Kratoz
Gudomlig sporthojare
Man använder ju inte hela batterikapaciteten som bilen har. Min bil slår på bullerklumpen när det är runt 15% kvar. Det innebär rimligen att man inte fyller på hela batteriets mängd. Fast å andra sidan har man väl förluster som kompenserar det mer än väl.
VWn jag hade gick att köra på cirka 1,1 kWh/10 km om man "sörde som en särring". Uppemot 2 gick det bara kalla vinterdagar.
Sant, sällan jag är nere på noll.
Men det verkar bara som värmaren slår på bullerklumpen?
Om jag startar med 6,1 mil på batteri och slår på AC'n så går det till 5,7mil direkt men ingen motor går igång.
Om jag däremot skall värma bilen går motorn igång och verkar dra precis 0,5l/mil enligt färddatorn.
Så på sommaren kör jag utan AC (oftast) och på vintern håller kupén värmen (oftast) från motorvärmare tills jag kommit till/från kontoret.
Jag försöker tävla med mig själv om att ha 0,0 i förbrukning under "hemma-veckor".
Ofta gasar jag förbi någon, eller kommer i brant uppförsbacke, och då är motorn igång direkt.