Här nere i söder skulle jag däremot lätt kunna samla på mig soltimmar även på vintern och slippa behöva dra ner kärnkraft från ringhals eller norrländsk vattenkraft.
LÄTT?
Jag rekommenderar dig att kolla lite youtubefilmer på folk som försöker bo off-grid.
Det är allt annat än lätt, och då har dom betydligt mer än ett par solceller och ett svindyrt laptopbatteri i storformat som det står Tesla på.
Till att börja med kör nästan 100% av offgrid bostäderna på vedeldning för värmen och gasol för on-demand varmvatten och kyls/frys och spis, för det andra så har ALLA en backupgenerator som dom måste köra nu och då, ofta då en skitig gammal orenad tvåtaktare, men i bästa fall en dieselgenerator.
Jag såg en miljöforskare som hade byggt sig ett offgridhus som hade räknat på det, och han drog in el från nätet, han sa att grundjobbet var gjort, han hade bytt ut till allt med bästa möjliga miljöklass och lägsta möjliga elförbrukning, men för att slippa elda gasol/ved och diesel så drog han in nätström ändå.
Sen hade han i princip ingen förbrukning från nätet (efter att han hade dragit av det han hade levererat när han hade överskott) och batterierna hade han kvar som backup vid strömavbrott, men han insåg att han aldrig skulle kunna bygga ut sin solanläggning (för rimliga pengar) att täcka extrembehoven.
Att använda elnätet som sitt "batteri" att leverera ut ström när man har för mycket för att hämta tillbaka när man behöver är ett jävligt egoistiskt sätt att vara miljövänlig, för konstigt nog vill alla sälja när ingen vill köpa, och alla vill köpa när ingen har något att sälja.
Man är således helt beroende av att andra kraftkällor för att leverera 100% pålitligt när det verkligen behövs, och det vill man dessutom ska kvittas mot det man själv leverade när det inte fanns efterfrågan.