irish
Full gas spar tid
Jag blundar definitivt inte för att el innebär en belastning, eftersom du redan tagit upp det så tyckte jag det var onödigt att påpeka en gång till. Var skrev jag att tillverkningen av elen inte skulle räknas in?Precis som du likt en religiös bara ser det ena felet och blundar för att samma statistik betraktar el som 100% rent.
Man måste räkna på total livscykel, på alla håll, inte bara det som bekräftar ens egen världsbild. Inklusive min egen. Att du drar förutfattade meningar och ser mig som en religiös sekterist för att jag tycker att man ska titta objektivt på elbilar får stå för dig.
Det finns en hel del andra grafer som visar att på hela livscykeln så går det i CO2-sammanhang ungefär på ett ut i dagsläget med en bränslesnål bensinbil och en elbil. Om man räknar in att elen kommer från europamix. Om du är mer intresserad så kan jag rekommendera att kolla upp det själv.
Just nu uppgår den absolut mesta energiåtgången för en elbil till att tillverka just batterierna. Det finns alltså en bra anledning till att priser på elbilar är så höga.
Detta kommer iaf Tesla att råda bot på iom byggandet av deras gigafactory, som drivs av solenergi. Vilket både kommer att dra ner priset och minska miljöpåverkan.