Elbil eller inte?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Är den också med i standard leasing för företag?

Standardtiden brukar vara 3 eller 5 år men det finns väl inget företag som hindrar något annat.
Att köpa ut bilen till restvärde får man göra förutsatt att man inte fortsätter att leasa bilen.
Vet inte om det skiljer leasingföretag emellan men jag har alltid fått förlänga eller köpa ut om jag vill.

Det jag funderar på att max antal mil. Det du har liknar en privatleasing. Företaget vill hålla värdet så högt som möjligt på bilen när du lämnar tillbaka den.

Kommer inte ihåg om beräknad körsträcka antecknas vid standard leasing men jag tror inte det.

Om du har en operationell leasing så ingår väl service, försäkring, garanterat restvärde osv? Du står väl inte ens som ägare på fordonet?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Standardtiden brukar vara 3 eller 5 år men det finns väl inget företag som hindrar något annat.
Att köpa ut bilen till restvärde får man göra förutsatt att man inte fortsätter att leasa bilen.
Vet inte om det skiljer leasingföretag emellan men jag har alltid fått förlänga eller köpa ut om jag vill.

Det jag funderar på att max antal mil. Det du har liknar en privatleasing. Företaget vill hålla värdet så högt som möjligt på bilen när du lämnar tillbaka den.

Kommer inte ihåg om beräknad körsträcka antecknas vid standard leasing men jag tror inte det.

Om du har en operationell leasing så ingår väl service, försäkring, garanterat restvärde osv? Du står väl inte ens som ägare på fordonet?

Försäkring ingår inte, den fick jag teckna själv. Jag var också tvungen att speca miltal per år, med högre månadskostnad som följd jämfört med månadskostnad för 1500 mil/år. Och som sagt, garanterat restvärde.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tycker det är lite roligt att de som inte provat att åka elbil ser det som besvärligt att koppla in sladden när man är framme medan vi som provat båda tycker det är skönare än att åka in på en bensinstation och tanka. Varken där jag bor eller där jag jobbar finns det bensin att tanka under tiden jag gör andra saker. Däremot finns det på platser dit jag inte ska.

Angående begagnatpriserna tycker jag det är konstigt att man inte ska räkna med att ha ett värde kvar för att det om några år finns begagnade bilar som kommer längre för samma pris. De flesta lever i detta nu och kan inte köpa något som inte finns än. Jag vet många som sagt att de ska köpa en Tesla Model S när de går att få för 500 kkr. Under tiden tankar de för åtskilliga tusenlappar, byter kamremmar för ännu mer och lägger nån tusenlapp om året på avgassystem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tycker det är lite roligt att de som inte provat att åka elbil ser det som besvärligt att koppla in sladden när man är framme medan vi som provat båda tycker det är skönare än att åka in på en bensinstation och tanka. Varken där jag bor eller där jag jobbar finns det bensin att tanka under tiden jag gör andra saker. Däremot finns det på platser dit jag inte ska.

Angående begagnatpriserna tycker jag det är konstigt att man inte ska räkna med att ha ett värde kvar för att det om några år finns begagnade bilar som kommer längre för samma pris. De flesta lever i detta nu och kan inte köpa något som inte finns än. Jag vet många som sagt att de ska köpa en Tesla Model S när de går att få för 500 kkr. Under tiden tankar de för åtskilliga tusenlappar, byter kamremmar för ännu mer och lägger nån tusenlapp om året på avgassystem.

Lite som om bilar skulle va värda inget när en ny nodell kommer som drar mindre bränsle. Det är fortfarande poppis med gamla volvo 940 och audi med v8
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite som om bilar skulle va värda inget när en ny nodell kommer som drar mindre bränsle. Det är fortfarande poppis med gamla volvo 940 och audi med v8

Fast, en bil som drar 0.1-0.05 liter mindre per mil ökar med 8% ungefär. En elbil som ökar räckvidden från 10 mil till 30 mil ökar räckvidden med 200%. Det är viss skillnad i räckviddsökning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker det är lite roligt att de som inte provat att åka elbil ser det som besvärligt att koppla in sladden när man är framme medan vi som provat båda tycker det är skönare än att åka in på en bensinstation och tanka. Varken där jag bor eller där jag jobbar finns det bensin att tanka under tiden jag gör andra saker. Däremot finns det på platser dit jag inte ska.

Angående begagnatpriserna tycker jag det är konstigt att man inte ska räkna med att ha ett värde kvar för att det om några år finns begagnade bilar som kommer längre för samma pris. De flesta lever i detta nu och kan inte köpa något som inte finns än. Jag vet många som sagt att de ska köpa en Tesla Model S när de går att få för 500 kkr. Under tiden tankar de för åtskilliga tusenlappar, byter kamremmar för ännu mer och lägger nån tusenlapp om året på avgassystem.

Helt klart är det många som ser ganska enkla saker som nackdelar.
Såsom laddningen. Personligen så har jag nu ypperliga möjligheter att ladda hemma i garaget då jag har både 230V enfas och 400V trefas indraget där.
Dock har jag tidigare bott så att jag inte har haft några möjligheter alls att ladda i garaget. (Parkeringshus i bostadsrättsföreningen utan ett enda uttag i hela garaget.)

I nuläget så har jag dock ett körmönster som gör en elbil direkt olämplig.
Eftersom jag bor i Jakobsberg och jobbar i Solna utan tillgång till gratis parkering så skulle det bli dyrt att köra bil till och från jobbet även om jag skulle spara några minuter på det.
Att parkera bilen hela dagen i Mall of Scandinavia kostar en del vilket gör det opraktiskt även om det faktiskt finns tillgång till laddare där.
Jag åker pendeltåg istället. Inklusive promenaden till pendeltågsstationen så tar det förvisso lite längre tid men jag slipper parkeringsavgifter.
Sommartid åker jag nästan uteslutande båge.
Resultatet är att bilen står väldigt mycket. Det är någon gång i veckan som jag tar bilen för att handla mat och annat. där skulle förvisso en elbil funka men det är får kort sträcka och får sällan för att det skall motivera en elbil. Större delen av min körsträcka kommer av betydligt längre sträckor såsom att jag hälsar på kompisar som inte bor i Stockholm eller att jag åker upp till Dalarna och hälsar på päronen.
Dvs det handlar typiskt sett om körsträckor på minst 20 mil.
En elbil med den räckvidden kostar en del och då blir följdaktligen värdeminskningen större vilket betyder att jag får svårt att räkna hem det i sparad bensin då jag kör så pass lite på ett år numera.
Tidigare har jag pendlat mellan Uppsala och Stockholm utan möjlighet till laddning under dagen vilket ju är en körsträcka på 15 mil.

Vad gäller funderingar kring andrahandsvärdet på elbilar tror jag att anledningen är att dom flesta vet att mobiltelefonbatterier försämras avsevärt på några år och det är ju ofta samma batteriteknik där.
Dock är det ju så att dom flesta elbilar inte laddar riktigt fullt och inte tillåter att man kör riktigt tomt.
Man sätter kanske i ett batteripack som egentligen är på 30 kWh och säger att det är drygt 20 och så låter man inte batteriet gå under 20% eller över 80% laddning. Då håller det avsevärt längre.

så jag tror att batterierna i en modern elbil inte försämras så mycket som man kanske tror. Dom siffror som jag sett säger att dom håller väldigt bra och i sådant fall borde inte andrahandsvärdet vara så katastrofalt även om det kommit nya bilar som har längre räckvidd.

Vad gäller kostnader för bensinbilen så visst. det är lite service och grejor som behöver göras men avgassystem är definitivt inte någon kostnadspost att fundera över. Min bil är 21 år gammal och har gått 32000 mil och det är fortfarande med största sannolikhet originalsystemet från 95 som sitter där. det var inte nytt när jag köpte den 2003 i alla fall. Nu kostar ju visserligen ett avgassystem en del men det ska vara bra dyrt för att det skall bli några pengar om man slår ut det per mil eller år. Kamremsbyte kostar i storleksordningen 60 öre/mil om man slår ut det. Dom vanliga servicearna står för en betydligt större kostnad liksom byte av delar som blir utslitna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast, en bil som drar 0.1-0.05 liter mindre per mil ökar med 8% ungefär. En elbil som ökar räckvidden från 10 mil till 30 mil ökar räckvidden med 200%. Det är viss skillnad i räckviddsökning.

Nja nu var det ju inte räckvidd jag avsåg utan milkostnad bränslemässigt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja nu var det ju inte räckvidd jag avsåg utan milkostnad bränslemässigt

Fast, tråden du svarade på handlade om andrahandsvärden, och det är inte alls konstigt att förbränningsmotorförsedda bilar inte sjunker (eller ja, det gör de ju) som stenar på andrahandsmarknaden, men elbilar kommer att göra det.
Speciellt eftersom att räckvidden är det i princip alla har problem med, i samband med att det tar tid att ladda fullt. När räckvidden tredubblas kommer gamla modeller att bli lika populära som rutten skunk.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Lite som om bilar skulle va värda inget när en ny nodell kommer som drar mindre bränsle. Det är fortfarande poppis med gamla volvo 940 och audi med v8

En Tesla Model S kostar idag över 800 000kr med minsta batteriet. Model 3 med nästan samma räckvidd (och förmodligen ganska hög standard då Tesla kommit ut som ett premiummärke) är annonserad till strax över 300 000kr.

Det är där som problemet ligger, Volvo sänkte inte priset med en halv miljon på modellen efter 940.
Enormt stora framsteg i teknik och tillverkningskostnader är det som kommer påverka elbilars andrahandsvärde negativt. En hög efterfrågan i framtiden kan kanske lindra det en smula men jag personligen lägger isåfall hellre 300 000 på en splitter ny Tesla än en 4-5 år gammal modell.

Elbilar är fortfarande ganska nytt, nya saker är alltid extremt dyrt att investera i.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En Tesla Model S kostar idag över 800 000kr med minsta batteriet. Model 3 med nästan samma räckvidd (och förmodligen ganska hög standard då Tesla kommit ut som ett premiummärke) är annonserad till strax över 300 000kr.

Det är där som problemet ligger, Volvo sänkte inte priset med en halv miljon på modellen efter 940.
Enormt stora framsteg i teknik och tillverkningskostnader är det som kommer påverka elbilars andrahandsvärde negativt. En hög efterfrågan i framtiden kan kanske lindra det en smula men jag personligen lägger isåfall hellre 300 000 på en splitter ny Tesla än en 4-5 år gammal modell.

Elbilar är fortfarande ganska nytt, nya saker är alltid extremt dyrt att investera i.

En Audi A4 kostar idag 300. En Audi s7 800.
du vet om att du jämför bilar i två fundamentalt olika segment va? Trots att det är samma märke i fronten..

Model3 blir inte jämförbar med S i mycket. Sämre utrymme, sämre standard, ingen fri el hos egna stationer... osv..

Du liksom många andra köper en a4. Inte en s7. Men den finns och säljs ändå
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De där "strax över 300" för en Model 3 lär vara strax över 400 innan någon här i landet har sett en bil.
Kamremsbyte för 60 öre per mil är nog lågt räknat för många bilar. De flesta kostar det mer att byta på än en Volvo 940...
Jag har försökt se vad andrahandsvärdet är på privatmarknaden för en e-up, men det finns ju inga till salu på Blocket. Inbyte ger gissningsvis en aning mindre.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur tänker du nu?
Länken du hänvisade till säger 3-3.5k+moms per månad beroende på körsträcka
Inser att jag räknat i galen tunna på flera ställen, så blir det när man räknar på telefonen
Här kommer en mer sann och rättvis beräkning, på vad det effektivt kostar mig att ta ut en elbil som förmånsbil på mitt eget företag, jämfört med att privat köpa en gammal häck till bensinbil:


Leasingkostnad (ex moms) för en Tekna med 2000mil per år är 3439:-
Kostnaden som mitt företag får betala är således 3439*1.125=3869:- (halva momsen är avdragsgill).
Jag måste dessutom förmånsskatta för min bil, förmånsvärdet är 1800.
För att räkna ut vad det kostar mig som anställd vid 50% marginalskatt om jag istället valt att ta ut lön istället, ska man summera de två talen och dra av skatt, dvs (3869+1800)*0,5=2839:-

Jag får alltså 2839:- mindre i lön eftersom de pengarna använder företaget istället till leasingavgiften och skatt. Pengar jag kunnat ta ut om jag inte hade tagit bilen via företaget. Inget konstigt, finns massvis med folk som gör så.

Eftersom det är pengar som annars skulle hamna i min ficka är det samma sak som att jag betalar 2839:- i skattade pengar per månad för att låta mitt företag hyra min bil i 2 år.

Nu tillkommer bränslekostnader för mig som privatperson:

* Om jag kör en bensinbil med bränsleförbrukning på 0,5l/mil kostar det mig, oavsett vilken bensinbil (leasad via företaget eller köpt privat) 2000mil * 0,5 * 14kr = 14.000 kr per år eller 14,000 / 12 = 1167kr per månad
1167:- per månad ger jag till en bensinstation

* Om jag kör en elbil med kWh-pris på 0,80 kr och snittförbrukning på 2kWh per mil som jag har blir elräkningen 2000 * 2 * 0,8 = 3200:- per år, eller 267:- per månad.
267:- per månad betalar jag extra på elräkningen

Det är alltså 1167 - 267 = 900 kr per månad billigare drivmedelskostnad att köra en elbil vid det här scenariot.

Om jag istället tar en gammal häck som drar 1 liter milen (som jag tror är närmare sanningen vid 130km/h merparten av sträckan och två dagis-stopp vid varje resa), hur ser det ut då? 2000 * 1 * 14 / 12 = 2333 :- per månad i bensinkostnad. Det kostar alltså 2333 - 267 = 2066 :- mer per månad i drivmedel för en bensinbil. Alternativt 2066 :- per månad billigare för en elbil.

Den verkliga merkostnaden för att jag kör en splitter ny fullutrustad elbil, jämfört med en 10+ år gammal bensinbil som inte tappar i värde, och som jag inte servar, och som jag inte behöver reparera, och som jag inte behöver skatta blir då:
* För en bil som drar 0,5 l/mil: 2839 - 900 = 1939 :- per månad. Det blir 23,268 :- per år

* För en bil som drar 1,0l/mil: 2839 - 2066 = 773 :- per månad, det blir 9276 kr per år.


Hur ska man tolka detta?

Man skulle kunna se det som klumpsumman som jag har över för att betala värdeminskning, service, skatt, reparationer och ränta för lånet jag måste ta.
Om jag alltså köpt en billig bensinbil, och sålt den efter två år. Då hade jag haft 23,268:- att röra mig med för en som drar 0,5l/mil och 9276:- för den som drog 1l/mil, per år.

Dessa pengar ska alltså finansiera:
* Skatt (som kostar mig 0, skattebefriad)
* Service (som kostar mig 0, inbakat i leasingavgiften)
* Reparationer och reservdelar (som kostar mig 0, inbakat i leasingavgiften)
* Ränta på lånet, alternativt förlorad ränteintäkt p.g.a uttag av sparade pengar, (som är 0, då det är inbakat i leasingavgiften)
* Värdeminskning (som är 0, redan inbakat i leasingavgiften).

Som exempel, om jag skulle köpt en exakt likadan Saab till: Min Saab (~220hk Aero) kostar ca 2000:- i skatt om jag inte minns fel och har 2000:- högre försäkringspremie. Den drar lugnt 1 liter milen på min pendlingsrunda. Jag har alltså 5276:- kvar per år att lägga på värdeminskning, service, reparationer och avsaknad av ränta på sparade pengar. Tveksamt om jag sparar många hundralappar på det där..

Någon som nu undrar varför jag kör min elbil istället för en billig bensinare?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De där "strax över 300" för en Model 3 lär vara strax över 400 innan någon här i landet har sett en bil.
Kamremsbyte för 60 öre per mil är nog lågt räknat för många bilar. De flesta kostar det mer att byta på än en Volvo 940...
Jag har försökt se vad andrahandsvärdet är på privatmarknaden för en e-up, men det finns ju inga till salu på Blocket. Inbyte ger gissningsvis en aning mindre.
Jämför man vad en Leaf kostar i staterna (typ samma, $35.000) och vad den kostar här så landar vi närmare 400' för Model 3. Dollarn är ju dessutom på väg upp, sånt slår rätt snabbt (om man ser på prishöjningar på t.ex Model S och X i förhållande till dollarkursen)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
En Audi A4 kostar idag 300. En Audi s7 800.
du vet om att du jämför bilar i två fundamentalt olika segment va? Trots att det är samma märke i fronten..

Model3 blir inte jämförbar med S i mycket. Sämre utrymme, sämre standard, ingen fri el hos egna stationer... osv..

Du liksom många andra köper en a4. Inte en s7. Men den finns och säljs ändå

Det där återstår att se för på Teslas hemsida är det inte mycket info om Model 3, men så har jag inte letat runt efter info på andra siter heller.
Märk dock att 800 000 för en Model S är det absolut billigaste med sämsta batteriet och ingen extrautrustning alls.

Och om de inte misslyckas fatalt med Model 3 så har jag svårt att tro att den kommer kännas som en budgetvariant faktiskt. Vore märkligt från en tillverkare vars billigaste nuvarande modell går på nästan en miljon.

Men som sagt, det återstår att se. För att ta ditt exempel med en Audi S7 så finns en fullutrustad S7 -15 på blocket för 759 000 med 2400 mil, dvs ca 250 000 billigare än ny vilket blir en värdeminskning på strax över 100kr per mil. Teslan jag kikade på låg på över 230kr per mil trots att den begagnade är en -16. Så jag håller nog fast vid att värdeminskningen är en hel del högre på elbilar i dagsläget. Det KOMMER dock avta framöver, det är jag helt säker på.
Det är bara priset man får betala som en early adopter helt enkelt.

Min polare köpte en Full HD platt-tv när de var nya. Han gav säkert 15 000 kr för den. 2-3 år senare köpte jag min för typ 4 000 kr. Jag sålde min sen för 1 000 kr flera år senare och jag tvivlar på att han hade kunnat sälja sin mycket dyrare.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
De där "strax över 300" för en Model 3 lär vara strax över 400 innan någon här i landet har sett en bil.
Kamremsbyte för 60 öre per mil är nog lågt räknat för många bilar. De flesta kostar det mer att byta på än en Volvo 940...
Jag har försökt se vad andrahandsvärdet är på privatmarknaden för en e-up, men det finns ju inga till salu på Blocket. Inbyte ger gissningsvis en aning mindre.

Krävs bara ett beslut för att genast bättra på det priset och det är att svenska regeringen gör som norska och momsbefriar elbilar. Det hade gett en "rabatt" på 100 000kr på en Model 3 om den annars skulle kosta 400k och då snackar vi incitament. Dagens premie som dessutom tar slut innan året är över är ju ett skämt, speciellt eftersom de säger sig vilja öka andelen elbilar. Men då blir väl bensintillverkarna krängTa.

För övrigt är kamremsbyte på min bensinbil 0 kr milen för jag har kamkedja :gnissla
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De där "strax över 300" för en Model 3 lär vara strax över 400 innan någon här i landet har sett en bil.
Lägg sen till att de redan har 400.000+ förhandsbeställningar och kan enligt prognosen tillverka ~200.000 ex per år. Då den ska släppas 2017 betyder det att jag t.ex som var dum nog att inte förhandsbeställa får vänta till minst 2019 innan jag kan lägga vantarna på en sån.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Min polare köpte en Full HD platt-tv när de var nya. Han gav säkert 15 000 kr för den. 2-3 år senare köpte jag min för typ 4 000 kr. Jag sålde min sen för 1 000 kr flera år senare och jag tvivlar på att han hade kunnat sälja sin mycket dyrare.

Å andra sidan hade han möjligheten och nöjet att kolla på full-HD 2-3 år innan dig.. Och var din full-HD mycket bättre än hans?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Å andra sidan hade han möjligheten och nöjet att kolla på full-HD 2-3 år innan dig.. Och var din full-HD mycket bättre än hans?

Nej för han hade inga Full HD kanaler på den tiden :crash
Och nej min var inte bättre. Men den kostade extremt mycket mindre vilket påverkade andrahandsvärdet på hans. Vilket är vad vi pratar om. Hade min varit bättre (vilket kan vara fallet med nya elbilar) så hade andrahandsvärdet på hans påverkats ÄNNU mer.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tycker det är lite roligt att de som inte provat att åka elbil ser det som besvärligt att koppla in sladden när man är framme medan vi som provat båda tycker det är skönare än att åka in på en bensinstation och tanka.
Har man haft motorvärmare vet man hur det är att koppla in bilen överallt. För att sedan måste komma ihåg att plocka bort sladden innan man ska iväg igen.
Men då det räcker att ladda bilen 15 ggr/år (som antalet tankningar) är det en STOOOR fördel att kunna ladda hemma.
Men varje natt...inte bra nog för mig.


Angående begagnatpriserna tycker jag det är konstigt att man inte ska räkna med att ha ett värde kvar för att det om några år finns begagnade bilar som kommer längre för samma pris.
Samma pris, o du skulle köpa en gammal bil med kortare körsträcka och som troligen är sämre i allt annat med?

Är det något historien lärt oss är det att vid ett tekniksprång tappar de gamla produkterna värdet väldigt snabbt.

I detta fall är det två faktorer som samverkar. Bättre produkter (bla längre körsträcka och fler tekniska finesser) OCH lägre pris.
Jag förutspår värsta värdefallet på äldre elbilar.

Nyss var Tesla HELT OHOTADE med näst intill praktisk körsträcka, dock svindyrt.
Där andra endast kom 10-15mil.


Nu händer det saker...
1/ Hyundai Ioniq erbjuder 28mil körsträcka.
Först i världen att erbjuda tre olika el-drivlinor:hybrid, laddhybrid eller elbil

2/ Renault Zoe har numera 40mil med stora batteriet

3/ I vår kommer Opel Ampera med hela 50mil körsträcka

Ovanstående ligger på 30-40% av priset av en Tesla (som kommer 40-55mil för 830-1060kSEK plus 100k för lite utrustning)


Det går fort nu och snart blir det århundradets största teknikkrig inom bilindustrin!

Bilreklamen "bättre o billigare" har aldrig tidigare varit så träffsäkert som under kommande år.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top