Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en -21 som nyss passerat 7000 mil varav jag har kört 7-800. Jag tror att jag kanske är ovanligt gnällig, men jag har ägnat ungefär en timme åt att försöka få appen till bilen att kommunicera med bilen utan att lyckas. Det hade antagligen varit enklare om ingen haft ett konto i bilen tidigare. I MINIn jag hade förut var det bara att koppla ihop och sen funkade det 100% hela tiden jag hade bilen. Den hade förstås inte Android integrerat i infotainmentsystemet, men gick att starta värmen på några sekunder från köksbordet.

I morse tittade jag på telefonen och såg att det fanns ett nytt avsnitt av Cycle World-podcast i Youtube Music. I samma mapp i bilen fanns inte avsnittet så jag startade om infotainmentsystemet vilket brukar uppdatera även Youtubes bibliotek. Det hjälpte inte så jag fick köra ljudet via BT från telefonen. Det är förstås inte svårt, men borde inte vara nödvändigt. Integrationen är halvfärdig.

Några hundra meter hemifrån var det en som blinkade på mig för helljuset hade bestämt sig för att inte släcka ljuset i rätt matris. Vid nästa möte kom det en varning för att systemet var ur funktion och det gick på halvljus genom en by och sen fungerade det som det skulle utan att jag gjorde något.
KAN det vara så att det handlar om, vad vi brukar benämna det; skit bakom styret? :)

Låter som om det behövs en rejäl omstart eller återinstallation av mjukvaran.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
KAN det vara så att det handlar om, vad vi brukar benämna det; skit bakom styret? :)

Låter som om det behövs en rejäl omstart eller återinstallation av mjukvaran.
Jag brukar klara av såna här saker och ser det som naturligt att inte köpa samma fabrikat två gånger så jag har provat några olika system genom åren.
Det kom en OTA-uppdatering för ett tag sen, men det var inget jag märkte förutom ankomsten av en G-kraftsvisarapp.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min var helt död när jag nästan hade parkerat här hemma.
Skrev en lapp till bilen jag blockera å gick upp i lägenheten.
Ringde där jag hade köpt den.
Inget svar där.
Sen gick jag ner å då funka den igen å tog pinsamt bort lappen på den blockerade bilen.
Sen ringde försäljaren å sa. Om det händer igen. Tryck ner båda knapparna på ratten samtidigt.
Det här hände i februari kanske 2 veckor sen jag köpte den.
Tack å lov har det inte hänt nån mer gång.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Äntligen
Äntligen högre elpriser till konsumenter eller vad var det som var efterlängtat?

"Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen." - gör ju annars att de flesta elbilsanvändare kommer halvt undan, har man spotpris laddar man på vinterhalvåret ofta på natten, skönt att starta med varmt batteri och uppvärmd kupé. Drar man dessutom ner effekten lite så man inte maxar så kan man istället njuta lägre överföringsavgift på resten av sin elförbrukning. Mindre effektivt vid kyla om batteriet måste värmas upp men fortfarande antagligen billigare än att gå upp en kW i topp och därmed 81 kr.

Sen kan effekten bli att om man väl vet att man har kört max i tre timmar under en påbörjad månad har man redan "betalt" för det och kan fortsätta köra på så uttaget borde var bättre fördelat i början av månaden än i slutet av den. Känns som det inte kommer att bli optimalt oavsett. Men kanske en bra början till att få folk att få ner folks toppar. Men det hade nog varit bättre att göra spotpris obiligatoriskt, då hade man nog fått folk att hålla nere förbrukningen när det verkligen är brist.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Grufman har noterat att en del Tesla 3 har tveksam kvalitet på bromsrören. 2019 är inte så länge sen.
1000002785.jpg
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top