Kan jag göra om jag planerar resan och vet när jag ska iväg och orkar ställa in det. Men det drar väl ungefär lika mycket som min drar extra under första milen så det borde gå på ett ut. Har LFP batteri, så det är några kilo som ska värmas upp. Å andra sidan kan det vara trevligt med regenerering, startar jag i -10 har jag ingen alls första halvmilen och väldigt begränsad ytterligare någon halvmil. Funderar mer på att ta tag i att rensa garaget så att bilen faktiskt får plats de de få dagar vi går under -5 grader här i söder. -10 i November var lite oväntat i Skåne, men det är väl alltid första köldknäppen.
Ser inte extra förbrukningen som något jätteproblem, min diesel drog också närmre 50% mer i -10 mot sommaren trots användande av både kupevärme och motorvärmare. Stora problemet med elbilars ökade förbrukning är om man ska åka långt, men då går den procentuella ökningen ner rejält då den mesta av färden sker i uppvärmd bil och batteri. På korta resor blir det ökade priset väldigt stort i procent men lågt i faktiska kronor