Ja det är ett återkommande problem när folk frågar mig om elbilar. Dels gamla (inte längre giltiga) sanningar, dels osanna myter och ibland rena lögner som sprids av diverse organisationer och annat folk. Sånt fortplantar sig tyvärr rätt snabbt hos människor som inte orkar/vill ta reda på fakta. Därför jag börjar bli lite trött.
Världen har ändrat sig de senaste decennierna, men tankar hos folk verkar inte göra det. På 80-talet brändes det olja i vart och vartannat hushåll, det görs inte längre. Hade man bott i ett land där baskraft är brunkol så blir det kanske inte miljövänligare, men det gör jag ju inte.
Jag valde elbil för att jag tycker det totalt sett är en bättre bil än en ICE. Sen att jag gjorde efterforskningar och insåg att det för mig blir mer miljövänligt ser jag som en positiv bonus.
Ber om ursäkt om jag var dryg, att vabba med två sjuka småbarn som är i luven på varandra närmast konstant tär lite på både tålamod och självbehärskning.
Jo, det blir bättre och bättre. Jag är mest irriterad på att det finns en bild av att det är helt miljömässigt att köra elbil, och den bilden säljs in väldigt hårt, men den är falsk. Det är ju bättre än bensin, sålänge elen produceras utan klimatförändrande råvaror, men sedan tillkommer tillverkning och allt det där, och på den punkten är det ju ganska jämnt skägg mellan flytande bränsle och elbilar, med en marginell fördel för förbränningsmotorförsedda fordon.
Det blir bättre, som sagt. Det som stör mig är säljsnacket, och du har nog kanske fått klä lite skott för den biten kanske lite oförtjänt.
Jag vill ha en elbil, helt enkelt därför att det skulle vara smidigare för mig, om det inte var det där med att jag nån gång i månaden drar iväg på 50-60 mila-turer, och att jag pendlar 8-10 mil enkel resa. Plus att jag inte köper bilar som kostar hutlösa pengar, utan att ge hutlöst mycket mer för pengarna än vad en begagnad bil ger.
Jag vill ha en elhoj med, men där är räckvidden ännu sämre än på bilarna.

Måste kunna pendla med den, och det går inte alls med någon nu existerande elhoj.
Nåja.