Hur många kg plåt ersätts av hur många kg batterier?
Hur fungerar de som deformationszon?
Googlade lite. En ICE-motor väger tydligen in på mellan 100-300kg (typ 1-liters upp till v8'or+) sen får man lägga till hela drivlinan utöver det, säg 100kg till kanske? (koppling, växellåda, kardanaxel, etc).
Motorn i teslan väger lite under 40kg. Har inte hittat vad den väger i leafen, men jag gissar mer än Tesla. Dock mindre än motsvarande ICE.
Teslas 90kWh batterier inklusive all styrelektronik och hela kånkarången väger in på lite över 500kg, batteri-packet i min 30kWh Leaf ligger på ca 250kg.
Så just nu är skillnaden en eller två passagerare med lite pondus, beroende på vilken storleksklass av bil man jämför med.
På teslan har du ju riktig deformationszon fram, ingen massivt järnklump som du får i knät vid krock. Både Tesla och Leaf har väldigt hög säkerhetsklassning om jag inte minns fel. Batterierna sprider du ju ut längs hela golvet i bilen.