Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hehe, den videon av Christoffer på Elbilsmagasinet är intressant, den röda click-bait-rubriken är allt folk ser, videons rubrik verkar de flesta missa :) I sak har han inte fel men det gödslas med superlativ åt båda håll. Se mitt svar till Fettsnok för min personliga uppfattning

Hej, här kommer min uppfattning om bilen efter snart 150 mil bakom ratten. Mina jämförelser baseras främst i f t vår PS2 men två av mina bröder kör som Du M3 så en liten referens har jag även där.

Om vi börjar med hårdvaran ger 001 en betydligt bättre känsla i materialval och finish än konkurrenterna. Talar vi konkurrens är det mer en upplevelse av MS eller de tyska premiumtillverkarna än M3/MY/PS2 etc. Bilen är ju dessutom stor - ca 2 m bred och nästan 5 m lång. Utrymmena är väldigt generösa, baksätet enligt min codriver under hemfärden (tillika min son) i limousinklass. Bagaget är större än PS2 men den sluttande aktern begränsar höjden. Vi rymmer en modell större hundbur i denna än i PS2:an men det är tydligt att passagerarkomforten varit i fokus vid designen.

Alla bells and whistles som HUD, luftfjädring, ventilerade massagesäten fram, ställbart klimat bak och reglerbar lutning för ryggstöden finns där. Utrustningslistan är kort sagt komplett.

Bilen är märkbart tystare än såväl Teslas mindre bilar som PS2:an, och då kör jag på 20 tum dubbade Hakkapelitta 10. Just komfort är bilens bästa sida.

Luftfjädringen är enligt uppgift uppstyvad för den europeiska marknaden, den är inte lika förlåtande som de bästa tyska konkurrenter jag åkt med men helt okey. Jag tycker personligen komfortläget behöver justeras, det är som att "returdämpningen" skulle behöva ökas. Vid hård inbromsning eller acceleration kan det svaja till. Jag antar att jag inte helt är målgruppen för det läget. Sportläget funkar bra men kunde enligt mina preferenser gärna vara ett snäpp styvare ändå. Styrningen har jag på styvaste läget, luftfjädringen gör den ändå lite mindre precis än PS2:an. Men den fungerar alldeles utmärkt på vanlig landsväg.

Ljudet är minst ett snäpp uppåt i f t PS2, det finns all bas man kan behöva men på typiskt Yamahavis mer studiomonitor än Cervin-Wega. Det passar mig, andra föredrar annat.

Dragkroken är elektrisk och motordriven så inga manuella moment (som vid de halvautomatiska) behövs. Tryck på knappen - sedan är det klart.

Luftvärmepumpen är tyst, vibrerar inte märkbart och gör tydligen ett bra jobb med tanke på storlek vs förbrukning.

LED-Matrix fungerar nästan lika bra som i PS2:an men lyser inte lika långt och inte riktigt lika ljust. Här vinner PS2:an.

Så - vi talat väl en typisk GT (inte drickan utan biltypen) med hög effekt och trevlig för kurvigare landsvägar. I sin prisklass och enligt vad jag provat sätter den en ny standard. På bana skulle jag välja PS2:an, för alla andra turer denna bil.

Mjukvara: EU ställer numera krav på filhållningsassistent inklusive varning för räddningsfordon, varning vid hastighetsöverskridelse och övervakning av förarkoncentration. Det finns dessutom regler för att det ska kunna larmas via flera sinnen vid överträdelse (optiskt och akustiskt). Här kan företagen välja olika vägar att hantera detta. I sin nuvarande form är mjukvaran i Zeekr (filassistenten) inte i skick att nyttjas på grund av för många och för högljudda akustiska varningar. Dessutom behöver toleransen för t ex förarövervakningen höjas dp den larmar alldeles för snabbt (t ex vid rattvridning i rondell eller korsning).

Adaptiva farthållaren funkar bra och skyltavläsningen är nästan klockren. Låter jag farthållaren styra färden via skyltavläsning är det riktigt bra. Om hastighetsöverträdelsevarningen är avstängd, annars plingar det när hastigheten går ned från t ex 110 till 70 under en kort sträcka.

I övrigt är gränssnittet snyggt och greppbart, inte olikt Tesla.

Röstassistenten är inte i klass med Polestars Google-assistent men inte heller lika dålig som i vissa andra bilar. Jag tror det är en fråga om inlärning. Navigatorn är i grunden bra med ett enklare gränssnitt än Google Maps i Polestar men verkar få även knepiga adresser rätt. Här vill jag se fler POI, både Teslas och Ionitys laddare finns med. Upp till Sundsvall. Det underliga är att Evinys/Bilkrafts nyare laddare finns med. Den beräknar räckvidden rimligt bra om man ändrar från teoretisk till dynamisk räckvidd.

Appen är kanon, funkar klockrent redan från start och har bl a möjlighet att justera laddgräns (vilket fortfarande saknas i PS2). Komfortvärmen gäller även säten och ratt.

Så summa summarum en väldigt fin plattform som snarare slår mot de dyrare konkurrenterna än de billigare. Jag har ju en av de tidigaste Polestar och upplever att Zeekr har en betydligt enklare resa att få fason på mjukvaran. Andra halvåret 2024 gissar jag att det mesta är på plats.

En sista notering - jag skrev ett mail redan i måndags till min säljkontakt med feedback. Igår fick jag svar att produktteamet under dagen skulle sätta sig ned med såväl min feedback som videon som Mäkinen hänvisar till, de har även lämnat ett tack i videons kommentarsfält. Det säger mig två saker:
1 - Zeekr vill verkligen få detta rätt och prioriterar, trots trolig växtvärk, kundnyttan av att vara alerta och respondera på feedback.
2 - Den snabbheten tyder på att det är klustret i Gbg (Volvo/Polestar/Lync/Zeekr) som hanterar mjukvaran.

Det tycker jag bådar gott :)
Tack! Det finns all anledning att följa vad utvecklingen ger på Zeekr.

Lite ”humor” i att deras koncernsyskon Volvo har såpass mycket mer att göra på UI/app-fronten.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack! Det finns all anledning att följa vad utvecklingen ger på Zeekr.

Lite ”humor” i att deras koncernsyskon Volvo har såpass mycket mer att göra på UI/app-fronten.
Mmm, Zeekr och PS4 delar plattform så där finns nog ett intresse av att det ska bli rätt. Vad som talar för detta är att Zeekr funnits ett par år i Kina och att kommunikationsmodulerna tydligen funkar bra (mellan app och bil). Vi får väl se när första OTA skjuts ut, det brukar visa hur stabilt allt är.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Utvecklas Zeekr på något sätt i Sverige eller delar den bara platta med bilar som gör det?

Nöjd med min bil men alltid intressant att hålla reda på vilka alternativ som finns den dagen det är dags att byta (men det är nog långt fram för min del).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mmm, Zeekr och PS4 delar plattform så där finns nog ett intresse av att det ska bli rätt. Vad som talar för detta är att Zeekr funnits ett par år i Kina och att kommunikationsmodulerna tydligen funkar bra (mellan app och bil). Vi får väl se när första OTA skjuts ut, det brukar visa hur stabilt allt är.
Det är väl de som är Lync&Co i Sverige sen tidigare?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den effektivaste aerodynamisk formen är en vattendroppe i fritt fall, dvs en tjock rundad sida mot vinden och en avsmalnade bakåt

Att en takbox är mera aerodynamisk om man vänder den tjockare runda sidan framåt är därför inte konstigt.

Vad som är konstigt är att inte fler bilar (speciellt elbilar som straffas ännu hårdare av luftmotstånd) konstrueras så (inom rimliga gränser)

Jag såg just en test av Maxus E deliver och Peugeot ePartner, klassiska "Man in the Van" skåpbilar som har alla förutsättningar att ha väldigt rundade fronter (tänk klassisk folkabuss) då dom inte behöver någon egentlig motorhuv, men istället har båda designats väldigt traditionellt.

Rent krasst är inte en vattendroppe den mest aerodynamiska formen, trots att den formas av luftmotståndet. Lite som att en gevärskula i fritt fall inte faller med baksidan först utan med långsidan.
Den mest aerodynamiska formen är en med både liten frontarea och liten bakarea, vilket skapar långsträckta former.

Takboxanekdot:
När jag skaffat takbox monterade jag den med storänden först enligt gällande tankar om luftmotstånd. Förbrukningen blev 0,55 jämfört med 0,49 utan box. Provade sedan att vända på boxen men förbrukningen landade ändå på 0,55.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Önskelista för en elbil till mig:
Tekniska data:
300 hk, 1200 kg
Två dörrar och säten
60 kWh batteripack i mittkonsollen och bakom stolarna
Bakhjulsdrift
Höjd 1,20–1,25m
3,70m lång x 1,8m bred
Hjulbas 2,35, markfrigång 12 cm
Viktfördelning 40:60 f-b
Sätet justerbart till 98 cm från pedal till anliggning på ryggstöd
Sätets sittyta max 24 cm från marken i bakkant och utdragbart lårstöd
Ratten längdjusterbar till 50 cm från ryggstödet
Rattkringla 19 mm tjock, diameter 36 cm
Ingen servostyrning
Vem skickar jag den till?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är väl de som är Lync&Co i Sverige sen tidigare?
Det är möjligt men Geely Sweden AB har 43 500 anställda i Sverige så jag har antagit att Volvo, Polestar, Lync och Zeekr är döttrar till detta bolag? De förefaller i hög grad arbeta i team när det gäller mjukvaruutveckling i alla fall.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Önskelista för en elbil till mig:

Vem skickar jag den till?
Till vem som helst. Det lär väl bli ungefär samma resultat oavsett vem du skickar den till tänker jag.

Men specen är väl iofs ganska nära en Tesla Roadster?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MG roadster?
Har dock inte sett några prestandauppgifter på den då den typen av bil är ointressant för mig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rent krasst är inte en vattendroppe den mest aerodynamiska formen, trots att den formas av luftmotståndet. Lite som att en gevärskula i fritt fall inte faller med baksidan först utan med långsidan.
Den mest aerodynamiska formen är en med både liten frontarea och liten bakarea, vilket skapar långsträckta former.

Takboxanekdot:
När jag skaffat takbox monterade jag den med storänden först enligt gällande tankar om luftmotstånd. Förbrukningen blev 0,55 jämfört med 0,49 utan box. Provade sedan att vända på boxen men förbrukningen landade ändå på 0,55.

Nu missar du att luften även har friktion mot långsträckt formade prylar.
Det har ju sina skäl att tex flygplansvingar eller roder är relativt droppformade och inte platta skivor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu missar du att luften även har friktion mot långsträckt formade prylar.
Det har ju sina skäl att tex flygplansvingar eller roder är relativt droppformade och inte platta skivor.
Huvudanledningen till att exempelvis flygplansvingar är droppformade är ju inte att det skulle ge lägre friktion. Dom har den formen för att det ger bättre lyftkraft. Och flygplan för större lyftkraft på bekostnad av ett visst luftmotstånd. En tunnare vinge skulle ge lägre luftmotstånd men skulle funka sämre som vinge då den skulle ge sämre lyftkraft samt bli svårare att få att tåla belastningarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Huvudanledningen till att exempelvis flygplansvingar är droppformade är ju inte att det skulle ge lägre friktion. Dom har den formen för att det ger bättre lyftkraft. Och flygplan för större lyftkraft på bekostnad av ett visst luftmotstånd. En tunnare vinge skulle ge lägre luftmotstånd men skulle funka sämre som vinge då den skulle ge sämre lyftkraft samt bli svårare att få att tåla belastningarna.

Och hur är ett styrroder utformat? Är alltså helt platt?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och hur är ett styrroder utformat? Är alltså helt platt?
Roder fungerar aerodynamiskt precis som en vinge.
En välvd yta ger bättre effekt.
Droppen som faller mot marken är påverkad av gravitation och massan i droppen samlas i nedre delen. Så principerna för en regndroppe och en vinge är inte de samma.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top