Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Problemet är väl att tekniken går så jäkla fort framåt så 4-5 år senare är din elbil fullständigt omodern och ingen kan tänka sig köpa en "gammal elbil med värdelös räckvidd" när de nya är så mycket bättre och billigare.
Jämför kostnaden för platt-tv apparater, hur mycket de fullständigt rasat i nypris. Folk slänger typ hela teven när batteriet i dosan tagit slut.

Jag tror att enda gången du kan strunta i att tänka på andrahandsvärdet är när man, som jag, köper en bil för att köra den så länge det bara går. Alternativt när man har alldeles för mycket pengar att spendera så man har råd att ta värdeminskningen med en klackspark

Om 4-5 år har vi räckvidd för ett humant pris. Men begagnat-priserna kommer att hållas uppe för att det helt enkelt inte redan finns billiga begagnade elbilar att köpa.

Som jag skrivit innan så behöver min min fru en bil som klarar köra max 1 mil om dagen. Vid enstaka tillfällen behöver hon/jag kunna köra 2 mil för att hälsa på kompisar/veckohandla. Låt oss säga att räckvidden på min Leaf halveras, vilket statistiskt sett är väldigt osannolikt med den historiska data man numera har. Då kan bara köra halvvägs jämfört med idag och är "värdelös". Men hon klarar sig fortfarande med att koppla in den en gång i veckan för att fylla på. I verklighet närmare två veckor eftersom hon inte ligger i 130km/h som standard, då en elbil drar mycket mindre vid stadskörning. Räckvidden i detta fallet är fullständigt ointressant, hennes behov är uppfyllt och därmed är den inte värdelös i hennes fall. Därav min fall-back plan. Om allt skiter sig så behåller vi den totalt 8 år då den är helt avskriven och ekonomiskt sett färdigbetald. Jag har planerat att skrota Saaben inom 3-4 år och skaffa en Model 3 eller liknande med dragkrok som då fyller mina krav för primärbil.

Jag har en snart tio år gammal platt-tv, men den fyller mina behov just nu och har fyllt dem hela tiden. Jag har 1080p på 40". Visst, den är värdelös att sälja, men för mig är den fortfarande funktionell. Jag kan strunta i andrahandsvärde eftersom jag kan äga den och vara nöjd med den under hela dess ekonomiska livslängd.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror att enda gången du kan strunta i att tänka på andrahandsvärdet är när man, som jag, köper en bil för att köra den så länge det bara går. Alternativt när man har alldeles för mycket pengar att spendera så man har råd att ta värdeminskningen med en klackspark.

Jag har för övrigt börjat få upp massa "föreslagna inlägg" från Hyundai IONIQ sen jag började googla runt på elbilar. Jävla inläggen får mig ju att bli sugen på att köpa en :D

Återigen, jag betalar av värdeminskningen till stor del med pengar jag annars hade eldat upp. Alltså är den höga initialkostnaden inte så hög längre, och inte heller värdeminskningen i reella pengar mätt.

Om du bestämmer dig för en IONiQ så är jag sugen på att veta hur mycket den faktiskt drar i motorvägsfart. Den är ju designad för att vara aerodynamisk till skillnad från min lagårdsvägg :huvet:
Du och alla andra som står i köpar-tankar ska för övrigt absolut försöka få med en hemladdare i köpet isåfall. Man kan klara sig med en vanlig snigel-sladd som alltid följer med, men det är grymt mycket mer smidigt med en fast box för dagsbehovet. Så ligger snigel-sladden redan i skuffen ifall man vill ta en spontan-tur till sin gamla mor som bor precis utanför den normala räckvidden.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om 4-5 år har vi räckvidd för ett humant pris. Men begagnat-priserna kommer att hållas uppe för att det helt enkelt inte redan finns billiga begagnade elbilar att köpa.
Hur tänker du nu?

OM det blir humant pris på elbilar som du hävdar (håller med förövrigt), vad tror du händer med de bilar som är äldre...och sämre? Jo, de rasar.

Vi ett teknikskifte så går utvecklingen brutalt snabbt. = bättre produkter till lägre pris.
Som konsekvens rasar gammal teknik blixtsnabbt i värde, och väldigt snart vill ingen längre köpa den. Tom gratis.

När smartphone slog igenom, vem ville ha en tfn utan pekskärm?

Nu står vi inför ett teknikskifte.
Elbilar kommer på sikt att bli billigare än bensinbilar då tekniken i sig är mindre komplex. Tills vi nått den nivån KOMMER värdet på elbilar sjunka! Och det snabbt.

Nästa fas inträder då elbilar bli bättre än bensinbilar på alla punkter.
Bensinbilar bli omoderna. Med tiden blir de dyra att köpa och dyra att drifta (jämför manuella klockor)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur tänker du nu?

OM det blir humant pris på elbilar som du hävdar (håller med förövrigt), vad tror du händer med de bilar som är äldre...och sämre? Jo, de rasar.

Vi ett teknikskifte så går utvecklingen brutalt snabbt. = bättre produkter till lägre pris.
Som konsekvens rasar gammal teknik blixtsnabbt i värde, och väldigt snart vill ingen längre köpa den. Tom gratis.

När smartphone slog igenom, vem ville ha en tfn utan pekskärm?

Nu står vi inför ett teknikskifte.
Elbilar kommer på sikt att bli billigare än bensinbilar då tekniken i sig är mindre komplex. Tills vi nått den nivån KOMMER värdet på elbilar sjunka! Och det snabbt.

Nästa fas inträder då elbilar bli bättre än bensinbilar på alla punkter.
Bensinbilar bli omoderna. Med tiden blir de dyra att köpa och dyra att drifta (jämför manuella klockor)

För att det tar tid för begagnatmarknaden att reagera. Låt oss ta ett möjligt men osäkert alternativ. Om 4 år kommer alla människor att köpa en elbil när de köper ny bil, för då har vi prisvärda möjligheter till typ150kWh, eller ca 75 mil körsträcka. De första begagnade varianterna kommer då tidigast ut 2 år efter det. Totalt sett kan jag inte köpa en sån bil, som konkurrerar ut min Leaf förrän om 6 år. På den tiden har jag betalat av hela min Leaf och kan således skrota den ur rent penningsynsätt.

Ditt mobiltelefon-argument haltar i mina ögon. Mer rättvist hade varit att det kommer ut en mobiltelefon som numera klarar 5 dagar innan jag behöver ladda den. Min nexus måste jag ladda varje dag. Kommer slänga min telefon köpa en ny till synes exakt likadan, bara för att få längre batteritid? Troligen inte, jag laddar den ju ändå på natten. Det ger mig inget mervärde.

Det finns ingen begagnad elbil att köpa idag för 100000:- eller mindre. Där tror jag vi kommer hitta min Leaf om något år. För någon som endast kör småsträckor är det mer fördelaktigt att ta en billig begagnad elbil med kort räckvidd än en dyr ny med lång räckvidd. Driftskostnaderna är ju som vi påvisat redan försumbara mot en billig ICE. Om 3 år har jag ca 70.000 kvar i skuld att betala av min Leaf. Jag kan alltså sälja den år 2019 utan förlust för 70.000.

Sen tror jag också att det inom snar framtid kommer att ploppa upp företag som byter ut batterierna i bilarna, när pris/kWh dyker. Den tekniska livslängden för resten av bilen som sådan är ju långt längre.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Erfarenheter vid teknikskiften är att det går fortare än vad alla tror.
Vi får se.
Du vet vad jag tror. :tummenupp
Jajjemensan, i vilket fall som helst så är det ljusare tider på väg. Vi får sätta en reminder på sisådär 3-4 år och uppdatera hur det gick :D

Jag tror att årsskiftet 2019/2020 kommer min begagnade Nissan Leaf, (maxutrustad, Tekna modellen, 30kWh batteri) med säg 8.000 mil på mätaren kosta och säljas för 70.000kr eller mer på blocket.
Du tror om jag läser dina inlägg rätt att den kommer att ligga ute för mycket mindre?
Den som hade fel bjussar på en bärs? :fyllisar: :yoparty:
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror att årsskiftet 2019/2020 kommer min begagnade Nissan Leaf, (maxutrustad, Tekna modellen, 30kWh batteri) med säg 8.000 mil på mätaren kosta och säljas för 70.000kr eller mer på blocket.
Du tror om jag läser dina inlägg rätt att den kommer att ligga ute för mycket mindre?
Den som hade fel bjussar på en bärs? :fyllisar: :yoparty:
Jag är på!
Vilken årsmodell är det nu igen?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har lagt in påminnelser i Google calendar när mitt leasingkontrakt går ut (mars 2018) samt 5:e december 2019, exakt tre år från nu. Postar då här i tråden hur det slutligen blev.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Återigen, jag betalar av värdeminskningen till stor del med pengar jag annars hade eldat upp. Alltså är den höga initialkostnaden inte så hög längre, och inte heller värdeminskningen i reella pengar mätt.

Om du bestämmer dig för en IONiQ så är jag sugen på att veta hur mycket den faktiskt drar i motorvägsfart. Den är ju designad för att vara aerodynamisk till skillnad från min lagårdsvägg :huvet:
Du och alla andra som står i köpar-tankar ska för övrigt absolut försöka få med en hemladdare i köpet isåfall. Man kan klara sig med en vanlig snigel-sladd som alltid följer med, men det är grymt mycket mer smidigt med en fast box för dagsbehovet. Så ligger snigel-sladden redan i skuffen ifall man vill ta en spontan-tur till sin gamla mor som bor precis utanför den normala räckvidden.

Tesla har ju med bensinkostnadsbesparingar på sin hemsida så man direkt kan jämföra vad den kostar om man räknar in vad man tjänar på bensin. Fortfarande en rejäl summa som man aldrig kommer tjäna in när tekniken går så fort framåt som den gör.
Kikade snabbt på en begagnad fullutrustad Model S90D och värdeminskningen per mil blev drygt 230kr. Orkar inte kolla upp nån liknande ICE bil men det känns högt iaf och då har Model 3 inte ens kommit än. Nypriset på den lär påverka andrahandsmarknaden för Model S. Cementerar iaf min åsikt att aldrig köpa nytt när det kommer till fordon :p

Lär inte införskaffa en IONIQ än på många år tyvärr men tycker den ser riktigt bra ut både på insidan och utsidan. Har ju dessutom laddhybrid som alternativ för ångestfyllda personer där elmotorn faktiskt kan driva bilen och bensinmotorn bara måste gå in när batteriet är slut (efter ca 5 mil) eller vid högre hastigheter. Till skillnad från hybrid Toyotan vi har på jobbet där elmotorn i stort sett bara är hjälpmotor och knappt klarar driva bilen framåt på egen hand.
Med IONIQ hybriden hade iaf min familj klarat väldigt många av våra färder på ren eldrift men ändå inte behövt ha en andrabil för de längre resorna. Till jobb, affär och vänner hade vi klarat oss utan problem med 5 mil både ToR. Till familjen är det värre men elversionen hade klarat även det om vi bara har en laddstation på destinationen, drygt 20 mil enkel resa. Med laddhybriden hade vi ändå kört på 0.5 l/mil mindre än nuvarande bil (som iofs är en 210hk Saab SC)

Angående laddare så är det problematiskt eftersom vi bor i hyreslägenhet. Även om det kommunala bostadsbolaget säkert tycker det är fint om jag betalar installation av en laddare på deras parkering :p
Förhoppningsvis blir det allt vanligare i framtiden att även hyresvärdar ger laddmöjligheter till boende annars är det ju lite av en dealbreaker för väldigt många. Känner inte för att spendera flera timmar på ICA varje helg för att ladda bilen fullt :p
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Angående laddare så är det problematiskt eftersom vi bor i hyreslägenhet. Även om det kommunala bostadsbolaget säkert tycker det är fint om jag betalar installation av en laddare på deras parkering
Förhoppningsvis blir det allt vanligare i framtiden att även hyresvärdar ger laddmöjligheter till boende annars är det ju lite av en dealbreaker för väldigt många. Känner inte för att spendera flera timmar på ICA varje helg för att ladda bilen fullt :p
Det verkar röra på sig lite varstans i landet nu. Är inne på teslaforumet och läser en del, och jisses vad folk får kämpa i motvind mot sura styrelser i bostadsrättsföreningar och byråkrater i bostadsbolag. Man kan ju alltid fråga om det ligger i planen. Vissa ställen är enligt uppgift väldigt tillmötesgående med att tillhandahålla laddplatser. Den vanligaste anledningen till att det inte finns verkar vara för att ingen har frågat efter det. Kan faktiskt tänka mig att kommunala bolag möjligen är mer tillmötesgående än privata, då det är politiskt tryck på att bli miljövänligare.

Apropå att ladda på ICA, måste bara säga det här. Fler och fler ställen sätter upp semi-snabbladdare 7-22kW. Typ McDonalds och sånt.
Men, nu har en av matkedjorna börjat sätta upp riktiga DC-snabbladdare på 50kW, och tänker göra så vid varje butik.
Så vilken matkedja tror ni går i bräschen vill stötta sina elbilskunder? ICA, den största kedjan? Eller Coop, den näst största? Nej, Lidl. Jag tycker det är lite coolt :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Alltså betalar jag reellt 2610:- per månad i motsvarande färdigskattade pengar som jag hade kunnat ta ut i lön.
På valfri bensinbil hade jag behövt lägga ut minst 1080:- i skattade pengar i månaden på rök, en kostnad jag inte har, då är vi slutligen nere på 1530:-.

Det kostar alltså mig 1530:- i månaden, skattade pengar, att ha min elbil jämfört med en bensinbil som kostar 0kr och drar 0,5l milen.

Jag lusläste villkoren för leasingen nu. Jag måste lämna tillbaka bilen efter två år. När jag lämnat tillbaka den har jag möjligheten att köpa ut den för restvärdet på leasingen.
Så om det är en bra affär köper jag ut den privat, annars lämnar jag den helt enkelt hos handlaren.
Jag har alltså kunnat köra en helt ny, fullutrustad bil, för 1530:- i månaden. Pengarna som jag har fått avstå i plånboken för att köra min elbil, istället för en skrotbil utan värdeminskning, är således 1530*24 = 36.720 kr. Eller 18.360:- om året. Garanterat.
Vid närmare eftertanke tror jag nog att jag hittar en ny elbil att leasa om strax mer än ett år :yoparty:
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag lusläste villkoren för leasingen nu. Jag måste lämna tillbaka bilen efter två år. När jag lämnat tillbaka den har jag möjligheten att köpa ut den för restvärdet på leasingen.
Så om det är en bra affär köper jag ut den privat, annars lämnar jag den helt enkelt hos handlaren.
Jag har alltså kunnat köra en helt ny, fullutrustad bil, för 1530:- i månaden. Pengarna som jag har fått avstå i plånboken för att köra min elbil, istället för en skrotbil utan värdeminskning, är således 1530*24 = 36.720 kr. Eller 18.360:- om året. Garanterat.
Vid närmare eftertanke tror jag nog att jag hittar en ny elbil att leasa om strax mer än ett år :yoparty:

Om jag har fattat det här rätt så har du tecknat ett leasingavtal i mars 2016 och plockat ut en ny bil utan att veta hur lång leasingperioden är?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag har fattat det här rätt så har du tecknat ett leasingavtal i mars 2016 och plockat ut en ny bil utan att veta hur lång leasingperioden är?
Jo jag visste att den var två år, men hade för mig att det var finansiell leasing för företag, det är nämligen mest vanligt i Sverige. Därav min uträkning om hur länge jag var tvungen att ha den innan jag går +/-noll, dvs hur länge jag hade behövt förlänga leasingtiden. Som synes på min kalkyl (som jag utförde då det begav sig) så hade det inte varit något problem, jag är nöjd med bilen och kan utan tvekan tänka mig att ha kvar den i 10 år. Det var min initiala tanke, att köpa ut den så fort det blir billigare att äga den privat kontra på företaget.

Men döm om min förvåning att det i mitt fall inte handlade om finansiell utan operationell leasing, så restvärdes-risken faller helt på leasingbolaget.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jo jag visste att den var två år, men hade för mig att det var finansiell leasing för företag, det är nämligen mest vanligt i Sverige. Därav min uträkning om hur länge jag var tvungen att ha den innan jag går +/-noll, dvs hur länge jag hade behövt förlänga leasingtiden. Som synes på min kalkyl (som jag utförde då det begav sig) så hade det inte varit något problem, jag är nöjd med bilen och kan utan tvekan tänka mig att ha kvar den i 10 år. Det var min initiala tanke, att köpa ut den så fort det blir billigare att äga den privat kontra på företaget.

Men döm om min förvåning att det i mitt fall inte handlade om finansiell utan operationell leasing, så restvärdes-risken faller helt på leasingbolaget.

Är det din firma?

Det är en vesäntlig stor skillnad på vanlig leasing och operationell, speciellt är det något man borde se på leasingkostnaden och kontraktet?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det din firma?

Det är en vesäntlig stor skillnad på vanlig leasing och operationell, speciellt är det något man borde se på leasingkostnaden och kontraktet?
Jepp min firma. Verkar vara en form av hybrid-lösning.
Se http://lindgrenbil.se/kampanjer/elbil-nissan/

Så rent bokföringsmässigt om jag förstått det hela rätt handlar det om finansiell leasing med garanterat restvärde.
Bokföring hatar jag, det har jag en ekonomi-firma till. Enkel matematik kan jag däremot göra.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Av den informationen som fanns där så skulle jag säga att det verkar vara en standard leasing (utan kontantinsats) med ett inbakat serviceavtal?

Övriga villkor för detta erbjudande

Efter 2 år skall bilen återlämnas till Lindgren Bil. Efter återlämnandet har ni möjlighet att köpa ut bilen för aktuellt restvärde. Kostnad för övermil under hyresperioden uppgår till 15 kr/mil. Erbjudandet gäller ett begränsat antal modeller och kan inte kombineras med andra erbjudanden eller avtal. Leasingprogrammet kan endast erbjudas i samarbete med Nissan Finans. Med reservation för ändringar.*Kampanjen pågår till och med den 31/12?2016

Är den också med i standard leasing för företag?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top