Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du missade den mest relevanta biten när du citerade.

"En konsekvensanalys visar att en villaägare som inte ändrar sina beteenden kommer att få ungefär 20 procent högre avgifter. Medan någon som är mer flexibel kan få billigare elräkning."

Nycklar: Kommer att. Kan.
Nyckel ; är du passiv, kommer.

Gör man en aktiv handling, kan.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
I all enkelhet har vad det verkar, EU syftat till att göra det dyrare för folket.
Det är lätt att känna så tycker jag, i kombination med svenska politikers förkärlek för att överimplementera EU-direktiv så är ofta resultatet att individen får det sämre och svårare. Det är möjligt att samhället i stort vinner.

(Oj, det här var visst inte "Ska man vara orolig för EU-tråden".)
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Nyckel ; är du passiv, kommer.

Gör man en aktiv handling, kan.
Det fattas en bit här. Konsumenten måste också ha en rimlig möjlighet att göra någonting aktivt. För många innebär detta förmodligen att de skulle behöva investera i ett batteripaket i fastigheten (vilket med dagens subventioner troligen är möjligt att räkna hem för den som bor i hus, men desto svårare för någon som t.ex. bor i en lägenhet). Som vanligt så är det hushåll med redan trasslig ekonomi som inte kan agera och därför får det ännu sämre.

Men ok, de kanske inte har elbil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På tal om elbil så duckar jag själv byte till nån annan just nu. Totalkostnaden på nyare är inte bra nog och gamla uppfyller inte mina krav. Så bil2 i hemmet blir således något med kolvmotor. Trean får gå livet ut, eller nåt. Sen blir den ett hem-batteri när den är skrotfärdig. Räknar med att ha iaf 50kWh som ligger under altanen då.


Det fattas en bit här. Konsumenten måste också ha en rimlig möjlighet att göra någonting aktivt. För många innebär detta förmodligen att de skulle behöva investera i ett batteripaket i fastigheten (vilket med dagens subventioner troligen är möjligt att räkna hem för den som bor i hus, men desto svårare för någon som t.ex. bor i en lägenhet). Som vanligt så är det hushåll med redan trasslig ekonomi som inte kan agera och därför får det ännu sämre.

Men ok, de kanske inte har elbil.
Lägenhetsinnehavare har inte samma behov av effekt. De värmer sällan med el, till exempel. De klarar sig med en investering av en crock-pot eller sous-vide. För 1000kr kan de klippa ner deras enda effekttopp; spisen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Äntligen
Visste att det skulle komma något sånt här. Var ju inte för vår skull alla mätare byts ut för att kunna rapportera in 15 minuters intervall till centrala system.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top