Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fete-e-tron är törstig på elektroner
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.
Hur tungt ska du dra?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag drar inte fullt släp hela tiden. Men tex igår drog jag 5 lass som alla vägde runt 300kilo styck. Ibland åker jag med nästan tomt släp... Ingen här skulle väl tro mig om jag i detalj skulle beskriva mina "körcykler" ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag drar inte fullt släp hela tiden. Men tex igår drog jag 5 lass som alla vägde runt 300kilo styck. Ibland åker jag med nästan tomt släp... Ingen här skulle väl tro mig om jag i detalj skulle beskriva mina "körcykler" ?

Näe, är normal lasten ca 400kg så är det ju en annan sak, men jag utgick från ditt "cirka tonnet".

Men man klarar sig förvånansvärt långt med en 750kg släp om man bara kör trädgårdsavfall till återvinningen, lastar man gipsskivor och takpannor blir det en annan division...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
För många år sedan skulle jag hämta sand till barnens nya sandlåda med vårt 1500kg-släp.
Ös på sa jag åt killen på grustaget när han lagt en lite fjutthög på släpet.
Åk och väg där borta på vågen blev svaret, då vägde släpet 1450kg, vikten på kulan oräknad :-( Det blev många vändor innan den stora fina sandlådan pappa byggt ble full.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För många år sedan skulle jag hämta sand till barnens nya sandlåda med vårt 1500kg-släp.
Åk och väg där borta på vågen blev svaret, då vägde släpet 1450kg, vikten på kulan oräknad :-( Det blev många vändor innan den stora fina sandlådan pappa byggt ble full.

Jodu, är sanden dessutom fuktig så blir det en liten fläck på mitten av släpet.

Dom brukar vara grönjävligt duktiga på att uppskatta vikt dom som jobbar med det.

För många år sedan skulle jag hämta lite överbliven rund dekorationssten till en rabatt i trädgården, jag lastade ett lager bak i min Saab 900 och drog iväg.
(jag hade fått tillstånd att hämta, men folk tittade så jag skyndade mig som om jag snodde den)

Jag hade nästan ingen styrförmåga kvar på bilen, jag hade nog överlastat rätt rejält...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När man beställer grus hem med lastbil och det kommer ett "fullt" lass... En liten hög som är utkrattad på några minuter.

Det är tungt...!

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blöt sopsand, man får inte in spaden i högen ens, och får man det så är vikten i paritet med att skotta blyhagel...

Men alla viktproblem löses ju med att man hyr släpvagn, för det är ju välkänt att oavsett material kan man lasta dubbelt så högt på en släp som är hyrd...
Lite som att hyrbilar har växellådor som inte kräver att man har slutat rulla framåt innan man lägger i backen, har hört det flera gånger själv...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.

10 mil stad med släp och hem igen. Alla Tesla med dragkrok fixar det, t.o.m. X60D.

En beg 3LR löser det utan minsta problem. Får dra 1000, klarar mycket mer om du behöver momentant…
Du kör så mycket att privatleasing blir dyr.

Men kör du 300 mil/månad så räknar du hem vilken elbil som helst även om S10-an är gratis…

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
10 mil stad med släp och hem igen. Alla Tesla med dragkrok fixar det, t.o.m. X60D.

En beg 3LR löser det utan minsta problem. Får dra 1000, klarar mycket mer om du behöver momentant…
Du kör så mycket att privatleasing blir dyr.

Men kör du 300 mil/månad så räknar du hem vilken elbil som helst även om S10-an är gratis…
Jag har pensionerat min s10. Åker navara från 2017. Jag börjar inse att elbil blir ett måste. Men jag vill inte ha en tesla för att jag inte vill. Ha en tesla alltså. ?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag har pensionerat min s10. Åker navara från 2017. Jag börjar inse att elbil blir ett måste. Men jag vill inte ha en tesla för att jag inte vill. Ha en tesla alltså. ?

Hatar att rekommendera saker man själv kör för man är ju aldrig opartisk, men har du kollat på Kia EV6?
Får dra 1600kg och basmodellen är bra utrustad utan att kosta närmare en miljon.
Jag snittar 1,5kwh/mil när jag jobbpendlar, nästan uteslutande landsväg, kommer nästan 50 mil på en knökfull laddning men då är det verkligen tomt när du kommer fram.
GT Line modellen är ännu trevligare utan att bli våldsamt mycket dyrare, hade jag köpt istället för att leasa så hade jag tveklöst valt den istället för basmodellen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hatar att rekommendera saker man själv kör för man är ju aldrig opartisk, men har du kollat på Kia EV6?
Får dra 1600kg och basmodellen är bra utrustad utan att kosta närmare en miljon.
Jag snittar 1,5kwh/mil när jag jobbpendlar, nästan uteslutande landsväg, kommer nästan 50 mil på en knökfull laddning men då är det verkligen tomt när du kommer fram.
GT Line modellen är ännu trevligare utan att bli våldsamt mycket dyrare, hade jag köpt istället för att leasa så hade jag tveklöst valt den istället för basmodellen.
Då snålkör du rätt rejält, Tesla Björn har testat:

"Björns slutsats är att räckvidden på Kia EV6 GT Line är 402 kilometer vid 90 km/h. Förbrukningen landar då på 180 Wh/km. Vid den högre hastigheten 120 km/h blir räckvidden 274 kilometer, och förbrukningen går då upp till 274 Wh/km."

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Då snålkör du rätt rejält, Tesla Björn har testat:

"Björns slutsats är att räckvidden på Kia EV6 GT Line är 402 kilometer vid 90 km/h. Förbrukningen landar då på 180 Wh/km. Vid den högre hastigheten 120 km/h blir räckvidden 274 kilometer, och förbrukningen går då upp till 274 Wh/km."

Jag har inte en GT Line, har basmodellen som jag gissar drar något mindre.
Snålkör vet jag väl inte, farthållaren är på i princip hela tiden så det blir att man följer trafiken bara, resulterar nästan uteslutande i skyltad hastighet.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Driver den på alla fyra?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tillomed MG 5 får dra det släpet o fäller du bak sätena är den gigantisk inuti.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det börjar vara på gränsen då att elbil blir användbart för dig, Tesla Björn har testat med lite olika släpvagnar av olika vikt, och med dina krav på räckvidd och vikt kan det börja ställa till problem.

Tror inte riktigt MX är den optimala dragbilen vad avser förbrukning. Min bil drar ca 3.5 KWh/mil i landsvägsfart med 1 200 kg släpvagn på kroken vilket ger en räckvidd om ca 20 mil. Med körning kring stan borde den siffran gå att hyfsa till något.

Det lär ju visa sig, vi har skaffat lägenhet i Luleå och ska till att helrenovera så snart vi får tillträde. Har fyllt utrymmena här hemma med byggmaterial, när inte ens byggvaruhandeln klarar av att fixa fram parkett blev det tvunget att beställa själv.

Så vagnen kommer att rulla 16 mil t/r plus lite avfarter till återvinning etc. Jag kommer att veta allt om släpvagnskörning med elbil till hösten?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA