Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det hade varit intressant att få se hur mycket en 10kw panel levererar idag. En gråmulen decemberdag. (10kw panel är "överkomlig" inköpsmässigt, ungefär hälften av en köksrenovering. Eller dubbelt mot en L/V- värmepump.)

Sprang på grannen som bor ca 100m bort. Han har satt upp en 15kW-anläggning på ena taksidan, optimal lutning men vätter åt sydost. En gråmulen decemberdag som denna ligger den anläggningen på lite under 2kW medan solen lyser, på min breddgrad.

Hittade en snubbe uppe i Västerås som loggat allt möjligt från hans anläggning http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/. Graferna och statistiken är från innan den byggdes ut, så det är en 3,36kW-setup som levererat det.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Problemet är bara att jag inte har någon plats at ladda den på, samt att det inte direkt blir ekonomiskt försvarbart att ha 2 bilar, en för korta resor och en för längre..

Kan det vara försvarbart att ("bara") ha en elbil och när man behöver åka långa sträckor hyra en annan?
Ännu coolare att hyra en Model X när behovet finns - med risken att man inte vill gå tillbaka till sin Leaf eller motsvarande hehe

Snowman89

Guest
Kan det vara försvarbart att ("bara") ha en elbil och när man behöver åka långa sträckor hyra en annan?
Ännu coolare att hyra en Model X när behovet finns - med risken att man inte vill gå tillbaka till sin Leaf eller motsvarande hehe

Tyvärr inte som det ser ut för mig idag.
Problemet är väl egentligen att jag inte bara pendlar fram och tillbaka till jobbet med bilen 5dagar i veckan.
En vanlig vecka kan väl se ut såhär under vinterhalvåret:
Till jobbet ca 1mil/5dagar
Till garaget ca 2mil/1dag
För att handla/åka in till stan 1mil/1dag

Sen åker jag iväg på längre resor på 30-50mil/1gång per månad.
Ibland görs den längre resan med släpvagn då jag kör cross/enduro.

Sommartid cyklar jag till jobbet.
Så bilen används till större enbart när det ska handlas, vid kasst väder, vid längre turer eller när någon hoj ska förflyttas/hämtas och släpvagnen behöver användas.
Sen gillar jag bilsemesterer. Förra sommaren blev det ca 500mil under en europatur och ca 140mil under sista dagens tur på ca 11timmar.

Så i dagsläget är det nog tyvärr inte vettigt för mig att handla en elbil som huvudsakligt fordon.
Visst hade SJ klarat av att hålla sina tider, haft fler avgångar samt inte varit så förbannat dyrt, då hade man kanske kunnat utnyttja dem för de längre resorna.

Undra hur långt man skulle komma med valfri "billigare" elbil vintertid, med släpvagn :näsblod

Men ja, hade jag haft en massa pengar liggandes så hade jag köpt mig en BMW I3 enbart för att jag gillar ny teknik :)
Får hoppas på att det händer lite spännande saker med elbilarna nu inom de närmsta åren när alla de större tillverkarna drar igång.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
500mil Europa semester i bil . Är det inte som att klubba kattungar i glashus att nämna det på detta forumet? :D

Vill man verkligen ha en elbil så hade jag i ditt fall sålt bilen och släpet och köpt en billig rejsbuss istället, för långturer och hojfrakt. Beroende på var man bor såklart kan du eventuellt passa på att köra veckoladdningen nånstans medans du ändå käkar lunch eller handlar, eftersom du kör så lite till dagligdags.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Nej, vi behöver inte köpa in kolkraft för att du har köpt en elbil, men en stackars polack måste köpa polsk brunkolsel för att värma huset eftersom din elbil förbrukar ren el som vi skulle kunna exportera till honom istället.
Titta gärna i statistiken som jag länkade till innan. Dvs riktig data över energiproduktion från en solcelssanläggning. Multiplicera graferna med 4, då det är en fjärdedel så stor anläggning som min grannes.
Solenergin som han petar in i nätet täcker gladeligen min elbil med råge, t.o.m ännu mer än att bara titta på siffrorna eftersom han petar in effekt då den behövs som mest, och jag tar ut effekt när det finns i överflöd. Den enda gången jag inte kan kvitta ut min konsumtion är under december+januari. Summan totalt är 200kWh fördelat på de två månaderna (ledig över jul+nyår, behöver därmed inte ladda under de två veckorna). Då kan jag istället utnyttja de tusentals kWh som numera ligger lagrade i vattenmagasinen, som inte är utnyttjade av varken mig eller mig granne, eftersom vi plockat ut solkraft under dagen, och inte belastat effektuttaget när det faktiskt spelar roll. Alternativt kan jag utnyttja några av de numera ekonomiskt gynnsamma värmekraftverk, som kan gå med konstant effekt ut över hel dygnets timmar, eftersom hela effektbehovet är jämnare över dygnets timmar. Eftersom jag tar ut det under natten, man behöver inte starta igång ett kolkraftverk nere i polen, vilket man kan behöva under dagen, då det är där den extrema effekt-toppen kommer och ytterligare reglerkraft behövs.

Vi importerar utländsk kolkraft i dagsläget motsvarande en fis i rymden. Vi kommer inte heller behöva göra det i framtiden trots att var och varannan svensk medborgare skaffar sig elbil. Vi kan fortsätta att exportera ren el till polen, ännu mer i verkligheten eftersom det är liknande om inte mer skillnad i effektuttag över dygnet där, då man generellt sett inte har samma behov av uppvärmning ju längre söderut man kommer. Totalt sett kommer vi därmed att spy ut ännu mindre utsläpp från kolkraft i världen. Sen hade det ju varit intelligent av Tyskland/Polen/osv att investera mer i solkraft där också, och stänga ett par kolkraftverk i samma runda.

Detta är dock under förbehåll att miljötomtarna inte får för sig att stänga ner kärn- och vattenkraft utan att det finns några intelligenta och fungerande alternativ, och att utbyggnaden av solkraft fortlöper i stort som den gör idag. Men skulle detta ändå hända, att nån får för sig stolleprovet att dra pluggen ur allt, ja då har vi o andra sidan väldigt stora problem, oavsett om folk har en elbil i garaget eller inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om vi säger att vi producerar 160TWh per år, och exporterar 60TWh så låter det väl bra?
(siffror dragna ur röven i sann SH anda, men dom exakta siffrorna spelar ingen roll, det är bara ett exempel Helge)

Om vi då börjar förbruka dom 60TWh vi nu exporterar till att ladda elbilar så behöver ju dom som köper dom 60TWh köpa annan el, den el som är tillgänglig då är kolkraft

Så länge vi inte bygger ut kärnkraften (eller någon annan miljömässigt hållbar energikälla som vi kan förlita oss på 24/7-365) så kommer varje ny förbrukare, vare sig det är en mobiltelefonladdare eller en elbilsladdare att kräva att det skottas in mera kol i kolkraftverken.

För varje elbil som laddas under nattens timmar så skottas det kol i kolkraftverk.

Jag frågade den ende bekant jag har som har köpt elbil hur det påverkade elförbrukningen hemma, han mumlade att det märktes av men gav inga siffror.
Jag vet med säkerhet (har pratat med elektrikern som var där) att han var tvungen att säkra upp huvudsäkringarna och dra ett nytt uttag för att kunna ladda hemma, vilket innebär att hans fasta kostnad för el steg.

Alltså drar ett hem med elbil mer än ett hem utan elbil, alltså kommer varje nytt hem med elbil innebära att det skyfflas kol, åtminstone tills finnarna (ett klokt folk) får färdigt sitt nya kärnkraftverk i Pyhäjoki.

Då kanske vi kan köpa ren el från dom till att ladda våra mobiltelefoner och elbilar med.

Så här ser den internationella elmixen ut: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/En...nellt/Energitillforseln/?graph=/1347/all/all/

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
För varje elbil som laddas under nattens timmar så skottas det kol i kolkraftverk.

Jag frågade den ende bekant jag har som har köpt elbil hur det påverkade elförbrukningen hemma, han mumlade att det märktes av men gav inga siffror.
Jag vet med säkerhet (har pratat med elektrikern som var där) att han var tvungen att säkra upp huvudsäkringarna och dra ett nytt uttag för att kunna ladda hemma, vilket innebär att hans fasta kostnad för el steg.

Alltså drar ett hem med elbil mer än ett hem utan elbil, alltså kommer varje nytt hem med elbil innebära att det skyfflas kol, åtminstone tills finnarna (ett klokt folk) får färdigt sitt nya kärnkraftverk i Pyhäjoki.

Då kanske vi kan köpa ren el från dom till att ladda våra mobiltelefoner och elbilar med.

Så här ser den internationella elmixen ut: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/En...nellt/Energitillforseln/?graph=/1347/all/all/

Polaren med en Model S 85D lägger ungefär 250 kr i månaden på el till bilen, betydligt billigare än flytande döda dinosaurier :tungan
(enkelt summerat så är Teslan något dyrare för hans företag jämfört med XC60'n han hade som tjänstebil tidigare, men för honom som privatperson sparar han pengar varje månad, plus att den är mycket roligare att köra)

Hur långt sträcker sig det här ansvaret tänker du?
Så det är fel av oss svenskar att köpa/satsa på miljövänliga elbilar, och att ladda mobilerna, för t.ex. polackerna och tyskarna kör på kolkraft?
Det skulle inte kunna vara så att det är deras fel? De som nyttjar kolkraft får vara ansvariga för det?... eller är det en udda, onaturlig tanke?

Jag förstår inte din tanke eller syfte med det hela, ska vi ge fan i att försöka förbättra teknologin och satsa på miljövänliga alternativ för att det inte löser allt till 100% första dagen?...
Bör vi då också skrota smartphones, de gamla mobilerna hade ju mycket bättre batteritider...

Vad finns det mer för teknologi och framsteg du inte gillar? :7peta

Varför är du/ni så bakåtsträvande i denna fråga? Vad driver er?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur långt sträcker sig det här ansvaret tänker du?
Så det är fel av oss svenskar att köpa/satsa på miljövänliga elbilar, och att ladda mobilerna, för t.ex. polackerna och tyskarna kör på kolkraft?
Det skulle inte kunna vara så att det är deras fel? De som nyttjar kolkraft får vara ansvariga för det?... eller är det en udda, onaturlig tanke?

Nejdå, vi ska vara så miljövänliga vi bara kan, men att hävda att man räddar miljön för att man går från en energibärare (bensin/diesel) till en annan (el) är ju inte sant, om inte kärnkraften byggs ut så att vi inte bara växlar att bränna döda dinosaurier i bilen till att göra det i kraftverk.

Om du tittar på mitt diagram så kommer 84% av världens elkraft från att elda dinosaurier, att då växla om till att köra elbil gör inte ett skit för miljön, om bilarna står för 10% av utsläppen och växlas om till att drivas med mera skitigt producerad el så kanske total utsläppen sjunker någon promille.

Det handlar om att börja i rätt ände, att lägga om elproduktionen först.

Jag lovar att köpa elbil samma dag som vi öppnar ett nytt kärnkraftverk i Sverige!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Nejdå, vi ska vara så miljövänliga vi bara kan, men att hävda att man räddar miljön för att man går från en energibärare (bensin/diesel) till en annan (el) är ju inte sant, om inte kärnkraften byggs ut så att vi inte bara växlar att bränna döda dinosaurier i bilen till att göra det i kraftverk.

Om du tittar på mitt diagram så kommer 84% av världens elkraft från att elda dinosaurier, att då växla om till att köra elbil gör inte ett skit för miljön, om bilarna står för 10% av utsläppen och växlas om till att drivas med mera skitigt producerad el så kanske total utsläppen sjunker någon promille.

Det handlar om att börja i rätt ände, att lägga om elproduktionen först.

Jag lovar att köpa elbil samma dag som vi öppnar ett nytt kärnkraftverk i Sverige!

Aha, då är vi på samma/snarlikt spår.

Jag beblandade nog ditt inlägg med all annan "elbils-hatande" man så ofta läser. Läser jag nog det nu inser jag att det handlar om det du skrivit ovan :)

Borde vi inte göra som MP vill? De vet väl bäst när det kommer till miljön? :tungan ;)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Ah, nu är jag med på vad du menar GuW!
Såklart kan man inte pumpa in 2,5 miljoner elbilar och tro att allting är fint här i världen. Det jag påvisat ovan är att jag, med mitt körmönster kommer att konsumera mellan 3.000-4.000kWh extra per år. Men samtidigt pytsar min granne in ca 15.000kWh i elnätet per år med sina solceller. Rent energimässigt försörjer han alltså mellan 4-5 elbilar, om man bortser från allt annat. I verkligheten blir det ännu mer fördelaktigt för bilen, eftersom jag och alla som konsumerar hans solkraft slipper överföringsförluster de allra flesta dagarna på året. Jag kommer dessutom sätta solceller på min kåk inom snar framtid (för det är en sund investering, både ekonomiskt och miljömässigt) och helt plötsligt kan vi köra mellan 8-10 elbilar, med samma kör mönster som mig, bland mitt kvarter utan att nämnvärt belasta elnätet. Snarare tvärtom.

Den totala elkonsumtionen pekar neråt sen det senaste decenniet p.g.a mer effektiva elkonsumenter (ny/frys/etc) och minskandet av (in)direktverkande elvärme (kraftvärmeverk och dylikt). Det är detta som är farligt i dagsläget, att folk ser en stagnerande/nedåtgående trend i elkonsumtionen och får för sig att det nu är ett ypperligt tillfälle att stänga ner kärnkraften. Den kommer inte att sjunka jättelänge, allteftersom andelen elbilar kommer att öka.

Vi vet redan att det finns ett kraftigt underskott av elbilar gentemot efterfrågan. Men man behöver inte lösa all världens problem samtidigt. Det vi behöver göra är att successivt bygga ut med solceller och ge fan i att stänga ner kärnkraften utan öka den allteftersom det behövs och om man måste, byta ut den när det är ekonomiskt och realistiskt försvarbart.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Halvt-OT: Intressant klipp som kom idag om energi och människan teknologi :)
Coolt att bara den otroligt lilla mängd solenergi som når just Jorden är mer än vad vi behöver, samtidigt som det är mikroskopiska nivåer utav vad solen ger ut i energi totalt.

Och med all omöjlighet så kommer det säkert en tid då vi inte nöjer oss med den enorma mängd energi som träffar Jorden, utan vi plockar in ännu mer energi av solen och/eller andra stjärnor :D

https://www.youtube.com/watch?v=zVsHzS70krg

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Det var någon som räknade ut att om man satte solceller på taket på endast 10% av hushållen i USA så täckte man upp hela landets energibehov. (Men såklart inte effektbehovet, viktigt att skilja de två)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket av världens utsläpp står Sverige för?

Hur mycket av det kommer från transportsektorn?

Hur mycket av det kommer från privatbilism?

Hur mycket av världens utsläpp kommer från Svensk privatbilism?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Undra hur långt man skulle komma med valfri "billigare" elbil vintertid, med släpvagn :näsblod

Inte en meter skulle jag gissa....

För den enda elbilen som går att utrusta med dragkrok är Renault Kangoo och den får dra 350kg så enbart minsta Erde Mc släp.

Snowman89

Guest

För den enda elbilen som går att utrusta med dragkrok är Renault Kangoo och den får dra 350kg så enbart minsta Erde Mc släp.
Fast teslas model x går väl att få med drag?
Förvisso kostar den väl typ 1.5miljoner mer än vad skulle vilja lägga.
Men vi får väl hoppas att det kommer någoy alternativ för oss som använder bilen till vardags, till lite allt möjligt.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv

Jag är inte helt säker men jag läste för något år sedan att Sveriges totala miljöbelastning uppgår till 0.19 promille av världens totala utsläpp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är inte helt säker men jag läste för något år sedan att Sveriges totala miljöbelastning uppgår till 0.19 promille av världens totala utsläpp

Jag hade läst 0.16, men vi avrundar till 0.2 för att göra det lätt att räkna :hihi

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Ingen aning, troligen försvinnande lite. Men i vilket fall så kommer jag att undvika att bränna upp mellan 1-2 kubikmeter bensin per år. Och kommer att ersätta energibehovet för nästan hela mitt hus och min elbil med solenergi. Och jag kommer att spara pengar på det i det långa loppet. Låter ganska bra i mina öron.
Sverige är ett av de absolut bästa länderna att ersätta sin ICE med, ur miljösynpunkt.

Kina är väl det smutsigaste landet i världen p.g.a deras extremt utbredda koleldande. Men de håller ju aggressivt på att smälla upp solceller i helt osannolik fart. Har sett obekräftade uppgifter på 500.000 solpaneler per dag.. Inte speciellt ofta, men ibland är det bra med en totalitär regering som kan peka med hela handen och få massproduktion och massinstallation att exekveras.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Modell X har också dragkrok. Tester visar att man kommer i runda slängar 15 mil med full last (stor och tung husvagn). Men så var det som någon sa det där med priset..
Edit: Det var en 2,4 ton båt på släp de testade med där jag läste det: http://www.teslarati.com/tesla-model-x-range-impact-towing

Last edited:

Snowman89

Guest
500mil Europa semester i bil . Är det inte som att klubba kattungar i glashus att nämna det på detta forumet? :D

Vill man verkligen ha en elbil så hade jag i ditt fall sålt bilen och släpet och köpt en billig rejsbuss istället, för långturer och hojfrakt. Beroende på var man bor såklart kan du eventuellt passa på att köra veckoladdningen nånstans medans du ändå käkar lunch eller handlar, eftersom du kör så lite till dagligdags.

Fast förhållandet med antal Bilar - MC lutar åt rätt håll ännu!
Sen att jag nog gjorde 10mil med hojarna denna säsong var en annan sak, jag cyklade garanterat fler mil än vad jag spenderade på de motordrivna 2hjulingarna denna säsong..

Det tråkiga med en "billig" rejsbuss blir att den ganska fort blir helsunkig, om den inte redan är det, samt väldigt dyr..
Jag försökte mig på att ha en billig rejsbuss tidigare, men den blev inte så billig så jag fick sälja den kvickt..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...