Elbil eller inte?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skall vi ta det igen?

Det där med ”dyra batteribyten” är statistiskt sett mycket sällan förekommande och batterier blir bättre och bättre även vad gäller jämnhet i tillverkningen.
Hur många fossilbilstillverkare lämnar 24.000 mils garanti på drivlinan?

Betydligt vanligare är haverier på fossilbilars drivlina. Växellådor på Volvo tex; kompisen fick nyss byta på sin nyköpta XC60 som gått 12.100 mil. 75.000kr tackar tackar. Och han är inte ensam.

Poängen är inte att bilar går sönder för det gör de förstås. Poängen är att batterier idag är så pass hållbara att man INTE behöver räkna med något batteribyte under bilens livslängd - även om man naturligtvis kan ha otur men det är extremt ovanligt.

Myt borta. Det är poängen, ungefär som med myten att elbilar är brandfarliga och inte kan släckas eller att de skulle vara sämre för miljön än fossilbilar i ett livscykelperspektiv.
Det är ju därför det skulle vara intressant med statistik på hur vanligt det är (dvs batteribyte oavsett orsak och inte bara degradering) och vad kostnaden blir, då den informationen inte fanns i rapporten du länkade till.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla model Y Sveriges mest sålda bil under en månad, någonsin. Slog det gamla V70-rekordet från 2007 med två bilar.
(Tilläggas bör att 2007 levererade Volvo mycket nya bilar till polisen och andra myndigheter)

Tillägg. Det var alltså september 2024.
IF metall har lite att fundera på?

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tesla model Y Sveriges mest sålda bil under en månad, någonsin. Slog det gamla V70-rekordet från 2007 med två bilar.
(Tilläggas bör att 2007 levererade Volvo mycket nya bilar till polisen och andra myndigheter)
Inte bara för månaden, rycket gör att det är Sveriges mest sålda bil under hela året så långt.

1727872039761.png

Sen ska man veta att Tesla leverar fler bilar var tredje månad, men de var om redan innan det senaste lyftet.

Räntekampanj just nu som också hjälper till. Men Model Y är ganska mycket bil för pengarna. Dyr såklart, men det är ju numera även bensin och diesel, de har ju gått upp snabbare än elisarna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Inte bara för månaden, rycket gör att det är Sveriges mest sålda bil under hela året så långt.

View attachment 504615

Sen ska man veta att Tesla leverar fler bilar var tredje månad, men de var om redan innan det senaste lyftet.

Räntekampanj just nu som också hjälper till. Men Model Y är ganska mycket bil för pengarna. Dyr såklart, men det är ju numera även bensin och diesel, de har ju gått upp snabbare än elisarna.
Ja alltså en Long Range med fyrhjulsdrift kostar väl inte mer än en budget passat eller kodiaq sett till månadskostnad tack vare ränteläget? Det är ju så både företag och folk ser på saken när det kommer till kritan. Vad fan får jag för pengarna?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Kliar märkbart i fingrarna att slå till på en Y med noll ränta. Kalkylen på den eller en begad e-klass kombi är likadan och en ny bil är en ny bil.. val och val..

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vad är det för åtgärder som fungerar som du menar i såna fall, exempelvis när det gäller hur risk och vinst skall fördelas?

Upplägget med Northvolt bygger på att man har tagit enorma banklån, där stater tar i princip hela risken, men samtidigt inte får direkt del av eventuell uppsida. Därutöver all den risk som Skellefteå kommun tar och den mänskliga risk som alla de människor tar som ställt om sina liv och flyttat till Skellefteå för en ny framtid. Detta upplägg verkar vara det som Harald Mix använt i flera av sina bolag, t ex H2 Green Steel.
Hur korkade beslutsfattare har vi inte som låter andra råna oss på skattepengar!
Just ja, det är ju inte deras slantar…suck

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Vi får se vad som händer.

Har själv jobbat en hel del inom automotive och även via andra fått inblick i hur såväl Tesla som Toyota jobbar, även om jag förstås inte vet vad som sägs i de mest slutna rummen. Men det står rätt klart att europeisk bilindustri har stora svårigheter att kunna anpassa sig och göra de stora omställningar som krävs, inte bara när det gäller elektrifiering, utan även många andra teknikkliv och omvälvande förändringar av marknaden som sker samtidigt. Deras organisationer och arbetssätt är anpassade för en annan tid.

Tesla har ett avgörande försprång i hur de bedriver sin utveckling och produktion. Mycket är kanske inte så glamoröst som det verkar utan snarare ett resultat av trial and error, men just detta är mycket av poängen - de lär sig snabbare än alla andra och Musk tycks ha en närmast manisk besatthet i att undvika all form av byråkrati som gör ingenjörerna långsamma.

Kineserna har andra fördelar i form av bl.a. oerhörd statlig uppbackning.

Toyota tänker långsiktigt, är anpassningsbara, men inte så snabba, vilket både kan vara en fördel och nackdel för dem i nuläget. De verkar dock ha hamnat efter rejält när det gäller den digitala utvecklingen, utifrån vittnesmål inifrån.
Bra sammanfattning!
Att Toyota liger efter kan enkelt ses då deras elbil XYZ4 (va fan är namnet??) är efter andra och den mindre görs av kineserna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg att Toyota och Subaru skulle samarbeta på elbils sidan nu.
Ingen av dom kan väl göra elbilar, så det blir "blind leder blind"

En annan observation, jag har kört ca 70 mil idag, och stannade och rastade hunden två gånger, båda gångerna stannade jag vid elbilslddarere, och fy fan vad grisigt det är runt dom.
Vid tesla laddaren på solbacken i skellefteå låg det drivor med använt toapapper bakom laddarna, man undrar ju vad elbilsägarna gör med varandra vid laddaren?
Är det någon form av "dogging-spot" för killar med man-buns som tycker om varandra?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag såg att Toyota och Subaru skulle samarbeta på elbils sidan nu.
Ingen av dom kan väl göra elbilar, så det blir "blind leder blind"
Det samarbetet ”gav oss” ju Toyota BZ4x som heter Subaru Solterra i andra bilhallen. Ja, resultatet blev precis så som man kunde ana.
En halvfärdig testbänk med för litet batteri.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det samarbetet ”gav oss” ju Toyota BZ4x som heter Subaru Solterra i andra bilhallen. Ja, resultatet blev precis så som man kunde ana.
En halvfärdig testbänk med för litet batteri.
Fast den säljer oväntat bra i Norge. Varför är svårt att förstå givet alla klagomål och krav på återköp första halvåret.
Nu har de uppdaterat mjukvaran så den funkar bättre. Men föråldrad redan från starten är den.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har nog aldrig varit så missnöjd med en bil som med den Polestar jag har nu. Det är så mycket halvtaskiga funktioner som startar om sig och behöver uppdateras kontinuerligt. Igår hade den inte startat värmningen på schemat så jag fick sätta mig i en kall bil med is på rutorna.
Den drar över 2 kWh per mil nu trots beskedligt tempo.
Jävla Skitbil...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har nog aldrig varit så missnöjd med en bil som med den Polestar jag har nu. Det är så mycket halvtaskiga funktioner som startar om sig och behöver uppdateras kontinuerligt. Igår hade den inte startat värmningen på schemat så jag fick sätta mig i en kall bil med is på rutorna.
Jävla Skitbil...

Ja, den var inte färdig från fabrik kan man konstatera.

Det konstiga är att syskonbilarna verkar fungera bra (bättre IAF)

Vore man konspiratoriskt lagd kunde man tro att det var medvetet av kineserna...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jävla Skitbil...
Tråkigt.
Min -24 har gått 800 mil nu och har varit ganska problemfri.
Har fått starta om skärmen en gång efter att navigeringen hängt sig och en gång har backkameran inte gått igång, annars inga problem och inga uppdateringar men jag har ju bara haft den ett par månader.
Min drar också +2kW/mil nu men den är ju fyrhjulsdriven och jag kör mycket motorväg i 135km/h så det känns inte orimligt.

Dessutom är den kul att köra. Jag har varit ute och bombat bulten och lekt lite grusväg och den känns absolut inte framhjulsdriven som de äldre årsmodellerna utan fyrhjulsdriven med viss bias mot bakhjulen dock är det inte helt förutsägbart när den kommer vara lätt överstyrd och när den kommer understyra. Oklart om det bara är en vanesak eller om det är en effekt av att axlarna inte är fysiskt ihopkopplade.

Jag är mycket nöjd så här långt och ser fram emot att testa vinterväglag.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ja, den var inte färdig från fabrik kan man konstatera.

Det konstiga är att syskonbilarna verkar fungera bra (bättre IAF)

Vore man konspiratoriskt lagd kunde man tro att det var medvetet av kineserna...
Provade Zeekr 001 härmoledes. Den verkar ok men det verkar samtidigt vara minimalt intresse från köparna. Undra varför.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati