Ptjaa, i det fallet har karln rätt. Jag vill minnas att vår PS2 skulle klara 430 km enl WLTP, men det har jag aldrig ens reflekterar över, jag är ingen WLTP-robot och kör vanligen betydligt snabbare än WLTP-cykeln och med alla förbrukare påslagna på automatik
Jag tar mig ca 30-35 mil (70-85% av WLTP) sommartid, ca 25 mil vintertid (55-60% av WLTP). Förra veckan, i -37 grader längs E4 i 110 km/h, var förbrukningen hela 3.8 kWh/ mil vilket ger ca 20 mils räckvidd. Det är släpvagnssiffror under normala förhållanden och strax under 50% av WLTP.
001:an tror jag har 58 mil WLTP i vår variant. I temperaturer mellan -7 grader till -29 grader förra fredagen drog den i snitt ca 2.9 kWh/ mil vilket skulle ge en räckvidd om ca 33 mil eller 55-60% WLTP. Då är den ny, vår PS2 närmar sig 10 500 mil.
Men det är ingen gråta över, detta vet alla vettiga människor som överväger elbil. Numera finns gott om snabbladdare och är en trasig ser man till att ha räckvidd för att klara sig till nästa.
Så jag ser liksom inte det stora problem som Din polare gör? Inte heller att någon i tråden påstått annat. Är det svinaktiga vinterförhållanden räknar man med 50% av WLTP, gasar och kör. PuNcKkt.