Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.

Så är det.

Dessutom kan man ju sätta i autopiloten om man behöver göra någon inställning/söka på Spotify… allt annat gör man med rattknapparna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så är det.

Dessutom kan man ju sätta i autopiloten om man behöver göra någon inställning/söka på Spotify… allt annat gör man med rattknapparna.
Jo, om någon annan kör bilen kan man ju fippla hur mycket som helst.

Men det sitter ju pekskärmar i alla bilar, även dom som inte har "autopilot" (laneassist och adaptiv farthållare)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.
Som sagt. oftast funkar det så.
Men under långresor så händer det att jag vill justera temperaturen för att det kanske just den gången känns lite för svalt med de 19 grader jag alltid kör med.
Och om jag plockar upp någon när det regnar eller själv hoppar in i bilen när det regnar så kan jag dra på lite mer fläkt då men efter ett tag när kläderna torkat så kanske jag inte har lust att ha fläkten gående på högre fart utan vill justera ner den till det läge som automatiken föreslår och att jag då skall behöva ta en avfart och leta reda på någonstans för att justera det när det skulle gå med ett knapptryck känns som lite onödigt.
Likaså för sätesvärmaren. Den vill jag ibland ha på när jag sätter mig i bilen när det är kallt men efter en stund så vill jag stänga av den eftersom det blir lite onödigt varmt och svettigt i arslet och då vill jag inte behöva leta reda på en parkeringsficka för att kunna göra det.

Det är förvisso I-landsproblem men enligt min åsikt så hade det varit bättre om man låtit vissa av inställingarna finnas på separata knappar även om majoriteten av inställningarna i stort sett aldrig rörs under färd.
Men det är ju som sagt min åsikt. Våra åsikter går isär och som med allt annat så måste man inte alltid vara överens om alla detaljer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det är ju som sagt min åsikt. Våra åsikter går isär och som med allt annat så måste man inte alltid vara överens om alla detaljer.

Nej, men man måste blint höja allt Elon Musk har gjort till skyarna, även om det inte fungerar.
För det kanske ska uppgraderas att fungera sen...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, men man måste blint höja allt Elon Musk har gjort till skyarna, även om det inte fungerar.
För det kanske ska uppgraderas att fungera sen...
Det ska man absolut inte göra anser jag. Sen ska man kanske inte heller säga att allt är skit om det på det hela taget är ganska bra. Bäst är ju att försöka vara så objektiv man kan.
Det Elon Musk har gjort med Tesla är ju trots allt ganska bra. Dom har varit ganska pådrivande i att göra elbilar till något som de flesta inser faktiskt funkar och som är ganska bra. Sen finns det en del problemställningar såklart. Framför allt vad gäller en del hanteringar av garantier gentemot kunder med de problem med elektroniken där flashminnet i centralenheten ballade ur och att dom har varit oerhört stora motståndare till att tillåta oberoende verkstäder att reparera bilarna. Och dom har haft en del kvalitetsproblem i form av exempelvis att färgen under en period var så tunn att plåten lyste igenom vilket kan leda till problem om man kör den i Svenskt saltbemängt väglag.
Vad gäller det där med att slänga allt i en pekskärm så är förvisso Tesla en av dom som driver på den utvecklingen som jag inte anser är enbart av godo men tyvärr så är dom ju inte ensamma i det eftersom flera tillverkare inser att ju fler knappar och reglage man kan flytta till pekskärm desto mer pengar kan man spara på att slippa sätta in separata knappar och reglage.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har provat att använda röststyrningen av funktioner i min MB. Egentligen ville jag inte ändra något men när jag sa "höj temperaturen" svarade bilen "temperatur minimum" och slog igång max kyla.

"Navigera till Pizzeria Infra Park" gav en rad förslag på adresser i Marks kommun.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som jag sa tidigare. Jag uppskattar att det mesta verkade ha en knapp eller en spak i eqc. Rätt ofta som jag behöver flytta bilen 50meter, givetvis med handskar smutsiga av jord/löv eller annan dynga. En sak som jag inte gillade med eqc var att backspeglarna var rätt små. Jag backar med släp ganska många gånger på en arbetsdag. Jag hade köpt en elpickis imorgon om det fanns något vettigt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag har provat att använda röststyrningen av funktioner i min MB. Egentligen ville jag inte ändra något men när jag sa "höj temperaturen" svarade bilen "temperatur minimum" och slog igång max kyla.

"Navigera till Pizzeria Infra Park" gav en rad förslag på adresser i Marks kommun.

Har använt röststyrningen en gång i min Kia, skulle sätta Ängelholm som destination och den uppfattade "motor oil" och ville skicka mig till närmsta mack...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Röststyrningen i Tesla och Polestar/Volvo är i det närmaste perfekt. Tar Max någon sekund så har den kollat back end och gör en rimlig tolkning.

”Höj temperaturen en grad” eller ”temperatur 20 grader” funkar alltid. ”Vindrutetorkare hastighet två” inte heller något problem. ”Skicka meddelande till NN” osv
Fantasin sätter gränserna.

Nu använder jag det sällan skall sägas. Mest svara på SMS eller styra resmål i navigationen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Markfrigången kommer bli ett problem. Men det finns hjul som rymmer mycket luft att köpa ?
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?
Vet inte ens om det går. Har besiktat min nuvarande navara med höjning, Inga problem. Den är från 2017 så den får man egentligen inte ens byta fälgar på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?

Specialversionen hade väl portalväxlar ute vid hjulen?

Kan du höja bilen diskret en tum så tror jag inte bilprovningen bråkar, men frågan hur lätt det är att höja den
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Polarn ringde och var glad över att E-Niron går snålare i värmen. :)
Motorväg från Brändåsen och en bit förbi Örebro.
Screenshot_20220601-193211_Messages.jpg
Blir väl typ 85km/h i snitt med 15kWh/100km och det är ju inte fel.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Polarn ringde och var glad över att E-Niron går snålare i värmen. :)
Motorväg från Brändåsen och en bit förbi Örebro.
View attachment 472487
Blir väl typ 85km/h i snitt med 15kWh/100km och det är ju inte fel.
Säg åt honom att ge f*n i att ligga uppe i röven på framförvarande.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
29 grader, 21 i bilen. Lätt motvind.
136km/h snitt över 177 körda.

134km motorväg 130-243km/h.

Resten (43km)landsväg 55-115km/h

203Wh/km snitt.


Ger ändå en praktisk räckvidd på ca 40mil i detta tempo/körprofil.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det någon här som har erfarenhet av e-tron och eller eqc?.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon här som har erfarenhet av e-tron och eller eqc?.

En kompis har EQC, en annan har etron.

Mycket trevliga bilar, tysta och bekväma. Etron 55 har ganska bra laddprestanda dessutom och går att åka långt med. EQC är bekväm men trång och har ofta problem med fjädringen. Kass räckvidd.

Jag skulle välja etron 55 av dessa. Mer mogen bil. Bra dragare dessutom.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En kompis har EQC, en annan har etron.

Mycket trevliga bilar, tysta och bekväma. Etron 55 har ganska bra laddprestanda dessutom och går att åka långt med. EQC är bekväm men trång och har ofta problem med fjädringen. Kass räckvidd.

Jag skulle välja etron 55 av dessa. Mer mogen bil. Bra dragare dessutom.
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.
Ford f 150 e då?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top