Tänkte passa på att ge lite information rörande den allmänna uppfattningen om att produktion av litiumbatterier skulle vara extremt smutsig. Och att vi utarmar de fåtal kilo som finns i världen eftersom den klassas som en "rare earth metal". Så låt oss bena ut det lite.
Litium finns i överflöd på vår planet. Det mesta finns i haven, som inte går att utvinna speciellt enkelt eller kostnadseffektivt i dagsläget. Det som utvinns hittar man istället i saltlösningar som finns i höga koncentrationer lite varstans i världen.
Saltlösningen som t.ex finns i saltöknar i Argentina och Bolivia pumpas upp och hälls ut på stora "solar evaporation pods" där saltlösningen får torka. Dvs torkas av solen till pulver. Sen skeppar man detta pulver till ett väl valt ställe för raffinering. Har detta ställe solpaneler på taket som matar den energikrävande processen att få ut rent litium ger det helt plötsligt inte speciellt hög miljöpåverkan. Miljöbelastningen beror således mest på vad man använder som kraftkälla. Se
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium#Production för mer information.
Som av en händelse är det just en sådan jättefabrik, med solceller på taket, som Tesla håller på att bygga. Deras såkallade gigafactory.
Hållbarheten för batterier i dagens elbilar håller dessutom längre än man initialt räknat med. Finns numera en hel del bilar (främst Leaf och Tesla som jag tittat på) som gått över 12k mil med måttlig degradering av batterikapaciteten. Runt 70-80% av ursprungliga kapaciteten verkar vara normalt efter 12.000 mil. Peppar peppar så har inte min bil tappat något alls efter de första 1000 milen. Jag har dock ställt laddningstimern så att jag minimerar tiden som bilen står stilla med 100% laddning. Det ska enligt uppgift vara en stor anledning till batteridegradering.