Ptjaa, det finns en annan del av Köping också. Vi var ju en av de tidigaste med Polestar 2 hösten 2020 och den har nu rullat ca 10 500 mil. Så den får bli andrabil och vi hämtade i fredags (5/1) en ny Zeekr 001 i Haninge och körde hem den på kvällen. Den minnesgode vet att det var -7 i Stockholm vid lunchtid, snö i Gävle och temperaturen föll rejält i Söderhamn. Kallast strax norr om Umeå (-29 grader). Så det var väl hyfsat likvärdiga förhållanden som den resa Du beskriver?
Vår Zeekr är en av de tio första som levereras i Sverige och det är naturligtvis alltid ett spännande inslag då det även denna gång kommer att krävas utveckling och uppdateringar för att mjukvara ska matcha hårdvara. Bilen har för övrigt 100 kWh batteri och hämtades med nästan full laddning.
Nåväl, första laddningen blev Söderhamn, vi gjorde ett jobbrelaterat stopp i Stockholm så ca 33 mil på först stint. Efter käk fortsatte vi mot Sundsvall, planen var ett snabbt stopp för lite komplettering på Ionity och sedan Umeå men en fårskalle i en Audi blockerade två platser så det fick bli Tesla i Härnösand.
Här blev laddtempot aldrig bra (vi hade inte fått till förvärmningen) så vi avbröt när vi hade tillräckligt med ström för Ionity Docksta. Även här fanns begränsningar så ett snabbt stopp och sedan Umeå då vi äntligen tagit oss tid att lära oss navigatorn (och förvärmningen). I Umeå var Ionity kalas, naturligtvis tar det tid att värma batteriet men nya bilars laddkurva är så mycket bättre - 110 kW upp till 60%, 90kW mellan 60-80% och på pin kiv stod vi kvar någon minut för att konstatera att den laddar 75kW >80%.
Men nu hade vi mer än nog med ström för att ta oss de 19 milen hem.
Det var -15 i Söderhamn, de övriga laddningarna kallare än -20. Så strulet mellan Härnösand och Umeå kan ha berott på saknad förvärmning, i Härnösand stod vi dock kvar tillräckligt länge för att det borde ha gett mer kräm. Jag gissar att det kan ha varit den totala belastningen på nätet som kan ha begränsat hastigheten på dessa laddare.
Förbrukning under körning blev i slutändan 2.9 kWh/mil.
Sensmoralen är väl att:
1 - det numera inte är någon katastrof om en laddplatser strular eller är nere, med lite marginal klarar man sig alltid till nästa.
2 - Hade vi (jag) tagit mig tid att vänta i Sundsvall (där fanns två lediga stolpar innan vi ens passerat bron) samt lärt mig navigatorn hade vi sannolikt gjort resan med planerade 3 laddstopp om teoretiskt 1h 15 minuter (plus kanske någon kvart för de låga temperaturerna).
Så i f t Din länk visar väl vår resa att det inte är särskilt komplicerat att resa med elbil numera. Trots vissa mänskliga tillkortakommanden och trots en av de mer svinkalla resdagarna under de senaste åren.