Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tja det är VW som påstår det. Dom sålde 10,000 på ett par dagar efter sänkningen.

Sedan har VW konsernens tecknat avtal med 4 st kinesiska biltillverkare om tillverkning av samtliga VW konserns bilar i Kina, på upp till 2 generationer Gammla elbils plattformar.

VW skrotade sin eget utveckling av elbils platform den är lixom inte färdig o ändå 2 generationer gammal mot kinesernas.

Vill man åka tysk byggd elbil efter 25 läre det bli en Porsche.

Även stelantis har tecknat avtal om tillverkning av opel/peugott/fiat och någon crysler model.

Så Innom en väldigt kort tid kommer 90% av alla elbilar oavsett märke vara maskerade kineser. Även tesla har ju kinesiska tesslor.
Allvarligt!
MB och BMW har tack o lov egna plattformar och tillverkar i tyskland!
Bra att sponsa EU-företag
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Allvarligt!
MB och BMW har tack o lov egna plattformar och tillverkar i tyskland!
Bra att sponsa EU-företag
Mjaä.

Mercedes tillverkar ECQ i Kina o kvallite?

Kinas regering/bilmyndighet hat tvingat Mercedes till recal på ECQ för bland annat att ECQ har fel på batterierna o kan brinna.
Mercedes försöker lösa detta via uppgradering av styr systemen till batterierna som inte går att göra ower The air utan måste till verkstad.

Obs obs obs det är bara i Kina detta är krav på att fixa ingen annan stans.
En båt med (tyska bilar) brann upp o sjönk till 3500. En båt med Mercedes elbilar brann i 5 dygn o är ny boxerad till hamn.

ECQ har en recal i Kina på att bilarna stannar i vissa situationer när man använder förar stöd, själv körning.

Går heller inte att fixa via ota utan måste till verkstad för o programmering.

ECQ o modell S har recal på att ABS bromsarna lägger av elektroniska bromsar.



Pepsicon

Pepsi on har låtit chaufförerna berätta om verkligheten med tesslas semi.

Chaufförerna säger att ladda semi tar 30 minuter från 10-90% och att semin klara 450 miles med den laddningen semi bilarna på pepsicon rullar minst 12 timmar per dygn konstant.

Det var ju någon som sa att pepsi ställt bilarna men det är inte sant dom rullar varje dag.

Juni försäljning

1 Tesla y 33000 ungefär
2 tesla 3 14000 -
3 VW ID4 10200 -
4 Fiat 500 7900 -
5 MG4 7500
6 enyac. 7100
7 VW id3. 6300
8 Audi q4. 5100
9 renault megan ev 5000

Ungefär siffror.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intervju med en lokal laddoperatör.
Lite kul att se laddarna från den synvinkeln. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Skjutsade min kompis som hämtade ut en ny MG4 idag.
Såg fin ut men hann dock inte testa den, får återkomma efter det.
3500SEK/Mån i två år och 2500 mil per år, 3000 om 1500 mil räcker, är riktigt bra! :tummenupp
Låter jävligt mumma jämfört med min EV6 som nu är uppe i 6400kr per månad för 1500 mil om året, upp från 5100 när den plockades ut i April förra året :näsblod
2500 mil på mätaren nu, tur att det är en oerhört trevlig bil att köra för annars hade man nog fulkrockat den för längesen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Skjutsade min kompis som hämtade ut en ny MG4 idag.
Såg fin ut men hann dock inte testa den, får återkomma efter det.
3500SEK/Mån i två år och 2500 mil per år, 3000 om 1500 mil räcker, är riktigt bra! :tummenupp
Väldigt bra pris! Vilken batterispec?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Låter jävligt mumma jämfört med min EV6 som nu är uppe i 6400kr per månad för 1500 mil om året, upp från 5100 när den plockades ut i April förra året :näsblod
2500 mil på mätaren nu, tur att det är en oerhört trevlig bil att köra för annars hade man nog fulkrockat den för längesen.
Ja, min Niro är uppe i 5600 istf 3995. ?
Hade jag valt idag så MG4 lätt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vet inte storlek men upp till 41 mil.
Riktigt bra pris som sagt!
Men med 88kW "snabb"laddning och 6,6kW slöladdning på standardmodellen så hade jag hellre lagt lite mer pengar även om den nog varit tillräcklig för typ 80% av min körning.
Luxury varianten känns lite vettigare.

Har aldrig sett en MG mer än ute på vägarna, hur är känslan att köra dessa?
Känns det sjukt billigt invändigt?
Något måste man ju ha sparat in ordentligt på (utöver marknadsföringen då).
Inte mycket som kommer nära prismässigt iaf.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Riktigt bra pris som sagt!
Men med 88kW "snabb"laddning och 6,6kW slöladdning på standardmodellen så hade jag hellre lagt lite mer pengar även om den nog varit tillräcklig för typ 80% av min körning.
Luxury varianten känns lite vettigare.

Har aldrig sett en MG mer än ute på vägarna, hur är känslan att köra dessa?
Känns det sjukt billigt invändigt?
Något måste man ju ha sparat in ordentligt på (utöver marknadsföringen då).
Inte mycket som kommer nära prismässigt iaf.
Har inte hunnit testat ännu.
Får återkomma efter provkörning.
Jag hann inte ens provsitta av olika skäl men såg helt ok ut inuti.
Det fanns tex ingen inbyggd Nav så man fick skärm-spegla nallen ist.
Där sparade man in lite.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har inte hunnit testat ännu.
Får återkomma efter provkörning.
Jag hann inte ens provsitta av olika skäl men såg helt ok ut inuti.
Det fanns tex ingen inbyggd Nav så man fick skärm-spegla nallen ist.
Där sparade man in lite.
Har aldrig använt inbyggda Nav i min EV6 ändå så det hade jag inte saknat.
Bara så mycket meckigare att ställa in sin destination än vad det är att göra det i Maps på telefonen som ändå alltid är inpluggad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det känns rent generellt som att inbygd navigering (och andra inbyggda appar) är rätt dött och att framtiden helt klart är bra mobilkoppling, och så laddar man ner en app för den aktuella bilmodellen istället.

Då slipper bilen dras med åldrande hårdvara och en mjukvara som ingen är intresserad av att uppdatera sedan nästa modell är ute på marknaden.

Det enda som behövs inbyggt är ju typ batterimätare (temp/ladd osv) allt annat kan rulla på förarens telefon, då får alla individanpassa om det är Spotify eller P4 som ska vara förvalt på stereon...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Riktigt bra pris som sagt!
Men med 88kW "snabb"laddning och 6,6kW slöladdning på standardmodellen så hade jag hellre lagt lite mer pengar även om den nog varit tillräcklig för typ 80% av min körning.
Luxury varianten känns lite vettigare.

Har aldrig sett en MG mer än ute på vägarna, hur är känslan att köra dessa?
Känns det sjukt billigt invändigt?
Något måste man ju ha sparat in ordentligt på (utöver marknadsföringen då).
Inte mycket som kommer nära prismässigt iaf.
MG5 har ju åkt i från många sk sportigare blir på älg testet o konbana riktigt trevlig bil. Min Jag beställde 2022 står kvar hos den hedin handlaren o dom bejär samma pris för den som för 2023 o troligen 2024 när dessa kommer om någon månad så andrahands värdet på mg verkar ju vara bra.

Gämför man mg mot VW så känns VW id3-4 som någon gammal parkbänk från 70 talet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tanka elbilen är ju som att som att överfylla tanken med upp till 30%!

 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
MG5 har ju åkt i från många sk sportigare blir på älg testet o konbana riktigt trevlig bil. Min Jag beställde 2022 står kvar hos den hedin handlaren o dom bejär samma pris för den som för 2023 o troligen 2024 när dessa kommer om någon månad så andrahands värdet på mg verkar ju vara bra.

Gämför man mg mot VW så känns VW id3-4 som någon gammal parkbänk från 70 talet
Imponerade kanske innan man snålade och slängde på sämre däck...?
Var har man mer snålat in?

"En av få riktiga ljuspunkter hos MG5 Electric vid tidigare test var dess prestanda i älgtestet. Den lilla kombin imponerade med att klara undanmanöverprovet i hela 80 km/h vilket är ovanligt bra. Men sedan dess har MG snålat in på de tidigare standardmonterade Michelin-däcken. MG5 Electric har nu i stället däck från Maxxis som främst är kända för sina cykeldäck. Det visar sig påverka säkerheten negativt.
Nu når vi inte över 72 km/h innan greppet sviker. Det tidigare balanserade beteendet är som bortblåst, och enligt Linus Pröjtz känns det som att däcken kommer in och ut ur greppbilden. Något som gör beteendet svårt att förutspå. 72 km/h är visserligen fortfarande godkänt men MG5 hade kunnat vara mycket bättre. Den skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning på säkerhetsfronten, då den inte ens är krocktestad. Tur att den åtminstone är billi… Nej just det."

Från Teknikens Värld i Maj i år.

Ang VW så håller jag helt med dig iaf gällande ID4 som jag tittade på 2021, så sjukt tråkig både på pappret och i verkligheten.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Imponerade kanske innan man snålade och slängde på sämre däck...?
Var har man mer snålat in?

"En av få riktiga ljuspunkter hos MG5 Electric vid tidigare test var dess prestanda i älgtestet. Den lilla kombin imponerade med att klara undanmanöverprovet i hela 80 km/h vilket är ovanligt bra. Men sedan dess har MG snålat in på de tidigare standardmonterade Michelin-däcken. MG5 Electric har nu i stället däck från Maxxis som främst är kända för sina cykeldäck. Det visar sig påverka säkerheten negativt.
Nu når vi inte över 72 km/h innan greppet sviker. Det tidigare balanserade beteendet är som bortblåst, och enligt Linus Pröjtz känns det som att däcken kommer in och ut ur greppbilden. Något som gör beteendet svårt att förutspå. 72 km/h är visserligen fortfarande godkänt men MG5 hade kunnat vara mycket bättre. Den skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning på säkerhetsfronten, då den inte ens är krocktestad. Tur att den åtminstone är billi… Nej just det."

Från Teknikens Värld i Maj i år.

Ang VW så håller jag helt med dig iaf gällande ID4 som jag tittade på 2021, så sjukt tråkig både på pappret och i verkligheten.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
Sedär. Då kan man ju konstatera att riktiga däck är väl värda priset.. Det är en av anledningen att MG är prisvärda fälg o däck dimensioner, att byta däck på många elbilar tenderar ju att kunna kosta 4-5000 per däck med dom Jätte dimensionerna dom har idag.

Sedan har ju mg utag i bilen för 240 volt att leka med vid stugan/båten/kamping eller i depån vid hoj åkning.

Fan får nog ändå åka o kolla på min beställda/a beställda MG5 o samtidigt på MG4
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tanka elbilen är ju som att som att överfylla tanken med upp till 30%!

Ja, det är ingen nyhet, skrevs mycket om det för några år sedan och något jag själv sett av då jag räknat på hur mycket den borde laddat kontra vad som faktiskt kommer i. Intressant att det varierar så mycket mellan olika modeller dock. Ett tips kan vara att ladda när man just kört, så behöver bilen inte värma batterierna lika mycket. Eller vintertid ladda innan man kör så slipper man värma kupén lika mycket, fast det senare spelar nog inte lika stor roll, den effekten märks mest vid superchargers på vintern.

Förlusterna på grund av uppvärmning blir såklart större om man laddar småmängder varje gång, laddar man rejält så är de procentuella förlusterna mindre. Många rekommenderar dock att man ska plugga in varje gång så bilen alltid har ordentligt med laddning, men själv kör jag bara vid behov. Och när spotpriset är lågt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har aldrig sett en MG mer än ute på vägarna, hur är känslan att köra dessa?
Känns det sjukt billigt invändigt?
Något måste man ju ha sparat in ordentligt på (utöver marknadsföringen då).
Inte mycket som kommer nära prismässigt iaf.
Som vanligt får man vad man betalar för.
Jag har otroligt svårt för plast och oharmonisk design, och vill ha en mysig trivsam känsla i kupe'n, så aseatiska bilar är inte min grej så ha det i åtanke med det jag skriver nedan.

Infotainmentsystemet är inte toppklass, men som sagt...priset är ju lågt på bilen.
Den påstås vara kul att köra enl pressen. Ja för för att vara elbil till de pengarna är den väldigt bra.
Har kört det mesta inom elbilar, (inga Renault och Cittror) och om vi börjar med MG så är det solklart bästa MG oavsett vad man menar!
Även skönare att köra är de olika BYD jag kört vilka var förvånansvärt oharmoniska och hade knepig körställning.
Man sitter bra i MG4.
Sammanfattningsvis: En av de mest trivsamma elbilarna från asien till ett kanonpris.
Föredrar Evo6 om vi snackar aseater, men till nästan dubbla pengarna...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Heh.. det är långt ifrån alla MB och BMW som görs på egen plattform eller i Tyskland.
Ja, men det var inte min poäng heller.
Man kan trots allt välja att köpa en MB/BMW-elbil som utvecklas och tillverkas i tyskland på tysk plattform.
Många bilmärken har inga alls!

Och många elbilsmärken är inte europeiska överhuvudtaget.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top