Så ser du på det hela. Jag ser det som fullständigt irrelevant _i mitt personliga fall_. Jag kör i stort sett aldrig mer än 10 mil per dag med min bil. De enstaka gångerna per år jag gör det ska jag antingen stanna hela dagen (besöka släkt, så jag kan tanka fullt med ett helt vanligt eluttag medans jag umgås) eller så har jag en snabbladdare som jag tankar på medans jag ändå typ käkar lunch. Det senare inträffade som av en händelse i veckan: Jag var på jobb, behövde åka hem och tillbaka igen och jag klarar bara fram och tillbaka på ca 80 procent-enheter. Jag åkte hem vid lunchtid, hämtade det jag behövde, stannade på en snabbladdare på väg tillbaka, gick 50m bort och in på BK (utan kö), fick min burgare och åt den i lugn och ro. Inget stress och inget såsande. När jag kom tillbaka till bilen hade den 96% laddning som gott och väl tar mig till och från jobbet. Jag skulle ändå äta lunch på vägen, inga problem eller obekvämligheter överhuvudtaget.
Detta var efter ca 250mil sedan senaste "tankningen". När kunde du köra 250 mil mellan tankningar senast?
Som lök på laxen är den snabbladdaren gratis, så jag betalade inte en spänn för hela extraresan. När tankade du en 10-mila resa gratis på en bensinmack senast?
Min poäng är: Varför ska jag betala en massa pengar för något jag aldrig kommer behöva? Om du hade varit mig och fått ett erbjudande att; Kunna fylla på din tank till en kostnad av 3 kr litern varje dag hemma, med förbehållet att du bara får en 10-liters tank.
Eller få en 60-liters tank och blivit tvingad att åka till en bensinstation varje gång du behöver tanka och betala 14kr litern. Känns ganska korkat att välja det andra alternativet i min situation eller? Om du ändå tankar billigt hemma varje dag, utan att du behöver göra något mer än att koppla på tanken när du kommer hem, behöver du en 60 liters tank då? I mitt fall definitivt inte!
Med samma resonemang kan man ju säga att om jag tvunget måste ha en dragkrok kan jag ju köpa en Volvo 240 från 80-talet för en tusenlapp, men eftersom den enda elbilen i dagsläget med dragkrok kostar 1 miljon (Tesla Model X) så är ju en elbil minst 999.000 kr dyrare! Men om jag ändå inte behöver en dragkrok då?...
På samma sätt fast omvänt kan man säga att med bensinbilen _måste_ jag ju köra och tanka skitdyr bensin efter max 60 mil, jag har inget val. Låter jättedumt i mina öron när jag lika gärna kan tanka i det närmaste gratis hemma i jämförelse, dagligen.
Summa summarum: En Quashqai är jämförbar rakt av för mig; Den uppfyller samma behov storleksmässigt, har samma utrustning, har i stort sett samma utseende, och har (i mina ögon) ekvivalenta nackdelar: En ICE måste jag köra iväg någon annanstans och tanka var 60:e mil. En elbil brukar jag köra iväg någon annanstans och tanka ca var 250:e mil, men måste koppla på en sladd varje gång jag kommer hem.