irish
Full gas spar tid
Problemet är väl att tekniken går så jäkla fort framåt så 4-5 år senare är din elbil fullständigt omodern och ingen kan tänka sig köpa en "gammal elbil med värdelös räckvidd" när de nya är så mycket bättre och billigare.
Jämför kostnaden för platt-tv apparater, hur mycket de fullständigt rasat i nypris. Folk slänger typ hela teven när batteriet i dosan tagit slut.
Jag tror att enda gången du kan strunta i att tänka på andrahandsvärdet är när man, som jag, köper en bil för att köra den så länge det bara går. Alternativt när man har alldeles för mycket pengar att spendera så man har råd att ta värdeminskningen med en klackspark
Om 4-5 år har vi räckvidd för ett humant pris. Men begagnat-priserna kommer att hållas uppe för att det helt enkelt inte redan finns billiga begagnade elbilar att köpa.
Som jag skrivit innan så behöver min min fru en bil som klarar köra max 1 mil om dagen. Vid enstaka tillfällen behöver hon/jag kunna köra 2 mil för att hälsa på kompisar/veckohandla. Låt oss säga att räckvidden på min Leaf halveras, vilket statistiskt sett är väldigt osannolikt med den historiska data man numera har. Då kan bara köra halvvägs jämfört med idag och är "värdelös". Men hon klarar sig fortfarande med att koppla in den en gång i veckan för att fylla på. I verklighet närmare två veckor eftersom hon inte ligger i 130km/h som standard, då en elbil drar mycket mindre vid stadskörning. Räckvidden i detta fallet är fullständigt ointressant, hennes behov är uppfyllt och därmed är den inte värdelös i hennes fall. Därav min fall-back plan. Om allt skiter sig så behåller vi den totalt 8 år då den är helt avskriven och ekonomiskt sett färdigbetald. Jag har planerat att skrota Saaben inom 3-4 år och skaffa en Model 3 eller liknande med dragkrok som då fyller mina krav för primärbil.
Jag har en snart tio år gammal platt-tv, men den fyller mina behov just nu och har fyllt dem hela tiden. Jag har 1080p på 40". Visst, den är värdelös att sälja, men för mig är den fortfarande funktionell. Jag kan strunta i andrahandsvärde eftersom jag kan äga den och vara nöjd med den under hela dess ekonomiska livslängd.
Last edited: