Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Norskt test i regn och 10-15 grader. Det man ser är att många bilar idag klarar av att hålla WLTP-förbrukning i verkligheten, en del överträffar den medan några har en bit kvar vad gäller just förbrukningen - oavsett storlek på batteriet. Den verkliga förbrukningen på Tesla Y LR var som synes lägst av samtliga testade bilar, trots att många är betydligt mindre och lättare.

Vem har gjort testen? Kan man läsa den i sin helhet någonstans?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hade besök av en Polestar 2 som fick ladda här.
Den sög i sig ca 45kWh på 5 timmar det var från 46% till fullt.
Det ger ett snitt ur väggboxen på ca 9kWh.
Idag toppade vi upp inför avfärd och då började den på 11kWh men gick ned till 9 efter en liten stund.
Är detta vad man kan förvänta sig vid laddning av en riktig elbil?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hade besök av en Polestar 2 som fick ladda här.
Den sög i sig ca 45kWh på 5 timmar det var från 46% till fullt.
Det ger ett snitt ur väggboxen på ca 9kWh.
Idag toppade vi upp inför avfärd och då började den på 11kWh men gick ned till 9 efter en liten stund.
Är detta vad man kan förvänta sig vid laddning av en riktig elbil?

45kWh från 46-100% då var det mycket förluster, man skall ladda direkt när batteriet redan är varmt.

Men annars är det helt normalt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
45kWh från 46-100% då var det mycket förluster, man skall ladda direkt när batteriet redan är varmt.

Men annars är det helt normalt.

Det är väl alltid mycket förluster över 80%, det är därför man ska ladda från 10-20% och upp till 80% i normalfallet, för dom sista 20% tar en jäkla tid, blir mest värme och sliter på batteriet.

Jag tycker det låter som vägglådan gör ett utomordentligt jobb.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä det blir inte mer förluster mellan 80-100%, åtminstone inte med en 11kW-box. Möjligen sista 2-3% som kan ta tid och då drar den oavsett ned effekten rejält.

Däremot när man laddar med 150-250 kW DC finns det sällan någon anledning att stå längre tid än att man tar sig dit man skall med viss marginal, eftersom det går mycket fortare att ladda 10-60% två gånger än 0-100 en gång. Dessutom sliter laddcyklerna på lägre SOC mindre.

Med nya bilen har jag rutinmässigt inte laddat mer än till 55-60% när jag är hemma, mer bara på längre resor och det har inneburit att jag hittills har mer batterikapacitet än ny, dvs man kan bortse helt från degraderingen de första knappt 1000 milen. Att stå still med för hög SOC är annars en viktig orsak till batteridegradering.

8391237d9d74d65aa9322df8102d4575.jpg

Med tanke på att den gamla Teslan hade 6,5% degradering på 10.200 mil och att jag då i princip struntade i att ladda klokt så får man nog konstatera att man inte behöver vara alltför rädd för att batterierna skulle bli dåliga i förtid.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nä det blir inte mer förluster mellan 80-100%, åtminstone inte med en 11kW-box. Möjligen sista 2-3% som kan ta tid och då drar den oavsett ned effekten rejält.

Däremot när man laddar med 150-250 kW DC finns det sällan någon anledning att stå längre tid än att man tar sig dit man skall med viss marginal, eftersom det går mycket fortare att ladda 10-60% två gånger än 0-100 en gång. Dessutom sliter laddcyklerna på lägre SOC mindre.

Med nya bilen har jag rutinmässigt inte laddat mer än till 55-60% när jag är hemma, mer bara på längre resor och det har inneburit att jag hittills har mer batterikapacitet än ny, dvs man kan bortse helt från degraderingen de första knappt 1000 milen. Att stå still med för hög SOC är annars en viktig orsak till batteridegradering.

8391237d9d74d65aa9322df8102d4575.jpg

Med tanke på att den gamla Teslan hade 6,5% degradering på 10.200 mil och att jag då i princip struntade i att ladda klokt så får man nog konstatera att man inte behöver vara alltför rädd för att batterierna skulle bli dåliga i förtid.

Så din förra bil hade ca93% av kapaciteten av ett helt nytt batteri efter 10000mil & 2-3 år?
Vad är normalt på begagnade elbilar menar alla märken överlag?
Är det lätt att kolla upp det om man är och tittar på en begagnad bil? Eller måste den in till en märkes verkstad och kopplas upp i systemet?
Gör det stor skillnad på hur man sköter om sin laddning i längden på livslängden?

Kanske konstiga frågor för er som är insatta och lever med elbilar. Försöker lära mig lite om det

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har inte tillverkarna tagit lite höjd för sånt där?
Så att om du laddar till 100% så är det egentligen <100%?

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I den där Polestaren stod det i laddmenyn att man helst inte skulle ladda över 90%. Men det var ju en hyrbil så då fick det bli100% bara för att se vad som skulle hända.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så din förra bil hade ca93% av kapaciteten av ett helt nytt batteri efter 10000mil & 2-3 år?
Vad är normalt på begagnade elbilar menar alla märken överlag?
Är det lätt att kolla upp det om man är och tittar på en begagnad bil? Eller måste den in till en märkes verkstad och kopplas upp i systemet?
Gör det stor skillnad på hur man sköter om sin laddning i längden på livslängden?

Kanske konstiga frågor för er som är insatta och lever med elbilar. Försöker lära mig lite om det

Det finns en ”batterihjärna” i alla elbilar och den räknar hela tiden ut hur mycket du har i laddnivå och hur länge det beräknas räcka (dvs kvarvarande kapacitet). Sedan ser datorn till att reglera effektuttag, regenerering och laddeffekt så att batteriet klarar sig så bra som möjligt.

Moderna elbilar med konditionerat batteripack har därför låg degradering, som dessutom avtar med tiden.

Det finns olika sätt att uppskatta batteriets skick, det enda som faktiskt visar fakta är att ladda fullt och köra tills det är tomt. Sedan finns det olika sätt att mäta så man slipper göra det men det blir aldrig lika exakt.

Olika märken har sina egna sätt att uppskatta batterikapaciteten och är man intresserad av en särskild modell bör man kolla upp hur man gör på just den.

I länken jag postade ovan framgår tex att en snorbillig MG ZS går lika långt som en svindyr MB i verkligheten. Med tanke på att man kan privatleasa MG-n för under 3000kr/mån inkl allt så börjar det bli svårt att motivera ens en gratis bensin/dieselbil… om man nu kör mer än 80 mil i månaden iaf.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I den där Polestaren stod det i laddmenyn att man helst inte skulle ladda över 90%. Men det var ju en hyrbil så då fick det bli100% bara för att se vad som skulle hända.

Försäljarna av vissa bilar hävdar att man gott kan ha den ståendes på 100% i garaget, men det beror (som vanligt när det gäller försäljare) på okunskap vad gäller batterier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har inte tillverkarna tagit lite höjd för sånt där?
Så att om du laddar till 100% så är det egentligen <100%?
Absolut, men samtidigt vill ju alla uppvisa bra räckviddssiffror, så dom gömmer nog inte många % av verklig kapacitet.

Vid någon Orkan-evakuering från Florida låste väl Tesla upp reserveffekten tillfälligt så att bilarna fick 5 mil extra räckvidd har jag för mig

Näe att lämmna batterierna på 100% är inte alls bra, därför ska man ju inte ladda till 100% annat än om man tänker långköra direkt.

Men dom flesta elbilar sköter det där utmärkt själv

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En av de saker jag stör mig mest på med min Opel är att instruktionsboken anger att det sparar batteriet att undvika att ladda fullt men för att undvika att ladda fullt måste man avbryta laddningen manuellt.
Varför går det att programmera bilen att starta laddningen med fördröjning men inte att avbryta i förtid?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Elskåpan går bra att välja 80% laddning som fullt men inget jag använder mig av. Brorsan följer säkert det slaviskt med 80% på Kian, oklart varför iom att han byter skorv efter ett par 3000 mil ändå vilket jag poängterat till han.

Här på Cypern är det en jefla massa Mercalimo men inte sett en enda elbil ännu.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Det fina med elbil är att det aldrig kräver någon service och det är så lite mekanik som kan gå sönder.
7E0E0999-7A91-41C2-82E4-885D2EC66DF6.jpeg
Nåja, den gick ju iaf 600 mil innan den havererade och jag får ju se Norrköpings pärla Hotell Drott alldeles gratis…
image.jpg

Jag hade kört batteriet ner till 1-2% på väg hem från Köpenhamn och efter laddning fick jag dessa lampor och felmeddelande. Bilen är körbar med reducerad effekt men jag vill ju gärna att det fixas på garantin och Opel säger att man inte bör köra med röda varningslampor så det fick bli bärgare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det fina med elbil är att det aldrig kräver någon service och det är så lite mekanik som kan gå sönder.

Nåja, den gick ju iaf 600 mil innan den havererade och jag får ju se Norrköpings pärla Hotell Drott alldeles gratis…

Jag hade kört batteriet ner till 1-2% på väg hem från Köpenhamn och efter laddning fick jag dessa lampor och felmeddelande. Bilen är körbar med reducerad effekt men jag vill ju gärna att det fixas på garantin och Opel säger att man inte bör köra med röda varningslampor så det fick bli bärgare.

Nåja, det är säkert bara något som ska resettas med en servicedator....

Hade du kört ryskt hade du fått knacka på flottörhuset med en skruvmejsel istället...

Behöver du en till Rysk sidvagnshoj är det ute en för 15 i norrbotten nu.
Behöver du en till rysk amfibiefarkost så är det ute en Tinger Track också.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Bör man ana oråd när tillverkaren valt att montera en snabbkoppling på 12V batteriets ena pol?

Hur som helst blir bilen kvar i Norrköping ett tag. Mekanikern hade aldrig sett så många felkoder förut och har kallat in teknisk support från Tyskarna.

Jag får åka någon sorts 5-serie hybrid så länge.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Bör man ana oråd när tillverkaren valt att montera en snabbkoppling på 12V batteriets ena pol?

Hur som helst blir bilen kvar i Norrköping ett tag. Mekanikern hade aldrig sett så många felkoder förut och har kallat in teknisk support från Tyskarna.

Jag får åka någon sorts 5-serie hybrid så länge.
Vad är det för bil du har?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...