Nä det blir inte mer förluster mellan 80-100%, åtminstone inte med en 11kW-box. Möjligen sista 2-3% som kan ta tid och då drar den oavsett ned effekten rejält.
Däremot när man laddar med 150-250 kW DC finns det sällan någon anledning att stå längre tid än att man tar sig dit man skall med viss marginal, eftersom det går mycket fortare att ladda 10-60% två gånger än 0-100 en gång. Dessutom sliter laddcyklerna på lägre SOC mindre.
Med nya bilen har jag rutinmässigt inte laddat mer än till 55-60% när jag är hemma, mer bara på längre resor och det har inneburit att jag hittills har mer batterikapacitet än ny, dvs man kan bortse helt från degraderingen de första knappt 1000 milen. Att stå still med för hög SOC är annars en viktig orsak till batteridegradering.
Med tanke på att den gamla Teslan hade 6,5% degradering på 10.200 mil och att jag då i princip struntade i att ladda klokt så får man nog konstatera att man inte behöver vara alltför rädd för att batterierna skulle bli dåliga i förtid.