Elbil eller inte?

Tesla som någon nämnde ligger liksom i fel prisklass för att vara intressant...

Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?
 
En Tesla går längre på en laddning i 5minus än 15 plus. Det med full bekvämlighet.
När det är kallt går det inte åt massa energi att kyla batterier mm. Vet inte men man kanske även kör upp den värmen i kupén.
Nu är inte de flesta elbilar lika ineffektiva som Tesla när det gäller effekt bara för att flytta bilen och en gubbe eller två. Det kostar att flytta två ton istället för ett.

Igår lanserades ett konsortium med europeiska biltillverkare som tänker montera "stolpar" med 350kW DC på 400 platser. Fords högsta höns på elektrifiering menar att 150 kW kommer vara det normala inom snar framtid.

Elbilar är inte lösningen för alla transporter, men det är inte dieslar heller.
 
Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?

Inte direkt. Men gissningarna säger 350k plus moms minus 40k...
 
150 kWh i batteriet, jag har trefasuttag a 16A så jag har väl tillgång till drygt 6 kW hemma och då tar det väl ganska precis ett dygn att ladda det där batteriet.

Ska de där batteriet snabbladdas på en timme så krävs det nästan 400 ampere 3-fas, antag att bensinmacken betjänar 30 bilar i timmen då behöver den där snabbmacken 11000 Ampere, och kabeln till macken behöver väl då ligga runt 10000 mm^2 = 90 kg/meter. Vilken guldgruva för koppartjuvar...

Du kör 70 mil per dag också? Hur många i Sverige gör det dagligen? Vette fan om jag inte skulle fundera på att flytta om jag var tvungen att pendla 35 mil enkel resa..
Det du normalt sett behöver ladda är det du gjort av med under dagen, inte extremfall som bensinbilister envist verkar vilja göra. Hela tiden. Varje dag. Gärna flera gånger om dagen om man kan, det är ju nästan ett måste när jag tänker efter..
 
Hur många kg plåt ersätts av hur många kg batterier?
Hur fungerar de som deformationszon?
Googlade lite. En ICE-motor väger tydligen in på mellan 100-300kg (typ 1-liters upp till v8'or+) sen får man lägga till hela drivlinan utöver det, säg 100kg till kanske? (koppling, växellåda, kardanaxel, etc).
Motorn i teslan väger lite under 40kg. Har inte hittat vad den väger i leafen, men jag gissar mer än Tesla. Dock mindre än motsvarande ICE.
Teslas 90kWh batterier inklusive all styrelektronik och hela kånkarången väger in på lite över 500kg, batteri-packet i min 30kWh Leaf ligger på ca 250kg.
Så just nu är skillnaden en eller två passagerare med lite pondus, beroende på vilken storleksklass av bil man jämför med.

På teslan har du ju riktig deformationszon fram, ingen massivt järnklump som du får i knät vid krock. Både Tesla och Leaf har väldigt hög säkerhetsklassning om jag inte minns fel. Batterierna sprider du ju ut längs hela golvet i bilen.
 
Och sen till helgen är det dags för skidresan till Sälen. :näsblod
Där skulle jag min 12 år gamla Saab om jag skulle tvingats köra, eftersom det tar över 8 timmar att köra för mig.
Alternativt skiter jag i sälen och flyger jag ner till alperna för bensinpengarna jag dagligen sparar plus de 1500:- bara den resan skulle kostat mig i rent drivmedel.

Dock teoretiskt i mitt fall eftersom jag inte åker skidor. After ski kan jag gå med på dock! :fyllisar:
 
100$/kWh nära förestående. Eller runt 150000kr för ett batteri på 150kWh.
Bara som ett exempel skulle ett sådant batteri i min bil klara 75 mil i motorvägsfart på en laddning. Det är lite mer än 60 mil mellan malmö och Stockholm och skulle ta 6,5 timme. Jag hade nog oavsett bil valt att stanna till minst en gång på en sån sträcka för att käka och gå på dass. Alltså behöver jag ett 75kWh batteri för min extremresa jag max gör en gång om året. Helt plötsligt kostar batterierna 75,000. Avbetalar sig på 10,000mil eller 5 år, sen kör jag jämförelsevis "gratis".
Eller väljer jag att stanna varannan timme, så har batterierna betalat sig efter 6,666 mil. Dvs på knappa 4 år med mitt körmönster.
 
Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?

Som jämförelse kostar Nissan Leaf Tekna årsmodell -16 $37.000 innan avdrag i USA och ca 390.000kr från handlare i Sverige. Så under 400k om man jämför så.
Dock har ju dollarn gått upp den senaste tiden, men i den häraden iaf.
 
Jag ändrar min utsaga från tidigare. Igår hade jag nämligen en släng av räckviddsångest. Jag råkade befinna mig 21 km hemifrån med 18 km räckvidd i batteriet så jag fegade ur och tryckte i lite ström. Ungefär fem minuter behövde jag ladda för att vara säker på att ta mig hem utan att stänga av värmen.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top