Elbil eller inte?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Stort tack är det värt tycker jag !!
70 knyck är dock inte imponerande i medelfart på långturen. Men det går framåt.
Kan man hoppas på dubbla farten om ytterligare 4-5år?

140kmh i medelfart på svenska landsvägar? haha.

Jag skulle säga att 70kmh i medelhastighet är hyffsat bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stort tack är det värt tycker jag !!
70 knyck är dock inte imponerande i medelfart på långturen. Men det går framåt.
Kan man hoppas på dubbla farten om ytterligare 4-5år?

70-90 km/h är en ganska vanlig snitthastighet på långresor med motorväg, pga pisspauser, matpauser och tankstopp hela tiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om produktionskostnaden för elbilar minskar så avsevärt som vissa pratar om. Om de nya elbilarna blir allt billigare köpa för varje år så lär det pressa begpriserna rejält. Varför köpa begagnat om man får en ny bil billigare?
Två skäl: utbud+efterfrågan och initialkostnaden.

När räckvidden börjar närma sig räckvidden på en ICE börjar fler och fler att köpa, så efterfrågan kommer hela tiden att öka. Vad jag vet är det bara Tesla i samarbete med panasonic (tror jag) har börjat bygga en gigafactory. Dvs massproduktion av batterier som pressar ner priserna. Tesla kan inte förse hela världen med batterier inom nära föreskådlig framtid.

En person som inte har möjlighet eller vilja att lägga 300.000:- på en ny bil kan kanske tänka sig lägga ca 100.000 istället för en hyfsat ny bil, om man inte behöver speciellt lång räckvidd. Det tar då inte många mil per år för att gå plus-minus noll ekonomiskt sett. Jag skulle t.ex väldigt gärna ta en äldre fullutrustad elbil med 15+ mil räckvidd som andrabil, då den primärt kommer att gå som dagis-skyttel, och vid kris användas som pendlingsbil. Detta såklart endast medan jag har en bra räckvidds-bil som primärbil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det kanske är för stort motstånd...
Hahaha, let the bad puns electrify this discussion! ;)

Tror snarare att de inte kan producera tillräckligt för att tillgodose mer än några utvalda länder. Bättre att man inte kan köpa än att tvingas vänta länge för de etablerade biltillverkarna. På så sätt "syns" det inte lika tydligt. Man är inte paranoid om de verkligen är efter en!!
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Opels senaste reklamfilm för ampera-e: https://youtu.be/KY_juEthb-8

Inte riktigt säker på att de vill sälja några bilar :/

Edit: Jag tyckte den var rolig, eftersom jag har ganska mörk humor. Om jag sett den på 9gag. Men en seriös reklamfilm, lite tveksam..
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den där stämmer ju garanterat inte på nåt sätt.

Det finns ingen bil som kan produceras totalt utan utsläpp av CO2 och vidare är utsläppen vid körning inte heller noll eftersom el inte inte heller produceras helt utan utsläpp av CO2.
Statistik kan produceras så det gagnar vad som helst, sålänge man tittar på "rätt" sak.
T.ex så jämförs en 10 år gammal bil (där de tagit bort dess tillverkningskostnad) och sen jämför de nya ICE med nya elbilar och tittar bara på de första 6000 milen. Dvs de har kapat bort sånt som inte favoriserar en 10 år gammal ICE.

Vad detta visar oss är att om du börjar närma dig pensionen, och endast kommer att köra 6000mil till i ditt liv, och skiter i resten av livscykeln, så är en 10 år gammal bil det miljövänligaste alternativet ur enbart CO2-genererande perspektiv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Statistik kan produceras så det gagnar vad som helst, sålänge man tittar på "rätt" sak.
T.ex så jämförs en 10 år gammal bil (där de tagit bort dess tillverkningskostnad) och sen jämför de nya ICE med nya elbilar och tittar bara på de första 6000 milen. Dvs de har kapat bort sånt som inte favoriserar en 10 år gammal ICE.

Vad detta visar oss är att om du börjar närma dig pensionen, och endast kommer att köra 6000mil till i ditt liv, och skiter i resten av livscykeln, så är en 10 år gammal bil det miljövänligaste alternativet ur enbart CO2-genererande perspektiv.

Precis som du likt en religiös bara ser det ena felet och blundar för att samma statistik betraktar el som 100% rent.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mer tröttad av detta eviga co2 fokus... :zpy

Däremot är det tämligen verifierat att "slit å släng" aldrig kan kompenseras mot laga och vidmakthållande av redan producerat.

Man skulle kunna köra 20000mil till med sin gamla v8-jänk och ändå va mindre grisig än en lexushybridförsedd södermalmsmiljötaliban..

Den halvsunkiga "bli miljöaktivist - köp ny bil"- devisen ger jag inte mången lingon för.

Själv byter jag inte till eventuell eldrift av miljöskäl. Så jäkla lurad är jag inte..
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top