Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När acceleration på vissa elbilar nämns kommer alltid uttrycket "One-trick pony" upp i skallen.
Jag har förstås en sån där långsam bil som nästan behöver 5 sekunder för att nå hundra. Så vad vet jag?
Two trick i så fall, 40 mil för ca 60kr drivmedel.

Det är väl snarare fossilbilarna som är ”one trick”: man kan i extremfallen (som nästan ingen någonsin gjort) köra 100 mil utan att stanna…

Skämt åsido, det är ju rätt trevligt med prestanda när man vill.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar

”Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.
Genom att beräkna ett genomsnitt av de tre högsta effekttopparna under månaden får du möjlighet att påverka din elförbrukning under hela månaden, istället för att bara fokusera på en enskild dag eller timme. Effektavgiften är densamma under hela veckan, inklusive helger.
Effekttopparna beräknas varje dag i veckan.
Du kan endast ha en effekttopp per dag, vilket innebär att bara den högsta effekttoppen under en dag tas med i beräkningen.”

Vem laddar på dagtid, dagar med högt elpris idag redan?

Om man laddar med 11kW hemma på natten slår det ändå inte en timmes matlagning på kvällen, för man slår enkelt över 5,5kW där.

Ska man hålla nere kostnaden så är det inte elbilen som man ska titta på.
Köp en slow-cooker!
Du missade den mest relevanta biten när du citerade.

"En konsekvensanalys visar att en villaägare som inte ändrar sina beteenden kommer att få ungefär 20 procent högre avgifter. Medan någon som är mer flexibel kan få billigare elräkning."

Nycklar: Kommer att. Kan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du missade den mest relevanta biten när du citerade.

"En konsekvensanalys visar att en villaägare som inte ändrar sina beteenden kommer att få ungefär 20 procent högre avgifter. Medan någon som är mer flexibel kan få billigare elräkning."

Nycklar: Kommer att. Kan.
Nyckel ; är du passiv, kommer.

Gör man en aktiv handling, kan.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
I all enkelhet har vad det verkar, EU syftat till att göra det dyrare för folket.
Det är lätt att känna så tycker jag, i kombination med svenska politikers förkärlek för att överimplementera EU-direktiv så är ofta resultatet att individen får det sämre och svårare. Det är möjligt att samhället i stort vinner.

(Oj, det här var visst inte "Ska man vara orolig för EU-tråden".)
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Nyckel ; är du passiv, kommer.

Gör man en aktiv handling, kan.
Det fattas en bit här. Konsumenten måste också ha en rimlig möjlighet att göra någonting aktivt. För många innebär detta förmodligen att de skulle behöva investera i ett batteripaket i fastigheten (vilket med dagens subventioner troligen är möjligt att räkna hem för den som bor i hus, men desto svårare för någon som t.ex. bor i en lägenhet). Som vanligt så är det hushåll med redan trasslig ekonomi som inte kan agera och därför får det ännu sämre.

Men ok, de kanske inte har elbil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På tal om elbil så duckar jag själv byte till nån annan just nu. Totalkostnaden på nyare är inte bra nog och gamla uppfyller inte mina krav. Så bil2 i hemmet blir således något med kolvmotor. Trean får gå livet ut, eller nåt. Sen blir den ett hem-batteri när den är skrotfärdig. Räknar med att ha iaf 50kWh som ligger under altanen då.


Det fattas en bit här. Konsumenten måste också ha en rimlig möjlighet att göra någonting aktivt. För många innebär detta förmodligen att de skulle behöva investera i ett batteripaket i fastigheten (vilket med dagens subventioner troligen är möjligt att räkna hem för den som bor i hus, men desto svårare för någon som t.ex. bor i en lägenhet). Som vanligt så är det hushåll med redan trasslig ekonomi som inte kan agera och därför får det ännu sämre.

Men ok, de kanske inte har elbil.
Lägenhetsinnehavare har inte samma behov av effekt. De värmer sällan med el, till exempel. De klarar sig med en investering av en crock-pot eller sous-vide. För 1000kr kan de klippa ner deras enda effekttopp; spisen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Äntligen
Visste att det skulle komma något sånt här. Var ju inte för vår skull alla mätare byts ut för att kunna rapportera in 15 minuters intervall till centrala system.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Frugan lessnade på att vår slitosläng-bil som gått snart 40k mil kräver små reparationer och fix emellanåt.
Sagt och gjort åkte vi förbi en bilnasare som precis skulle bli återförsäljare för MG och därför hade erbjudande på MG4.
Vi provkörde en och frugan valde därefter en röd som levereras om några veckor.
Ska försöka skriva mer utförligt när vi haft den ett tag men det första intrycket är standardmodellen är en ganska enkel bil, inte ens någon backkamera.

Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.



Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.



Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.



Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.

* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.

* Helt OK ljudsystem.

* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.

* Många verkar tycka den är snygg.



Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.

Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.

Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.

Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.

Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.

AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.

Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.

Andra buggar:

Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.

Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.

Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.

Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.

Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.

Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.

Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.

Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.

Det låter som du dels har fått en citron, dels är den inte så bra som dom ägare jag har pratat med påstår.

Det är ju tyvärr så att dom tidiga köparna är fanatiker, dom är redan beredda att acceptera en massa brister och fortätter ändå att hylla sitt val.

Jag köpte tyvärr delvis dom tidiga hyllningarna av MG, då jag har en bekant som har en, men något har hyllningarna tystnat även hos honom.

Därför är det så bra att sådana som du ger en rättvis bedömning av hur det är att leva med bilen, det finns INGEN ursäkt för att AC/värme och infotainment ska fungera sämre bara för att det är en elbil.

När det kommer till räckvidd... Nja, jag tycker ju fortfarande att det är fel att ange räckvidd enligt den körcykel som används idag.
Den tog ju fram med sin "blandade körning, mycket stadstrafik start/stopp" för att ge rättvisande förbrukning på bensinbilar som lider av sådan körning, det är ju dock elbilarnas paradgren och ger därför glädjesiffror åt andra hållet.

För ska vi vara riktigt ärliga så är ju förbrukningen ganska ointressant när man kör i stadstrafik, man tömmer nog sällan ett batteri på en dag på enbart stadskörning, och på natten sitter ju sladden i.

För en elbil borde räckvidds-siffrorna baseras på motorväg 110km/h, då det är vad som straffar den bilen, det är ju också när man kör så man tömmer batteriet flera gånger per dag, och det är ju då man måste planera in laddstoppen.
Dessutom borde sommar/(riktig) vinter siffror anges, då det är ganska kraftig skillnad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.



Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.



Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.



Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.

* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.

* Helt OK ljudsystem.

* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.

* Många verkar tycka den är snygg.



Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.

Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.

Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.

Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.

Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.

AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.

Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.

Andra buggar:

Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.

Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.

Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.

Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.

Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.

Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.

Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...
Glömde:
Bilen har två skärmar varav den ena pekskärm. Tyvärr går det nästan inte göra några inställningar i vilken info som ska visas på skärmarna och standardinställningarna ger rätt lite.

Bilen har också en app till telefonen. Fungerar skitdåligt. Klarar ibland inte att kolla batteristatus och rapporterar då en slumpad siffra (har sett allt mellan 879 till 0 %) eller ingen siffra alls. Appen är mycket begränsad i funktioner och att t.ex. sätta tidsschema för laddning eller förvärmning av kupen går inte. Förvärmning måste man starta manuellt i appen (kräver kod) och den går bara 10 minuter. Bilen kan bara kopplas till appen i EN telefon så om frugan vill göra något måste hon ta min telefon. Appen tappar dessutom ofta kontakt med bilen och då måste man vänta på att den kopplar upp igen.

Bilen har heller inga OTA-uppdateringar trots att den har internet (dock ingen WiFi) utan man måste in med den på verkstad för uppdatering.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Glömde:
Bilen har två skärmar varav den ena pekskärm. Tyvärr går det nästan inte göra några inställningar i vilken info som ska visas på skärmarna och standardinställningarna ger rätt lite.

Bilen har också en app till telefonen. Fungerar skitdåligt. Klarar ibland inte att kolla batteristatus och rapporterar då en slumpad siffra (har sett allt mellan 879 till 0 %) eller ingen siffra alls. Appen är mycket begränsad i funktioner och att t.ex. sätta tidsschema för laddning eller förvärmning av kupen går inte. Förvärmning måste man starta manuellt i appen (kräver kod) och den går bara 10 minuter. Bilen kan bara kopplas till appen i EN telefon så om frugan vill göra något måste hon ta min telefon. Appen tappar dessutom ofta kontakt med bilen och då måste man vänta på att den kopplar upp igen.

Bilen har heller inga OTA-uppdateringar trots att den har internet (dock ingen WiFi) utan man måste in med den på verkstad för uppdatering.
Glömde:
Farthållare i nästan alla bilar sedan 90-talet har sett ut ungefär som +, -, 0 och "resume". Farthållaren i MG4 fungerar så att den håller nuvarande fart när den aktiveras. Att återuppta tidigare inställning går inte trots att den ligger i minne. Den är dessutom ganska ryckig och bromsar/gasar om vartannat.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det låter som du dels har fått en citron, dels är den inte så bra som dom ägare jag har pratat med påstår.

Det är ju tyvärr så att dom tidiga köparna är fanatiker, dom är redan beredda att acceptera en massa brister och fortätter ändå att hylla sitt val.

Jag köpte tyvärr delvis dom tidiga hyllningarna av MG, då jag har en bekant som har en, men något har hyllningarna tystnat även hos honom.

Därför är det så bra att sådana som du ger en rättvis bedömning av hur det är att leva med bilen, det finns INGEN ursäkt för att AC/värme och infotainment ska fungera sämre bara för att det är en elbil.

När det kommer till räckvidd... Nja, jag tycker ju fortfarande att det är fel att ange räckvidd enligt den körcykel som används idag.
Den tog ju fram med sin "blandade körning, mycket stadstrafik start/stopp" för att ge rättvisande förbrukning på bensinbilar som lider av sådan körning, det är ju dock elbilarnas paradgren och ger därför glädjesiffror åt andra hållet.

För ska vi vara riktigt ärliga så är ju förbrukningen ganska ointressant när man kör i stadstrafik, man tömmer nog sällan ett batteri på en dag på enbart stadskörning, och på natten sitter ju sladden i.

För en elbil borde räckvidds-siffrorna baseras på motorväg 110km/h, då det är vad som straffar den bilen, det är ju också när man kör så man tömmer batteriet flera gånger per dag, och det är ju då man måste planera in laddstoppen.
Dessutom borde sommar/(riktig) vinter siffror anges, då det är ganska kraftig skillnad.
Såhär i efterhand borde man bokat en längre provkörning under några dagar, så hade man upptäckt de flesta bristerna.
Man borde också läst recensionerna i bilpressen och på nätet. De klagar på samma saker.
Bilen lanserades hösten 2022 och de första recensionerna är från då. Att MG inte lyckats fixa mjukvaran på över 2 år är ett tecken på att de antingen inte kan eller inte bryr sej.

"Test in production"...

Subjektivt tycker jag också det blivit färre MG4 på vägarna här i Umeå nu jämfört med i somras. Kanske många som lyckats häva sin leasing?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tråkigt att höra, MG4 är ju definitivt en bil som sett bra ut på pappret till ett tilltalande pris, och jag vet flera som varit nöjda med sina MG5or, men de är väl mer konventionellt uppbyggda.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top