Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Quashqai är ICE-motsvarigheten till Leaf i storlek, komfort, utrustningsval, etc. Alltså perfekt att jämföra viktmässigt då det i stort sett är samma bil med endast drivlinan som skillnad. Kerb-weight är den vikt som bör användas, då den representerar fullt körduglig bil (alla vätskor och sånt ihällda) utan extra passagerare/last osv. Och som synes så väger inte min bil ett halvt ton mer än exakta motsvarande ICE-bil. Det skiljer vikten av en passagerare, om ens det.
Så kan du inte jämföra.
Leaf kommer 10-15mil realisiskt, en femtedel så långt, eller rent av en sjättedel.
Stoppa in ett batteri i Leaf som är 5-6ggr större - vad skulle bilen DÅ väga??
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så kan du inte jämföra.
Leaf kommer 10-15mil realisiskt, en femtedel så långt, eller rent av en sjättedel.
Stoppa in ett batteri i Leaf som är 5-6ggr större - vad skulle bilen DÅ väga??
Så ser du på det hela. Jag ser det som fullständigt irrelevant _i mitt personliga fall_. Jag kör i stort sett aldrig mer än 10 mil per dag med min bil. De enstaka gångerna per år jag gör det ska jag antingen stanna hela dagen (besöka släkt, så jag kan tanka fullt med ett helt vanligt eluttag medans jag umgås) eller så har jag en snabbladdare som jag tankar på medans jag ändå typ käkar lunch. Det senare inträffade som av en händelse i veckan: Jag var på jobb, behövde åka hem och tillbaka igen och jag klarar bara fram och tillbaka på ca 80 procent-enheter. Jag åkte hem vid lunchtid, hämtade det jag behövde, stannade på en snabbladdare på väg tillbaka, gick 50m bort och in på BK (utan kö), fick min burgare och åt den i lugn och ro. Inget stress och inget såsande. När jag kom tillbaka till bilen hade den 96% laddning som gott och väl tar mig till och från jobbet. Jag skulle ändå äta lunch på vägen, inga problem eller obekvämligheter överhuvudtaget.
Detta var efter ca 250mil sedan senaste "tankningen". När kunde du köra 250 mil mellan tankningar senast?
Som lök på laxen är den snabbladdaren gratis, så jag betalade inte en spänn för hela extraresan. När tankade du en 10-mila resa gratis på en bensinmack senast? :)

Min poäng är: Varför ska jag betala en massa pengar för något jag aldrig kommer behöva? Om du hade varit mig och fått ett erbjudande att; Kunna fylla på din tank till en kostnad av 3 kr litern varje dag hemma, med förbehållet att du bara får en 10-liters tank.
Eller få en 60-liters tank och blivit tvingad att åka till en bensinstation varje gång du behöver tanka och betala 14kr litern. Känns ganska korkat att välja det andra alternativet i min situation eller? Om du ändå tankar billigt hemma varje dag, utan att du behöver göra något mer än att koppla på tanken när du kommer hem, behöver du en 60 liters tank då? I mitt fall definitivt inte!

Med samma resonemang kan man ju säga att om jag tvunget måste ha en dragkrok kan jag ju köpa en Volvo 240 från 80-talet för en tusenlapp, men eftersom den enda elbilen i dagsläget med dragkrok kostar 1 miljon (Tesla Model X) så är ju en elbil minst 999.000 kr dyrare! Men om jag ändå inte behöver en dragkrok då?...

På samma sätt fast omvänt kan man säga att med bensinbilen _måste_ jag ju köra och tanka skitdyr bensin efter max 60 mil, jag har inget val. Låter jättedumt i mina öron när jag lika gärna kan tanka i det närmaste gratis hemma i jämförelse, dagligen.

Summa summarum: En Quashqai är jämförbar rakt av för mig; Den uppfyller samma behov storleksmässigt, har samma utrustning, har i stort sett samma utseende, och har (i mina ögon) ekvivalenta nackdelar: En ICE måste jag köra iväg någon annanstans och tanka var 60:e mil. En elbil brukar jag köra iväg någon annanstans och tanka ca var 250:e mil, men måste koppla på en sladd varje gång jag kommer hem.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så ser du på det hela. Jag ser det som fullständigt irrelevant _i mitt personliga fall_. Jag kör i stort sett aldrig mer än 10 mil per dag med min bil. De enstaka gångerna per år jag gör det ska jag antingen stanna hela dagen (besöka släkt, så jag kan tanka fullt med ett helt vanligt eluttag medans jag umgås) eller så har jag en snabbladdare som jag tankar på medans jag ändå typ käkar lunch. Det senare inträffade som av en händelse i veckan: Jag var på jobb, behövde åka hem och tillbaka igen och jag klarar bara fram och tillbaka på ca 80 procent-enheter. Jag åkte hem vid lunchtid, hämtade det jag behövde, stannade på en snabbladdare på väg tillbaka, gick 50m bort och in på BK (utan kö), fick min burgare och åt den i lugn och ro. Inget stress och inget såsande. När jag kom tillbaka till bilen hade den 96% laddning som gott och väl tar mig till och från jobbet. Jag skulle ändå äta lunch på vägen, inga problem eller obekvämligheter överhuvudtaget.
Detta var efter ca 250mil sedan senaste "tankningen". När kunde du köra 250 mil mellan tankningar senast?
Som lök på laxen är den snabbladdaren gratis, så jag betalade inte en spänn för hela extraresan. När tankade du en 10-mila resa gratis på en bensinmack senast? :)

Min poäng är: Varför ska jag betala en massa pengar för något jag aldrig kommer behöva? Om du hade varit mig och fått ett erbjudande att; Kunna fylla på din tank till en kostnad av 3 kr litern varje dag hemma, med förbehållet att du bara får en 10-liters tank.
Eller få en 60-liters tank och blivit tvingad att åka till en bensinstation varje gång du behöver tanka och betala 14kr litern. Känns ganska korkat att välja det andra alternativet i min situation eller? Om du ändå tankar billigt hemma varje dag, utan att du behöver göra något mer än att koppla på tanken när du kommer hem, behöver du en 60 liters tank då? I mitt fall definitivt inte!

Med samma resonemang kan man ju säga att om jag tvunget måste ha en dragkrok kan jag ju köpa en Volvo 240 från 80-talet för en tusenlapp, men eftersom den enda elbilen i dagsläget med dragkrok kostar 1 miljon (Tesla Model X) så är ju en elbil minst 999.000 kr dyrare! Men om jag ändå inte behöver en dragkrok då?...

På samma sätt fast omvänt kan man säga att med bensinbilen _måste_ jag ju köra och tanka skitdyr bensin efter max 60 mil, jag har inget val. Låter jättedumt i mina öron när jag lika gärna kan tanka i det närmaste gratis hemma i jämförelse, dagligen.

Summa summarum: En Quashqai är jämförbar rakt av för mig; Den uppfyller samma behov storleksmässigt, har samma utrustning, har i stort sett samma utseende, och har (i mina ögon) ekvivalenta nackdelar: En ICE måste jag köra iväg någon annanstans och tanka var 60:e mil. En elbil brukar jag köra iväg någon annanstans och tanka ca var 250:e mil, men måste koppla på en sladd varje gång jag kommer hem.

Eller att köpa en helvetes massa bensin samtidigt som man köper bilen, men ändå vara tvungen att pytsa i en skvätt varje gång man har chansen, annars stannar den.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så kan du inte jämföra.
Leaf kommer 10-15mil realisiskt, en femtedel så långt, eller rent av en sjättedel.
Stoppa in ett batteri i Leaf som är 5-6ggr större - vad skulle bilen DÅ väga??
Låt oss titta på lite alternativ. Nissan skulle kunna använda sig av teslas batteriteknik istället för sin egen hemmasnickrade lösning. Den har dubbelt så hög energidensitet. Så jag skulle kunna ha en 60kWh bil med bibehållen vikt. Vill jag dubbla det i detta fallet hade det ökat på vikten med ca 200-250kg. Då är vi uppe i 120kWh. Med det kan jag realistiskt sett komma ca 40 mil i motorvägsfart+moms (130km/h) under smällkalla vintern, eller 60 mil blandad körning under sommaren, eller 80 mil fiskörning/stadstrafik. Ligger alltså runt 2 ton på bilen isåfall.
Detta scenario förutsätter att inga somhelst framsteg görs på batterifronten.

Redan nu utförs lovande forskning på alternativa batterityper med avsevärt lägre vikt. Tänk kolfiber chassi istället för metall för att ställa det i relation.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eller att köpa en helvetes massa bensin samtidigt som man köper bilen, men ändå vara tvungen att pytsa i en skvätt varje gång man har chansen, annars stannar den.
Jepp. Om du hade kunnat ställa en bensinstation hemma hos dig, stor som en skokartong så den tar ingen plats, och kunna tanka för 3kr litern. Hade du inte gjort det?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jepp. Om du hade kunnat ställa en bensinstation hemma hos dig, stor som en skokartong så den tar ingen plats, och kunna tanka för 3kr litern. Hade du inte gjort det?

Inte om jag först tvingats betala allihopa bensinen när jag köpte bilen.
Skulle inte heller uppskatta att behöva åka hem varje gång jag skall tanka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jepp. Om du hade kunnat ställa en bensinstation hemma hos dig, stor som en skokartong så den tar ingen plats, och kunna tanka för 3kr litern. Hade du inte gjort det?

Jag växte upp på en bondgård med en fin flera kubik stor dieseltank. :hihi
Det var innan det dök upp miljökrav på dieseltankar på bondgårdarna, så det var ganska billigt och smidigt. Om än kanske inte helt lagligt att köra dieselmercan på. :gnissla
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag växte upp på en bondgård med en fin flera kubik stor dieseltank. :hihi
Det var innan det dök upp miljökrav på dieseltankar på bondgårdarna, så det var ganska billigt och smidigt. Om än kanske inte helt lagligt att köra dieselmercan på. :gnissla
Precis, visst är det skitsmidigt! Jag kommer inte vilja göra något annat framöver :D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inte om jag först tvingats betala allihopa bensinen när jag köpte bilen.
Just nu idag behöver man det. Men i min totalkostnadskalkyl sparar jag pengar på att köra elbil, så för min specifika situation är det mer fördelar än nackdelar. Det var därför jag valde det.

Inom några år kommer det inte att kosta något extra att köpa elbil med motsvarande räckvidd som en ICE.
Inom 10 år max kommer det att vara mycket billigare med en elbil, både vid inköp och drift. Dessutom kommer de väga mindre (motor+batteri) jämfört med ICE (motor+drivlina+tank). Dessutom kommer man utan problem få en standard motor med typ 300hk för en spottstyver. Hur vet jag det?
Man har redan hittat möjligheter att tiodubbla energidensitet (så i runda slängar typ 50kg för 100kWh), men har problem med degraderingen, dvs hur många gånger man kan cykla batterierna. Är helt övertygad om att man löser det inom snar framtid.
En elmotor är extremt billig att tillverka, även högpresterande. De enda anledningarna jag kommer på att de inte tryckt in en 300hk motor i min Leaf är för att nissans batterier är för kassa, de har helt enkelt inte tillräckligt med kylning för att klara av effekt uttaget. Sen vill ju inte Nissan sälja elbilar som skulle konkurrera med ICE bilar. Precis som alla andra traditionella biltillverkare. Sen om jag ska vara helt ärlig hade de kanske behövt stärka upp lite fjädring, bromsar och sånt för att matcha prestandan, men det ser jag som en enkel match i sammanhanget.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ditt synsätt, helt ok.
Mitt synsätt är att jag inte uppskattar att behöva åka iväg hemifrån bara för att kunna tanka.

Jag behöver aldrig åka hemifrån för att tanka.
När jag är hemma behöver jag ingen bil.
När jag behöver en bil så passerar jag massor av tankställen.
Passerar.
Eftersom jag sällan behöver dem.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Just nu idag behöver man det. Men i min totalkostnadskalkyl sparar jag pengar på att köra elbil, så för min specifika situation är det mer fördelar än nackdelar. Det var därför jag valde det.

Inom några år kommer det inte att kosta något extra att köpa elbil med motsvarande räckvidd som en ICE.
Inom 10 år max kommer det att vara mycket billigare med en elbil, både vid inköp och drift. Dessutom kommer de väga mindre (motor+batteri) jämfört med ICE (motor+drivlina+tank). Dessutom kommer man utan problem få en standard motor med typ 300hk för en spottstyver. Hur vet jag det?
Man har redan hittat möjligheter att tiodubbla energidensitet (så i runda slängar typ 50kg för 100kWh), men har problem med degraderingen, dvs hur många gånger man kan cykla batterierna. Är helt övertygad om att man löser det inom snar framtid.
En elmotor är extremt billig att tillverka, även högpresterande. De enda anledningarna jag kommer på att de inte tryckt in en 300hk motor i min Leaf är för att nissans batterier är för kassa, de har helt enkelt inte tillräckligt med kylning för att klara av effekt uttaget. Sen vill ju inte Nissan sälja elbilar som skulle konkurrera med ICE bilar. Precis som alla andra traditionella biltillverkare. Sen om jag ska vara helt ärlig hade de kanske behövt stärka upp lite fjädring, bromsar och sånt för att matcha prestandan, men det ser jag som en enkel match i sammanhanget.
Din kostnadskalkyl har inte stöd i någon annan kostnadskalkyl jag sett.
Är du synsk?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag behöver aldrig åka hemifrån för att tanka.
När jag är hemma behöver jag ingen bil.
När jag behöver en bil så passerar jag massor av tankställen.
Passerar.
Eftersom jag sällan behöver dem.
Nej men du måste avbryta din resa för att göra det. Du tycker inte det är ett problem, återigen ditt synsätt, inget fel i det. Smaken är som baken.
Jag däremot kan köra fram och tillbaka till jobbet i oändlighet såvida inget oförutsett händer och behöver således inte avbryta min resa alls. Med en bensinare hade jag fått svänga av motorvägen en gång i veckan, det tycker jag är drygt. Min personliga åsikt.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har plockat ut den som tjänstebil. Det gör det extra förmånligt för just mig.
Det är ju såklart inte alla som kan göra på det sättet så låt oss titta lite snabbt på hur det ser ut för en vanlig dödlig som inte har den turen:
Billigaste Quashqai: 2790 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-qashqai/

Billigaste Leaf: 3499 kr per månad enligt http://www.holmgrensbil.se/bilar/nissan/privatleasing-leaf/

Alltså kostar en Leaf 3499-2790=700 kr mer i månaden.

En Quashqai drar 0,5l/mil snällt räknat i motorvägsfart, då får vi en bensinkostnad på 0,5*14=7kr per mil. Vi har redan bevisat att elkostnaden för min Leaf nu på vintern är 2*0,8=1,6 kr per mil. En Qashqai kostar då 7-1,6=5,4 kr/mil mer.

Jag kör ca 10*5*4=200 mil per månad.

Merkostnaden för att köra en Quashqai är således 200*5,4=1080 kr per månad.

Merkostnaden per månad för att köra en Quashqai istället för en Leaf blir då 1080-700=380kr.

Alternativt sett är det 380kr per månad billigare för någon med mitt körmönster att köra en billig Leaf än motsvarande billig ICE.

Eftersom jag har förmånsbil blir de här beräkningarna ännu bättre till min fördel, jag sparar mer än 380:- per månad. Tittar man sen på motorval, och väljer en bensinmotor som är i närheten av vad min elbil presterar är det ännu mindre skillnad i leasingkostnad. Väljer man sen som jag har, den högst utrustade, då blir det ännu lite mindre skillnad i leasingkostnad.

Är jag fortfarande synsk? Vem har knåpat ihop de där kalkylerna du tittade på?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej men du måste avbryta din resa för att göra det. Du tycker inte det är ett problem, återigen ditt synsätt, inget fel i det. Smaken är som baken.
Jag däremot kan köra fram och tillbaka till jobbet i oändlighet såvida inget oförutsett händer och behöver således inte avbryta min resa alls. Med en bensinare hade jag fått svänga av motorvägen en gång i veckan, det tycker jag är drygt. Min personliga åsikt.

Jag måste stanna några minuter var hundrade mil...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Så ser du på det hela. Jag ser det som fullständigt irrelevant _i mitt personliga fall_.
Jahadu...
Det var du som ville jämföra "exakta motsvarande ICE-bil"

Jag är helt ok med att du jämför utifrån dina krav - men då kan du ju skriva det.
Så här skrev du.

Quashqai är ICE-motsvarigheten till Leaf i storlek, komfort, utrustningsval, etc. Alltså perfekt att jämföra viktmässigt då det i stort sett är samma bil med endast drivlinan som skillnad. Kerb-weight är den vikt som bör användas, då den representerar fullt körduglig bil (alla vätskor och sånt ihällda) utan extra passagerare/last osv. Och som synes så väger inte min bil ett halvt ton mer än exakta motsvarande ICE-bil.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Värt att notera är ju även att du slipper lägga gissningsvis 60-150.000 för en ICE-motor i samma veva.
Ska du jämföra rättvist ska du räkna med bensinmotorn inkl drivlina och elmotor med resp drivlina.
Eller är din elmotor gratis?
Sedan är väl 60-150k liiiite överdrivet tycker du inte.

Och du vill räkna med kolfiberchassi i föregående inlägg, vad kostar det?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Precis, visst är det skitsmidigt! Jag kommer inte vilja göra något annat framöver :D
Medhåll, en STOR fördel med el, tanka hemma över natten.
Men bilskrället behöver komma längre än idag.
Jag har besökt min pappa igår/idag 35mil bort. Körde dit i ett svep, stod på gatan utanför lägenheten och åker hem.
Var skulle jag tanka med en elbil?
Finns ingen "el-tankare" mitt istan...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top