Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har en inverter på 150w som omvandlar till 240 volt. Med den driver jag laddaren som laddar mina 18v batterier. Dessa batterier driver sen min : skruvdragare mutterdragare tigersåg lövblås och röjsåg. Go green or go home! ?

Jag har tänkt byta ut även gräsklippare samt Åkgräsklippare och snöslunga till batteridrift. Jag har några kunder som jag sköter grönytor åt. Jag bytte till batterröjsåg nu när säsongen drog igång och det var ett riktigt bra beslut.
Låter som att mc-verkstan du driver går grymt bra! ? Vet hur det är att köra eget. Man tänkte en sak sen blev det som det blev. Follow the money

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
@Knoddas Ja i min sprinterbuss har jag mera kräm i invertern så den driver micro kokplatta samt kovektorelement och kaffebryggare. Hemelektronik i bilen är lite mind Fu*k
Det blir en Ford F150 Lightning för dig, du får leva med att det är amerikansk skit.

Jag läste någonstans att det kanske kommer en billigare och robustare variant, tack vare pipeline svetsarna i North Dakota.
Dom skiter i eljusterbara mittkonsoller och elektriskt nedfällbara växelspakar, dom vill ha mera markfrigång, grövre däck och bladfjädrar.
Dom vill också ha gott om eluttag, både inne i bilen och på flaket.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det blir en Ford F150 Lightning för dig, du får leva med att det är amerikansk skit.

Jag läste någonstans att det kanske kommer en billigare och robustare variant, tack vare pipeline svetsarna i North Dakota.
Dom skiter i eljusterbara mittkonsoller och elektriskt nedfällbara växelspakar, dom vill ha mera markfrigång, grövre däck och bladfjädrar.
Dom vill också ha gott om eluttag, både inne i bilen och på flaket.
Tror du verkligen att den kommer till Sverige?. Jag är inte helt säker på det iaf.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min gissning här:
Man kan inte få ut 240V någonstans när bilen är helt avstängd, för då bryts kontaktorerna till driv-batteriet.

Man kan koppla en egen inverter till 12V batteriet och omvandla därifrån, men då tömmer man det och sedan kan man inte "starta" bilen eftersom 12V batteriet är tomt och inte orkar dra kontaktorerna.

Siderant:
Det är ju därför långtidsparkerade elbilar ibland får ta bärgare från Arlanda, trots att dom var fulladdade när dom parkerades, det är alltså det lilla 12V batteriet som har dött.

Jag har för mig att någon pingade Elon i en arg tweet och han lovade att titta på att införa automatisk laddning av 12V batteriet från driv-batteriet om bilen långtidsparkeras.

Förslaget var att den skulle gå in och ladda 12V en stund en gång i veckan eller nåt.
Så funkar det på min Model 3. Den drar kontaktorerna och drar dc-dc laddning av 12v acket när det behövs. Ett annat sätt att hålla bilen vaken är att den är olåst eller har sentry mode till.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så funkar det på min Model 3. Den drar kontaktorerna och drar dc-dc laddning av 12v acket när det behövs. Ett annat sätt att hålla bilen vaken är att den är olåst eller har sentry mode till.

Det var väl den lösning dom sa skulle införas.

Det något förvånande är ju att det inte var infört från fabrik, innan bilarna släpptes ut.
Någon måste ju ha satt en Ampére mätare på kabeln till 12V batteriet och konstaterat att all elektronik drar en massa även när bilen står stilla.
Och dom brukar ju inte direkt överdimensionera 12V batteriet i elbilar eftersom det inte behöver kunna kallstarta en surdiesel

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fast Maxxus, en ren kinaprodukt, men till premiumpris?
Det jag har sett av den (skåpbilarna) på YouTube (finns ingen återförsäljare här vad jag vet) verkligen skriker Kina-kvalitet
Jag har ingen aning om pris kontra kvalitet på dem. Kan bara konstatera att de är jäkligt vanliga här i krokarna. Vet inte om det är så stor skillnad mellan amerikanskt junk och kinesiskt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var väl den lösning dom sa skulle införas.

Det något förvånande är ju att det inte var infört från fabrik, innan bilarna släpptes ut.
Någon måste ju ha satt en Ampére mätare på kabeln till 12V batteriet och konstaterat att all elektronik drar en massa även när bilen står stilla.
Och dom brukar ju inte direkt överdimensionera 12V batteriet i elbilar eftersom det inte behöver kunna kallstarta en surdiesel

Det har varit så från början och model 3 drar knappt något när den står avstängd.

Du skall inte tro allt du hör i fem år gamla youtubefilmer… eller ser du bara på gamla hederliga journalfilmer?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har ingen aning om pris kontra kvalitet på dem. Kan bara konstatera att de är jäkligt vanliga här i krokarna. Vet inte om det är så stor skillnad mellan amerikanskt junk och kinesiskt.

De börjar komma både här och var, även i nordligaste Sverige. Ägarna är då nöjda, särskilt när de kollar soppakontot.

Varje tusenlapp man slipper lägga ut som egenföretagare hamnar ju direkt i den egna fickan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har varit så från början och model 3 drar knappt något när den står avstängd.

Du skall inte tro allt du hör i fem år gamla youtubefilmer… eller ser du bara på gamla hederliga journalfilmer?

Nej, jag tänkte inte på att Teslor skrotas efter 4½ år, så inga teslor äldre än så kan finnas kvar på våra vägar.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
De börjar komma både här och var, även i nordligaste Sverige. Ägarna är då nöjda, särskilt när de kollar soppakontot.

Varje tusenlapp man slipper lägga ut som egenföretagare hamnar ju direkt i den egna fickan.
Nej. Såssarna ska ha minst 500kr. Så nästan rätt ?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Elskåpan håller laddningen bra, hoppas jag iaf eftersom den står på långtidsparkeringen nu :gnissla

Närå, beprövat sedan tidigare så det ska vara safe.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej. Såssarna ska ha minst 500kr. Så nästan rätt ?
Men det är ju inte riktigt sant va, i alla fall om Du har AB. Det finns ju även möjlighet till utdelning enligt 3:12, om än vinsten först ska beskattas i firman innan utdelning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En minskad kostnad är en minskad kostnad, skattmasen kommer inte in där…

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Det var ju mest ett skämt. Men jag har enskild så det är ju typ en kr till mig en kr till skatteverket. Men jag är inte bitter, friare liv får man leta efter.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det var ju mest ett skämt. Men jag har enskild så det är ju typ en kr till mig en kr till skatteverket. Men jag är inte bitter, friare liv får man leta efter.
Du måste bo i en kommun med extremt låg beskattningen.
Jag har 61% utan att räkna med jobbskatteavdraget, statlig inkomstskatt, punktskatter, avgifter eller moms (aka dubbelbeskattning).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
rackvidd.png

Norskt test i regn och 10-15 grader. Det man ser är att många bilar idag klarar av att hålla WLTP-förbrukning i verkligheten, en del överträffar den medan några har en bit kvar vad gäller just förbrukningen - oavsett storlek på batteriet. Den verkliga förbrukningen på Tesla Y LR var som synes lägst av samtliga testade bilar, trots att många är betydligt mindre och lättare.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA