irish
Full gas spar tid
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")
50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.
Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.
Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.
Inte speciellt snällt, ganska exakt skulle jag vilja säga angående verkningsgraden ca 30% på bensin, 90+% på el.
https://av.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad
Ja, i dagsläget lägger man på ett par hundra kilo i vikt. Men om jag antar att du är lite sportbilsintresserad så finns det ju en annan positiv aspekt: viktfördelning. Batterierna kan man placera var man vill nästan (företrädelsevis platt och lågt, vilket man gör) och får således lite trevliga köregenskaper.
Tesla är redan uppe på 100kWh-batterier, med 60kWh som budgetval. Det är de traditionella tillverkarna som (medvetet) ligger efter då de inte lagt ner speciellt mycket tid och energi (pun intended) på att ta fram några bra lösningar. Ska bli riktigt intressant 2017 när den billiga Model 3 dyker upp på marknaden. Till de lyckliga som har de tidiga reservationerna :/