Elbil eller inte?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tråkigt att höra, MG4 är ju definitivt en bil som sett bra ut på pappret till ett tilltalande pris, och jag vet flera som varit nöjda med sina MG5or, men de är väl mer konventionellt uppbyggda.
Den skulle ju egentligen kunnat vara en halvt OK bil för jobbpendling om bara mjukvaran fungerat som den skulle och vore mera genomtänkt.
Antingen kan eller vill inte MG fixa felen. Oavsett så är det oförsvarligt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad kostar din MG i leasing per månad? Jobbar kompisen har en Nissan Leaf som hans sambo pendlar till jobbet med den har fungerat klockrent och snart går leasing ut han har kollat om att köpa loss den fick ett förslag på ca210'
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har en brittisk MG(F) och den fungerar utmärkt...

När det gäller Nissan Leaf så hade de 34 såna där jag köpte min Polestar. Det hade nog varit ett mer prisvärt köp. Verkar vara färre nu https://usedcars.leaseplan.com/sv-se/bilar/nissan/leaf
Ja en med utrustningsnivå Connecta och det stora batteriet på 60kWh är bland det mest driftsäkra man kan köra i elbilsväg.

40kWh är lite för lite. Är ok om man bara kör 5-10 mil per dag och laddar upp fullt hemma varje natt, men för längre turer blir det jobbigt med kanske 20-25 mil sommartid och 15 på vintern, i räckvidd.

Inga buggar i programvaran i princip. Lite gammal konstruktion med tex bara enfasladdning och luftkylt batteri, men det gör den också pålitlig.

Jag tror också man kan pruta en del på alla dessa leasingbilar som kommer ut på marknaden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svågern har skaffat en Q6 (bor i Norge). Fick därmed en provkörning.

+ Bekväm, tyst, bra prestanda.
+ 2.400 kg dragvikt
+ Många lampor, knappar, finesser, LED-lister osv
+ 94 kWh batteri
+ 63 mil WLTP
+ laddar snabbt

- Trång i förhållande till storlek, särskilt bagaget
- Man sitter väldigt högt i bilen
- Förbrukningen är inget att skriva hem om
- Väger ca 2400 kilo
- Inte särskilt billig, 880’ i grundpris i Sverige Utrustning tillkommer…

Gillade jag den? Ja!

Kalasbil och jag som egentligen är en sucker för fjädringskomfort och ljudnivå (Citroënist) skulle gärna ha en. Ge mig bara 2700kg dragvikt och 110 kWh batteri och jag tar den (två år begagnad). Frågan är väl om VAG fått till mjukvaran ordentligt. Man hoppas ju.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag inledde mitt elbilsägande med en e-up och batteri på 18,7 kWh och där var 10 mil det som gick på vintern. Redan då kom jag fram till att 60 kWh är perfekt för mig. Det blir inte för tungt och dyrt, men måste sitta i en kaross som inte har samma profil som Moderna Museet.
Allt över 1,5 kWh per mil ser jag som misslyckat.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.



Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.



Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.



Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.

* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.

* Helt OK ljudsystem.

* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.

* Många verkar tycka den är snygg.



Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.

Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.

Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.

Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.

Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.

AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.

Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.

Andra buggar:

Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.

Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.

Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.

Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.

Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.

Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.

Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...
Kollegan har MG5 och den är också en riktig skitbil med liknande problem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag inledde mitt elbilsägande med en e-up och batteri på 18,7 kWh och där var 10 mil det som gick på vintern. Redan då kom jag fram till att 60 kWh är perfekt för mig. Det blir inte för tungt och dyrt, men måste sitta i en kaross som inte har samma profil som Moderna Museet.
Allt över 1,5 kWh per mil ser jag som misslyckat.
Med kåpsläp, djupsnö, 15% stigning och -30?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då har min nya tjänstebil dykt upp! Första batteribilen, men i tjänsten har jag inte bråttom och det är inte min egen tid, så ska säkert gå bra med laddning etc.

Första intryck, rapp och fin. För mycket pip. Onödigt omständig meny, behöver verkligen en bil så många menyer och inställningar? Fyra körlägen? Känns som att det räcker med ett, det är en enkel buss liksom. Fin skärm dock, lättöverskådlig och bra. Trådlös CarPlay och inbyggd navi med laddplanering. Jag gillar valfrihet. 😊

Provat att ladda på macken med Ionity, det är nåt system med inbyggd kommunikation och betalning där jag la in mitt kort i VW-appen, det var väldigt smidigt, stoppa i sladden så börjar bilen ladda, klart. Normalt kommer jag att ladda på jobbet, köpte en trefasbox från Ctek tidigare, den är inte fastmonterad så den tar jag med mig i bilen vid behov.

Kommer mer intryck senare!

IMG_7759.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då har min nya tjänstebil dykt upp! Första batteribilen, men i tjänsten har jag inte bråttom och det är inte min egen tid, så ska säkert gå bra med laddning etc.

Bekanta hyrde en och körde från stockjolm till umeå och tillbaka.

Dom var jättenöjda, utom att laddarna trasslade en del, vid något av samtalen uttryckte supporten att Id Buzz var rätt ny, och att "det kanske behövdes uppdatera mjukvaran i laddarna så att dom kände igen bilmodellen"

När laddarna väl kickade igång laddade den fort och bra, och dom övernattade på vägen så dom skulle ha kunnat ladda hela natten.

Dom har haft elbil förr, och skulle absolut skaffa en Id när det var dags att byta igen

Brasklapp: Dom kör aldrig för fort, jag tror inte dom ligger i 80 på motorväg heller, men Buzz har ju frontarea som en mindre finlandsfärja (även om den är ordentligt rundad) så att köra fort kan nog straffa räckvidden extra, dom tyckte att räckvidden stämde bra
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bekanta hyrde en och körde från stockjolm till umeå och tillbaka.

Dom var jättenöjda, utom att laddarna trasslade en del, vid något av samtalen uttryckte supporten att Id Buzz var rätt ny, och att "det kanske behövdes uppdatera mjukvaran i laddarna så att dom kände igen bilmodellen"

När laddarna väl kickade igång laddade den fort och bra, och dom övernattade på vägen så dom skulle ha kunnat ladda hela natten.

Dom har haft elbil förr, och skulle absolut skaffa en Id när det var dags att byta igen

Brasklapp: Dom kör aldrig för fort, jag tror inte dom ligger i 80 på motorväg heller, men Buzz har ju frontarea som en mindre finlandsfärja (även om den är ordentligt rundad) så att köra fort kan nog straffa räckvidden extra, dom tyckte att räckvidden stämde bra
Nu är ju inte Id Buzz ny längre, har funnits på marknaden i över två år så det är kanske bättre. Jag har bara laddat på fyra olika DC-laddare än så länge och det har varit helt smärtfritt, i med sladden och bilen laddar. Ionity och CirkleK. I bilens navi kan jag välja att föredra Ionity och WeCharge laddare, så planerar bilen själv var jag ska ladda, då med laddare som inte kräver något annat än att peta i kabeln. Ska köra till Stockholm snart, får testa på riktigt då.

På motorväg försvinner räckvidden snabbt, men det visste jag när jag beställde den. Gör inte så mycket då det är tjänsteresor. Men vi får se hur jag känner efter hand såklart. Det går ju alltid att byta till vanlig bil nästa gång. Jag kör nästan alltid längs motorvägarna och som längst till några mil norr om Stockholm.

Jag vill inte ändra min körning så mycket, dvs jag tänker inte ligga och fisa på motorvägen, då laddar jag hellre längre, (även om det totalt tar längre tid) jag blir tokig av att ligga i 90 på motorvägen. Då drar jag hellre iväg några mail vid laddstoppen. Bajsa har jag hört är poppis också. :poop:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska köra till Stockholm snart, får testa på riktigt då.

Det ska den ju klara lätt utan laddning, även med minsta 59 kWh batteriet, där lovar dom ju 330 kilometer.
Stora batteriet ska ge 440 km har jag för mig.

För visst är det en Cargo du har?

Den dom hyrde (personbil) var ganska nära utlovad räckvidd, och dom snålade inte på värme heller då dom har två småbarn.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det ska den ju klara lätt utan laddning, även med minsta 59 kWh batteriet, där lovar dom ju 330 kilometer.
Stora batteriet ska ge 440 km har jag för mig.
Han anger ort Limhamn, vilket ligger strax intill Malmö, och därifrån till Stockholm är en bit över 60 mil enkel. Det klarar få elbilar utan laddning i motorvägsfart och definitivt inte en ID Buzz oavsett batteri.

Om man inte slipstreamar lastbilar men det är inte motorvägsfart för mig.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Han anger ort Limhamn, vilket ligger strax intill Malmö, och därifrån till Stockholm är en bit över 60 mil enkel. Det klarar få elbilar utan laddning i motorvägsfart och definitivt inte en ID Buzz oavsett batteri.

Om man inte slipstreamar lastbilar men det är inte motorvägsfart för mig.
Minimum 2 laddstopp där om det ska köras motorväg, och det är på sommaren.
Min EV6 drar uppåt 3kwh/mil motorväg när det går ner under nollan, en bil med aerodynamik hämtad från en finlandsfärja lär inte klara sig bättre.
Bästa jag lyckats medpå motorväg har nog varit ganska precis 2kwh/mil när jag hållt skyltad hastighet och det varit typ 25+ grader.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det ska den ju klara lätt utan laddning, även med minsta 59 kWh batteriet, där lovar dom ju 330 kilometer.
Stora batteriet ska ge 440 km har jag för mig.

För visst är det en Cargo du har?

Den dom hyrde (personbil) var ganska nära utlovad räckvidd, och dom snålade inte på värme heller då dom har två småbarn.

Det är en Cargo, men jag bor i Malmö så det är över 60 mil.

Han anger ort Limhamn, vilket ligger strax intill Malmö, och därifrån till Stockholm är en bit över 60 mil enkel. Det klarar få elbilar utan laddning i motorvägsfart och definitivt inte en ID Buzz oavsett batteri.

Om man inte slipstreamar lastbilar men det är inte motorvägsfart för mig.

Precis. När jag planerar resan i bilen med utgångsläge fullt batteri vill den lägga in två laddstopp. Det tror jag inte på, blir nog tre.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Såhär i efterhand borde man bokat en längre provkörning under några dagar, så hade man upptäckt de flesta bristerna.
Man borde också läst recensionerna i bilpressen och på nätet. De klagar på samma saker.
Bilen lanserades hösten 2022 och de första recensionerna är från då. Att MG inte lyckats fixa mjukvaran på över 2 år är ett tecken på att de antingen inte kan eller inte bryr sej.

"Test in production"...

Subjektivt tycker jag också det blivit färre MG4 på vägarna här i Umeå nu jämfört med i somras. Kanske många som lyckats häva sin leasing?
Herregud vad illa, lider med er!
Hoppas det löser sig
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är en Cargo, men jag bor i Malmö så det är över 60 mil.



Precis. När jag planerar resan i bilen med utgångsläge fullt batteri vill den lägga in två laddstopp. Det tror jag inte på, blir nog tre.

Ja, vad fan tänkte jag på som ligger typ 20 mi från stockholm? Linköping?
Jag hade helt klart blandat ihop orterna...

Ja, ska du köra 20-80% laddningar kan det bli tre på den sträckan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top