Elbil eller inte?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Körde faktiskt min första rena elbil för några veckor sen.
Jobbar i hamnen som tar emot alla nya VGS bilar. Flyttar bilar från kajen eller uppställningsplats till utlämningsplats eller liknande.

Detta är hyfsat jävla jobbigt vintertid när man ska flytta 60-70 bilar på en dag och ALLA vindrutor är frusna. Vad vi då gör för att underlätta är att vi startar helt enkelt nästa bil på listan, sätter värmen och fläkten på full blås och hoppas isen iaf släppt lite innan vi hinner tillbaka från att ha lämnat förra bilen.

Döm av min förvåning när jag gjorde samma sak på en e-up! utan att tänka och kom tillbaka och fann den fullständigt isfri på alla rutor och jävligt varm och go.

Så för min del får gärna alla bilar bli eldrivna omgående. Underlättar mitt jobb som fan på vintern (för att inte tala om att jag slipper köra förbi tankstationen inne på området bara för att skvätta i 10 liter).

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kuskar som sagt själv 8mil om dagen.. så jag är nästan i samma sits som dig Irish. Fördelarna har inte avtagit. Var och kollade in i3 nyss. Men nähej vad de envisas med att fucka upp en bil bara för el..
Vad är dåligt med den?
(förutom att den är ful som stryk)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag kuskar som sagt själv 8mil om dagen.. så jag är nästan i samma sits som dig Irish. Fördelarna har inte avtagit. Var och kollade in i3 nyss. Men nähej vad de envisas med att fucka upp en bil bara för el..
Har du klämt på en ionic än? På pappret verkar den lovande, och om man tar en diskret färgkombo kan man kanske gå förbi den utan att få upp lite av gårdagens frukost i svalget..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Jobbar i hamnen som tar emot alla nya VGS bilar. Flyttar bilar från kajen eller uppställningsplats till utlämningsplats eller liknande.

Detta är hyfsat jävla jobbigt vintertid när man ska flytta 60-70 bilar på en dag och ALLA vindrutor är frusna. Vad vi då gör för att underlätta är att vi startar helt enkelt nästa bil på listan, sätter värmen och fläkten på full blås och hoppas isen iaf släppt lite innan vi hinner tillbaka från att ha lämnat förra bilen.

Döm av min förvåning när jag gjorde samma sak på en e-up! utan att tänka och kom tillbaka och fann den fullständigt isfri på alla rutor och jävligt varm och go.

Så för min del får gärna alla bilar bli eldrivna omgående. Underlättar mitt jobb som fan på vintern (för att inte tala om att jag slipper köra förbi tankstationen inne på området bara för att skvätta i 10 liter).
Stöd YipYip, köp en elbil! ;)
Du kommer att kunna köra samma sak fast tvärtom i sommar. Gassande sol som steker bilen, bara åt kliva in i en svalkande elbil när det blir för svettigt. :yoparty:

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Vad är dåligt med den?
Tror det är just det. Ser ut som en överblingad sportsko.
Jag avpolletterade den bland annat p.g.a lastutrymmet. Behöver kunna lasta två barnstolar och medelstor hundbur utan problem. Därav mitt val av "lövet". Förvånansvärt mycket plats i den faktiskt, för att vara så liten.

Fördelen är att det är den enda bil som jag vet man kan köpa idag som är en riktig hybrid enligt min standard. Elektrisk drivlina med huvudkälla via batteri, sen en pytteliten bensinmotor (de kallar den REX) som agerar generator om batteriet håller på att ta slut.
Tänk om de bara hade tillverkat en motsvarande M3 med de egenskaperna, orderböckerna hade varit fulla direkt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad är dåligt med den?

Alltså, jag kan leva med om en bil är ful som stryk på utsidan, stör mig inte. Lite som Honda Fitta, ful att se på, skön att åka i...

Men i BMWns fall har de ju förmått att få interiören att efterlikna en åkstaplare från BT-truckar.
Skuret ur ett stycke tetra-pak. Totalt okomfortabel och otidsenlig.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Stöd YipYip, köp en elbil! ;)
Du kommer att kunna köra samma sak fast tvärtom i sommar. Gassande sol som steker bilen, bara åt kliva in i en svalkande elbil när det blir för svettigt. :yoparty:

Haha ja precis!
Mja sommaren är inte så farlig. Vi sitter aldrig mer än några minuter som mest ändå och oftast skickar man ner rutan då. Tar för lång tid bara att ställa in AC:n :D
Hade nog gärna haft en elbil själv också men utan el hemma eller på nåt av mina jobb/skola så blir det inte så smidigt så det får vänta. Elhoj däremot skulle kunna funka om räckvidden ökar lite, även om jag oftast använder min hoj till kortare pendling.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Körde i3. Fartresurser och sådant, inga konstigheter. Det är interöra komforten som är i paritet med en Vaz.

Ser ert fält med bilar från kontoret. Står på ett gräsfält? Kommer bli intressant när det regnat längre tid..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ser ert fält med bilar från kontoret. Står på ett gräsfält? Kommer bli intressant när det regnat längre tid..

Vi har väldigt många fält med bilar (tror vi har närmare 10 000 platser) men gräset är det minsta problemet om det börjar snöa. Det sitter nämligen alltid sommardäck på alla bilar och eftersom de inte ens kommit till återförsäljarna än så grusas inte asfaltsytorna vi har heller. Wiiiiiiii :näsblod

Men ja gräsplanen kommer nog bli ett problem. Tror inte cheferna hade så många val dock. Inte lätt att hitta några tusen tomma p-platser på asfalt :tungan

Får se om jag får köra några fler roliga elbilar framöver. Isåfall lovar jag att uppdatera tråden här med mina intryck :) tyvärr kan jag bara testa 0-30 km/h :gnissla

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Med större fordon har man iofs större mängd material att absorbera kollisioner med också, så att man har större massa behöver nödvändigtvis inte innebära sämre säkerhet.
Om vi nu struntar den aktiva säkerheten som ju sänks med ökad massa - så är det helt klart att DU gynnas av att sitta i en stor&tung (o ditt fall hög) bil = tyngre o större än andra fordon. Med det så länge inte alla andra också kör likadana fordon.

För ALLA är det dock säkrare om alla kör lättare bilar så krockvåldet hålls nere.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Alltså, jag kan leva med om en bil är ful som stryk på utsidan, stör mig inte. Lite som Honda Fitta, ful att se på, skön att åka i...

Men i BMWns fall har de ju förmått att få interiören att efterlikna en åkstaplare från BT-truckar.
Skuret ur ett stycke tetra-pak. Totalt okomfortabel och otidsenlig.
Aj då är det så illa. Ska kolla själv vid tillfälle

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Får se om jag får köra några fler roliga elbilar framöver. Isåfall lovar jag att uppdatera tråden här med mina intryck :) tyvärr kan jag bara testa 0-30 km/h :gnissla
Hmmm.
Blött gräs...du kan i varjefall testa antisladdfunktionen och bilens balans på gränsen.
Det kanske tom finns plats för en portabel konbana hehe (några plastkoner så är det löst)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om vi nu struntar den aktiva säkerheten som ju sänks med ökad massa - så är det helt klart att DU gynnas av att sitta i en stor&tung (o ditt fall hög) bil = tyngre o större än andra fordon. Med det så länge inte alla andra också kör likadana fordon.

För ALLA är det dock säkrare om alla kör lättare bilar så krockvåldet hålls nere.

Inte nödvändigtvis om det ger inverkan på energiupptagningen. En toyota corolla från 80-talet är skitlätt, men i den är man mer utsatt för krockvåld än på en MC.
Och med tanke på att SUVarna är larvigt vanliga här i landet är det ju bättre för majoriteten inblandade om alla kör dylika med bra deformationszoner, mer yta ger ganska automagiskt bättre säkerhet. Mer yta ger också mer vikt. En SMaRT klarar av en krock utan att cockpit blir mos, men krockvåldet överförs ganska garanterat rakt över till de som sitter i cockpiten eftersom att det inte finns något material att absorbera energin i medelst deformation.
Aktiv säkerhet är ju utsatt för minskande retur på investering. Har man tillräckligt mycket aktiv säkerhet så ger det inte någon mer faktiskt säkerhet att öka den, och stora feta suvar på 2 ton klarar faktiskt av att svänga i lagliga hastigheter. Den andra halvan av aktiv säkerhet är dessutom rent mental (och den största säkerhetsfaktorn), och den blir varesig bättre eller sämre med fordonsvikt.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Med tanke på vikt-diskussionen. Vi har redan bevisat att en Tesla med största batteri packet väger jämförbart med en motsvarande typ Audi.

I mitt fall har jag en direkt jämförbar bil: Nissan Quashqai.

Kerb weight på Leaf: 1474-1535 beroende på utrustning och batteri storlek. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/leaf/kerb-weight/
Kerb weight på Qashqai: 1318-1518 kg beroende på utrustning och motorval. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/qashqai/kerb-weight/

Tycker det är ganska jämförbart där också eller vad säger ni?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Synd att renault envisas med batterihyra för jag gillar Zoe lite grand.
Vaffan, måste man hyra nuförtiden? Det suger ju lite smått. Gissar att det är för att göra den mer jämförbar med en ICE..
För ett år sen när jag övervägde den kunde man välja.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är interöra komforten som är i paritet med en Vaz..

Med tanke på vikt-diskussionen. Vi har redan bevisat att en Tesla med största batteri packet väger jämförbart med en motsvarande typ Audi.

I mitt fall har jag en direkt jämförbar bil: Nissan Quashqai.

Kerb weight på Leaf: 1474-1535 beroende på utrustning och batteri storlek. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/leaf/kerb-weight/
Kerb weight på Qashqai: 1318-1518 kg beroende på utrustning och motorval. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/qashqai/kerb-weight/

Tycker det är ganska jämförbart där också eller vad säger ni?

Har aldrig kört Quashqai, Är Nissan så illa byggd som en gammal Vaz?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Har aldrig kört Quashqai, Är Nissan så illa byggd som en gammal Vaz?
Quashqai är ICE-motsvarigheten till Leaf i storlek, komfort, utrustningsval, etc. Alltså perfekt att jämföra viktmässigt då det i stort sett är samma bil med endast drivlinan som skillnad. Kerb-weight är den vikt som bör användas, då den representerar fullt körduglig bil (alla vätskor och sånt ihällda) utan extra passagerare/last osv. Och som synes så väger inte min bil ett halvt ton mer än exakta motsvarande ICE-bil. Det skiljer vikten av en passagerare, om ens det.

Fettsnok syftade på att BMW i3 är som en VAZ. Jag kan inte uttala mig då jag aldrig suttit i en sån. Den föll nämligen bort redan på pappret då jag inte kan lasta det jag behöver i den (småungar i barnstolar + hund i bur).
Kan absolut inte klaga på interiören i min Leaf. Har dock den max-utrustade, vet inte hur kvalitetskänslan är i de billigare varianterna.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring