Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Riktigt nördig och en fröjd att lyssna till!

Ja, hon var lite kärnkraftsnegativ i början (hon är ju tysk) men har gjort en helomvändning i frågan sedan dess och är nu förespråkare.

Kanske var det att puttlers-pruttar slutade pysa ur röret i tyskland som gjorde att hon insåg faktum
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, i det fallet har karln rätt. Jag vill minnas att vår PS2 skulle klara 430 km enl WLTP, men det har jag aldrig ens reflekterar över, jag är ingen WLTP-robot och kör vanligen betydligt snabbare än WLTP-cykeln och med alla förbrukare påslagna på automatik

Jag tar mig ca 30-35 mil (70-85% av WLTP) sommartid, ca 25 mil vintertid (55-60% av WLTP). Förra veckan, i -37 grader längs E4 i 110 km/h, var förbrukningen hela 3.8 kWh/ mil vilket ger ca 20 mils räckvidd. Det är släpvagnssiffror under normala förhållanden och strax under 50% av WLTP.

001:an tror jag har 58 mil WLTP i vår variant. I temperaturer mellan -7 grader till -29 grader förra fredagen drog den i snitt ca 2.9 kWh/ mil vilket skulle ge en räckvidd om ca 33 mil eller 55-60% WLTP. Då är den ny, vår PS2 närmar sig 10 500 mil.

Men det är ingen gråta över, detta vet alla vettiga människor som överväger elbil. Numera finns gott om snabbladdare och är en trasig ser man till att ha räckvidd för att klara sig till nästa.

Så jag ser liksom inte det stora problem som Din polare gör? Inte heller att någon i tråden påstått annat. Är det svinaktiga vinterförhållanden räknar man med 50% av WLTP, gasar och kör. PuNcKkt. :)
 

Bifogat

  • IMG_9246.jpeg
    IMG_9246.jpeg
    680.2 KB · Visningar: 11
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ptjaa, i det fallet har karln rätt. Jag vill minnas att vår PS2 skulle klara 430 km enl WLTP, men det har jag aldrig ens reflekterar över, jag är ingen WLTP-robot och kör vanligen betydligt snabbare än WLTP-cykeln och med alla förbrukare påslagna på automatik

Jag tar mig ca 30-35 mil (70-85% av WLTP) sommartid, ca 25 mil vintertid (55-60% av WLTP). Förra veckan, i -37 grader längs E4 i 110 km/h, var förbrukningen hela 3.8 kWh/ mil vilket ger ca 20 mils räckvidd. Det är släpvagnssiffror under normala förhållanden och strax under 50% av WLTP.

001:an tror jag har 58 mil WLTP i vår variant. I temperaturer mellan -7 grader till -29 grader förra fredagen drog den i snitt ca 2.9 kWh/ mil vilket skulle ge en räckvidd om ca 33 mil eller 55-60% WLTP. Då är den ny, vår PS2 närmar sig 10 500 mil.

Men det är ingen gråta över, detta vet alla vettiga människor som överväger elbil. Numera finns gott om snabbladdare och är en trasig ser man till att ha räckvidd för att klara sig till nästa.

Så jag ser liksom inte det stora problem som Din polare gör? Inte heller att någon i tråden påstått annat. Är det svinaktiga vinterförhållanden räknar man med 50% av WLTP, gasar och kör. PuNcKkt. :)

Det är inte min polare och du sablade ner honom tidigare så visst har någon påstått annat. Närmare bestämt just du.

Vet inte heller hur stort problem han tycker att det är, som jag ser det sammanfattningsvis så har han bara påpekat att det det kan vara farligt att planera in långkörningare i obyggden när det är riktigt jävla kallt.

Förvisso ska man ju alltid oavsett drivmedel ha kläder i bilen så man klarar ett haveri och har man det så är det ju lite dramatiskt att beskriva det som farligt. Dessvärre tror jag att väldigt många egentligen inte är förberedda med kläder alltid.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Då ska vi börja med att bygga ut kärnkraften!

När vi har ett rejält överskott och ett stabilt elnät då kan vi börja elektrifiera allt mellan stålverk och gräsklipparen

Jag har lovat att köpa elbil när nästa reaktor fasas in på elnätet.
Rätt !!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är inte min polare och du sablade ner honom tidigare så visst har någon påstått annat. Närmare bestämt just du.

Vet inte heller hur stort problem han tycker att det är, som jag ser det sammanfattningsvis så har han bara påpekat att det det kan vara farligt att planera in långkörningare i obyggden när det är riktigt jävla kallt.

Förvisso ska man ju alltid oavsett drivmedel ha kläder i bilen så man klarar ett haveri och har man det så är det ju lite dramatiskt att beskriva det som farligt. Dessvärre tror jag att väldigt många egentligen inte är förberedda med kläder alltid.
Jag sablade inte ned honom - jag sa att det fanns en annan del av Köping där resande i -30 och kallare inte är ett dugg mer komplicerat eller annorlunda än med något annat. Därutöver en aktuell rapport som med andra ord beskriver en resa under ganska precis samma förhållanden, med sina utmaningar och glädjeämnen. Samma erfarenheter - andra värderingar.

I det nya inlägget har personen Du refererat till modererat sina slutsatser och värdeord vilket är klädsamt. Personens utfall mot Teslaägare lämnar jag okommenterad - det finns av allt att döma fundamentalister och missionärer inom alla läger och fabrikat.

Att vi ska ta temperaturerna på allvar och ha en extra omgång varma kläder med oss samt undvika onödigt resande är inte en fråga om energibärare, det är en fråga om förnuft. Sunt förnuft. Att laddstoppen kommer tätare och kapaciteterna vid laddpunkterna kan vara betydligt reducerade är något som berör elbilen, i övrigt är min erfarenhet som norrbottning att jag hellre väljer BEV än ICE om jag måste ut på vägen i strängaste kyla. Helt enkelt för att energibärare eller munstycken inte riskerar att frysa och att lågspänningsbatteriet försörjs av högspänningsbatteriet vid sjunkande spänning.

Mina 2p
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla modell Y nu billigare än nånsin. Idag sänktes priset och även räntan (2,33% effektiv ränta). Bakhjulsdriven; 534’, LR AWD 614’ och AWD Performance 664’

Tror de börjar städa bland prylar inför kommande facelift.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Spoiler: Mycket kan bli trasigt på ffa tidiga S, Model 3/Y är däremot att betrakta som skottsäkra.

Imponerande dock att S är så pass bra som den är med tanke på att den togs fram med mycket små resurser av ett företag som aldrig byggt en bil.

Grufman är underhållande att lyssna på och jag tror att de flesta skulle anse att han är rätt bra på det han gör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Spoiler: Mycket kan bli trasigt på ffa tidiga S, Model 3/Y är däremot att betrakta som skottsäkra.

Nej, skottsäkra i jämförelse med Tesla Model S.
Normala i jämförelse med dom andra bilar Gruffman servar, och det är mest USA bilar....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Borde det inte i sådana fall ha varit samma problem på gamla dmc-12? Har hört mycket om problem på den bilen, men inte just det.

View attachment 494359
Tesla använder väl SS301 jämfört med SS304 för DMC-12. 301an är billigare och innehåller mindre krom samt mera kol. Det är därmed känsligare. Men fortfarande inget jätteproblem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla använder väl SS301 jämfört med SS304 för DMC-12. 301an är billigare och innehåller mindre krom samt mera kol. Det är därmed känsligare. Men fortfarande inget jätteproblem.
Skulle det komma en DMC-12 som elbil skulle jag ställa mig i kö dirrreecckktt!! (Nej, Alpha5 ser inte retro nog ut!)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tesla använder väl SS301 jämfört med SS304 för DMC-12. 301an är billigare och innehåller mindre krom samt mera kol. Det är därmed känsligare. Men fortfarande inget jätteproblem.
Ok, bra info och då kan de säkert vara lite känsligare.

Men fågelskit är inte bra för någon metall eller plast ens om den är lackad, så den försöker jag få väck ändå, trots att jag inte kör cybertruck. Insekter unnar jag mig dock att låta vara tills det är dags för tvätt, så där kanske cybertruckiserna får det lite jobbigare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, bra info och då kan de säkert vara lite känsligare.

Men fågelskit är inte bra för någon metall eller plast ens om den är lackad, så den försöker jag få väck ändå, trots att jag inte kör cybertruck. Insekter unnar jag mig dock att låta vara tills det är dags för tvätt, så där kanske cybertruckiserna får det lite jobbigare.
Bara kolsyreblästra en gång om året
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det smarta med den här bilen att den drivs av en elmotor och alltså inte släpper ut några avgaser.
Ja sedan finns det ett inbyggt elverk med Wankelmotor och generator men för elverk gäller andra/inga(?) avgaskrav ?

Något sån't måste det ju vara, någon elbil är det ju inte, men den kanske får köra i stockholms innerstad?

Vilket fantastiskt motorljud den måste avge med en wankel konstant på 8 tusen varv....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Något sån't måste det ju vara, någon elbil är det ju inte, men den kanske får köra i stockholms innerstad?

Vilket fantastiskt motorljud den måste avge med en wankel konstant på 8 tusen varv....
Borde inte just wankel vara den ultimata generator-motorn? Konstantvarv så kan man nog få riktigt ren gång och inga vibrationer heller
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Borde inte just wankel vara den ultimata generator-motorn? Konstantvarv så kan man nog få riktigt ren gång och inga vibrationer heller

Jo, det eller gasturbin som Volvo satte i sin seriehybrid bil 1992....
Men wankeln lider ju ändå av avgasproblematiken IOM att dom alltid bränner lite olja, och när dom blir slitna bränner dom mera...
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top