Elbil eller inte?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Den artikeln skrevs för 15 år sedan...

Att ha en liten wankelmotor som generatordrivare på en elbil borde dessutom ha vissa nyttiga synergieffekter för en elbil i kallt klimat då det plötsligt finns spillvärme och värmepumpen inte behöver gå, eller?

Har väl så smått börjat i se att nästa bil nog blir en elbil.
Fast den finns att köpa nu!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är inte den som tänker på räckvidd. (GuW, jag har inte IBS heller så akutelbilsbajsa är inte en talang som innehas)

Men, satte mig i BMWn. Lite småkyligt men startar glatt. Det klassiska BMW plong’et påpekar att det minsann är dags att fylls på soppa. Jaja (kan inte ens skylla på frun).
Rullar igenom menyn och kollar räckvidd.

fuel 8% / 25km

extrapolera det till, ja vad helst, så är det mer av räckviddsångest än vad jag brukar ha…
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
IMG_5014.jpeg
18mil räckvidd på runt halv tank? Ska jag ha räckviddsångest nu? Nä. Det får bli ett stopp till igen. Verklig räckvidd steg nu till 45mil med full tank. Kostar att dra runt 2 ton och fyrhjulsdrift på 6 cylindrar. Rekommenderas inte till förstoppade gubbar som sträckkör hastas Haparanda.

Men! Efter 140km/h har den bättre prestanda än Teslan. Värt!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Polestar prisdumpar sin Polestar2 med fyrhjulsdrift (LR och P) med en hygglig slant. Nu nere i pris som en Tesla model 3.

”Early” adopters lär knorra.
Polestar som inte direkt går med vinst. Undrar om Geely kommer hålla upp den länge till eller skär av och strukturerar in u Zeekr istället.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast de höjde väl priset för inte så länge sedan? Så det blir inte så stor sänkning totalt mot vad det var innan den höjningen. Värmepump krävde väl också något extrapaket för 50k vilket gör att i utförande som fungerar i norden är den ännu en bit över M3. Men kanske ett roligare val och åtminstone närmare i pris.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har plug-in marknaden fullkomligt kraschat? Är det alla leasingbilar som nu kommer tillbaka och ska vändas ut, men är allt för dyra för andrahandsköparna?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Omställningen" stökar till det på servicesidan:


För ett år sedan besökte Mickael Persson en verkstad i Norge inriktad på Audi och Volkswagen.

– De berättade att de inte hade en enda förbränningsmotor inne på verkstaden. Alla bilar som var på verkstaden var elbilar. Jag frågade dem hur det går rent ekonomiskt. De sa: ”Vi blöder pengar. Hade vi inte bilförsäljningen så hade vi tvingats stänga igen vår verksamhet”.

Får inte tag på folk
Det blir alltså en trippelsmäll, som kan bli särskilt allvarlig för mindre verkstäder: För det första ökar kostnaderna och för det andra minskar intäkterna. Till det ska svårigheterna att få tag på personal som kan elbilar adderas. Redan idag är kompetenskrisen ett faktum i branschen.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
"Omställningen" stökar till det på servicesidan:




Om inte verkstäderna planerat och vidareutbildat personalen har de knappast gjort sitt jobb speciellt bra. Det kan ju knappast vara rimligt att ha mängder av oljebytare anställda när de inte behövs. Det vore lika dumt som att ha kvar en varvsindustri som ingen frågar efter eller en bilfabrik som gör bilar ingen vill köpa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men elbilarna går ju aldrig sönder och behöver ingen service, varför står det fullt med såna på verkstäderna då?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om inte verkstäderna planerat och vidareutbildat personalen har de knappast gjort sitt jobb speciellt bra. Det kan ju knappast vara rimligt att ha mängder av oljebytare anställda när de inte behövs. Det vore lika dumt som att ha kvar en varvsindustri som ingen frågar efter eller en bilfabrik som gör bilar ingen vill köpa.


Din parallell med varvsindustrin är intressant, och jag hör fler som inte förstått felgreppen som gjordes vid den svenska varvsnedläggelsen.
Varken Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Nederländerna eller för den sakens skull Japan är några låglöneländer. Ändå har dessa länder en stolt varvsindustri, högt specialiserad och mycket lönsam. Varför har inte Sverige det...?

Men, det är Schnee vom gestern och utanför trådens ämne.

Vad man kan läsa mellan raderna i det jag länkade till är att verkstäderna har svårt att få ekonomi i sitt arbete eftersom man inte säljer speciellt mycket servicerelaterade delar till elbilar jämfört med fordon med förbränningsmotorer.

Vidare kan man förstå att det inte är många som vill utbilda sig till elbilsmekaniker. Varför kan man undra?
Är det tråkigt jämfört med traditionell bilmekaniker? Betalar det sig sämre?
Är det inte intressant nog till samma timpenning?
Tvingas man öka betalningen ytterligare för yrket? Hur slår då det mot problemen man redan har med lönsamhet i segmentet...?


Vad jag vill gå sagt är att "elektrifieringen" inte är så förbannat enkel som somliga trodde. Om man inte tjänar pengar på eftermarknad/service, och heller inte tjänar några pengar på nybilsförsäljningen dels på grund av att marknaden står stilla och dels för att hela hela elbileriet håller på att dras in i ett brutalt priskrig - var skall man då tjäna pengar?

Hur länge kan branschen härda ut?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Din parallell med varvsindustrin är intressant, och jag hör fler som inte förstått felgreppen som gjordes vid den svenska varvsnedläggelsen.
Varken Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Nederländerna eller för den sakens skull Japan är några låglöneländer. Ändå har dessa länder en stolt varvsindustri, högt specialiserad och mycket lönsam. Varför har inte Sverige det...?

Men, det är Schnee vom gestern och utanför trådens ämne.

Vad man kan läsa mellan raderna i det jag länkade till är att verkstäderna har svårt att få ekonomi i sitt arbete eftersom man inte säljer speciellt mycket servicerelaterade delar till elbilar jämfört med fordon med förbränningsmotorer.

Vidare kan man förstå att det inte är många som vill utbilda sig till elbilsmekaniker. Varför kan man undra?
Är det tråkigt jämfört med traditionell bilmekaniker? Betalar det sig sämre?
Är det inte intressant nog till samma timpenning?
Tvingas man öka betalningen ytterligare för yrket? Hur slår då det mot problemen man redan har med lönsamhet i segmentet...?


Vad jag vill gå sagt är att "elektrifieringen" inte är så förbannat enkel som somliga trodde. Om man inte tjänar pengar på eftermarknad/service, och heller inte tjänar några pengar på nybilsförsäljningen dels på grund av att marknaden står stilla och dels för att hela hela elbileriet håller på att dras in i ett brutalt priskrig - var skall man då tjäna pengar?

Hur länge kan branschen härda ut?
Medan driftiga företag som Grufman med flera, fria från de gamla tillverkarnas klor, verkar ha väldigt bra ordning på både ekonomi och framtid. Lite märkligt…
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Medan driftiga företag som Grufman med flera, fria från de gamla tillverkarnas klor, verkar ha väldigt bra ordning på både ekonomi och framtid. Lite märkligt…
Ja. Jag tycker hela grejen verkar snurrig. Om man har parkeringen full med elbilar som väntar på service eller reparationer så är det väl bara att serva eller reparera dem och sedan debitera kunden för nedlagt arbete och eventuella delar
Har dom bilar som är inne för service och dom går back på att utföra dom servicearna så tar dom ju för lite betalt helt enkelt.
Eller har man helt enkelt bara varit så dum i huvudet att man bara lyft över kalkylerna som gäller för service på fossildrivna bilar och lagt på elbilarna och plötsligt upptäcker att det inte går ihop för att man inte längre kan ta 1500 kr av kunden för 5 liter motorolja. I så fall är man ju mer än lovligt korkad måste jag säga.

Det pris man debiterar kunden för en service borde ju rimligen stå i proportion mot de egna kostnaderna så att kundens debitering täcker verkstadens kostnader för att utföra arbetet med lite vinst. Ingen vettig näringsidkare lägger väl en prislista där man inte har kostnadstäckning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja. Jag tycker hela grejen verkar snurrig. Om man har parkeringen full med elbilar som väntar på service eller reparationer så är det väl bara att serva eller reparera dem och sedan debitera kunden för nedlagt arbete och eventuella delar
Har dom bilar som är inne för service och dom går back på att utföra dom servicearna så tar dom ju för lite betalt helt enkelt.
Eller har man helt enkelt bara varit så dum i huvudet att man bara lyft över kalkylerna som gäller för service på fossildrivna bilar och lagt på elbilarna och plötsligt upptäcker att det inte går ihop för att man inte längre kan ta 1500 kr av kunden för 5 liter motorolja. I så fall är man ju mer än lovligt korkad måste jag säga.

Det pris man debiterar kunden för en service borde ju rimligen stå i proportion mot de egna kostnaderna så att kundens debitering täcker verkstadens kostnader för att utföra arbetet med lite vinst. Ingen vettig näringsidkare lägger väl en prislista där man inte har kostnadstäckning.
Börjar undra om de gamla tillverkarna helt enkelt inte ”vill” för att de inte kan.
De kan inte ställa om, de kan inte få ekonomi i en bil under 500’…
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Börjar undra om de gamla tillverkarna helt enkelt inte ”vill” för att de inte kan.
De kan inte ställa om, de kan inte få ekonomi i en bil under 500’…
Det brukade pratas förr om att bilföretagen gick back på bilarna och plus på service. Säkert lite överdrivet, men prispressen var väl högre på bilarna i sig än på servicen när man väl var inlåst så det var väl lätt att åtminstone ta relativ liten vinst på bilarna om man förväntade sig att få serva de flesta sålda efteråt.

Varför de gjorde allt för att låsa in kunderna till att serva hos dom med villkor i garantin, tills EU satte ner foten. Och än bombarderar dom en med reklam när de märker att man äger en bil av deras märke men man haft fräckheten att inte anlita dem för service. Min förra bil, en VW, riskerade att inte vara en "riktig" VW om jag servade hos någon annan. Oklart om det var bra eller dåligt.

Elbilar har, när de fungerar som de ska, inte samma servicebehov som en fossil. Så även om vissa tillverkar försöker tvinga in kunderna en gång per år så är det färre punkter att åtgärda, mest kolla bromsarna och kanske byta ett kupéfilter och med all logik ska en sådan service vara billigare. Till att börja med kommer de säkert påstå att de gör ett högteknologiskt specialjobb och ta lika mycket betalt som förr eller än mer, men med tiden kommer kunderna inte att köpa det om konkurrenten inte har det kravet. Och då sjunker inkomsterna på just service.

Dock finns det ingen anledning till att elbilar skulle krocka eller gå sönder mycket mindre eller mer ofta än fossilt så på den punkten borde de ha lika mycket att göra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Börjar undra om de gamla tillverkarna helt enkelt inte ”vill” för att de inte kan.
De kan inte ställa om, de kan inte få ekonomi i en bil under 500’…

Jodå, dom etablerade KAN bygga bilar under 500kkr, med förbränningsmotor.
Nu kommer det ju en drös billiga elbilar från dom etablerade tillverkarna också, när Kina aggresivt prisdumpat hela marknaden för alla.

En fördel som ofta har framhållits av elbilsförespråkarna är ju så enkelt uppbyggd och så få rörliga delar drivlinan i en elbil har, då ska elbilarna rimligtvis vara billigare än en modern ICE bil med all möjlig utrustning för att möta avgaskrav, dubbelkopplingslåda och lull.

Det har dom inte varit, men nu kommer verkligheten ikapp, land efter land slutar att subventionera elbilarna och försäljningen droppar direkt
Nu senast Tyskland

 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet för de traditionella tillverkarna är att elbilar kräver betydligt MINDRE service per mil/bil.

Eftersom deras återförsäljare till stor del lever på detta blir det mindre kvar av kakan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Där jag bor har jag många bilverkstäder.
Tror inte många klarar av en ren elbil?

Det beror ju helt på vad som sk göras, bytas bromsklossar eller felsöka inverter, hjullager eller batteribyte...

En bil är en bil är en bil....
Tills det kommer till högspänningsbiten.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top