Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pendla går nog bara om man jobbar hemma, men detta ser jag som rätt applikation.

Jo, för närvarande är ju räckvidden på motorväg så dålig att jag får vara glad om jag kommer till jobbet på en elhoj. :gnissla
Sedan finns ju inga som helst laddstationer på hojparkeringar.
Hade jag haft en mil eller två hade det varit alldeles perfekt redan nu däremot. Då hade jag nog köpt mig en Freeride-E eller en E-XC bara för att. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här nere i söder skulle jag däremot lätt kunna samla på mig soltimmar även på vintern och slippa behöva dra ner kärnkraft från ringhals eller norrländsk vattenkraft.


LÄTT?

Jag rekommenderar dig att kolla lite youtubefilmer på folk som försöker bo off-grid.

Det är allt annat än lätt, och då har dom betydligt mer än ett par solceller och ett svindyrt laptopbatteri i storformat som det står Tesla på.

Till att börja med kör nästan 100% av offgrid bostäderna på vedeldning för värmen och gasol för on-demand varmvatten och kyls/frys och spis, för det andra så har ALLA en backupgenerator som dom måste köra nu och då, ofta då en skitig gammal orenad tvåtaktare, men i bästa fall en dieselgenerator.

Jag såg en miljöforskare som hade byggt sig ett offgridhus som hade räknat på det, och han drog in el från nätet, han sa att grundjobbet var gjort, han hade bytt ut till allt med bästa möjliga miljöklass och lägsta möjliga elförbrukning, men för att slippa elda gasol/ved och diesel så drog han in nätström ändå.

Sen hade han i princip ingen förbrukning från nätet (efter att han hade dragit av det han hade levererat när han hade överskott) och batterierna hade han kvar som backup vid strömavbrott, men han insåg att han aldrig skulle kunna bygga ut sin solanläggning (för rimliga pengar) att täcka extrembehoven.

Att använda elnätet som sitt "batteri" att leverera ut ström när man har för mycket för att hämta tillbaka när man behöver är ett jävligt egoistiskt sätt att vara miljövänlig, för konstigt nog vill alla sälja när ingen vill köpa, och alla vill köpa när ingen har något att sälja.

Man är således helt beroende av att andra kraftkällor för att leverera 100% pålitligt när det verkligen behövs, och det vill man dessutom ska kvittas mot det man själv leverade när det inte fanns efterfrågan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"Tomgångsförbrukning" i min kåk som värmer sig med ved ligger på runt 250W. Det är kylar, frysar, ventilation och cirkpumpar.

På dygnet runt 15 kWh.

Det hade varit intressant att få se hur mycket en 10kw panel levererar idag. En gråmulen decemberdag. (10kw panel är "överkomlig" inköpsmässigt, ungefär hälften av en köksrenovering. Eller dubbelt mot en L/V- värmepump.)

Har en årsförbrukning på ca 6000kwh och ett 10kw system genererar ca 9000kwh(på min breddgrad). Skulle iaf kunna köra elvärmning till tappvatten om sommaren.

Så länge jag betalar runt kronan kWh för elen kommer det ta mig 20 år att "tjäna" in installationen. Jag vet inte...

Kostar elen 2kr/kWh. Ja då är det betydligt intressantare
En tusing/mån i el och värme idag har gjort mig...bekväm. .
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i Sverige har vi realtivt ren el, så sett på hela bilens livstid är den mer miljövänlig än en ICE även om den produceras smutsigt IDAG. Vilket kommer att bli ännu bättre inom snar framtid då de kommer att produceras mer miljövänligt för varje år som går.

Fast eftersom vi redan nu importerar kol-el när det blir en köldknäpp så kommer ju varje ytterligare förbrukare (elbil på laddning) innebära att vi då kommer att importera och ladda varenda elbil med kol.

Eller så väljer man att köpa "grön el" som garanterat kommer från solceller och vindmöller, så får grannens eluppvärmda villa som tidigare värmdes med 50/50 grön el och kolkraft värmas med 100% kolkraft eftersom en del människor är dumma nog att betala extra för "grön el" och köper upp all som finns på marknaden.

För landet totalt så är det ju ingen skillnad i mängden importerad kolel...

Om vi sen själva förbrukar all den el vi nu exporterar till Polen när vi har överskott så kommer polackerna att skyffla mer kol i sina kraftverk.

Så länge vi inte bygger mer kärnkraft så kommer varje elbil som står på laddning i Sverige innebära att det skyfflas mer kol i brasan någon annanstans, och utsläppen från kolkraften drabbar oss oavsett var kolkraftverket står i världen (värst drabbas vi ju av kolkraft nere i europa då skiten dom släpper ut ofta landar hos oss)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tycka får man göra som man vill, smaken är som baken. Men att hävda att jorden är platt i dagens samhälle, när information finns lättillgänglig för vem som helst, tycker jag är jobbigt. Det trodde folk för längesen, men numera (borde?) man veta bättre enligt min mening.

Problemet är att det som du ser som obestridlig fakta endast är en hårdvinklad åsikt.
Jorden ÄR platt.
Om man utgår från gravitationscentrum.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast eftersom vi redan nu importerar kol-el när det blir en köldknäpp så kommer ju varje ytterligare förbrukare (elbil på laddning) innebära att vi då kommer att importera och ladda varenda elbil med kol.

Eller så väljer man att köpa "grön el" som garanterat kommer från solceller och vindmöller, så får grannens eluppvärmda villa som tidigare värmdes med 50/50 grön el och kolkraft värmas med 100% kolkraft eftersom en del människor är dumma nog att betala extra för "grön el" och köper upp all som finns på marknaden.

För landet totalt så är det ju ingen skillnad i mängden importerad kolel...

Om vi sen själva förbrukar all den el vi nu exporterar till Polen när vi har överskott så kommer polackerna att skyffla mer kol i sina kraftverk.

Så länge vi inte bygger mer kärnkraft så kommer varje elbil som står på laddning i Sverige innebära att det skyfflas mer kol i brasan någon annanstans, och utsläppen från kolkraften drabbar oss oavsett var kolkraftverket står i världen (värst drabbas vi ju av kolkraft nere i europa då skiten dom släpper ut ofta landar hos oss)
Tiden vi importerar kol-el utifrån är i dagsläget försvinnande liten. Se pdf'en jag länkade till innan. Tänk på att den både visar export och import samtidigt, så för att få en rättvis bild får du alltså dra bort det som ligger under nollan från det som ligger över nollan. Anledningarna till att det är så år många, timpriset tillgång/efterfrågan osv. För varje del som ligger över nollan för t.ex polsk elkraft säger vi att det eldas upp kol i deras kolkraftverk, för varje del som ligger under så slipper de elda med kol.

Min elbil laddar jag på natten, vilket hjälper till att jämna ut snedbelastningen på elnätet. Se t.ex https://www.kva.se/globalassets/vet...2011/rapport_energi_effektbalanst_2011_sv.pdf
Eftersom de som bodde i mitt hus innan mig valde att investera i tilläggsisolering så använder mitt hushåll (2 vuxna, 2 barn + 1 elbil) mindre el per år än innan (2 pensionärer).
Eftersom jag inte bara konsumerar mindre el-energi totalt sett per år, utan även hjälper till att jämna ut effektuttaget regionalt, så hjälper jag därmed till att låta kärnkraften kan ligga på en jämn produktionsnivå. Dvs minskar belastningen på reglerkraften. Hade jag sen haft solceller på taket hade jag hjälpt till ytterligare att jämna ut snedbelastningen, kunnat låta dagens elbehov spara vatten i kraftdammarna, etc osv.
Pengarna jag sparar på att köra elbil lägger jag numera glatt på att amortera av mer på huset, och därmed investeringen på tilläggsisoleringen.

Behöver vi köpa in polsk kolkraft för att jag skaffade mig en elbil? Näppeligen. Behöver vi köpa in polsk kolkraft om vi lägger ner kärnkraften och stänger våra vattenkraftverk? Troligen, om ingen kommer på ett bättre alternativ.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
"Tomgångsförbrukning" i min kåk som värmer sig med ved ligger på runt 250W. Det är kylar, frysar, ventilation och cirkpumpar.

På dygnet runt 15 kWh.

Det hade varit intressant att få se hur mycket en 10kw panel levererar idag. En gråmulen decemberdag. (10kw panel är "överkomlig" inköpsmässigt, ungefär hälften av en köksrenovering. Eller dubbelt mot en L/V- värmepump.)

Har en årsförbrukning på ca 6000kwh och ett 10kw system genererar ca 9000kwh(på min breddgrad). Skulle iaf kunna köra elvärmning till tappvatten om sommaren.

Så länge jag betalar runt kronan kWh för elen kommer det ta mig 20 år att "tjäna" in installationen. Jag vet inte...

Kostar elen 2kr/kWh. Ja då är det betydligt intressantare
En tusing/mån i el och värme idag har gjort mig...bekväm. .
Finns företag i dagsläget som står för kostnaden av hela installationen, mot att du binder dig att köpa el av dem till samma pris som du gör idag. Efter 10 år får du hela anläggningen och avtalet sägs upp. Googla på det. Är inte knuten till dessa företag på något sätt och vill inte göra reklam. Bara göra dig uppmärksam på att möjligheten finns :)
Edit: Hade jag varit dig skulle jag nog kollat på att smälla upp en anläggning själv och sälja det (gissningsvis i ditt fall) rätt stora överskottet.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Behöver vi köpa in polsk kolkraft för att jag skaffade mig en elbil? Näppeligen. Behöver vi köpa in polsk kolkraft om vi lägger ner kärnkraften och stänger våra vattenkraftverk? Troligen, om ingen kommer på ett bättre alternativ.

Nej, vi behöver inte köpa in kolkraft för att du har köpt en elbil, men en stackars polack måste köpa polsk brunkolsel för att värma huset eftersom din elbil förbrukar ren el som vi skulle kunna exportera till honom istället.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Elen man fyller elbilen med är mindre mängd energi än man hade förbrukat av olja till att raffinera fram bensin eller diesel.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nej, vi behöver inte köpa in kolkraft för att du har köpt en elbil, men en stackars polack måste köpa polsk brunkolsel för att värma huset eftersom din elbil förbrukar ren el som vi skulle kunna exportera till honom istället.
Så hade man kunnat se på det. Alternativt så hade man kunnat tänka som såhär: Eftersom kombinationen elbil+solceller jämnar ut dygnsvariationen blir det mer gynnsamt med kraftverk som har konstant effektuttag (kärnkraft t.ex) som man annars hade fått dra ner eller stänga under natten. Eftersom vi nu kan öka detta effektuttag kan vi i större utsträckning hushålla med vår rena reglerkraft (vattenkraften) och därför använda den när den verkligen behövs.
Helt plötsligt har vi en situation där vi kan ha råd att exportera mer energi till polen där den stackars frusna mannen i huset helt plötsligt kan åtnjuta ännu mer miljövänlig el under dygnets timmar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns företag i dagsläget som står för kostnaden av hela installationen, mot att du binder dig att köpa el av dem till samma pris som du gör idag. Efter 10 år får du hela anläggningen och avtalet sägs upp. Googla på det. Är inte knuten till dessa företag på något sätt och vill inte göra reklam. Bara göra dig uppmärksam på att möjligheten finns :)
Edit: Hade jag varit dig skulle jag nog kollat på att smälla upp en anläggning själv och sälja det (gissningsvis i ditt fall) rätt stora överskottet.
Edit2: Du slår ju isåfall självklart över till timtaxa och säljer överskottet under dagen då elen är dyr(underproduktion/över-efterfrågan), och köper på natten när den är billig(överproduktion/under-efterfrågan). På så sätt blir det genast mer förmånligt än den där genomsnittliga kronan kilowatten du betalar i dagsläget. Ger dig i hemläxa att ta reda på differensen själv :yoparty :fyllisar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Elen man fyller elbilen med är mindre mängd energi än man hade förbrukat av olja till att raffinera fram bensin eller diesel.
Som vän av ordning (messerschmitt heter det väl!?) vill jag poängtera att det i dagsläget hade kostat ca lika mycket per mil i bara raffinerings-el att tillverka en liter bensin, jämfört med vad min elbil drar. Men raffinaderierna eldar ju inte med köpe-el utan råolja/restprodukter så det belastar inte elnätet.
Däremot påverkar det såklart den totala energimängden som går åt i Sverige. Det åtgår ca 1/6-del enheter råolja att utvinna bensin ur 1 enhet råolja, enligt amerikanska energimyndigheten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var ungefär det jag menade, nämligen att man kan köra elbil på fossila bränslen och det är ändå mer effektivt än att köra på bensin eller diesel.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det var ungefär det jag menade, nämligen att man kan köra elbil på fossila bränslen och det är ändå mer effektivt än att köra på bensin eller diesel.
Precis. Jag ville bara poängtera att det trots detta innebär en extra belastning på elnätet. Tyvärr får oinsatta miljötomtar för sig att det inte innebär en belastning, att det tar ut varandra. Som därmed, enligt min mening, spär på ryktet att elbilar är till för ultra-miljöpartister med skygglappar för ögonen.
Jag ser gärna att vi ger en så rättvis bild som möjligt, dvs varken skön- eller svart-målning.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan flika in med denna för att spä på debatten:
Jag var hemma och vabbade i torsdags så frugan fick ta lövet till stationen. Var förseningar som vanligt i tågtrafiken när hon skulle hem, men donnan messade när tåget var 10 min från stationen. Drog upp appen och startade klimatanläggningen. (Kan ju inte riskera att hon drar har tillgång till appen och därmed kan dra igång trackingen och se var jag faktiskt är om dagarna :)
Alla andra bilar var igen-isade och krävde en hel del minuters bearbetande medelst is-skrapa. Frugan satte sig i bilen, drog igång vindrutetorkarna för att fösa bort den tinade frosten och körde direkt hem efter hon satt sig i bilen. Fick alltså till och med pluspoäng från frugan som är räckviddsnojare av sällan skådad rang.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Ramlade precis över en intressant artikel om nästa generations Leaf.
http://www.di.se/nyheter/nissan-ska-bygga-billiga-elbilar/

"I Japan kostar en Leaf från 2,8 miljoner yen (220.000 kronor). Målet är nu att få fram en ny generation elbilar vars startpris ska kunna ligga kring 2 miljoner yen, skriver den japanska tidningen Nikkei."

Det har ju diskuterats lite kring andrahandsvärdet på elbilar här i tråden och kan nu Nissan börja sälja en ny Leaf 2017-2018 till ett ca 30% lägre pris, samt med ev bättre räckvidd, då är det nog inte jättekul att ha en Leaf av nuvarande generation :)

Själv har jag en vanlig bensinbil i dagsläget och jag har inga planer för att köpa något annat.
Det vore helt klart fränt att ha en elbil, speciellt med tanke på att större delen av mina resor är på 1-5mil enkel resa.
Problemet är bara att jag inte har någon plats at ladda den på, samt att det inte direkt blir ekonomiskt försvarbart att ha 2 bilar, en för korta resor och en för längre..
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top