Skrotnisse
What would Shervin do?
Som de flesta vet, så vet du inte vad leasingen kostar förrän leasingen är slut.Det är ju såklart inte alla som kan göra på det sättet så låt oss titta lite snabbt på hur det ser ut för en vanlig dödlig som inte har den turen:
Billigaste Quashqai: 2790 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-qashqai/
Billigaste Leaf: 3499 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-leaf/
Alltså kostar en Leaf 3499-2790=700 kr mer i månaden.
En Quashqai drar 0,5l/mil snällt räknat i motorvägsfart, då får vi en bensinkostnad på 0,5*14=7kr per mil. Vi har redan bevisat att elkostnaden för min Leaf nu på vintern är 2*0,8=1,6 kr per mil. En Qashqai kostar då 7-1,6=5,4 kr/mil mer.
Jag kör ca 10*5*4=200 mil per månad.
Merkostnaden för att köra en Quashqai är således 200*5,4=1080 kr per månad.
Merkostnaden per månad för att köra en Quashqai istället för en Leaf blir då 1080-700=380kr.
Alternativt sett är det 380kr per månad billigare för någon med mitt körmönster att köra en billig Leaf än motsvarande billig ICE.
Eftersom jag har förmånsbil blir de här beräkningarna ännu bättre till min fördel, jag sparar mer än 380:- per månad. Tittar man sen på motorval, och väljer en bensinmotor som är i närheten av vad min elbil presterar är det ännu mindre skillnad i leasingkostnad. Väljer man sen som jag har, den högst utrustade, då blir det ännu lite mindre skillnad i leasingkostnad.
Är jag fortfarande synsk? Vem har knåpat ihop de där kalkylerna du tittade på?
Men eftersom du "vet" hur batterierna och laddningen fungerar om tio år, så vet du antagligen det också.
För du är väl synsk?
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.