Frugan lessnade på att vår slitosläng-bil som gått snart 40k mil kräver små reparationer och fix emellanåt.
Sagt och gjort åkte vi förbi en bilnasare som precis skulle bli återförsäljare för MG och därför hade erbjudande på MG4.
Vi provkörde en och frugan valde därefter en röd som levereras om några veckor.
Ska försöka skriva mer utförligt när vi haft den ett tag men det första intrycket är standardmodellen är en ganska enkel bil, inte ens någon backkamera.
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.
Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.
Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.
Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.
* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.
* Helt OK ljudsystem.
* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.
* Många verkar tycka den är snygg.
Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.
Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.
Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.
Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.
Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.
AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.
Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.
Andra buggar:
Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.
Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.
Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.
Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.
Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.
Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.
Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...