Driftskostnad hittills för 630 mil: 1525 kr varav jag betalat cirka 1100 kr själv, resten laddat gratis.
Borde rimligen öka efterfrågan på icke-tesla bilar (då dessa redan har tillgång till alla Tesla Superchargers som i stort täcker hela Västeuropa utan att man behöver planera). Samtidigt som utbudet fortfarande är lågt, milt sagt.Enligt standard ekonomisk teori om utbud/efterfrågan bör andrahandsvärdet på elbilar därmed fortsätta vara högre. Större yt-täckning/ökat antal laddstolpar för ju dessutom med sig att bilar med mindre batterier med lite större säkerhet kan användas för lite längre resor än pendling. Vilket ökar efterfrågan än mer.
Jag hade personligen inte räknat med speciellt bra kalkyl på en ny bensin/diesel framöver..
Möjligt lite beroende på hur många som köper tesla och hur många som bara köper elbil med räckvidd(andrahansmarknaden kanske..)
Är andelen elbilsköpare stor(även om det endast är andrahandsmarknaden de tar)så ser det ju mörkare ut för teslas andrahandsvärde..
Skitsamma, min förra beggade fossil landar idag in på ca:27:-/milen, hade jag handlat nytt då så hade den kostat 46 istället räknat på samma underhåll/rep, vad motsvarande el gått på vet jag inte då den inte fanns då men idag är det ungefär 12:-/mil på samma uträkning som ovan men då försvinner det istället bortåt 20 i bränsle/underhåll istället så kan jag "tanka" och underhålla elen för under ca:8:- milen så är det ju lugnt förutsatt jag handlar nytt och klarar mig på räckvidden(kan jag sen lära mig köra lugnt så sjunker bränslekostnaden med ungefär 3:- milen enligt tillverkaren med, då blir det en femma det får kosta att driva elen) sen verkar räckvidden vara lite kass på en el-vito med.
Räknat på 20´mil/10år, noll restvärde men ingen ränta så bara inköpssumman, nytt tog jag lägsta listpris som jämförelse el-fossil för att få tillägget för el.
Detta min vito som rullar runt 2000mil/år, tjejens bil som endast rullar en 5-600 om året blir ju lite besvärligare att räkna hem, i synnerhet som 30mil vintertid är ett krav.
Snabbt i huvudet så viss reservation för missar och räknefel.