Hur tänker du nu?
Länken du hänvisade till säger 3-3.5k+moms per månad beroende på körsträcka
Inser att jag räknat i galen tunna på flera ställen, så blir det när man räknar på telefonen
Här kommer en mer sann och rättvis beräkning, på vad det effektivt kostar mig att ta ut en elbil som förmånsbil på mitt eget företag, jämfört med att privat köpa en gammal häck till bensinbil:
Leasingkostnad (ex moms) för en Tekna med 2000mil per år är 3439:-
Kostnaden som mitt företag får betala är således 3439*1.125=3869:- (halva momsen är avdragsgill).
Jag måste dessutom förmånsskatta för min bil, förmånsvärdet är 1800.
För att räkna ut vad det kostar mig som anställd vid 50% marginalskatt om jag istället valt att ta ut lön istället, ska man summera de två talen och dra av skatt, dvs (3869+1800)*0,5=2839:-
Jag får alltså 2839:- mindre i lön eftersom de pengarna använder företaget istället till leasingavgiften och skatt. Pengar jag kunnat ta ut om jag inte hade tagit bilen via företaget. Inget konstigt, finns massvis med folk som gör så.
Eftersom det är pengar som annars skulle hamna i min ficka är det samma sak som att jag betalar 2839:- i skattade pengar per månad för att låta mitt företag hyra min bil i 2 år.
Nu tillkommer bränslekostnader för mig som privatperson:
* Om jag kör en bensinbil med bränsleförbrukning på 0,5l/mil kostar det mig, oavsett vilken bensinbil (leasad via företaget eller köpt privat) 2000mil * 0,5 * 14kr = 14.000 kr per år eller 14,000 / 12 = 1167kr per månad
1167:- per månad ger jag till en bensinstation
* Om jag kör en elbil med kWh-pris på 0,80 kr och snittförbrukning på 2kWh per mil som jag har blir elräkningen 2000 * 2 * 0,8 = 3200:- per år, eller 267:- per månad.
267:- per månad betalar jag extra på elräkningen
Det är alltså 1167 - 267 = 900 kr per månad billigare drivmedelskostnad att köra en elbil vid det här scenariot.
Om jag istället tar en gammal häck som drar 1 liter milen (som jag tror är närmare sanningen vid 130km/h merparten av sträckan och två dagis-stopp vid varje resa), hur ser det ut då? 2000 * 1 * 14 / 12 = 2333 :- per månad i bensinkostnad. Det kostar alltså 2333 - 267 = 2066 :- mer per månad i drivmedel för en bensinbil. Alternativt 2066 :- per månad billigare för en elbil.
Den verkliga merkostnaden för att jag kör en splitter ny fullutrustad elbil, jämfört med en 10+ år gammal bensinbil som inte tappar i värde, och som jag inte servar, och som jag inte behöver reparera, och som jag inte behöver skatta blir då:
* För en bil som drar 0,5 l/mil: 2839 - 900 = 1939 :- per månad. Det blir 23,268 :- per år
* För en bil som drar 1,0l/mil: 2839 - 2066 = 773 :- per månad, det blir 9276 kr per år.
Hur ska man tolka detta?
Man skulle kunna se det som klumpsumman som jag har över för att betala värdeminskning, service, skatt, reparationer och ränta för lånet jag måste ta.
Om jag alltså köpt en billig bensinbil, och sålt den efter två år. Då hade jag haft 23,268:- att röra mig med för en som drar 0,5l/mil och 9276:- för den som drog 1l/mil, per år.
Dessa pengar ska alltså finansiera:
* Skatt (som kostar mig 0, skattebefriad)
* Service (som kostar mig 0, inbakat i leasingavgiften)
* Reparationer och reservdelar (som kostar mig 0, inbakat i leasingavgiften)
* Ränta på lånet, alternativt förlorad ränteintäkt p.g.a uttag av sparade pengar, (som är 0, då det är inbakat i leasingavgiften)
* Värdeminskning (som är 0, redan inbakat i leasingavgiften).
Som exempel, om jag skulle köpt en exakt likadan Saab till: Min Saab (~220hk Aero) kostar ca 2000:- i skatt om jag inte minns fel och har 2000:- högre försäkringspremie. Den drar lugnt 1 liter milen på min pendlingsrunda. Jag har alltså 5276:- kvar per år att lägga på värdeminskning, service, reparationer och avsaknad av ränta på sparade pengar. Tveksamt om jag sparar många hundralappar på det där..
Någon som nu undrar varför jag kör min elbil istället för en billig bensinare?