Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lägg sen till att de redan har 400.000+ förhandsbeställningar och kan enligt prognosen tillverka ~200.000 ex per år. Då den ska släppas 2017 betyder det att jag t.ex som var dum nog att inte förhandsbeställa får vänta till minst 2019 innan jag kan lägga vantarna på en sån.
Tur skulle jag säga, då det om två år finns bättre o billigare bilar :tummenupp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men den kostade extremt mycket mindre vilket påverkade andrahandsvärdet på hans. Vilket är vad vi pratar om. Hade min varit bättre (vilket kan vara fallet med nya elbilar) så hade andrahandsvärdet på hans påverkats ÄNNU mer.
Exakt, det snackar vi om.
Värderas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Och om de inte misslyckas fatalt med Model 3 så har jag svårt att tro att den kommer kännas som en budgetvariant faktiskt. Vore märkligt från en tillverkare vars billigaste nuvarande modell går på nästan en miljon.
De bilar de tar runt miljonen för idag känns inte riktigt som att de borde kosta lika mycket som andra bilar med samma prislapp. Inredningen känns väldigt USA-tillverkad.
Jag är tämligen säker på att det dröjer en bit in i 2019 och kanske in på 2020 innan de redan beställda Model 3 har nått kunderna om det kommer att hända alls.


Det jag menade med att de modernare begagnade ska nå samma pris är att det dröjer några år till. Först ska de hitta köpare som nya bilar och sen ska de användas ett tag innan de når begagnatmarknaden. Innan vi är där tror jag det blir svårt att köpa en Leaf eller e-up eller e-Golf eller i3 under 100 000 kr.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
De bilar de tar runt miljonen för idag känns inte riktigt som att de borde kosta lika mycket som andra bilar med samma prislapp.
Är man först och HELT unik kan man ta bra betalt. Det är bra. Tesla har gjort något helt otroligt imponerande.
Men om de inte kan leverera Tesla 3 ligger de väldigt illa till.
De etablerade tillverkarna är snart ikapp. Och de är experter på att producera bilar till lågt pris.

Dessutom går Tesla som företag inte med vinst vilket är en stor fara.
Inte undra på att Musk investerar i batterifabriker och laddstationer. Jag förutspår att Tesla med tiden att lägga ned biltillverkningen o fokusera på just detta.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är man först och HELT unik kan man ta bra betalt. Det är bra. Tesla har gjort något helt otroligt imponerande.
Men om de inte kan leverera Tesla 3 ligger de väldigt illa till.
De etablerade tillverkarna är snart ikapp. Och de är experter på att producera bilar till lågt pris.

Dessutom går Tesla som företag inte med vinst vilket är en stor fara.
Inte undra på att Musk investerar i batterifabriker och laddstationer. Jag förutspår att Tesla med tiden att lägga ned biltillverkningen o fokusera på just detta.
Helt rätt, de går inte med vinst. De stoppar nämligen in massiva mängder pengar på att bygga upp sin gigafactory, som i sin tur gör att de kan bygga bilar billigare och snabbare, som i sin tur...

De gör helt rätt enligt min mening. Istället för att hålla på med aktieutdelning eller ta in dyrt riskkapital återinversterar man istället allt för att kunna höja produktionstakten och sänka framtida kostnader.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
De bilar de tar runt miljonen för idag känns inte riktigt som att de borde kosta lika mycket som andra bilar med samma prislapp. Inredningen känns väldigt USA-tillverkad.
Jag är tämligen säker på att det dröjer en bit in i 2019 och kanske in på 2020 innan de redan beställda Model 3 har nått kunderna om det kommer att hända alls.


Det jag menade med att de modernare begagnade ska nå samma pris är att det dröjer några år till. Först ska de hitta köpare som nya bilar och sen ska de användas ett tag innan de når begagnatmarknaden. Innan vi är där tror jag det blir svårt att köpa en Leaf eller e-up eller e-Golf eller i3 under 100 000 kr.

Det är klart att en Tesla för 1 miljon kommer förmodligen inte kännas lika lyxig som en vanlig ICE för 1 miljon. Du betalar ett rejält premiumpris enbart för tekniken (och "märket"). Men jag har å andra sidan aldrig kört någon Tesla.
Angående leveranstid på nya modellen har jag faktiskt ingen aning om hur det ligger till. Varför tror du det kommer dröja så mycket som 3 år mer än de sagt? Vad jag förstått har de rätt massiva och effektiva produktionslinjer i den där nya fabriken.

Och poängen med begagnat är ju att eftersom priset på NYA bilar kommer sjunka dramatiskt, när tillverkarna redan har färdiga produktionslinjer för det som idag kostar mest att tillverka, så kommer begagnatpriserna på tidigare omoderna modeller sjunka ännu mer. Visst det kommer kanske ta några år men NÄR det väl kommer ett stort framsteg i en ny modell (vilket det garanterat kommer göra) så tappar gamla modeller värde väldigt väldigt snabbt.

Bensin och dieselmotorer är inte utsatta för samma teknikframsteg längre. De börjar närma sig gränsen för vad som är möjligt och därför är skillnaderna i värde mellan nya och gamla modeller inte alls stor.

Vi har dessutom en väldigt stor elbilsmarknad bara några stenkast åt väster. Norska finn.no har i skrivande stund nästan 1400 annonser för begagnade elbilar och nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Leaf finns redan att köpa där för 100 000 kr (svenska) så om svenska regeringen vill skulle de kunna underlätta import från Norge (de är ju trots allt ett EES land) och därmed får vi ta del av den marknaden också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är man först och HELT unik kan man ta bra betalt. Det är bra. Tesla har gjort något helt otroligt imponerande.
Men om de inte kan leverera Tesla 3 ligger de väldigt illa till.
De etablerade tillverkarna är snart ikapp. Och de är experter på att producera bilar till lågt pris.

Dessutom går Tesla som företag inte med vinst vilket är en stor fara.
Inte undra på att Musk investerar i batterifabriker och laddstationer. Jag förutspår att Tesla med tiden att lägga ned biltillverkningen o fokusera på just detta.

En intressant sak med tesla är ju att de säljer motorer till andra tillverkare med, och har väl planer på att sälja batterier till andra tillverkare med. Teslas (eller Elon Musks snarare) mål är inte att bli största biltillverkaren, utan att förändra världen. Så att gå med vinst har inte riktigt varit deras mål.
Och, med tanke på att resten av bilindustrin satt en jäkla fart nu så har han nog iaf lyckats med att förändra världen lite iaf. De släppte ju en hel driva med patent för några år sedan, och det kan nog ha fått fart på övriga tillverkare med.
Deras game plan var ju att först bygga en apdyr roadster för att betala för forskningen som behövdes, sedan premiumbilar för att få till tillverkningen, och därefter massproducera bilar för allmänheten. Lite oavsett så verkar ju faktiskt den planen ha funkat, även om de haft problem på vägen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Helt klart har Tesla betytt mycket för medvetandet om elbilar i allmänhet, men känslan jag får är att de inte är tillräckligt bra på att bygga bilar ännu och att de har någon slags iver att göra egna lösningar där det inte behövs, lite i stil med en avsomnad svensk biltillverkare.
De har sagt att Model 3 ska komma 2017 vilket med deras tidigare facit borde innebära att första kunden får den till mellandagarna 2017. Sen ska de rampa upp produktionstakten till långt över vad de gör idag och jag tror det är förenat med en del besvär.

Jag vet inte om de har klarat av att lösa drivlineproblemen på Model S ännu. Jag har slutat läsa det norska elbilsforumet, men tidigare byttes det drivlinor på var och varannan bil pga oljud.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Semi-OT:

Älskar er bakåtsträvare. Ni som vet hur värdelösa både elbilar, förnyelsebar energi och smartphones är.
Och Internet är bara en fluga!!

Google är idag den största privata köparen av förnybar energi och nu meddelar man att man snart kommer att kunna driva alla sina anläggningar med förnybar energi.

Det handlar om alla Googles datacenter och kontor runt om i världen som någon gång under 2017 helt kommer att förses med förnybar energi genererad av vindkraftverk och solkraftverk.

I år beräknas Google göra åt 5,7 terawatt-timmar för att driva sina anläggningar skriver New York Times. Det motsvarar lika mycket energi som två kolkraftverk på 500 megawatt producerar på ett år.

Källa: http://feber.se/webb/art/358615/nsta_r_kommer_hela_google_driv/

Eller fasen... kan det vara så att utvecklingen går framåt och den senaste teknologin är grunden till framtiden, likväl som att vi hellre nyttjar en tändsticka eller tändare istället för att gnida två pinnar mot varandra...



Vad hade ni tänkt gnälla på nästa år? :D
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Semi-OT:

Älskar er bakåtsträvare. Ni som vet hur värdelösa både elbilar, förnyelsebar energi och smartphones är.
Och Internet är bara en fluga!!



Källa: http://feber.se/webb/art/358615/nsta_r_kommer_hela_google_driv/

Eller fasen... kan det vara så att utvecklingen går framåt och den senaste teknologin är grunden till framtiden, likväl som att vi hellre nyttjar en tändsticka eller tändare istället för att gnida två pinnar mot varandra...



Vad hade ni tänkt gnälla på nästa år? :D

Sen finns det ju även vi som inte tycker att all ny teknik och inovation är det minsta spännande. Jag hade gärna kört en elbil till vardags men jag har aldrig någonsin tänkt lämna ifrån mig ratten och pedalerna till en dator.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur gör Google om det inte blåser på natten?

Det är vanligt bland miljönissar att titta på energimängder och inte se till effektbehov.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har man haft motorvärmare vet man hur det är att koppla in bilen överallt. För att sedan måste komma ihåg att plocka bort sladden innan man ska iväg igen.
Men då det räcker att ladda bilen 15 ggr/år (som antalet tankningar) är det en STOOOR fördel att kunna ladda hemma.
Men varje natt...inte bra nog för mig.

Eftersom vi har motorvärmare på Saaben kan jag ge min syn på det hela: Jag tycker att det är långt drygare att koppla in en motorvärmarkabel en gång om året än en laddkabeln varje dag. Men det är som sagt hur jag upplever det. Med motorvärmarkabeln måste jag kräla på alla fyra, och hitta det skitiga uttaget (som det alltid är nu på vintern), och sen lyckas trycka i den förhållandevis lilla kabeln, som gärna trilskas lite eftersom den är helt rund, med bara lite fasning. Och som du säger, komma ihåg att dra ur den innan jag kör iväg.
I jämförelse så trycker jag på en knapp i bilen innan jag går ut som öppnar laddluckan, tar en lagom stor kabel med ordentlig fasning som typ guidas in lätt i ett upplyst uttag som sitter i lagom höjd. Nu är det lika naturligt för mig som att öppna dörren, och tar som sagt ca 10 sekunder extra för mig att komma till ytterdörren (Tar 6 sekunder om jag stressar, var tvungen att mäta :D). Bilen går dessutom inte att starta om laddkabeln är i och jag försöker lägga i växel utan varnar om just detta.
Av alla obekvämligheter som finns med elbilar i dagsläget är detta verkligen ett icke-problem för mig. Men jag har ju å andra sidan egen carport utanför ytterdörren, det spelar ju såklart in.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ja om man inte behöver bry sig om vad kostnaden per kWh blir så.

Ja, eller så fortsätter vi köra full fart rakt in i kaklet som vi gjort senaste ~100 åren så behöver man inte bry sig om kostnaden heller, för då tröttnar vår planet på oss och stöter bort oss :tungan ;)


Nej, jag är inte direkt någon miljömupp, men enbart kostnaden kanske inte är allt - likaväl att Apple är på väldigt snarlikt spår. Och Tesla Motors / SolarCity.

Tre (giganter) företag som helt klart ligger i rätt framkant och är attraktiva, säger eller tror inte att det är bara deras miljöarbete som gör det, men de verkar ju helt klart ha "rätt tänk" i både helhet och detaljnivå :)

Vi producerar och köper in ren, förnyelsebar energi till 93 procent av våra kontor, butiker och datacentraler över hela världen

Källa: http://www.apple.com/se/environment/climate-change/
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
På tal om elbil....

Anders Helgesson och Carl Hjelm från Motormännens tidning Motor har den 5:e December satt nytt elbilsrekord på sträckan Ystad-Haparanda. De 164 milen mellan städerna är en riktig svensk klassiker.

Motormännen avverkade sträckan på 23 timmar och 5 minuter. De körde en Tesla Model S och laddade den enbart på Supercharger laddstationer som nu finns längs hela sträckan. Själva resan verkar ha avlöpt utan större problem, bilen kördes mest av autopiloten.

http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2

De var dock långt ifrån först att åka Ystad-Haparanda med elbil. Gröna Bilister åkte sträckan redan 2011, och sedan igen år 2013. Det tog dem dock 20 dagar (ja, dagar) att komma fram.

Att Motormännen kunde putsa Gröna Bilisters gamla rekord med hela 19 dagar beror faktiskt inte enbart på elbilen de körde. Gröna Bilister tog det ganska så lugnt på sin åktur, de åkte bara lite varje dag, och träffade representanter från varje kommun längs vägen. Fast de var ju tvungna att göra det – för 2013 fanns det knappt några snabbladdare i Sverige!

Idag kan man susa fram längs E4 med sin elbil och snabbladda den, det finns ett pärlband av snabbladdare i stort sett hela vägen upp. Att man kan åka från Ystad till Haparanda på 23 timmar med en Tesla Model S är ju bra – men visste du att nuförtiden kan man åka sträckan på dryga 28 timmar även med en Nissan Leaf? Enligt ruttplaneraren eGOtrip.se skulle det ta 28 timmar 21 minuter att åka från Ystad till Haparanda med en 30 kWh Nissan Leaf.


En fin "liten" fingervisning om hur möjligheterna och marknaden för elbilar har förändrats på bara 4-5 år. Tror ett litet tack till Elon Musk och Tesla Motors sitter väl på plats :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite som om bilar skulle va värda inget när en ny nodell kommer som drar mindre bränsle. Det är fortfarande poppis med gamla volvo 940 och audi med v8

Om produktionskostnaden för elbilar minskar så avsevärt som vissa pratar om. Om de nya elbilarna blir allt billigare köpa för varje år så lär det pressa begpriserna rejält. Varför köpa begagnat om man får en ny bil billigare?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
På den tiden hinner jag med att stanna och äta lunch, middag samt sova 6-7 timmar och frukost.

Jaha, gött, hoppas du får en god lunch, middag, frukost och en skön sömn....


På de tjugo dagar som det tog 2013 hinner man med många måltider och nätter....

Undra vad tider blir om ytterligare tre år...
But aint nobody got time for dat!? :tungan ;)
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
En fin "liten" fingervisning om hur möjligheterna och marknaden för elbilar har förändrats på bara 4-5 år. Tror ett litet tack till Elon Musk och Tesla Motors sitter väl på plats :)
Stort tack är det värt tycker jag !!
70 knyck är dock inte imponerande i medelfart på långturen. Men det går framåt.
Kan man hoppas på dubbla farten om ytterligare 4-5år?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top