Elbil eller inte?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är ju såklart inte alla som kan göra på det sättet så låt oss titta lite snabbt på hur det ser ut för en vanlig dödlig som inte har den turen:
Billigaste Quashqai: 2790 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-qashqai/

Billigaste Leaf: 3499 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-leaf/

Alltså kostar en Leaf 3499-2790=700 kr mer i månaden.

En Quashqai drar 0,5l/mil snällt räknat i motorvägsfart, då får vi en bensinkostnad på 0,5*14=7kr per mil. Vi har redan bevisat att elkostnaden för min Leaf nu på vintern är 2*0,8=1,6 kr per mil. En Qashqai kostar då 7-1,6=5,4 kr/mil mer.

Jag kör ca 10*5*4=200 mil per månad.

Merkostnaden för att köra en Quashqai är således 200*5,4=1080 kr per månad.

Merkostnaden per månad för att köra en Quashqai istället för en Leaf blir då 1080-700=380kr.

Alternativt sett är det 380kr per månad billigare för någon med mitt körmönster att köra en billig Leaf än motsvarande billig ICE.

Eftersom jag har förmånsbil blir de här beräkningarna ännu bättre till min fördel, jag sparar mer än 380:- per månad. Tittar man sen på motorval, och väljer en bensinmotor som är i närheten av vad min elbil presterar är det ännu mindre skillnad i leasingkostnad. Väljer man sen som jag har, den högst utrustade, då blir det ännu lite mindre skillnad i leasingkostnad.

Är jag fortfarande synsk? Vem har knåpat ihop de där kalkylerna du tittade på?
Som de flesta vet, så vet du inte vad leasingen kostar förrän leasingen är slut.
Men eftersom du "vet" hur batterierna och laddningen fungerar om tio år, så vet du antagligen det också.
För du är väl synsk?
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag behöver aldrig åka hemifrån för att tanka.
När jag är hemma behöver jag ingen bil.
När jag behöver en bil så passerar jag massor av tankställen.
Passerar.
Eftersom jag sällan behöver dem.
Fast med el-bil med samma räckvidd kommer du i princip ALLTID passera. Det är isåfall ännu bättre.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nej men du måste avbryta din resa för att göra det. Du tycker inte det är ett problem, återigen ditt synsätt, inget fel i det. Smaken är som baken.
Jag däremot kan köra fram och tillbaka till jobbet i oändlighet såvida inget oförutsett händer och behöver således inte avbryta min resa alls. Med en bensinare hade jag fått svänga av motorvägen en gång i veckan, det tycker jag är drygt. Min personliga åsikt.
Du "glömmer" att räkna den tid du lägger på att varje dag stoppa i laddkabeln&ta ut den innan du åker igen.

Elbilar är framtiden men det är olyckligt att elbilsägare allt som oftast överdriver fördelarna och glömmer nämna nackdelarna.

Helt klart tar det längre tid i anspråk att ladda elbilen dagligen, än att tanka fullt med bensinbil!!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du "glömmer" att räkna den tid du lägger på att varje dag stoppa i laddkabeln&ta ut den innan du åker igen.

Elbilar är framtiden men det är olyckligt att elbilsägare allt som oftast överdriver fördelarna och glömmer nämna nackdelarna.

Helt klart tar det längre tid i anspråk att ladda elbilen dagligen, än att tanka fullt med bensinbil!!
10 sekunder per gång, 2 gånger per dag, fem dagar i veckan. Hade behövt lägga mer än 1,5 minut per vecka på att åka av motorvägen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.
När jag valde tjänstebil senast verkligen VILLE jag köpa elbil, men jag kom fram till samma siffror.
Och att elbilen dessutom inte uppfyllde mina räckviddskrav och astrist att ratta. Men jag skulle kunna stå ut med körglädjen iof (och räckvidden då vi har två bilar), men det blev för dyrt!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som de flesta vet, så vet du inte vad leasingen kostar förrän leasingen är slut.
Men eftersom du "vet" hur batterierna och laddningen fungerar om tio år, så vet du antagligen det också.
För du är väl synsk?
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.
Det finns numera riktig statistik på hur batteridegraderingen ter sig. Så mitt batteri kommer hålla finfint under den 8-årsperiod som Nissan garanterar, högst sannolikt mycket längre än så.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Medhåll, en STOR fördel med el, tanka hemma över natten.
Men bilskrället behöver komma längre än idag.
Jag har besökt min pappa igår/idag 35mil bort. Körde dit i ett svep, stod på gatan utanför lägenheten och åker hem.
Var skulle jag tanka med en elbil?
Finns ingen "el-tankare" mitt istan...

Absolut behöver mer prisvärda alternativ med större räckvidd komma in på marknaden, det sticker jag definitivt inte under stol med. För den stora massan. Och som jag skrivit många gånger innan så är elbil inte ett alternativ för den stora massan än.

Men återigen, för _mitt_ pendlingsfordon behöver jag inte ha längre räckvidd. Visst hade det varit trevligt, men inte livsviktigt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
10 sekunder per gång, 2 gånger per dag, fem dagar i veckan. Hade behövt lägga mer än 1,5 minut per vecka på att åka av motorvägen.
Som sagt, elbilägare underskattar grovt nackdelarna :hej

20sek/dag ger 8min per bensintankning (1500mil/100mil på en tank som är en rätt normal sträcka med dagens snåla motorer). Men inte tar det endast 10s för att ta fram elkabeln o stoppa i den bil resp uttag.

Och tiden du kör omkring för att leta efter elladdare?
Tiden du lägger på att få ut en laddkabel från vänner/kunder du besöker?
Och tiden du behöver ladda på resan då du tvingas stanna, där bensinbilen bara åker vidare?
Eller tiden du får planera din resa framför datorn på jakt efter rutten som har snabbladdare? Och ev omvägar för att passerar dessa?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.
Jag har absolut för mig att det är ganska mycket skatt på en diesel. Är det inräknat då? Jag har 0kronor i skatt nu, efter 5 år är den 350:- per år

I vilket fall är diesel inte alternativ för min del, vägrar köra traktor ;)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det finns numera riktig statistik på hur batteridegraderingen ter sig. Så mitt batteri kommer hålla finfint under den 8-årsperiod som Nissan garanterar, högst sannolikt mycket längre än så.
Vad hjälper det när värdeminskningen är skitstor!
Du nämner själv den snabba utvecklingen. Vad blir andrahandsvärdet på en bil som kommer dryga 10mil då moderna (och billiga) elbilar går 40-60mil?

Två faktorer gör elbilen till ett dyrt alternativ. Efter tre år kostar elbilar mycket mindre o går längre. (Tesla som kostade bortåt miljonen för på papperet 40mil, nu kommer Opel med samma körsträcka för dryga 30%)
Även Tesla släpper ju en "billig" elbil i vår...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som sagt, elbilägare underskattar grovt nackdelarna :hej

20sek/dag ger 8min per bensintankning (1500mil/100mil på en tank som är en rätt normal sträcka med dagens snåla motorer). Men inte tar det endast 10s för att ta fram elkabeln o stoppa i den bil resp uttag.

Och tiden du kör omkring för att leta efter elladdare?
Tiden du lägger på att få ut en laddkabel från vänner/kunder du besöker?
Och tiden du behöver ladda på resan då du tvingas stanna, där bensinbilen bara åker vidare?
Eller tiden du får planera din resa framför datorn på jakt efter rutten som har snabbladdare? Och ev omvägar för att passerar dessa?
Jag har kabeln precis framför bilen. Jag behöver således lyfta en lucka och stoppa i en kabel. Hur lång tid tar det dig, från att du står mellan bilen och pumpen att lyfta ditt tanklock och föra ett handtag en halvmeter? Jag behöver inte låsa upp mitt lock och skruva av det. För mig tar det 10 sekunder om jag såsar.

Jag har _tvingats_ att ladda en gång på 1000 mil vid ett tillfälle jag inte valt.
Innan jag köpte bilen nojade jag helt ärligt över hur jag skulle ta mig nånstans. Men eftersom jag var lite klok så läste jag på forum för att få en lite bättre bild av verkligheten, och insåg att jag behövde räkna med att jag i värsta fall max kan ta mig 10 mil utan att behöva stanna och tanka (130km/h, -15°C, 80% batteridegradering). Alla mina normala resor klarade detta, då jag kunde destinationsladda över dagen, så jag var nöjd med det.

Vid fyra tillfällen har jag fått planera att stanna halvvägs för att äta undertiden bilen tankar fullt. Alla de gångerna har jag valt att göra så istället för att köra Saaben som lätt hade fixat det hela utan stopp. Anledningen: det är mycket billigare och en trevligare körupplevelse, och vid varje tillfälle passade det bra att luncha. Har kanske spenderat en timme eller två totalt i sådana eftersöknings-bedrifter. Men eftersom jag är tekniknörd så var det inte heller någon större upplevd uppoffring.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad hjälper det när värdeminskningen är skitstor!
Du nämner själv den snabba utvecklingen. Vad blir andrahandsvärdet på en bil som kommer dryga 10mil då moderna (och billiga) elbilar går 40-60mil?

Två faktorer gör elbilen till ett dyrt alternativ. Efter tre år kostar elbilar mycket mindre o går längre. (Tesla som kostade bortåt miljonen för på papperet 40mil, nu kommer Opel med samma körsträcka för dryga 30%)
Även Tesla släpper ju en "billig" elbil i vår...

Låt säga att min bil blir nästintill värdelös. Just nu ser jag det som osannolikt eftersom begagnat-marknaden inom kort överskådlig framtid är obefintlig. Vad gör jag då? Jag kör den ju fortarande billigare än om jag tagit en bensinbil och eldat upp pengarna, de pengarna går ju rakt in i att betala av värdeminskningen. Så jag fortsätter helt enkelt att betala av den. När jag når break even med att casha ut den för privata pengar kontra betala via företaget och förmånsbeskattningen det innebär gör jag det. För jag behöver ju som sagt inte mer räckvidd till min pendlingsbil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När jag valde tjänstebil senast verkligen VILLE jag köpa elbil, men jag kom fram till samma siffror.
Och att elbilen dessutom inte uppfyllde mina räckviddskrav och astrist att ratta. Men jag skulle kunna stå ut med körglädjen iof (och räckvidden då vi har två bilar), men det blev för dyrt!

Återigen, jag leasar via företaget. Mitt eget företag. Privat får man betala 4300:- per månad för min maxutrustade variant och körsträck, 3040 innan moms. Ingen förmånsbeskattning.

För företaget blir det 3040 + 380 = 3420:- (halva momsen eftersom det är avdragsgillt). Förmånsvärdet är ca 1800:- beroende på extrautrustning, jag har ingen extrautrustning.
Vid 50% marginalskatt ger det (3420+1800)/2=2610:-

Alltså betalar jag reellt 2610:- per månad i motsvarande färdigskattade pengar som jag hade kunnat ta ut i lön.
På valfri bensinbil hade jag behövt lägga ut minst 1080:- i skattade pengar i månaden på rök, en kostnad jag inte har, då är vi slutligen nere på 1530:-.

Det kostar alltså mig 1530:- i månaden, skattade pengar, att ha min elbil jämfört med en bensinbil som kostar 0kr och drar 0,5l milen.
Samtidigt betar jag av skulden motsvarande ca 3300:- skattade i månaden , efter leasingbolaget tagit aviavgift, ränta osv.

Restvärdet har efter två år droppat med 80.000, dvs jag betalar av den med 40.000 om året.
Bilen kostar 300.000 i nypris, skattade pengar, efter rabatt för att man leasar är avdragen. Hur länge behöver jag då betala av bilen innan skulden är noll? Dagens miljöbilspremie är inte med i detta räkneexempel (den är inbakad i rabatten av räkenskapsmässiga skäl). Då blir det 300.000/40.000=7,5.
Så på 7,5 år har jag betalat av hela bilen och sätter att den är helt värdelös, redo att skrotas. 7,5 år.

Jag har som sagt en riktig kapitalkostnad av 1530:- per månad, så hur mycket har jag då fått avstå i skattade pengar? 1530*12*7,5=137.700. Totalt, efter låneränta, leasingavgift, aviavgift och sånt är avdraget. Jag har alltså köpt en bil som på pappret kostar 300.000 men bara betalat 137.000 skattade pengar för den. Var är då mellanskillnaden? Dels är förmånsvärdet rabatterat, dels är det för att jag har egen firma och kan ställa företagets pengar lika med mina egna pengar, men en stor del är just bensin. 1080*12*7,5=97.200. Nästan hundratusen av de initiala 300.000 hade jag fått elda upp.

Så, är det någon mer som vill tvivla på att jag inte sparar pengar på att köra elbil?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Elbilar är framtiden men det är olyckligt att elbilsägare allt som oftast överdriver fördelarna och glömmer nämna nackdelarna.

Här håller jag inte med dig. _Jag_ har aldrig hymlat om att min elbil klarar 25 mil på pappret, utan gång på annan verkligen påtalat du måste du räkna med att max ta dig 10 mil med en bil motsvarande min innan du måste fylla på. Under worst case scenario. Och att lyfta fram när det är fördelaktigt och motsvarande när det är stora nackdelar med att köra elbil.

Frälsta människor växer tyvärr fortfarande på träd, både på det ena och andra hållet. Men i varje inlägg jag skrivit har jag förhoppningsvis framhävt att i min situation är det billigare och bättre att ta en elbil. Jag kan leva med nackdelarna för de spelar i verkliga livet ingen roll för mig. Det jag alltid rekommenderat är att folk behöver räkna på sin egen totalkostnad och väga för- och nackdelar emot varandra:

Ttitta på den ekonomiska biten, är detta lönsamt för mig? I mitt fall är det.
Täcker det mina behov? I mitt fall gör det det.
Väger fördelarna mer än nackdelarna? I mitt fall gör det det.
Är alla som jag, fan heller.. Och tur är kanske det, skulle varit en tråkig värld :D Det har jag heller inte hymlat med.

Det är ett par saker känner att man behöver få bukt på i det här specifika ämnet:
* Rabiata fossilbilsentusiaster som sprider lögner om hur fruktansvärt dåligt det verkliga livet med en elbil ser ut.
* Rabiata ultramijöpartister som skönmålar elbilsägandet och sprider lögner om hur fruktansvärt ett bra elbilsägandet är och hur du borde kölhalas för att äga en ICE-bil
* Få massan av ICE-ägare att förstå skillnaden mellan att köra en elbil kontra en ICE. Man beter sig annorlunda som elbilsförare kontra ICE-förare, och därmed faller i mitt tycke en hel del av argumenten emot elbilar, de är i verklighet icke-argument. När man väl insett det anser jag att man har en bättre möjlighet att skaffa sig en objektiv uppfattning.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du "glömmer" att räkna den tid du lägger på att varje dag stoppa i laddkabeln&ta ut den innan du åker igen.

Elbilar är framtiden men det är olyckligt att elbilsägare allt som oftast överdriver fördelarna och glömmer nämna nackdelarna.

Helt klart tar det längre tid i anspråk att ladda elbilen dagligen, än att tanka fullt med bensinbil!!
Kom på en bra analogi undertiden jag kollade på senaste Grand Tour:

Det tar mig längre tid att kolla brevlådan varje dag. Egentligen behöver jag inte göra det, skulle räcka med att jag kollade den en gång i månaden om jag satt upp en "ingen reklam skylt". Men ändå kollar jag den dagligen, ibland flera gånger om dagen. Varför? För det är ingen upplevd merkostnad, jag går ju ändå förbi den och det tar förhållandevis ingen tid.

Om man sätter det här i relation, så behöver jag inte kolla min brevlåda mer än var 14:e dag med en ICE-bil, men efter 14 dagar _tvingas_ jag kolla den. Och jag måste stanna vid den i minst 5 minuter i absolut bästa fall, troligen närmare 15 minuter innan jag kan gå in. Dvs köra av motorvägen, rulla fram till en ledig plats, stoppa i kortet och trycka pinkod, gå tillbaka till bilen, tanka en halv minut, skruva på locket, köra ut från macken, köra på motorvägen.

Att ägna 10 sekunder extra för att sätta sig i bilen, och 10 sekunder extra för att komma till dörren per dag är ingen upplevd extrakostnad i mitt fall.
Att behöva köra av motorvägen när jag ändå inte kan göra något vettigt tycker jag är en mångdubelt upplevd obekvämlighet. Till jobbet vill jag inte äta frukost, för antingen har jag ätit hemma eller äter jag på jobbet. På vägen hem vill jag inte äta för det vankas kvällsmat med familjen.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som de flesta vet, så vet du inte vad leasingen kostar förrän leasingen är slut.
Men eftersom du "vet" hur batterierna och laddningen fungerar om tio år, så vet du antagligen det också.
För du är väl synsk?
Om du tittar på de bilar som finns med olika motoralternativ, så ligger milkostnaden 25-50 procent högre för el än för diesel när man räknar in värdeminskningen.
Nej jag tror inte alls att jag är synsk.
Däremot brukar jag tänka efter ganska mycket, och min track record visar att jag faktiskt ganska sällan har otur när jag tänker..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad hjälper det när värdeminskningen är skitstor!
Du nämner själv den snabba utvecklingen. Vad blir andrahandsvärdet på en bil som kommer dryga 10mil då moderna (och billiga) elbilar går 40-60mil?
För att det är en obefintlig begagnat-marknad. Det tar 2-3 år innan leasingbilarna når ut till marknaden. Så alla personer som inser att de kan köra bil för 3 kronor milen i absolut värsta fall kommer att fråga sig: Vill jag köpa en ny bil som kostar 400.000 som man kan köra 40 mil eller vill jag köpa en 2 år gammal begagnad bil som kostar 200.000 som jag kan köra 10 mil i ett svep innan jag behöver ägna 10 sekunder på att koppla in den hemma? Det kommer definitivt finnas drösavis med folk som faller in under kategori 2. Av den enkla anledningen att efterfrågan kommer att vara större än utbudet, och att totalkostnaden för dessa personer kommer bli påtagligt mindre än ett ICE-alternativ.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att det är en obefintlig begagnat-marknad. Det tar 2-3 år innan leasingbilarna når ut till marknaden. Så alla personer som inser att de kan köra bil för 3 kronor milen i absolut värsta fall kommer att fråga sig: Vill jag köpa en ny bil som kostar 400.000 som man kan köra 40 mil eller vill jag köpa en 2 år gammal begagnad bil som kostar 200.000 som jag kan köra 10 mil i ett svep innan jag behöver ägna 10 sekunder på att koppla in den hemma? Det kommer definitivt finnas drösavis med folk som faller in under kategori 2. Av den enkla anledningen att efterfrågan kommer att vara större än utbudet, och att totalkostnaden för dessa personer kommer bli påtagligt mindre än ett ICE-alternativ.

Där tror jag du misstar dig. Den största anledningen att folk inte skaffar elbil är räckviddsångest, och den kommer inte bli mindre för att bilen är begagnad och potentiellt har ett surbatteri. Att folk skulle klara sig med 10 mils räckvidd 99% av tiden spelar ingen roll för räckviddsångesten.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Där tror jag du misstar dig. Den största anledningen att folk inte skaffar elbil är räckviddsångest, och den kommer inte bli mindre för att bilen är begagnad och potentiellt har ett surbatteri. Att folk skulle klara sig med 10 mils räckvidd 99% av tiden spelar ingen roll för räckviddsångesten.
Som primärbil, utan andrabil, håller med dig.
Men som pendlingsbil? Där det inte finns speciellt mycket på begagnatmarknaden.. Varför behöver man komma mer än 10 mil om man har mindre än 10 mil daglig resa? Och när mer folk inser att om man har en sådan resa så behöver man aldrig åka och tanka.
Märk väl att om kapaciteten sjunker för mycket är det bara att lämna in skrället och få ett nytt batteri installerat. Och 10 mil är extremfall för just mig, hade jag kört blandat istället för 130km/h motorväg klarar jag mig istället 12-15 mil. Stadstrafik/eco-fiskörning så är vi uppe på 18mil.
Börjar dessutom redan ploppa upp 3:e parts tillverkare som tittar på att uppgradera batteribanken.

Är jag det minsta orolig? Inte alls, snarare tvärtom. Hade jag skaffat en ICE skulle jag varit mycket mer orolig för andrahandsvärde: Begagnatmarknaden är fullständigt översvämmad, och efterfrågan kommer att minska för varje år som går.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som primärbil, utan andrabil, håller med dig.
Men som pendlingsbil? Där det inte finns speciellt mycket på begagnatmarknaden.. Varför behöver man komma mer än 10 mil om man har mindre än 10 mil daglig resa? Och när mer folk inser att om man har en sådan resa så behöver man aldrig åka och tanka.
Märk väl att om kapaciteten sjunker för mycket är det bara att lämna in skrället och få ett nytt batteri installerat. Och 10 mil är extremfall för just mig, hade jag kört blandat istället för 130km/h motorväg klarar jag mig istället 12-15 mil. Stadstrafik/eco-fiskörning så är vi uppe på 18mil.
Börjar dessutom redan ploppa upp 3:e parts tillverkare som tittar på att uppgradera batteribanken.

Är jag det minsta orolig? Inte alls, snarare tvärtom. Hade jag skaffat en ICE skulle jag varit mycket mer orolig för andrahandsvärde: Begagnatmarknaden är fullständigt översvämmad, och efterfrågan kommer att minska för varje år som går.

Problemet är väl att tekniken går så jäkla fort framåt så 4-5 år senare är din elbil fullständigt omodern och ingen kan tänka sig köpa en "gammal elbil med värdelös räckvidd" när de nya är så mycket bättre och billigare.
Jämför kostnaden för platt-tv apparater, hur mycket de fullständigt rasat i nypris. Folk slänger typ hela teven när batteriet i dosan tagit slut.

Om man ser till Tesla så kostar en Model S typ 800 000kr med minsta batteriet. Model 3 är ju preliminärt satt till 35 000 USD. Vem kommer köpa en beggad Model S för mer än en Model 3 kostar ny även om Model S är lite större?
Nu är ju deras priser rätt extrema iofs men risken finns ju att övriga tillverkare också gör ett sånt hopp neråt när volymerna ökar och tekniken går framåt.

Jag tror att enda gången du kan strunta i att tänka på andrahandsvärdet är när man, som jag, köper en bil för att köra den så länge det bara går. Alternativt när man har alldeles för mycket pengar att spendera så man har råd att ta värdeminskningen med en klackspark.

Jag har för övrigt börjat få upp massa "föreslagna inlägg" från Hyundai IONIQ sen jag började googla runt på elbilar. Jävla inläggen får mig ju att bli sugen på att köpa en :D
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top