Ok, ska vi snacka säkerhet är elbilar helt fel väg då de väger bly!
Du får gärna vidareutveckla varför tyngre fordon är mindre säkra.
Ok, ska vi snacka säkerhet är elbilar helt fel väg då de väger bly!
Ok, ska vi snacka säkerhet är elbilar helt fel väg då de väger bly!
Du kör 70 mil per dag också? Hur många i Sverige gör det dagligen? Vette fan om jag inte skulle fundera på att flytta om jag var tvungen att pendla 35 mil enkel resa..
Det du normalt sett behöver ladda är det du gjort av med under dagen, inte extremfall som bensinbilister envist verkar vilja göra. Hela tiden. Varje dag. Gärna flera gånger om dagen om man kan, det är ju nästan ett måste när jag tänker efter..
Googlade lite. En ICE-motor väger tydligen in på mellan 100-300kg (typ 1-liters upp till v8'or+) sen får man lägga till hela drivlinan utöver det, säg 100kg till kanske? (koppling, växellåda, kardanaxel, etc).
Motorn i teslan väger lite under 40kg. Har inte hittat vad den väger i leafen, men jag gissar mer än Tesla. Dock mindre än motsvarande ICE.
Teslas 90kWh batterier inklusive all styrelektronik och hela kånkarången väger in på lite över 500kg, batteri-packet i min 30kWh Leaf ligger på ca 250kg.
Så just nu är skillnaden en eller två passagerare med lite pondus, beroende på vilken storleksklass av bil man jämför med.
På teslan har du ju riktig deformationszon fram, ingen massivt järnklump som du får i knät vid krock. Både Tesla och Leaf har väldigt hög säkerhetsklassning om jag inte minns fel. Batterierna sprider du ju ut längs hela golvet i bilen.
Där skulle jag min 12 år gamla Saab om jag skulle tvingats köra, eftersom det tar över 8 timmar att köra för mig.
Alternativt skiter jag i sälen och flyger jag ner till alperna för bensinpengarna jag dagligen sparar plus de 1500:- bara den resan skulle kostat mig i rent drivmedel.
Dock teoretiskt i mitt fall eftersom jag inte åker skidor. After ski kan jag gå med på dock! :
Uppenbarligen fungerar ju Teslas snabbladdningar redan idag både hemma och på resorna.
Men ju längre batterierna räcker, destå mindre behov finns av snabbladdare på resor
Och teknikutvecklingen tenderar vara snabbare än beräknat.
Varför väger en Audi A8 (som är mer jämförbar med teslan) 2+ ton och inte 1,5 som en Volvo?Varför väger då en Tesla drygt 2 ton och en S80 drygt 1.5 ton?
Jag, i mitt fall, måste ha två bilar i dagsläget. Saaben går dagligen mellan hemmet, dagis och tågstationen. Några kilometer. Dvs ingen större daglig bensinkostnad. Det vore hål i huvudet att ersätta den med elbil i dagsläget. Kostar tyvärr mycket mer än det smakar inom överskådlig framtid.Ska du hålla två bilar i drift så kan du nog glömma att spara dom där 1500 kronorna.
Krockenergin är ju större!Du får gärna vidareutveckla varför tyngre fordon är mindre säkra.
Ingen aning. Men ville bara visa att det faktiskt funkar tekniskt idag att snabbladda på långkörningar. Samt ladda över natten hemma. Detta trots stora batterier i Tesla. Så det funkar visst.Dom snabbladdar väl inte om det står bilar på alla stolpar har jag för mig att jag har läst, matningen är inte dimensionerad för det eller hur det var.
Ska man jämföra så föreslår jag att man tar en modern bensinbil, inte en gammal konstruktion som S80Varför väger en Audi A8 (som är mer jämförbar med teslan) 2+ ton och inte 1,5 som en Volvo?
Tar du en S80 med nästan samma hästkrafter som en Tesla är du uppe på 1,86 ton. Se t.ex https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80 Börjar du förstå vikten (pun intended) av hur mycket en hyfsat presterande ICE-motor väger? På volvon ovan skiljer det 300kg från en liten 2.0 till v8.
Varför väger då en Tesla drygt 2 ton och en S80 drygt 1.5 ton?
Krockenergin är ju större!
Även den aktiva säkerheten påverkas negativt. (dvs förmågan att undvika olyckor) som även L. Mäkinen redovisat.
Vill ni inte ha en så lätt/agil båge som möjligt eller är jag på fel forum?
Står man flera bilar på samma stolpe så delar man effekt i dagsläget om jag inte minns fel.Dom snabbladdar väl inte om det står bilar på alla stolpar har jag för mig att jag har läst, matningen är inte dimensionerad för det eller hur det var.
Jag, i mitt fall, måste ha två bilar i dagsläget. Saaben går dagligen mellan hemmet, dagis och tågstationen. Några kilometer. Dvs ingen större daglig bensinkostnad. Det vore hål i huvudet att ersätta den med elbil i dagsläget. Kostar tyvärr mycket mer än det smakar inom överskådlig framtid.
Mina 1500:- sparar jag in genom att inte köra till sälen, resten sparar jag varje dag när jag pendlar 10 mil till/från jobbet. Vad exakt är det nu igen jag ska glömma?
Med större fordon har man iofs större mängd material att absorbera kollisioner med också, så att man har större massa behöver nödvändigtvis inte innebära sämre säkerhet.Krockenergin är ju större!
Även den aktiva säkerheten påverkas negativt. (dvs förmågan att undvika olyckor) som även L. Mäkinen redovisat.
Vill ni inte ha en så lätt/agil båge som möjligt eller är jag på fel forum?
Googla
En förbränningsmotor är raka motsatsen till en deformationszon, det är du införstådd i?
Läs igen. Jag sparar pengar för att jag kör elbil på min relativt långa dagliga pendling. Vid extremfall såsom en sälenresa har jag möjlighet att låna en fossilbil som klarar det hela, nämligen min frus bil. Inget större problem då vi sällan (aldrig) åker långväga med bil till två olika ställen.Hur ska du ha det?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |