dröjde innan de tillät OTA). Tror de har blivit stabilare nu några år senare, men man vad jag har läst mig till är det nog ännu inte det mest stabila på marknaden med ljud som försvinner från radio och annat. Men det blir säkert bättre, fördelen med mjukvara är ju att det går att fixa i efterhand.

Min VW Golf -2010 hade inte heller problem med mjukvara det var ju betydligt mindre som kunde gå fel på den tiden med just mjukvara. Däremot pajade en hiskeligt massa andra saker men det är en lång annan historia, som dock gör att det inte var aktuellt att köpa en VAG produkt senast.

Och jag håller med BrooklynS om Tesla, mjukvaran fungerar i praktiken alltid bra, det är snålhet på sensorer, i mitt fall vindrutetorkarens automatik som irriterar. De har tillslut fått den att fungera ok i dagsljus men inte i vissa förhållanden i mörker och det är för att de använder befintlig kamera istället för att som "alla andra" ha ljusledare i rutan. Nyare har inte ens riktiga parkeringssensorer vilket lyckligtvis min har. Radar saknar jag också men just där tycker jag att deras kamerasystem gör ett tillräckligt bra jobb. Även om de säkert är sämre i dimma men då hade jag ändå inte vågat lita på automatik.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Både vindrutetorkare och parkeringssensorer strular har jag hört?
Iaf gnäller mina Y-vänner på torkarna.
Dom är inte ensamma om det heller. Enligt vad jag förstår så är det ett problem att många ägare av Tesla som bara har kamerorna upplever att torkarna går hela tiden så fort man slår på adaptiv farthållare eller autopiloten och det går inte att slå av den. Det finns tydligen en lösning med en OBD adapter och en knapp som slår av det men det är inget som stödjs av Tesla.
Lite knepigt att dom inte kan lösa det.
Med parkeringen så är det i en del situationer så att hindret som den skall identifera när du håller på och backar flyttar sig en meter fram och tillbaka vilket gör det helt omöjligt att bedöma avståndet korrekt när du skall parkera.
Och samtidigt säger Elon att man tig bort sensorerna för att det skulle bli bättre om man inte har olika system som ger information till styrenheterna.
Det verkar som att han hade väldigt fel. Utöver det faktum att vissa av funktionerna som exempelvis FSD aldrig kommer att få aktiveras i EU eftersom EU:s lagstiftning kräver att man har redundanta sensorsystem för att få köra det. Vilket Tesla påpassligt plockade bort ur bilarna nyligen. Och det finns inget annat skäl till det än besparingar och snåleri.

Annars har jag lite svårt att se varför en Audi med radar, ultraljudssensorer och kameror faktiskt fungerar fläckfritt vid parkering och signalerar helt korrekt om avstånd till saker men Tesla inte kan få till det med sina kameror.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dom är inte ensamma om det heller. Enligt vad jag förstår så är det ett problem att många ägare av Tesla som bara har kamerorna upplever att torkarna går hela tiden så fort man slår på adaptiv farthållare eller autopiloten och det går inte att slå av den.
Går torkarna hela tiden har man skit framför kameran vilket går att åtgärda, alternativt behöver kameran kalibreras vilket också är relativt enkelt. Mitt problem är motsatt, i mörker går de i vissa förhållanden för långsamt och det är svårare att rätta. Den "ser" helt enkelt inte regndropparna om det är för lite ljus (den mäter av någon outgrundad anledning ovanför ljuskäglan)

Dock kan jag av någon konstig anledning sätta över min i manuellt läge och intervall även när jag kör "autopilot". Det ska egentligen inte gå men jag klagar inte, och därmed är det ett ickeproblem på min, åtminstone tills Tesla "fixar det, men Teslas dumsnålhet irriterar. Så jävla mycket kan ju inte en riktig regnsensor kosta, de är ju massproducerade. Även om det säkert är ett moment till vid montering av vindrutan men där borde ju motsvarande problem finnas med alla kameror.

Och om någon undrar: Ja jag är nöjd med min Tesla. Men det betyder inte att jag gillar allt som de hittar på.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dom är inte ensamma om det heller. Enligt vad jag förstår så är det ett problem att många ägare av Tesla som bara har kamerorna upplever att torkarna går hela tiden så fort man slår på adaptiv farthållare eller autopiloten och det går inte att slå av den. Det finns tydligen en lösning med en OBD adapter och en knapp som slår av det men det är inget som stödjs av Tesla.
Lite knepigt att dom inte kan lösa det.
Med parkeringen så är det i en del situationer så att hindret som den skall identifera när du håller på och backar flyttar sig en meter fram och tillbaka vilket gör det helt omöjligt att bedöma avståndet korrekt när du skall parkera.
Och samtidigt säger Elon att man tig bort sensorerna för att det skulle bli bättre om man inte har olika system som ger information till styrenheterna.
Det verkar som att han hade väldigt fel. Utöver det faktum att vissa av funktionerna som exempelvis FSD aldrig kommer att få aktiveras i EU eftersom EU:s lagstiftning kräver att man har redundanta sensorsystem för att få köra det. Vilket Tesla påpassligt plockade bort ur bilarna nyligen. Och det finns inget annat skäl till det än besparingar och snåleri.

Annars har jag lite svårt att se varför en Audi med radar, ultraljudssensorer och kameror faktiskt fungerar fläckfritt vid parkering och signalerar helt korrekt om avstånd till saker men Tesla inte kan få till det med sina kameror.
Bra sammanfattning av hur mina kompisar har det. ?

En har faktiskt köpt dom där knapparna du nämner då han ruttnade helt på torkarna.
Tror dom hette S3XY om jag inte missminner mig.
Han tejpade en vid handskfacket som användes vid öppning av densamma.

Sen nämnde dom något om att EU har som direktiv att man måste ha radar för att bilen skall kunna användas/klassas som självkörande.
Nu när Tesla bara går på kameror kommer dom alltså inte att godkännas för det.
Men det går nog att "betala sig ur" gissar jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bra sammanfattning av hur mina kompisar har det. ?

En har faktiskt köpt dom där knapparna du nämner då han ruttnade helt på torkarna.
Tror dom hette S3XY om jag inte missminner mig.
Han tejpade en vid handskfacket som användes vid öppning av densamma.

Sen nämnde dom något om att EU har som direktiv att man måste ha radar för att bilen skall kunna användas/klassas som självkörande.
Nu när Tesla bara går på kameror kommer dom alltså inte att godkännas för det.
Men det går nog att "betala sig ur" gissar jag.
Har senaste halvåret eller så inte upplevt något annorlunda på mina torkare än andra bilen (BMW). Båda beter sig likartat. Erfar att Tesla löste det vid någon uppdatering, samma nu när man kan välja bort automatik vid avståndsberoende farthållare tillslagen. Var inne på sådana knappar själv men det hann Tesla lösa innan jag kom till skott.

Bra om det direktivet införs, var finns mer att läsa?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Går torkarna hela tiden har man skit framför kameran vilket går att åtgärda, alternativt behöver kameran kalibreras vilket också är relativt enkelt. Mitt problem är motsatt, i mörker går de i vissa förhållanden för långsamt och det är svårare att rätta. Den "ser" helt enkelt inte regndropparna om det är för lite ljus (den mäter av någon outgrundad anledning ovanför ljuskäglan)

Dock kan jag av någon konstig anledning sätta över min i manuellt läge och intervall även när jag kör "autopilot". Det ska egentligen inte gå men jag klagar inte, och därmed är det ett ickeproblem på min, åtminstone tills Tesla "fixar det, men Teslas dumsnålhet irriterar. Så jävla mycket kan ju inte en riktig regnsensor kosta, de är ju massproducerade. Även om det säkert är ett moment till vid montering av vindrutan men där borde ju motsvarande problem finnas med alla kameror.

Och om någon undrar: Ja jag är nöjd med min Tesla. Men det betyder inte att jag gillar allt som de hittar på.
Nja. Enligt vad jag förstår så finns det en hel del personer som försökt åtgärde det genom att putsa rutan där kameran sitter utan att det hjälper och att Tesla inte har kunnat åtgärda det. Så att det skulle bero på att det är skit framför kameran håller inte riktigt för då hade fönsterputs kunnat lösa problemet.
Och om det skulle vara så enkelt att det är en enkel kalibrering av kameran som krävs så har i så fall tesla ohyggligt inkompetenta verkstäder som säger att dom inte klarar av att lösa problemet. Så det håller inte heller riktigt.

Jag tror snarare att det är en lösning som är behäftad med svagheter som gör att den vid dimma, mörker, solljus eller annat har svårt att avgöra om det regnar eller inte och därmed kör torkarna.
Och Tesla lutar sig tillbaka och hänvisar till att funktionaliteten är i Beta och ännu inte klar utan det kommer att rättas till med en mjukvarupppdatering i framtiden. Kanske aldrig.

Om du sluppit problemen på din bil så får jag gratulera. Personligen håller jag mig hellre till märken som använder riktiga regnsensorer som funkar problemfritt så jag slipper trassla.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har senaste halvåret eller så inte upplevt något annorlunda på mina torkare än andra bilen (BMW). Båda beter sig likartat. Erfar att Tesla löste det vid någon uppdatering, samma nu när man kan välja bort automatik vid avståndsberoende farthållare tillslagen. Var inne på sådana knappar själv men det hann Tesla lösa innan jag kom till skott.

Bra om det direktivet införs, var finns mer att läsa?
Direktivet skall inte införas. Det är redan infört. Och jag är rätt säker på att man inte kommer att pruta på det direktivet bara för att Tesla vill spara några kronor på radar i bilarna utan dom kommer snällt att få avstå från att leverera FSD inom EU på dom bilar som inte har radar.
Tyvärr för dom kunder som betalat en rundlig summa extra för FSD för att dom skall få den när den släpps i EU vilket troligen kommer att bli aldrig. Dvs dom har betalat rätt mycket pengar för att få en funktion dom aldrig kommer att få.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Direktivet skall inte införas. Det är redan infört. Och jag är rätt säker på att man inte kommer att pruta på det direktivet bara för att Tesla vill spara några kronor på radar i bilarna utan dom kommer snällt att få avstå från att leverera FSD inom EU på dom bilar som inte har radar.
Tyvärr för dom kunder som betalat en rundlig summa extra för FSD för att dom skall få den när den släpps i EU vilket troligen kommer att bli aldrig. Dvs dom har betalat rätt mycket pengar för att få en funktion dom aldrig kommer att få.
Jaha. Var det för FSD, ja det tror jag inte på utanför Europa. Vårt vägnät är inte som gjort för det. Aktiv filhållning, ok. FSD? Trams.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jaha. Var det för FSD, ja det tror jag inte på utanför Europa. Vårt vägnät är inte som gjort för det. Aktiv filhållning, ok. FSD? Trams.
Kruxet där är väl att Tesla gladeligen säljer funktionen FSD till köpare för 77 000 kr och inte upplyser om att funktionen inte är tillåten i EU och därmed inte är aktiverad. Dvs dom säljer en funktion till kunden som aldrig kan aktiveras eftersom bilen saknar sensorer som är krav för det och dom talar inte om för kunden att dom aldrig kommer att få något för sina 77 000 kr.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top