Elbil eller inte?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har nog aldrig varit så missnöjd med en bil som med den Polestar jag har nu. Det är så mycket halvtaskiga funktioner som startar om sig och behöver uppdateras kontinuerligt. Igår hade den inte startat värmningen på schemat så jag fick sätta mig i en kall bil med is på rutorna.
Den drar över 2 kWh per mil nu trots beskedligt tempo.
Jävla Skitbil...
Tråkigt att den är så. Vilken årsmodell är det och gått mycket när du köpte den? Blev dom senaste bättre? Just Polestar är en bil som jag tycker är riktigt snygg och har funderat att titta närmare på.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tråkigt att den är så. Vilken årsmodell är det och gått mycket när du köpte den? Blev dom senaste bättre? Just Polestar är en bil som jag tycker är riktigt snygg och har funderat att titta närmare på.
Det är en -21 som nyss passerat 7000 mil varav jag har kört 7-800. Jag tror att jag kanske är ovanligt gnällig, men jag har ägnat ungefär en timme åt att försöka få appen till bilen att kommunicera med bilen utan att lyckas. Det hade antagligen varit enklare om ingen haft ett konto i bilen tidigare. I MINIn jag hade förut var det bara att koppla ihop och sen funkade det 100% hela tiden jag hade bilen. Den hade förstås inte Android integrerat i infotainmentsystemet, men gick att starta värmen på några sekunder från köksbordet.

I morse tittade jag på telefonen och såg att det fanns ett nytt avsnitt av Cycle World-podcast i Youtube Music. I samma mapp i bilen fanns inte avsnittet så jag startade om infotainmentsystemet vilket brukar uppdatera även Youtubes bibliotek. Det hjälpte inte så jag fick köra ljudet via BT från telefonen. Det är förstås inte svårt, men borde inte vara nödvändigt. Integrationen är halvfärdig.

Några hundra meter hemifrån var det en som blinkade på mig för helljuset hade bestämt sig för att inte släcka ljuset i rätt matris. Vid nästa möte kom det en varning för att systemet var ur funktion och det gick på halvljus genom en by och sen fungerade det som det skulle utan att jag gjorde något.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en -21 som nyss passerat 7000 mil varav jag har kört 7-800. Jag tror att jag kanske är ovanligt gnällig, men jag har ägnat ungefär en timme åt att försöka få appen till bilen att kommunicera med bilen utan att lyckas. Det hade antagligen varit enklare om ingen haft ett konto i bilen tidigare. I MINIn jag hade förut var det bara att koppla ihop och sen funkade det 100% hela tiden jag hade bilen. Den hade förstås inte Android integrerat i infotainmentsystemet, men gick att starta värmen på några sekunder från köksbordet.

I morse tittade jag på telefonen och såg att det fanns ett nytt avsnitt av Cycle World-podcast i Youtube Music. I samma mapp i bilen fanns inte avsnittet så jag startade om infotainmentsystemet vilket brukar uppdatera även Youtubes bibliotek. Det hjälpte inte så jag fick köra ljudet via BT från telefonen. Det är förstås inte svårt, men borde inte vara nödvändigt. Integrationen är halvfärdig.

Några hundra meter hemifrån var det en som blinkade på mig för helljuset hade bestämt sig för att inte släcka ljuset i rätt matris. Vid nästa möte kom det en varning för att systemet var ur funktion och det gick på halvljus genom en by och sen fungerade det som det skulle utan att jag gjorde något.
KAN det vara så att det handlar om, vad vi brukar benämna det; skit bakom styret? :)

Låter som om det behövs en rejäl omstart eller återinstallation av mjukvaran.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
KAN det vara så att det handlar om, vad vi brukar benämna det; skit bakom styret? :)

Låter som om det behövs en rejäl omstart eller återinstallation av mjukvaran.
Jag brukar klara av såna här saker och ser det som naturligt att inte köpa samma fabrikat två gånger så jag har provat några olika system genom åren.
Det kom en OTA-uppdatering för ett tag sen, men det var inget jag märkte förutom ankomsten av en G-kraftsvisarapp.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min var helt död när jag nästan hade parkerat här hemma.
Skrev en lapp till bilen jag blockera å gick upp i lägenheten.
Ringde där jag hade köpt den.
Inget svar där.
Sen gick jag ner å då funka den igen å tog pinsamt bort lappen på den blockerade bilen.
Sen ringde försäljaren å sa. Om det händer igen. Tryck ner båda knapparna på ratten samtidigt.
Det här hände i februari kanske 2 veckor sen jag köpte den.
Tack å lov har det inte hänt nån mer gång.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Äntligen
Äntligen högre elpriser till konsumenter eller vad var det som var efterlängtat?

"Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen." - gör ju annars att de flesta elbilsanvändare kommer halvt undan, har man spotpris laddar man på vinterhalvåret ofta på natten, skönt att starta med varmt batteri och uppvärmd kupé. Drar man dessutom ner effekten lite så man inte maxar så kan man istället njuta lägre överföringsavgift på resten av sin elförbrukning. Mindre effektivt vid kyla om batteriet måste värmas upp men fortfarande antagligen billigare än att gå upp en kW i topp och därmed 81 kr.

Sen kan effekten bli att om man väl vet att man har kört max i tre timmar under en påbörjad månad har man redan "betalt" för det och kan fortsätta köra på så uttaget borde var bättre fördelat i början av månaden än i slutet av den. Känns som det inte kommer att bli optimalt oavsett. Men kanske en bra början till att få folk att få ner folks toppar. Men det hade nog varit bättre att göra spotpris obiligatoriskt, då hade man nog fått folk att hålla nere förbrukningen när det verkligen är brist.

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Då har man fått känna på en sån här rymdraket. Jag vet inte riktigt om jag ska vara imponerad eller rädd. Den accelererade ju inte, utan den vred ju jorden runt sin axel tills den var på rätt plats.

Imponerad för att den gav en helt ny (för mig) upplevelse. Den initiala accelerationen går inte att jämföra med något annat jag provat, ingen MC, annan elbil, eller ens fritt fall kommer nära.

Rädd för att man får köra den på allmän väg, sättet den sticker iväg är på gränsen till farligt!

Självklart så förstår jag att man kan använda kärran som en normal bil och inte behöver köra hela tiden som en idiot, men på något sätt så känns det som att den passerat gränsen på hurdan prestanda man kan få för pengarna.
Den är ju i sammanhanget ändå överkomlig i pris om man ser till vad man får för sina slantar. Köper man en valfri superbil för några miljoner, eller bygger en racer själv så förväntar man ju sig att farten finns där, och man har ändå förhoppningsvis en viss kunskap, förståelse och respekt för grejerna, den här går att missta för vilken svensontesla som helst för att i följande sekund vara parkerad i närmsta träd.

Bifogat

• WhatsApp Image 2024-10-23 at 07.40.04.jpg
    WhatsApp Image 2024-10-23 at 07.40.04.jpg
    588.3 KB · Visningar: 22
  • WhatsApp Image 2024-10-23 at 07.40.35.jpg
    WhatsApp Image 2024-10-23 at 07.40.35.jpg
    654.3 KB · Visningar: 22

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äntligen

”Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.
Genom att beräkna ett genomsnitt av de tre högsta effekttopparna under månaden får du möjlighet att påverka din elförbrukning under hela månaden, istället för att bara fokusera på en enskild dag eller timme. Effektavgiften är densamma under hela veckan, inklusive helger.
Effekttopparna beräknas varje dag i veckan.
Du kan endast ha en effekttopp per dag, vilket innebär att bara den högsta effekttoppen under en dag tas med i beräkningen.”

Vem laddar på dagtid, dagar med högt elpris idag redan?

Om man laddar med 11kW hemma på natten slår det ändå inte en timmes matlagning på kvällen, för man slår enkelt över 5,5kW där.

Ska man hålla nere kostnaden så är det inte elbilen som man ska titta på.
Köp en slow-cooker!

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

”Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.
Genom att beräkna ett genomsnitt av de tre högsta effekttopparna under månaden får du möjlighet att påverka din elförbrukning under hela månaden, istället för att bara fokusera på en enskild dag eller timme. Effektavgiften är densamma under hela veckan, inklusive helger.
Effekttopparna beräknas varje dag i veckan.
Du kan endast ha en effekttopp per dag, vilket innebär att bara den högsta effekttoppen under en dag tas med i beräkningen.”

Vem laddar på dagtid, dagar med högt elpris idag redan?

Om man laddar med 11kW hemma på natten slår det ändå inte en timmes matlagning på kvällen, för man slår enkelt över 5,5kW där.

Ska man hålla nere kostnaden så är det inte elbilen som man ska titta på.
Köp en slow-cooker!
Vem laddar på dagtid ?
Mest troligt någon som jobbar på natten, vi är några stycken till antalet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då har man fått känna på en sån här rymdraket. Jag vet inte riktigt om jag ska vara imponerad eller rädd. Den accelererade ju inte, utan den vred ju jorden runt sin axel tills den var på rätt plats.

Imponerad för att den gav en helt ny (för mig) upplevelse. Den initiala accelerationen går inte att jämföra med något annat jag provat, ingen MC, annan elbil, eller ens fritt fall kommer nära.

Rädd för att man får köra den på allmän väg, sättet den sticker iväg är på gränsen till farligt!

Självklart så förstår jag att man kan använda kärran som en normal bil och inte behöver köra hela tiden som en idiot, men på något sätt så känns det som att den passerat gränsen på hurdan prestanda man kan få för pengarna.
Den är ju i sammanhanget ändå överkomlig i pris om man ser till vad man får för sina slantar. Köper man en valfri superbil för några miljoner, eller bygger en racer själv så förväntar man ju sig att farten finns där, och man har ändå förhoppningsvis en viss kunskap, förståelse och respekt för grejerna, den här går att missta för vilken svensontesla som helst för att i följande sekund vara parkerad i närmsta träd.
Redan min förra M3P var ju på gränsen till obehaglig i spannet 0-70 km/h (3,4 till 100) men den där är ju liksom från en annan planet… även i högre farter.

Men man blir bortskämd; allt långsammare än 4,5 till 100 är helt enkelt alldeles för slött…

Med det sagt så är jag nöjd med dagens tur till jaktkojan i Tornedalen och tillbaka. Ganska precis 40 mil tor med dubbdäck och temp kring nollan; 8% kvar när jag kom hem.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
När acceleration på vissa elbilar nämns kommer alltid uttrycket "One-trick pony" upp i skallen.
Jag har förstås en sån där långsam bil som nästan behöver 5 sekunder för att nå hundra. Så vad vet jag?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
När acceleration på vissa elbilar nämns kommer alltid uttrycket "One-trick pony" upp i skallen.
Jag har förstås en sån där långsam bil som nästan behöver 5 sekunder för att nå hundra. Så vad vet jag?
Jag tänker att om den går alldeles för fort så försvinner behovet att ladd-bajsa eftersom det tagits hand om redan vid avför..färden.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år