Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hittade denna


Sedan 2020 erbjuder Tyskland en generös bonus till den som väljer att köpa elbil. Totalt kan man få upp till 9000 euro vilket motsvarar ungefär 95 000 kronor. Staten betalar 6 000 euro och återstående 3 000 euro betalas av biltillverkaren.

Många tyskar har funnit att systemet kan utnyttjas. Efter ett halvår när bonusen är utbetald kan bilen säljas vidare till ett pris som överstiger priset efter bonus. Bilen går då ofta på export, oftast till Danmark, Sverige eller Norge.

Det har gjort att bilhandlare kan erbjuda elbilar som Tesla Model 3 eller Polestar 2 nästan helt ”gratis”. Bilhandlaren garanterar nämligen att man köper tillbaka bilen till fullpris, bonus avräknad, efter sex månader vilket i princip ger ett kostnadsfritt bilägande för kunden under ett halvår.



Lägg till detta den lägre tyska momsen som man väl slipper betala om bilen är mer än 6 månader gammal och gått mer än xxx mil (600?)

Så tyska myndigheter är tom mer naiva än svenska? :va
Japp. Jag var en av förmånstagarna, i graden att jag köpte min i Tyskland.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Valde mellan Miata och GT86
Cab var en klar fördel. Toyyan hade även lite kvalitetsutmaningar.
Mitatan är 25% lättare och det fanns en massa trim o racedelar.
Ägt min snart 5år, noll fel.
Inte ens en glödlampa (är iof inga gammedags glödtrådar på min)
Närmast gått upp i värde.
Bra köp
Mm, jag vill ha hardtop åtminstone på grund av oljud. Vet inte vad GT hade för kvalitetsproblem, men GR har lite väl mycket silikon på sina ställen. Dock har de designat om filtret som sitter i insuget till oljepumpen. GT och GR har mycket gemensamt så det kommer finnas gott om eftermarknadsdelar till den med. Frågan är dock om man vill modifiera en sprillans ny bil som kostar över 400k. Då kanske det är vettigare att köpa en GT86 och modifiera den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Norrmännen kapar hårt i förmånerna för elbilar nu, när man har styrt folket dit man vill.
Noterbart är att det blir Moms på alla elbilar som kostar över 500kkr, vilket väl torde vara allt utom rena golfbilar i Norge
Sedan blir det en engångsskatt på vikten, 12.50kr på varje kilo över 500kg.
Och slutligen höjs priset i vägtullar för elbilar från 50% av ordinarie taxa till 70%.

Det KAN ju leda till att vi ser lågprismärken göra ännu billigare elbilar med pyttebatterier och räckvidd på 15-20 mil som ett alternativ på den Europeiska marknaden, eftersom Norge ändå har varit en stor marknad.
Det kan också leda till fler värdelösa Renault Tweezy liknande skapelser.
Det kanske är dags att återuppta tillverkningen av Kewet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Norrmännen kapar hårt i förmånerna för elbilar nu, när man har styrt folket dit man vill.
Noterbart är att det blir Moms på alla elbilar som kostar över 500kkr, vilket väl torde vara allt utom rena golfbilar i Norge
Sedan blir det en engångsskatt på vikten, 12.50kr på varje kilo över 500kg.
Och slutligen höjs priset i vägtullar för elbilar från 50% av ordinarie taxa till 70%.

Det KAN ju leda till att vi ser lågprismärken göra ännu billigare elbilar med pyttebatterier och räckvidd på 15-20 mil som ett alternativ på den Europeiska marknaden, eftersom Norge ändå har varit en stor marknad.
Det kan också leda till fler värdelösa Renault Tweezy liknande skapelser.
Det kanske är dags att återuppta tillverkningen av Kewet?
Så en såndär kewet när jag bodde i Karlskrona.
Vi på sporthoj kan säkert göra bättre ifrån oss! Låt oss bygga något liknande och kalla den för kewken!
Den ska självklart ha minst 2hk/kg så den är som att köra en spottlosk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så en såndär kewet när jag bodde i Karlskrona.
Vi på sporthoj kan säkert göra bättre ifrån oss! Låt oss bygga något liknande och kalla den för kewken!
Den ska självklart ha minst 2hk/kg så den är som att köra en spottlosk.

Två hjul bak med rundade skärmar för aerodynamiken, ett hjul fram under en rundad nos och en långsmal kaross för två tre personer bakom varandra och bagage?
Rosa med röd nos blir standardlackering, kan fås i svart men enbart på Limousinmodellen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Två hjul bak med rundade skärmar för aerodynamiken, ett hjul fram under en rundad nos och en långsmal kaross för två tre personer bakom varandra och bagage?
Rosa med röd nos blir standardlackering, kan fås i svart men enbart på Limousinmodellen?
Nu snackar vi!
Aerodynamisk med designelement från naturen! Kan inte bli mycket bättre!

Har vi någon med Twatter som kan fråga Musken om han kan hjälpa till med pengar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu snackar vi!
Aerodynamisk med designelement från naturen! Kan inte bli mycket bättre!

Har vi någon med Twatter som kan fråga Musken om han kan hjälpa till med pengar?

Jag samarbetar helst inte med Elon sedan han valde fel sida i Ukraina kriget....

Dessutom, har han ens Twitter, det har ju snackats om att han skulle köpa det, men om han verkligen vore smart skulle han fatta att man kan ladda ner det gratis....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag samarbetar helst inte med Elon sedan han valde fel sida i Ukraina kriget....
Han har ju fortsatt felstegen med att tycka att Taiwan borde vara en "administrativ del" av Kina.

My recommendation . . . would be to figure out a special administrative zone for Taiwan that is reasonably palatable, probably won’t make everyone happy. And it’s possible, and I think probably, in fact, that they could have an arrangement that’s more lenient than Hong Kong.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han har ju fortsatt felstegen med att tycka att Taiwan borde vara en "administrativ del" av Kina.

My recommendation . . . would be to figure out a special administrative zone for Taiwan that is reasonably palatable, probably won’t make everyone happy. And it’s possible, and I think probably, in fact, that they could have an arrangement that’s more lenient than Hong Kong.

Jo, nu återstår att se vad folk som har skrikit om att inte köpa Kinesiskt tycker om Musk-råttans senaste utspel...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Två hjul bak med rundade skärmar för aerodynamiken, ett hjul fram under en rundad nos och en långsmal kaross för två tre personer bakom varandra och bagage?
Rosa med röd nos blir standardlackering, kan fås i svart men enbart på Limousinmodellen?
Nobe-100-Three-Wheel-Electric-Car.jpg

Passar denna min herre??

Annars finns denna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Den där första har jag tittat på, men jag väntar nog på pickupen som dom också har planerat.

Men som vanligt i elbilsvärlden är det ju knappast troligt att det blir något av det.
Nobe andas kickstarter företag med en massa reklamare/marknadsförare och digitala designers och inte så mycket tillverkare...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är långt till både bensinmack och snabbladdare på många platser i norra Norrland.

Norrländska snabbladdare blir inte av – kapacitet saknas i elnätet​

Staten vill subventionera snabbladdare i glesbygd, men kapacitet saknas i elnätet på flera platser.

Publicerad i dag, 14:47


Norrbottens-Kuriren uppger att de planerade snabbladdarna i Abisko, Tärendö och Karesuando som skulle bekostas av staten inte kan byggas på grund av bristande kapacitet i elnätet.
– Det känns så himla surt. Abisko är en sak, man har ju Tesla i Björkliden och Kwatt i "Gränsen" så det är inte hela världen. Men Karesuando är ju ett riktigt nav och det är tråkigt om det inte blir någonting på flera år för att det inte finns kraft, säger Anders Svonni på företaget Kwatt, till Norrbottens-Kuriren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är långt till både bensinmack och snabbladdare på många platser i norra Norrland.

Norrländska snabbladdare blir inte av – kapacitet saknas i elnätet​

Staten vill subventionera snabbladdare i glesbygd, men kapacitet saknas i elnätet på flera platser.

Publicerad i dag, 14:47


Norrbottens-Kuriren uppger att de planerade snabbladdarna i Abisko, Tärendö och Karesuando som skulle bekostas av staten inte kan byggas på grund av bristande kapacitet i elnätet.
– Det känns så himla surt. Abisko är en sak, man har ju Tesla i Björkliden och Kwatt i "Gränsen" så det är inte hela världen. Men Karesuando är ju ett riktigt nav och det är tråkigt om det inte blir någonting på flera år för att det inte finns kraft, säger Anders Svonni på företaget Kwatt, till Norrbottens-Kuriren.

Alltså, jag har varit i Karesuando, vad är det ett nav för?

Samtidigt, visst är det skit att det saknas kapacitet i lokalnäten där uppe, men det är ingen som har brytt sig om att bygga ut dom, elen som produceras där uppe ska ju skickas söderut...

Hybrit kanske ger upp på den fossila ståltillverkningen också, eftersom dom inte kan garanteras den effekt dom behöver...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har precis passerat 1000 mil med min EV6.
Fortfarande oerhört nöjd och har bara vid ett tillfälle (långresa 60mil) känt att det hade varit skönt att köra bensindrivet igen.
Den enda detaljen som är EV relaterad som jag ibland kan finna som lite irriterande är att onboard AC laddaren bara kan ta emot 11kw, och det är egentligen inte ett problem för min del utan snarare för kollegor då vi har fler laddbara bilar än vi har laddplatser på jobb och det kan höjas på ögonbryn ibland för att jag "blockerar" en kabel en hel dag (hybridfolket är värre än sossar, tro mig), tror dock det är samma bland flera andra tillverkare här?
Det jag retar mig på mest med bilen är att mugghållarna inte är dimensionerade för alla nya smala pantburkar, gäller att tömma halva burken direkt annars så riskerar man att det spills när burken gungar omkring (lär väl för övrigt vara ett problem även på icke laddbara fordon).
Räckvidden har varit riktigt trevlig hittils, snitt på 1,71kwh/mil sedan start och om jag inte tvunget ska köra någon längre sträcka på en helg så klarar jag mig på en laddning i veckan.

Hade utan att blinka gjort samma val igen, riktigt trevlig bil som trots sin vikt kan vara kul att köra till skillnad från den Honda Shitvic jag hade innan.

Android Auto är dock något jag verkligen inte tycker om, men det har inget med bilen i sig att göra.

Funderat en del på en sak dock, hur skiljer sig beteendet med laddning mellan folk som köper och folk som leasar?
Läser ofta hur det pratas om att man inte ska ladda till 100% för att spara på batteriet osv men jag misstänker att folk som leasar skiter fullständigt i sådant då bilen ändå ska lämnas tillbaka efter X antal år.
Vill man ens köpa en begagnad elbil med 3 år på nacken med risken för att det har tagits noll hänsyn till batteriets hälsa då den mest troligt rullat som leasingbil innan?
Hur påverkar ett "ohälsosamt" laddbeteende" egentligen batteriets livslängd om det missköts under 3 år?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså, jag har varit i Karesuando, vad är det ett nav för?

Samtidigt, visst är det skit att det saknas kapacitet i lokalnäten där uppe, men det är ingen som har brytt sig om att bygga ut dom, elen som produceras där uppe ska ju skickas söderut...

Hybrit kanske ger upp på den fossila ståltillverkningen också, eftersom dom inte kan garanteras den effekt dom behöver...

Ett nav för lestadianer kanske, annars är det väl mitt i ingenstans.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag retar mig på mest med bilen är att mugghållarna inte är dimensionerade för alla nya smala pantburkar, gäller att tömma halva burken direkt annars så riskerar man att det spills när burken gungar omkring (lär väl för övrigt vara ett problem även på icke laddbara fordon).

Funderat en del på en sak dock, hur skiljer sig beteendet med laddning mellan folk som köper och folk som leasar?
Läser ofta hur det pratas om att man inte ska ladda till 100% för att spara på batteriet osv men jag misstänker att folk som leasar skiter fullständigt i sådant då bilen ändå ska lämnas tillbaka efter X antal år.
Vill man ens köpa en begagnad elbil med 3 år på nacken med risken för att det har tagits noll hänsyn till batteriets hälsa då den mest troligt rullat som leasingbil innan?
Hur påverkar ett "ohälsosamt" laddbeteende" egentligen batteriets livslängd om det missköts under 3 år?

Mugghållare?
Det finns väl 876 olika standarder på muggar, burkar, flaskor och annat skit som folk vill ha i hållaren, vilken menar du att dom skulle vara designade för?
Den smala läskburken just du vill ha, eller en någorlunda standardiserad kaffemugg?
Om du nu ständigt kör omkring med en halvtom burk Monster i bilen får du väl göra en egen insats till mugghållaren som passar den.
Rulla till en av papp, CAD'a en och skriv ut med CNC-limpistol, svarva en på träslöjden...

Ang Leasingbilar, det är IOFS samma problem med brist på omsorg på bensinbilar som är hyrda, men det kanske inte visar sig lika mycket.
Dom enda FD leasing elbilar jag har tittat på är Nissan Leaf, och dom har ju problem med batteridegradering oavsett

ÅAS så köper du en bil med avsikten att byta in den om tre år, vad är då skillnaden mot att leasa? Bilfirmorna ger dig ett inbytespris enligt en lista, om du har bättrat stenskotten eller inte ger dig inte en spänn extra.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har precis passerat 1000 mil med min EV6.
Den enda detaljen som är EV relaterad som jag ibland kan finna som lite irriterande är att onboard AC laddaren bara kan ta emot 11kw, och det är egentligen inte ett problem för min del utan snarare för kollegor då vi har fler laddbara bilar än vi har laddplatser på jobb och det kan höjas på ögonbryn ibland för att jag "blockerar" en kabel en hel dag (hybridfolket är värre än sossar, tro mig), tror dock det är samma bland flera andra tillverkare här?
Vill man ens köpa en begagnad elbil med 3 år på nacken med risken för att det har tagits noll hänsyn till batteriets hälsa då den mest troligt rullat som leasingbil innan?
Hur påverkar ett "ohälsosamt" laddbeteende" egentligen batteriets livslängd om det missköts under 3 år?

Leaf:en vi har tar bara 6kW lite drygt iom att den bara laddar från en fas. För vår användning har det dock funkat. Vi laddar den i princip bara hemma eller lite stöd på gratisplatser i köpcentra.

Den laddas upp varje gång efter användning så att den alltid har fullt nästa dag. Batteriet tar sånt utan större bekymmer, i synnerhet som den laddas långsamt från wallbox och inte via snabbladdare. Procenten eller mängden laddningar är inte så farligt, det är överhettning och snabba laddningar som är värre (men även det verkar nyare batteripacket tåla hyfsat).

Men jo visst - leasing gör att man inte ens funderar i dessa banor...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Mugghållare?
Det finns väl 876 olika standarder på muggar, burkar, flaskor och annat skit som folk vill ha i hållaren, vilken menar du att dom skulle vara designade för?
Den smala läskburken just du vill ha, eller en någorlunda standardiserad kaffemugg?
Om du nu ständigt kör omkring med en halvtom burk Monster i bilen får du väl göra en egen insats till mugghållaren som passar den.
Rulla till en av papp, CAD'a en och skriv ut med CNC-limpistol, svarva en på träslöjden...

Ang Leasingbilar, det är IOFS samma problem med brist på omsorg på bensinbilar som är hyrda, men det kanske inte visar sig lika mycket.
Dom enda FD leasing elbilar jag har tittat på är Nissan Leaf, och dom har ju problem med batteridegradering oavsett

ÅAS så köper du en bil med avsikten att byta in den om tre år, vad är då skillnaden mot att leasa? Bilfirmorna ger dig ett inbytespris enligt en lista, om du har bättrat stenskotten eller inte ger dig inte en spänn extra.

Min poäng med mugghållaren är ju just att det största problemet jag har med bilen är ett icke-problem, det är en jäkligt trevlig bil helt enkelt.
Men, i princip all läsk/ramlösa och liknande har ju numera gått över till det som kallas för slim can och skiten sitter så dåligt i hållaren.
En kaffemugg från valfri mack passar säkert skitbra men sådant skräp dricker jag inte.
Just en Monster hade också suttit bra för den har samma format som en klassisk långburk från Systemet...
Åter igen, ett klassiskt I-landsproblem.

Tror också att folk som leasar bensinbilar skiter fullständigt i att ta hand om dessa, men det görs en så stor grej av hur viktigt det är att "ladda rätt" för att förlänga livet på batterierna, där det i princip aldrig talas om tvåsiffrigt antal år innan skiten börjar bli dåligt.
Har aldrig någonsin hört någon prata om hur det körs illa eller missköts leasingbilar som går på bensin/diesel på samma sätt, och jag tror knappast det är lika enkelt att mäta sådant där heller som det är att mäta kapaciteten som finns kvar i ett batteripack efter 3 år.
Kanske bara är ett fenomen som uppstått med EV förare som vill överträffa varandra i att vara så duktiga miljökämpar som möjligt?

Jag hade aldrig någonsin köpt en ny bil med avsikt att byta in den tre år senare, den hade fått rulla bra mycket längre än så.
Min nuvarande leasas så där känner jag noll anledning att lägga energi på att "ladda rätt" eller liknande faktiskt, ser ingen vinning på något vis i det.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Leaf:en vi har tar bara 6kW lite drygt iom att den bara laddar från en fas. För vår användning har det dock funkat. Vi laddar den i princip bara hemma eller lite stöd på gratisplatser i köpcentra.

Den laddas upp varje gång efter användning så att den alltid har fullt nästa dag. Batteriet tar sånt utan större bekymmer, i synnerhet som den laddas långsamt från wallbox och inte via snabbladdare. Procenten eller mängden laddningar är inte så farligt, det är överhettning och snabba laddningar som är värre (men även det verkar nyare batteripacket tåla hyfsat).

Men jo visst - leasing gör att man inte ens funderar i dessa banor...
Låter fullt rimligt och helt i linje med att många elbilar är begränsade till 11kw på vanlig trött laddare.
Snabbladdare kan omöjligt vara hälsosamt i långa loppet, och mardrömmen hade nog varit att köpa en 3 år gammal elbil som körts runt halva landet av en säljare eller liknande som nästan uteslutande hängt på snabbladdare.
Åter igen, kommer inte fundera över laddning öht då jag leasar och jag skulle gissa att min bil som laddas en gång i veckan mår bättre efter 3 år än en som laddas från 80/90-100% nästan dagligen.
Mest nyfiken på om hysterin bara kommer från en liten del högljudda idioter eller om det finns någon verklig substans bakom det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top