Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dock tycker jag absolut att man ska göra något för att minska utsläppen, men vi ska göra RÄTT saker.

Då ska vi börja med att bygga ut kärnkraften!

När vi har ett rejält överskott och ett stabilt elnät då kan vi börja elektrifiera allt mellan stålverk och gräsklipparen

Jag har lovat att köpa elbil när nästa reaktor fasas in på elnätet.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Då ska vi börja med att bygga ut kärnkraften!

När vi har ett rejält överskott och ett stabilt elnät då kan vi börja elektrifiera allt mellan stålverk och gräsklipparen

Jag har lovat att köpa elbil när nästa reaktor fasas in på elnätet.
Kärnkraft, Javisst! Men hur får du reda på vilken elbil du ska köpa?
En Kinesisk, tillverkad med kolkraft känns ju sådär...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kärnkraft, Javisst! Men hur får du reda på vilken elbil du ska köpa?
En Kinesisk, tillverkad med kolkraft känns ju sådär...

Ptja, miljörörelsen förespråkar nu att man ska köpa Kinesiska Solceller och installera Kinesisk vindkraft, så då måste väl en Kinesisk elbil vara bra också....

Det lutar åt en rumänsk elbil, jag blev så glad när dom fällde ner solskyddet på passagerarsidan och sa "den har inte ens belyst sminkspegel", tyvärr verkar den inte gå att få utan elhissar

Dacia Spring 140kkr ny i Tyskland för billigaste modellen
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ptja, miljörörelsen förespråkar nu att man ska köpa Kinesiska Solceller och installera Kinesisk vindkraft, så då måste väl en Kinesisk elbil vara bra också....

Det lutar åt en rumänsk elbil, jag blev så glad när dom fällde ner solskyddet på passagerarsidan och sa "den har inte ens belyst sminkspegel", tyvärr verkar den inte gå att få utan elhissar

Dacia Spring 140kkr ny i Tyskland för billigaste modellen
Jovisst! Men om man vill göra rätt, var hittar man den informationen?
Jag är trött på att lyssna på "miljörörelsen" som har noll koll.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Låter som en dröm idag.


Synd.

Bilkhärket jag fick som lånebil när jag bytte ruta på min för nån månad sen hade nått så totalt onödigt som en lampa i handtaget som lös ned i backen utvändigt med bilens logga - "MINI".

Du kan vara säler på att den lampan har en egen felkod som måste nollas på märkesverkstad om den skulle pajja...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

"Det första batteriet är 15 mm 15 mm långt, 15 mm brett och 5 mm högt. Den första versionen producerar 3V elektricitet i 50 år. Batteriet är radioaktivt på insidan, men är inkapslat och utsöndrar ingen strålning."

"Med mer kraftfulla batterier där flera placeras i batteripaketet skulle det i teorin gå att skapa en elbil som aldrig behöver laddas och kan köras i 50 år. Då är det slut med all räckviddsångest och inte ens dieselkramarna behöver oroa sig för korta sträckor mellan laddstoppen."
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Inte elbil men väl elfordon.
Rätt intressant!
Snabb, tyst och miljövänlig.
Tydligen räcker batteriet ända längst ut i skärgården.

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

"Det första batteriet är 15 mm 15 mm långt, 15 mm brett och 5 mm högt. Den första versionen producerar 3V elektricitet i 50 år. Batteriet är radioaktivt på insidan, men är inkapslat och utsöndrar ingen strålning."

"Med mer kraftfulla batterier där flera placeras i batteripaketet skulle det i teorin gå att skapa en elbil som aldrig behöver laddas och kan köras i 50 år. Då är det slut med all räckviddsångest och inte ens dieselkramarna behöver oroa sig för korta sträckor mellan laddstoppen."
Bra spaning! ?
Det låter spännande inte minst för små behov som telefoner etc.

Men som GuW brukar skriva: det kommer minst en ny batteri teknologi i veckan.
Sen ska den ut på marknaden också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

"Det första batteriet är 15 mm 15 mm långt, 15 mm brett och 5 mm högt. Den första versionen producerar 3V elektricitet i 50 år. Batteriet är radioaktivt på insidan, men är inkapslat och utsöndrar ingen strålning."

"Med mer kraftfulla batterier där flera placeras i batteripaketet skulle det i teorin gå att skapa en elbil som aldrig behöver laddas och kan köras i 50 år. Då är det slut med all räckviddsångest och inte ens

Såndär sorts batterier har funnits i årtionden. Och det är inte första gången som de föreslås för elbil, men då får man nog ha en A-traktor som elbil, för de har ganska dålig output. De är sjukt bra för tillämpningar osm sensorer på ogästvänliga platser som ska sända data i 30 år utan att behöva service däremot.

EEVblog har pratat om sånt ett par gånger, för den som är intresserad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En "radioctive decay generator" är inget batteri, den ger en stabil låg ström under väldigt lång tid, som sedan kan användas för att ladda ett batteri som förbrukningen tas ifrån.
Så elbilarna som ska ha den lådan i skuffen måste ändå ha ett batteri som kan köras tomt om man långkör, men som sakta laddas från RDG'n

Hittar dom inte på något revolutionerande som minst tiodubblar effekten så finns ingen användning inom elfordon.

Nickel 63 kostar också tusentals dollar per gram, så....

En mer intressant teknik skulle isåfall vara RTG, radioaktive termal generator, men den är betydligt farligare, ryssarna strösslade ju med RTG's under kalla kriget och dom ligger och rostar sönder lite varstans, åtminstonde en har tagit livet av ett par personer som hittade den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och hur är ett styrroder utformat? Är alltså helt platt?
Nej. Roder på flygplan är utformade på samma sätt som vingarna. Som jag skrev så är en del av anledningen att det skulle bli svårt att få dom att tåla belastningarna om dom var helt platta. Skulle man försöka göra exempelvis sidorodret på planet helt platt i form av bara en plåt som står rakt upp så skulle den garanterat vika sig före man nått rotationshastighet på första takeoff.
Plus att droppformen gör att den får bättre styregenskaper.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har lämnat diskussionen eftersom jag inte är tillräckligt trevlig för dilettanterna.

Fortsätt gärna tro era takboxar är mest strömlinjeformade med spetsen framåt trots att flygplansvingar har spetsen bakåt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har länge funderat över hur Tesla har fixat övergången mellan olika material (alu/plåt) i sina bilar för att inte det ska bli aluminiummjöl av dom där stora fina gjutningarna, är det någon här som vet?

 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har länge funderat över hur Tesla har fixat övergången mellan olika material (alu/plåt) i sina bilar för att inte det ska bli aluminiummjöl av dom där stora fina gjutningarna, är det någon här som vet?

Är den stor nog blir det inte så farligt? Kommer inte ihåg hur det var på min gamla Audi S8 (D2), där karossen va sluta men en del annat var stål..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ptjaa, det finns en annan del av Köping också. Vi var ju en av de tidigaste med Polestar 2 hösten 2020 och den har nu rullat ca 10 500 mil. Så den får bli andrabil och vi hämtade i fredags (5/1) en ny Zeekr 001 i Haninge och körde hem den på kvällen. Den minnesgode vet att det var -7 i Stockholm vid lunchtid, snö i Gävle och temperaturen föll rejält i Söderhamn. Kallast strax norr om Umeå (-29 grader). Så det var väl hyfsat likvärdiga förhållanden som den resa Du beskriver?

Vår Zeekr är en av de tio första som levereras i Sverige och det är naturligtvis alltid ett spännande inslag då det även denna gång kommer att krävas utveckling och uppdateringar för att mjukvara ska matcha hårdvara. Bilen har för övrigt 100 kWh batteri och hämtades med nästan full laddning.

Nåväl, första laddningen blev Söderhamn, vi gjorde ett jobbrelaterat stopp i Stockholm så ca 33 mil på först stint. Efter käk fortsatte vi mot Sundsvall, planen var ett snabbt stopp för lite komplettering på Ionity och sedan Umeå men en fårskalle i en Audi blockerade två platser så det fick bli Tesla i Härnösand.

Här blev laddtempot aldrig bra (vi hade inte fått till förvärmningen) så vi avbröt när vi hade tillräckligt med ström för Ionity Docksta. Även här fanns begränsningar så ett snabbt stopp och sedan Umeå då vi äntligen tagit oss tid att lära oss navigatorn (och förvärmningen). I Umeå var Ionity kalas, naturligtvis tar det tid att värma batteriet men nya bilars laddkurva är så mycket bättre - 110 kW upp till 60%, 90kW mellan 60-80% och på pin kiv stod vi kvar någon minut för att konstatera att den laddar 75kW >80%.

Men nu hade vi mer än nog med ström för att ta oss de 19 milen hem.

Det var -15 i Söderhamn, de övriga laddningarna kallare än -20. Så strulet mellan Härnösand och Umeå kan ha berott på saknad förvärmning, i Härnösand stod vi dock kvar tillräckligt länge för att det borde ha gett mer kräm. Jag gissar att det kan ha varit den totala belastningen på nätet som kan ha begränsat hastigheten på dessa laddare.

Förbrukning under körning blev i slutändan 2.9 kWh/mil.

Sensmoralen är väl att:

1 - det numera inte är någon katastrof om en laddplatser strular eller är nere, med lite marginal klarar man sig alltid till nästa.
2 - Hade vi (jag) tagit mig tid att vänta i Sundsvall (där fanns två lediga stolpar innan vi ens passerat bron) samt lärt mig navigatorn hade vi sannolikt gjort resan med planerade 3 laddstopp om teoretiskt 1h 15 minuter (plus kanske någon kvart för de låga temperaturerna).

Så i f t Din länk visar väl vår resa att det inte är särskilt komplicerat att resa med elbil numera. Trots vissa mänskliga tillkortakommanden och trots en av de mer svinkalla resdagarna under de senaste åren.

Du har fått ett svar:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

"Det första batteriet är 15 mm 15 mm långt, 15 mm brett och 5 mm högt. Den första versionen producerar 3V elektricitet i 50 år. Batteriet är radioaktivt på insidan, men är inkapslat och utsöndrar ingen strålning."

"Med mer kraftfulla batterier där flera placeras i batteripaketet skulle det i teorin gå att skapa en elbil som aldrig behöver laddas och kan köras i 50 år. Då är det slut med all räckviddsångest och inte ens dieselkramarna behöver oroa sig för korta sträckor mellan laddstoppen."

Och i dag kom den här videon från min favorit vetenskaps-tant Sabine:


Hon tror inte ens att tekniken går att skala upp till mobiltelefoner
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top