Elbil eller inte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sitter i valet och kvalet mellan elbil och laddhybrid... Kommer att kunna ladda både hemma och på jobbet.
Min största ångest framkallas av just räckvidden på elbil i min prisklass (640tkr). Min pendling är inga problem 46km enkel, men jag kör relativt ofta +400km under en dag. Under dessa resor har jag självklart tid att stanna och ladda, men - jag har inte tid att stå i kö för att ladda... Vet inte hur stort problemet är, litar inte till 100% på medias rapportering om "laddkaoset".
Ytterligare en nackdel är den i mitt tycke hårda chassi sättningen på dessa relativt billiga elbilar. Antar att det kommer sig av vikten och önskemål om "sportiga, dynamiska" köregenskaper.

Så, provkörde en DS4 laddhybrid igår (+ en CX60). Jag har aldrig varit speciellt förtjust i fransmännen och därför helt ignorerat dem tidigare. Men döm om min förvåning då denna bil rent körmässigt var allt jag någonsin letat efter i en bil!?
Först ska jag sprida lite ljus över mina i andras ögon kanske "udda" preferenser.
Jag uppskattar en bil som har mjuk chassi sättning, hjul som inte studsar över ojämnheter, lätt men exakt styrning med förutsägbart utfall, tyst kupe och (detta är subjektivt) en förarplats som "omfamnar" föraren. Då det gäller ljudsystem föredrar jag neutralt ljud med hyfsad midbas och rent mellanregister, ingen beundrare av överdriven bas och skrikiga diskanter. Rent ljudmässigt i Volvon tycker jag (subjektivt) att High performance systemet låter bättre (inte högre) än H&K systemet. Vet inte om det beror på att H&K ljudet är mer processat eller om det är något annat.

Kör idag en V60CC som är måttstocken, hade den funnits som laddhybrid hade jag tagit ut en sådan. V60T6 har 18mpnaders leveranstid.

DS4 är i mitt tycke bekvämare än V60CC, tystare, snudd på likvärdig känsla i styrningen, den har kontroll på hjulen utan att vara hård, testade med standard fjädring, vid beställning kör jag på "DS Active scan suspension". Hyfsad orginal stereo, enligt loggorna element från franska Focal.

Men nackdelarna - Mindre än V60CC, har två hundar som ska in i bilen, okänt service nätverk (Volvo är riktigt bra), okänd faktisk kvalite (för mig), låg dragvikt = får använda familjens XC70 för att dra husvagnen..

De två sista punkterna är sant för de flesta elbilarna på marknaden också. Inden bästa av världar går inte bilen sönder men det händer, då måste det bara funka med verkstaden...

Testade ju även CX60 som enligt säljaren skulle vara riktigt komfortabel att åka i, kanske stämmer för någon med sportiga ambitioner... Stötig, inte tyst i kupen, nervös styrning på motorväg, vag och märklig känsla i styrningen överlag, original ljudet (JBL) var inte mycket att hurra för. Samspel el/bensin och växellåda var riktigt sorgligt. Stort plus för utrymme i kupen och bagage samt dragvikt.

Kia Sportage laddhybrid, gillade körställningen, men gillade inte chassi sättningen på denna heller, styrningen knappt ok, utrymmen ok, original ljud defenitivt inte ok.

ID3 - helt ok bil, för hård för min smak, gillar inte den "flytande skärmen", sätena är inte bekväma för min kropp. Bra känsla i motorstyrningen, acceleration/regenerering vid enpedalskörning. Original ljudet går bort, lite för "luftig" i kupen, små utrymmen.

EV6 GT-Line. Hade stora förhoppningar efter att ha löst recensioner om den... Men mina preferenser harmoniserar nog inte med de som skriver bil reportage.
Märkligt syntetisk känsla mellan styrning/chassi, kändes inte som att ratten hade någon koppling alls till hjulen, riktigt obehagligt. Dålig kontroll på hjulen vid körning över ojämnheter, potthål och liknande, högt vindbrus i kupen, bra sittställning och justermån på stol/ratt. Även i denna bil går ljudet bort.

V60T6 - Lite lika samma som CCn, lägre dragvikt och markfrigång, hårdare chassi men i övrigt lika samma. Drivlinan är riktigt bra (MY23 med uppdaterade batteri/motor). Google operativet är en klar förbättring på vissa punkter och en klar försämring på andra, alla snabbknappar för funktioner var tydligen onödigt... Största nackdelen är leveranstiden på 18månader - vad hinner MP ställa till med över ett årsskifte!?

Det är fasiken inte lätt! Elbil kanske är det mest PK valet, laddhybriden mest mångsidigt. DS4 har vunnit mitt hjärta men t.ex. Sportage är klart vettigare. En V60T6 med leveranstid detta år hade varit mitt första val, men det går inte...

Finns det någon elbil, laddhybrid som jag borde testa, någon som fyller mina kriterier? Laddhybrid 600tkr, elbil 640tkr.

Snälla - hjälp en ångestfylld själ ?
Jag har en helt okej hybrid, e300de. Borde gå att få för 600?

Tyvärr ska
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu verkar (o)turen kommit till mig för detta elände.

Så, vad ska man ha?

Polestar eller Q4, varför eller varför inte?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu verkar (o)turen kommit till mig för detta elände.

Så, vad ska man ha?

Polestar eller Q4, varför eller varför inte?

Är det alltså krav på elbil, laddhybrid inget alternativ? Företagsleasing antar jag om någon sätter regler på er och har någon koftig typ fått för sig att ni ska vara extra miljövänliga nu?

Vet många som är nöjda med Polestar, men de är samtidigt ligger de i topp i antal fel per bil. EQC verkar ju också många tycka vara trevlig. Kia EV6 har väl också vunnit många tester.

Sen finns ju Tesla också, men de delar upp folk i två läger. Antingen gillar man dem eller så stör man sig på att de inte riktigt uppför sig som andra bilar. Provkör åtminstone innan köp och se vilken sida du hamnar på. Jag gillar min M3, men vi är fyra i familjen, är man fler, eller vill lasta mycket blir det trångt, den är ju rymlig för att vara sedan och har hyggligt stor frunk, men en halvkombi är alltid mer flexibel. MY är då ett bättre val, även om den har konstiga proportioner rent estetiskt och med samma batteri kommer en fem mil kortare. Priset skiljer idag väldigt lite på M3 och MY, speciellt om man som jag vill ha dragkrok som är standard på MY men inte M3.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det alltså krav på elbil, laddhybrid inget alternativ? Företagsleasing antar jag om någon sätter regler på er och har någon koftig typ fått för sig att ni ska vara extra miljövänliga nu?

Vet många som är nöjda med Polestar, men de är samtidigt ligger de i topp i antal fel per bil. EQC verkar ju också många tycka vara trevlig. Kia EV6 har väl också vunnit många tester.

Sen finns ju Tesla också, men de delar upp folk i två läger. Antingen gillar man dem eller så stör man sig på att de inte riktigt uppför sig som andra bilar. Provkör åtminstone innan köp och se vilken sida du hamnar på. Jag gillar min M3, men vi är fyra i familjen, är man fler, eller vill lasta mycket blir det trångt, den är ju rymlig för att vara sedan och har hyggligt stor frunk, men en halvkombi är alltid mer flexibel. MY är då ett bättre val, även om den har konstiga proportioner rent estetiskt och med samma batteri kommer en fem mil kortare. Priset skiljer idag väldigt lite på M3 och MY, speciellt om man som jag vill ha dragkrok som är standard på MY men inte M3.
Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu verkar (o)turen kommit till mig för detta elände.

Så, vad ska man ha?

Polestar eller Q4, varför eller varför inte?

Av dessa skulle jag välja Polestar, om du inte behöver maximalt utrymme. Har visat sig funka bra om än med lite hög förbrukning, men levererar väl på övriga områden. Dessutom kul att köra och känns ändå modern. Q4 är väl ID4 i ny kostym och VAG ligger någon generation efter vad gäller elbilsteknik och mjukvara/funktioner.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Av dessa skulle jag välja Polestar, om du inte behöver maximalt utrymme. Har visat sig funka bra om än med lite hög förbrukning, men levererar väl på övriga områden. Dessutom kul att köra och känns ändå modern. Q4 är väl ID4 i ny kostym och VAG ligger någon generation efter vad gäller elbilsteknik och mjukvara/funktioner.
Tack för ett svar på frågan, först ut tror jag. ?
Vilka övriga områden och vad är topp 3 plus respektive minus på de olika modellerna?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
Ah, förstår att det var en lista nu;
Polestar alla gånger. Q4an är inte lika underhållande att köra (allt detta är ju subjektivt). Inte heller VAGs UI är sådär så man hoppar högt.. Polestar känns mer solid. Upplever inte Audi vara på samma nivå med sina ”mindre”(den är ju inte direkt liten ändå, Q4..) modeller.

Wuuut? Inte en M3 Touring alltså? Väntar fortfarande på min :4skrika
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
Ok. Men då går det att ta en laddhybrid, om du ger upp din agg mot VW eller Kia? Fast då hade väl andra Audis funnit på menyn. Finns det verkligen bara elbilar som alternativ kanske du ska sluta jobba på miljöpartiets kansli och ta ett hederligt jobb så kanske du får fler alternativ på nästa ställe?

Men om det i praktiken Q4 och Polestar är kvar så hade jag valt Polestar. Men du är lyckligtvis inte jag, och Q4an är nog mer lik en "vanlig" bil på gott och ont. Och om drömmen är en BMW-bensin så är nog Q4an det som är närmast. Säkert också den som lastar mest. Drar mest el och får därför kortare räckvidd trots likartat batteri, och verkar även ha längre laddtid, men det är ju värdsliga problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok. Men då går det att ta en laddhybrid, om du ger upp din agg mot VW eller Kia? Fast då hade väl andra Audis funnit på menyn. Finns det verkligen bara elbilar som alternativ kanske du ska sluta jobba på miljöpartiets kansli och ta ett hederligt jobb så kanske du får fler alternativ på nästa ställe?

Varför förespråkar du laddhybrid?

Är det inte bättre att skippa hela drivlinan och förbränningsmotorn och istället ha ett större batteri?

Eller är du rädd att du ska sakna kamremsbyten?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ah, förstår att det var en lista nu;
Polestar alla gånger. Q4an är inte lika underhållande att köra (allt detta är ju subjektivt). Inte heller VAGs UI är sådär så man hoppar högt.. Polestar känns mer solid. Upplever inte Audi vara på samma nivå med sina ”mindre”(den är ju inte direkt liten ändå, Q4..) modeller.

Wuuut? Inte en M3 Touring alltså? Väntar fortfarande på min :4skrika
Fast om man jämför med vanliga bilar är inte Volvo ens nära Audi men det är annorlunda med dessa Gröna Lund fordon menar du?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top