Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det jag förespråkar är inte att pumpa upp vatten, utan att låta bli att släppa ut det när det inte behövs. Dvs under dagen, när solen ändå lyser och kan ge oss merparten av den energi vi behöver.

Absolut om man inte kan sälja elen så är det ju ett alternativ, som komplement då.

Men det släpps ju ut just för att det behövs, idag används vattenkraft både som baskraft och reglerkraft.
Det går inte att ta bort vattenkraften som bas och ersätta med solkraft eftersom den inte har egenskapen av en baskraft och solkraften går heller inte att reglera utifrån förändringar i effektbehov som reglerkraft.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den stora nackdelen med ett kallt land är att energin behövs när den inte finns tillgänglig.
I varma delar av världen stiger energibehovet när det finns tillgängligt.
Solenergi passar bättre till luftkonditionering än till uppvärmning.
Samma sak blir det med elbilsladdning.
Folk vill ladda på natten.
Vi gör av med mer el under dagen än natten. Tittar du på ett enskilt hushåll och jämför så ja, där ser man stora skillnader mellan sommar och vinter. Men nätet som sådant går ner i sparlåga på natten. Googla gärna "el spotpriser per timme" och titta på priserna över dygnet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Absolut om man inte kan sälja elen så är det ju ett alternativ, som komplement då.

Men det släpps ju ut just för att det behövs, idag används vattenkraft både som baskraft och reglerkraft.
Det går inte att ta bort vattenkraften som bas och ersätta med solkraft eftersom den inte har egenskapen av en baskraft och solkraften går heller inte att reglera utifrån förändringar i effektbehov som reglerkraft.
Det var sportbilsentusi som ville ta bort vattenkraften så fort som möjligt, inte jag. Jag tyckte att det vore bättre att köra in el i min villa, och eventuellt mina grannars hus, som kommer in via mitt tak till högsta grad möjligt. Jag anser att det är en billigare och bättre lösning än att dra ner elektroner från norrland i det närmaste konstant, och därmed belasta reservoarerna i onödan.

Om man vill ta bort vattenkraften och ersätta med thoriumreaktorer så ser jag regionala batteribankar modell större som en möjlig lösning för att ta hand momentana fluktuationer i nätet tills de reaktorerna kan reagera och kan ställa om produktionskapaciteten. Som de gör i Californien.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jepp, när solceller producerar som mest, dvs över sommarmånaderna så får man ju dagligen rapporter om hur kraftdammarna flödar över. Eller vänta lite, var det tvärt om.

Nu är jag ju fullständigt ute på hal is och hoppar runt i en galen tunna, men skulle det kunna vara så att sol- och vattenkraft komplementerar varandra rätt bra. Dvs på sommaren när det är snålt i magasinen så har vi mycket sol. När det är vinter så är det snålt med sol men mycket i magasinen. Tål att tänkas på.

Vattendammarna är våra ackumulatorer, på sommaren behöver vi ingen ström och då laddar man magasinen ända fram till vintern.
Att solpaneler producerar ännu mer el när den inte behövs ser jag inte som ett naturligt komplement.

Däremot så är ju solenergi utomordentligt bra i riktigt varma länder och man kan köra nästan direktdrift från solpanelerna med kyla på sin AC. Och kanske lite uppvärmning av duschvatten.
Samt ladda små batterier så att man har lyse och tv under kvällen/natten.

Min svåger har solceller som enda energikälla på sin farm i Filippinerna, några små batterier och ledlampor samt 12 volts TV så att dom klarar natten. Vissa där kör lite lyxigare med större paneler, DC-AC-konverter så att det kan köra 220V kylskåp.

Men nu bor vi i Sverige med helt andra förutsättningar.

BTW så har min dotter en Kuberg el-motorcykel och där ser jag mest bara fördelar. För när batterierna är slut så är det ingen skada skedd att hon får vänta tills dagen efter med nästa körning. Dock har jag funderat på att byta till lipo-batterier för att få ner vikten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi gör av med mer el under dagen än natten. Tittar du på ett enskilt hushåll och jämför så ja, där ser man stora skillnader mellan sommar och vinter. Men nätet som sådant går ner i sparlåga på natten. Googla gärna "el spotpriser per timme" och titta på priserna över dygnet.

Ja, men på dagen när solen lyser så är du ju inte hemma och laddar batterierna. Vi är väl tillbaka till vad jag skrev i början på tråden att det skulle behövas kasettbatterier som smidigt kan bytas. Då kan du ha två batterier, ett som solpanelerna laddar under dagen när du är hemma och ett annat som du kör till jobbet med. Dock är det väl mer eko0nomiskt att vi har energimackar som sköter det där med att ha hand om extrabatterierna och ladda dessa så att kunderna bara behöver åka till macken och byta vid behov.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vattendammarna är våra ackumulatorer, på sommaren behöver vi ingen ström och då laddar man magasinen ända fram till vintern.
Att solpaneler producerar ännu mer el när den inte behövs ser jag inte som ett naturligt komplement.

Du menar att vi inte använder någon ström på sommaren i Sverige? Nu tycker jag faktiskt att du får ta och skärpa dig lite. Titta på vad de svenska kraftverken pumpar ut på veckobasis och återkom sedan och visa hur det inte konsumeras något över sommaren. Titta gärna på vattenfalls statistik över tillgängliga reservoarer under sommarmånaderna jämfört med vintermånaderna.

Vi har toppkonsumtion under dagen, oavsett årstid. Det är då vi är vakna och arbetar. Ja de flesta av oss iaf. Det är under dagen som solceller ger energi, mer på sommaren, mindre på vintern. På sommaren är det lite tillflöde till våra magasin, som kan kompenseras av ökad tillgänglighet av solenergi. Hur kan du inte se ett samband däremellan?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja, men på dagen när solen lyser så är du ju inte hemma och laddar batterierna. Vi är väl tillbaka till vad jag skrev i början på tråden att det skulle behövas kasettbatterier som smidigt kan bytas. Då kan du ha två batterier, ett som solpanelerna laddar under dagen när du är hemma och ett annat som du kör till jobbet med. Dock är det väl mer eko0nomiskt att vi har energimackar som sköter det där med att ha hand om extrabatterierna och ladda dessa så att kunderna bara behöver åka till macken och byta vid behov.
Eller att jag laddar på jobbet när bilen ändå står stilla. Eller att den där batteribanken (dvs min egen mack) är så billig och har så mycket kapacitet att jag kan snabbladda hemma när jag vill. Eller välja att driva huset på natten. Eller varför inte både och. Beroende på vad som är mest ekonomiskt och smidigt.

Eller som du säger att batterierna har blivit så små att de smidigt kan bytas.

Inom överskådlig framtid tror jag på det första och hoppas på det andra
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du är inte så smart va? Om du nu vill kolla så kan du ju jämföra Sveriges energiförbrukning i juli resp januari.
Jag vet att vi konsumerar mer i januari. Det jag pratar om är att jämna ut konsumtionen under dagen, som oavsett årstid är högre än under natten. På sommaren körs reservoarerna torra, på vintern finns det i överflöd. Alltså kan man minska användandet av vattenkraft under sommaren, för att hålla mer jämn nivå, och öka det på vintern när det rinner till mycket snabbare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller att jag laddar på jobbet när bilen ändå står stilla. Eller att den där batteribanken (dvs min egen mack) är så billig och har så mycket kapacitet att jag kan snabbladda hemma när jag vill. Eller välja att driva huset på natten. Eller varför inte både och. Beroende på vad som är mest ekonomiskt och smidigt.

Eller som du säger att batterierna har blivit så små att de smidigt kan bytas.

Inom överskådlig framtid tror jag på det första och hoppas på det andra

Om du går via macken så behöver du inte investera i två batterier eftersom det inte är varje dag du behöver två batterier. Jämför med en bilpool, där det blir billigare att vara flera som delar på en bil.

En energimack behöver ju på samma sätt inte ha ett extra batteri per stamkund utan det räcker kanske med ett batteri per 5-10 stamkunder. Och därmed kan både dessa kunder och macken tjäna pengar.

Det är inte storleken på batteriet som gör möjligheten till byte, det är standardisering av batteriets format. Om alla elbilar har exakt likadana batterier och med någon lämplig kassett så kan macken ha en automat som byter batteriet på bilen automatiskt och rent av snabbare än man tankar bränsle idag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte vilken planet man kommer ifrån när man tror att en standardisering av batterier är genomförbar. För biltillverkarna är det ingen fördel att inte kunna styra över sina kunder. Inte ens anslutningen till bilen har de kunnat komma överens om utan nu har alla snabbladdstationer tre sladdar varav en dessutom ger AC så man måste ha högeffektslikriktning i bilen.

Det känns som att bara för att man valt att köra elbil så ska man försvara elbilen som svar på alla transporter som ska göras. För mig är det ett skönt sätt att färdas till en rimlig kostnad och dessutom intressant eftersom jag lever på att sälja "strömförsörjning" av olika slag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den nuvarande svenska regeringen funderade ju på att straffskatta solel de med. :dummer
Kärnkraft är det bästa alternativet vi har. Speciellt när forskningen gjorts på reaktorer som kan köra på dagens "uttjänta" kärnbränsle som har en bra bit över 90% av bränslet kvar. Då kan man ju både göra en miljögärning genom att elda upp kärnavfall samtidigt som man kan få hela världens energibehov tillgodosett ett årtionde eller två.

Det är faktiskt ännu bättre än så.
Dom kärnkraftverk vi har i sverige idag kan använda ca 5% av energiinnehållet i bränslet.
Med en generation 4 reaktor så skulle man kunna använda merparden av dom 95% som återstår.
Det uttjänta bränsle som i idag har i förvar skulle då kunna försörja Sverige med el i ca 200 år förutsatt att inget konstigt händer med elförbrukningen.
Som grädde på moset så behöver det uttjänta bränslet från en generation 4 reaktor bara förvaras i några tusen år istället för några miljoner år som dagens uttjänta bränsle.
Dvs vi skulle samtidigt lösa energifrågan för några hundra år framöver samtidigt som en stor del av problematiken kring långtidsförvaring av uttjänt bränsle blir löst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är faktiskt ännu bättre än så.
Dom kärnkraftverk vi har i sverige idag kan använda ca 5% av energiinnehållet i bränslet.
Med en generation 4 reaktor så skulle man kunna använda merparden av dom 95% som återstår.
Det uttjänta bränsle som i idag har i förvar skulle då kunna försörja Sverige med el i ca 200 år förutsatt att inget konstigt händer med elförbrukningen.
Som grädde på moset så behöver det uttjänta bränslet från en generation 4 reaktor bara förvaras i några tusen år istället för några miljoner år som dagens uttjänta bränsle.
Dvs vi skulle samtidigt lösa energifrågan för några hundra år framöver samtidigt som en stor del av problematiken kring långtidsförvaring av uttjänt bränsle blir löst.

Jo, jag kom bara inte ihåg exakta procenten, så jag sejfade med 90%.
Det är närmast skamligt att inte forska på och bygga en sådan reaktor, eller gärna flera. Den extra bonusen skulle ju vara att om Sverige gjorde det skulle vi kunna ta betalt för alla andra länders atomsopor, och bränna energin ur det, och sedan sälja tillbaka elen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag vet inte vilken planet man kommer ifrån när man tror att en standardisering av batterier är genomförbar. För biltillverkarna är det ingen fördel att inte kunna styra över sina kunder. Inte ens anslutningen till bilen har de kunnat komma överens om utan nu har alla snabbladdstationer tre sladdar varav en dessutom ger AC så man måste ha högeffektslikriktning i bilen.

Det känns som att bara för att man valt att köra elbil så ska man försvara elbilen som svar på alla transporter som ska göras. För mig är det ett skönt sätt att färdas till en rimlig kostnad och dessutom intressant eftersom jag lever på att sälja "strömförsörjning" av olika slag.

Historien är ju nerlusad av exempel på att alla företag ska göra sin egen variant. Bäst var det ju runt millennieskiftet när man släppte ny laddare för varje ny telefon inom samma företag.Tesla gick ju tidigt ut med att vem som helst kunde använda sig av deras lösning, släppte patenten fria och hela kånkarången. Men nej då, gammelföretagen skulle minsann komma på egna hittepå-lösningar bara för att inte använda sig av hipster-företagets variant.
Nu verkar de ju iaf kunnat ena sig om två olika lösningar var för DC och AC. Ingen av dem i närheten av lika smidig och bra som teslas lösning.
Fördelen jag ser med standardiserade mått på batterier i framtiden är uppgraderingsmöjligheten. Men det är väl tveksamt att man får uppleva något sådant under ens egen livstid.

Som de flesta andra elbil-ägare så håller jag med dig till fullo. Jag kommer inte gå tillbaka till en ICE. Det är alldeles för smidigt och bekvämt med en batteri-elektrisk drivlina som man kan fylla på hemma i carporten för att fundera på något annat. Fick för övrigt smaka på den ypperliga snabbheten i uppvärmning idag. Tog inte mången minut innan kupén var varm efter jag satt mig i den (batteriet tog slut i nallen innan jag skulle köra hem, så jag kunde inte starta förvärmning mha appen, ironi på högsta nivå ;)
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jo, jag kom bara inte ihåg exakta procenten, så jag sejfade med 90%.
Det är närmast skamligt att inte forska på och bygga en sådan reaktor, eller gärna flera. Den extra bonusen skulle ju vara att om Sverige gjorde det skulle vi kunna ta betalt för alla andra länders atomsopor, och bränna energin ur det, och sedan sälja tillbaka elen.
Har för mej att när barsebäck vari drift skulle kylvattnet därifrån kunna värma hela Malmö och Lund
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Angående batteribanker i hushåll så tror jag inte på det för fem öre.
När ett batteri håller i 20+ år med x antal tusen urladdingar samt att tillverkningsprocessen är mycket mer miljövänlig (material och produktion) återkom då.....
Tänkte passa på att ge lite information rörande den allmänna uppfattningen om att produktion av litiumbatterier skulle vara extremt smutsig. Och att vi utarmar de fåtal kilo som finns i världen eftersom den klassas som en "rare earth metal". Så låt oss bena ut det lite.

Litium finns i överflöd på vår planet. Det mesta finns i haven, som inte går att utvinna speciellt enkelt eller kostnadseffektivt i dagsläget. Det som utvinns hittar man istället i saltlösningar som finns i höga koncentrationer lite varstans i världen.
Saltlösningen som t.ex finns i saltöknar i Argentina och Bolivia pumpas upp och hälls ut på stora "solar evaporation pods" där saltlösningen får torka. Dvs torkas av solen till pulver. Sen skeppar man detta pulver till ett väl valt ställe för raffinering. Har detta ställe solpaneler på taket som matar den energikrävande processen att få ut rent litium ger det helt plötsligt inte speciellt hög miljöpåverkan. Miljöbelastningen beror således mest på vad man använder som kraftkälla. Se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium#Production för mer information.

Som av en händelse är det just en sådan jättefabrik, med solceller på taket, som Tesla håller på att bygga. Deras såkallade gigafactory.

Hållbarheten för batterier i dagens elbilar håller dessutom längre än man initialt räknat med. Finns numera en hel del bilar (främst Leaf och Tesla som jag tittat på) som gått över 12k mil med måttlig degradering av batterikapaciteten. Runt 70-80% av ursprungliga kapaciteten verkar vara normalt efter 12.000 mil. Peppar peppar så har inte min bil tappat något alls efter de första 1000 milen. Jag har dock ställt laddningstimern så att jag minimerar tiden som bilen står stilla med 100% laddning. Det ska enligt uppgift vara en stor anledning till batteridegradering.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag upplever det som att mitt batteri har tappat i kapacitet efter 8000 mil, men har inte kunnat verifiera det. Det är ju garanterat att det ska hålla minst 70% i 16000 mil eller 8 år och så illa är det inte än.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag upplever det som att mitt batteri har tappat i kapacitet efter 8000 mil, men har inte kunnat verifiera det. Det är ju garanterat att det ska hålla minst 70% i 16000 mil eller 8 år och så illa är det inte än.
Man ska kunna läsa batteri status ur de flesta bilar, i mitt fall med en ODB2. Har dock inte provat än.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Tänkte passa på att ge lite information rörande den allmänna uppfattningen om att produktion av litiumbatterier skulle vara extremt smutsig. Och att vi utarmar de fåtal kilo som finns i världen eftersom den klassas som en "rare earth metal". Så låt oss bena ut det lite.

Litium finns i överflöd på vår planet. Det mesta finns i haven, som inte går att utvinna speciellt enkelt eller kostnadseffektivt i dagsläget. Det som utvinns hittar man istället i saltlösningar som finns i höga koncentrationer lite varstans i världen.
Saltlösningen som t.ex finns i saltöknar i Argentina och Bolivia pumpas upp och hälls ut på stora "solar evaporation pods" där saltlösningen får torka. Dvs torkas av solen till pulver. Sen skeppar man detta pulver till ett väl valt ställe för raffinering. Har detta ställe solpaneler på taket som matar den energikrävande processen att få ut rent litium ger det helt plötsligt inte speciellt hög miljöpåverkan. Miljöbelastningen beror således mest på vad man använder som kraftkälla. Se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium#Production för mer information.

Som av en händelse är det just en sådan jättefabrik, med solceller på taket, som Tesla håller på att bygga. Deras såkallade gigafactory.

Hållbarheten för batterier i dagens elbilar håller dessutom längre än man initialt räknat med. Finns numera en hel del bilar (främst Leaf och Tesla som jag tittat på) som gått över 12k mil med måttlig degradering av batterikapaciteten. Runt 70-80% av ursprungliga kapaciteten verkar vara normalt efter 12.000 mil. Peppar peppar så har inte min bil tappat något alls efter de första 1000 milen. Jag har dock ställt laddningstimern så att jag minimerar tiden som bilen står stilla med 100% laddning. Det ska enligt uppgift vara en stor anledning till batteridegradering.

Tack, då hade jag rätt mao.

Ska eldrift och batteritillverkning vara framtidens miljövänliga framfart så måste produktionen också vara det. Det är den inte IDAG.

Batteriet håller inte heller i 20+ år med ett x antal tusan urladdingar IDAG.

Att hela tiden se tesla som värdens gulligaste företag enbart med ambitionen att rädda världen är också farligt. De vill tjäna pengar lika mycket som alla andra företag.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Batteriet håller inte heller i 20+ år med ett x antal tusan urladdingar IDAG.

Inte illa, det är ju typ bara fyra bilmärken som klarar mer än 20 år, SAAB som visserligen inte existerar längre... Volvo, Mercedes-Benz samt Chevrolet i topp med 24 år.

I botten har vi Kia, Hyundai, Seat och Skoda runt ynka 9-12 år...

Källa: Statistisk Sentralbyrå, den norska motsvarigheten till vårt SCB. Uppgifterna baseras på de 98 359 personbilar som gick till skroten i Norge i fjol.
*http://www.metro.se/artikel/kolla-livslängden-på-din-bil-xr


Så är 20 år livslängd verkligen ett problem?
Fördelen med batterierna är ju att man kan återanvända dem i andra produkter/för andra syften innan de behöver landa på återvinningen. Jag _tror_ inte återvinningen av bilar i allmänhet är så effektiv.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top