Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kollega har en Polestar. Inte direkt nöjd…

Polestar/Volvo lider väl båda mest av att infotjafs skärmen inte funkar.

Samma sak var det ju med VAG's produkter.

Jag har en helt unik idé, skit i att utveckla eget, montera knappar till stolsvärmen och klimatanläggningen, ha ett vred på handskfacksluckan, och köp in en fungerande stereo/GPS/Backkamera i dubbel DIN format, så kan folk som vill byta ut mot något halvfungerande med stor skärm
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.



Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.



Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.



Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.

* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.

* Helt OK ljudsystem.

* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.

* Många verkar tycka den är snygg.



Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.

Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.

Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.

Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.

Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.

AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.

Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.

Andra buggar:

Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.

Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.

Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.

Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.

Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.

Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.

Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...
Glömde:
Bilen är märkbart bredare än vår gamla Peugeot 307. Ändå är den trängre innuti.
I Peugeot kan man sätta 2 barnstolar och en vuxen i baksätet. Det blir trångt men funkar, i MG4 funkar det inte.
Var tar utrymmet vägen?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad kostar din MG i leasing per månad? Jobbar kompisen har en Nissan Leaf som hans sambo pendlar till jobbet med den har fungerat klockrent och snart går leasing ut han har kollat om att köpa loss den fick ett förslag på ca210'
Grundpriset är 2995 kr per månad. Tillkommer såklart skatt och försäkring.

Har också kollat på Leaf men sett att många begagnade lider av rejäl batteridegradering. Funkar säkert ändå för jobbpendling några år.
Den enda andra nackdelen jag hört om Leaf är att infotainmentsystemet är seeegt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En reflektion är att ju längre tiden går, desto smartare inser man att Teslas bilar är konstruerade. Tesla Y är tex betydligt rymligare än Audi Q6 som kom i år, väger dessutom nästan 500 kilo mindre och har nästan lika lång räckvidd trots 25% mindre batteri. Och kostar typ 350’ mindre med liknande utrustning.

En annan reflektion är att det inte är enkelt att konstruera en fungerande elbil…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grundpriset är 2995 kr per månad. Tillkommer såklart skatt och försäkring.

Har också kollat på Leaf men sett att många begagnade lider av rejäl batteridegradering. Funkar säkert ändå för jobbpendling några år.
Den enda andra nackdelen jag hört om Leaf är att infotainmentsystemet är seeegt.
Leaf är nog bland det mest problemfria och billiga man kan ha för jobbpendling aka andrabil. En bubblare är Mazda MX-30.

Inget för längre resor men det håller nere priset också.

Jag hade dock lagt mina 300’ på en Tesla Model 3 LR och haft en liten budget för ev skitfel. Den är ju överlägsen som elbil och då kan man ju sälja den andra bilen…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Glömde:
Bilen är märkbart bredare än vår gamla Peugeot 307. Ändå är den trängre innuti.
I Peugeot kan man sätta 2 barnstolar och en vuxen i baksätet. Det blir trångt men funkar, i MG4 funkar det inte.
Var tar utrymmet vägen?
Mycket av utrymmet äts upp av krockskyddsbalkar och sånt. Testa att sätta dig i en gammal Mercedes W123, så mycket utrymme att man får torgskräck i jämförelse med en modern bil.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Testade min klimatanläggning i helgen. 4 grader på morgonen. Och satte 20 grader på mobilen. Tog väldigt kort tid så var den kupén varm. Måste även beröma Navigationen.
Otroligt lätt att hitta numera
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Glömde:
Bilen är märkbart bredare än vår gamla Peugeot 307. Ändå är den trängre innuti.
I Peugeot kan man sätta 2 barnstolar och en vuxen i baksätet. Det blir trångt men funkar, i MG4 funkar det inte.
Var tar utrymmet vägen?
Kinesiska staten har konfiskerat det fattar du väl? :tungan
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Leaf är nog bland det mest problemfria och billiga man kan ha för jobbpendling aka andrabil. En bubblare är Mazda MX-30.

Inget för längre resor men det håller nere priset också.
Fast den har väl luftkylt batteri istället för vätskekylt som alla andra?

Kan ju i sådana fall förklara att de har större degradering av batteriet än andra.

Eller var det bara första genererationen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast den har väl luftkylt batteri istället för vätskekylt som alla andra?

Kan ju i sådana fall förklara att de har större degradering av batteriet än andra.

Eller var det bara första genererationen?
Tror det är luftkylt sedan också. Egentligen bara viktigt om du skall snabbladda. Kör man 5-10 mil om dagen spelar det nog ingen större roll alls.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Borde skrivit detta för längesedan men bättre sent än aldrig så här kommer en liten utvärdering.



Kort sagt: undvik skiten! Går du i tankar på att leasa/köpa/hyra en MG4 ska du rensa skallen och titta på annat.



Bilen är helt enkelt inte färdigbyggd. Mestadels otroligt många buggar i programvaran men även en del hårdvara krånglar.



Vi kan väl börja med det positiva hos bilen.

* Bra tryck i halvljus och helljus. Här behövs inga extraljus om man nu inte är helt blind.

* Helt OK ljudsystem.

* Lättkörd och kraftfull med kort svängradie.

* Många verkar tycka den är snygg.



Nu till det negativa. "Snygg" bil med modern formgivning verkar innebära onödigt stora hjul, högt uppdragen kaross och små fönster. Detta påverkar runtomsikten väldigt negativt. En blick över axeln eller i backspegeln ger ingen information om vad som finns där.

Hel och halvljus är alltså starka, men halvljuset är tyvärr ganska högt ställt från fabrik och det händer ofta att mötande bilar blinkar när de tror man glömt helljuset på. Bilen har också "modern" ljusautomatik vilket innebär att den har släckta lampor bak och trötta DRL fram när bilen tror det är dagtid, sedan försöker den avgöra när det skymmer och slår då på halvljus samt lampor bak. Det funkar skitdåligt och bilen kan släcka ner eller tända upp ganska spontant. Även helljuset försöker bilen sköta med automatik och det verkar mest innebära att bilen kastar helljus i ögonen på mötande bilar. Bäst blir om man slår om ljusomkopplaren och sköter belysningen själv, men det är inte alltid man kommer ihåg.

Två direkt livsfarliga egenheter med bilen är körfältsassistansen och kollisionsassistansen. Körfältsassistansen försöker utifrån vägmarkeringar avgöra var vägens mitt och väggren är, och sedan hålla sej i mitten av sitt körfält genom slumpvisa ryckningar i ratten. Det funkar verkligen skitdåligt. Bilen klarar inte av detta utan reagerar på allt, asfaltslagningar/löv/skuggor/etc. Helt plötsligt när man kör kan bilen få för sej att försöka göra en sväng över i mötande körbana eller ner i diket. Kollisionsassistansen är inte bättre. Den kan få för sej att tvärbromsa bilen på grund av fordon i andra körfält som man inte har någon risk att kollidera med. Båda dessa system är påslagna som standard och för att deaktivera dem behöver man gå in i bilens menyer vilket är krångligt. Skulle man dessutom behöva stanna längs färden så återaktiveras systemen.

Enpedalskörning är trevligt men fungerar tyvärr bara ibland. Man måste manuellt gå in i menyerna för att aktivera läget varje gång man vill köra, och man får ofta ett felmeddelande om "charge state low", oavsett batteristatus.

Bilen har ingen traditionell start/stoppknapp utan istället en sensor i förarsäte och bromspedal som startar upp bilen när man sätter sej eller trycker lätt på bromsen. Bilen är sedan på tills man trycker låsknappen på fjärrkontrollen. Detta fungerar inte alltid utan bilen tutar som om man glömt en dörr öppen fast allt är stängt. Felmeddelande kommer upp "smart key not detected", tro fan det jag har ju gått ur bilen med nyckeln i fickan, precis som man ska göra när man lämnar bilen. För att stänga av bilen i detta läge behöver man manuellt gå in i menyerna för att slå av, sedan försiktigt sväva ur bilen så inte sensorn i förarsätet startar den igen.

AC och värmesystem har krånglat från dag 1. Vi upptäckte direkt vi fick bilen att ACn inte kylde, och att det dessutom var mycket varmare luft på vänstra sidan. Bilen åkte in på verkstan som gjorde en programvaruuppdatering. Dagen efter funkade faktiskt ACn, om än fortfarande varmare på vänstra sidan. "Så är det på alla MG4" svarade verkstadskillen med ett nervöst leende. Dagen efter hade ACn lagt av igen och verkstaden har försökt fixa flera gånger utan resultat. Det senaste är att bilen ska skickas till Luleå för reparation. Kan de inte laga bilen denna gång så har verkstaden försökt laga felet 3 gånger (egentligen fler) och vi bör ha rätt att häva avtalet.

Nu är det ju kallt ute och AC behövs inte längre, däremot värme. Detta funkar lite si och så. Ibland värmer bilen konstant som en bastu när man har 20 C inställt och ibland kommer det bara fesljummen luft trots att man ställt in maxvärme. Vi har fortfarande inte hittat något läge där bilen levererar komfortabelt klimat utan ständiga justeringar. Och återigen, alltid varmare på bilens vänstra sida.

Andra buggar:

Ljudsystemet kan spontant få för sej att skicka volymen i topp. Man kan sänka men den åker upp lika snabbt igen. Omstart löser inte problemet utan bilen måste in på verkstan för att nolla datorn.

Infotainmentskärmen kan spontant släckas ner. Då funkar heller inga knappar för att få liv i den igen. Nersläckningen verkar ske slumpvis och även när den kommer tillbaka.

Laddning avbryts ofta spontant. Inga felmeddelanden utan det bara händer, både vid snabbladdning och AC-laddning. Skitirriterande när man laddar hemma under natten med bara några procent kvar i batteriet och behöver åka på morgonen.

Bilen är rätt törstig och räckvidden är inte i närheten av uppgivna siffror. Den sägs kunna köra på 17 kW/100 km och det 51 kWh stora batteriet ska ge en räckvidd på upp till 350 km. Vi hade hoppats kunna köra vår standardsträcka (Umeå-Strömsund = 30 mil) utan laddpauser, men när vi körde bilen i somras under optimala förutsättningar (18 C i luften, allting avstängt) kunde vi ändå inte komma under 20 kW, och räckvidden 100% till 1% blev bara drygt 260 km med fjäderlätt gasfot i hastigheter omkring 70 utan motvind. Såhär i början på vintern drar den 30 kW med pissljummen kupe, och den praktiska räckvidden lär sjunka under 150 km allteftersom det blir kallare.

Säkert fler störningsmoment och buggar som jag glömt skriva ner.

Leasingen är på 18 månader och även om vi egentligen vill häva avtalet så kan vi stå ut tiden som är kvar om vi måste. Vi använder bilen nästan dagligen och för jobbpendling spelar räckvidden mindre roll.

Summa summarum: Om du vill ha en sparsamt utrustad elbil för enkel jobbpendling, undvik MG4. Har du större krav, undvik då MG4 ännu mer. Priset på en ny MG4 av billigaste modell börjar på 336000 kr och för en bråkdel av detta får du en begagnad Renault Zoe med friköpt batteri. Då får du en bil som är bättre på precis ALLT, utan att i sej vara någon särskilt imponerande bil...
Glömde:
Android Auto och Apple carplay funkar bara med kabel.
Funnits trådlöst i riktiga bilar sedan 2019, och sitter numera i billiga utbytesradio för gamla bilar.

Har förresten hämtat ut lånebilen nu.
Också en MG4.
Den har samma egenheter så vår bil är inget unikt måndagsexemplar.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Grundpriset är 2995 kr per månad. Tillkommer såklart skatt och försäkring.

Har också kollat på Leaf men sett att många begagnade lider av rejäl batteridegradering. Funkar säkert ändå för jobbpendling några år.
Den enda andra nackdelen jag hört om Leaf är att infotainmentsystemet är seeegt.
Undrar hur de laddats? Säkert med snabbladdare... Vår Leaf vi hade i drygt två år (+1 månad) hade ingen märkbar försämring vad bilen själv sade. Fortfarande 100%. Men så laddades den med typ-2 i 8A 99 gånger av 100.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Då har min nya tjänstebil dykt upp! Första batteribilen, men i tjänsten har jag inte bråttom och det är inte min egen tid, så ska säkert gå bra med laddning etc.

Första intryck, rapp och fin. För mycket pip. Onödigt omständig meny, behöver verkligen en bil så många menyer och inställningar? Fyra körlägen? Känns som att det räcker med ett, det är en enkel buss liksom. Fin skärm dock, lättöverskådlig och bra. Trådlös CarPlay och inbyggd navi med laddplanering. Jag gillar valfrihet. 😊

Provat att ladda på macken med Ionity, det är nåt system med inbyggd kommunikation och betalning där jag la in mitt kort i VW-appen, det var väldigt smidigt, stoppa i sladden så börjar bilen ladda, klart. Normalt kommer jag att ladda på jobbet, köpte en trefasbox från Ctek tidigare, den är inte fastmonterad så den tar jag med mig i bilen vid behov.

Kommer mer intryck senare!

View attachment 506077
Hur kort är den i skåpet? Går det att få in en cross? Kanske även blir problem med höjden?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur kort är den i skåpet? Går det att få in en cross? Kanske även blir problem med höjden?
Måtten finns på VW’s sida, men tror att det blir svårt med höjden. Jag har ögonmåttat in att jag får in min 125:a. Men bilen är inte superrymlig bak jämfört med T6.1 tex, men det är på sätt och vis en orättvis jämförelse, se nedan.
Ja, den är förvånansvärt liten, så det TROR jag blir svårt, men jag blir gärna överbevisad
Till bilens försvar så är den bara ”förvånansvärt liten” om man felbedömer den. Den har aldrig lanserats som en ersättare till T6.1:an. Id buzz är baserad på en personbil (id 4). Den har därmed både fördelar (tysthet, köregenskaper, krocksäkerhet) och nackdelar (lastutrymme ffa) från personbilarna. T6.1 är inte bra att krocka i, id buzz fick full pott i test.

Just av denna anledning kommer ju T6.1:ans efterträdare T7 som fullt elektrisk.

I övrigt körde jag buzzen till Stockholm och tillbaka hem till Malmö under veckan som gått. Två laddstopp behövdes, då utgick jag med fulladdad bil. Den laddar runt 180kwh på snabbladdare, så det ena laddstoppet ”försvann” eftersom bilen hann ladda klart på den tiden det tog mig att äta, det andra laddstoppet hade jag ju inte haft om jag kört vanlig bil.

Det tog alltså ungefär 30 minuter längre att köra till Stockholm än det brukar ta pga ett stopp jag inte tagit annars, plus lite tid till då jag satte farthållaren på skyltat istället för 10 över som jag brukar, då förbrukningen i 130 på mätaren längs E4:an där det är skyltat 120 verkligen drog iväg.

Fullständigt acceptabelt i tjänsten, men jag ser noll och inga fördelar som privatbilist. Det låter som om det är jätteenkelt som jag beskriver det, och i mångt och mycket är det ju det. Men att jämföra med att tanka diesel eller bensin är det mycket jobb, ffa att hitta laddning när man kommer fram. Superenkelt att hitta laddare, men finns det faciliteter osv. Det är hela tiden i bakhuvudet, planering osv. Våra diesel T6.1 gör typ 70 mil på en tank, som fortfarande bara tar någon minut att fylla upp.

I tjänsten, ok. Privat, nej tack. Jag tycker också det är lite kul med teknik och tar snabbt åt mig hur man gör osv osv. Min fru HATAR allt med laddning och krångel. Hon har vägrat batteribil i teorin, och när hon vet hur det fungerar i verkligheten är hon helt övertygad om att det inte är för henne.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I tjänsten, ok. Privat, nej tack. Jag tycker också det är lite kul med teknik och tar snabbt åt mig hur man gör osv osv. Min fru HATAR allt med laddning och krångel. Hon har vägrat batteribil i teorin, och när hon vet hur det fungerar i verkligheten är hon helt övertygad om att det inte är för henne.

Du är den andre personen jag hör som hävdar att frun är motståndare till elbil, den andre hade provat och frugan hatade verkligen varje resa i elbilen och lämnade den hemma med tomt batteri så att mannen fick åka iväg och ladda den. (ingen laddmöjlighet vid bostaden)

Dom har hybrid nu.

Ett annat äldre par jag känner har varit elbilspositiva sedan långt tillbaka, men nu har dom flyttat till lägenhet där det inte finns laddmöjlighet, hade dom bott kvar i huset och kunnat ladda hemma är jag övertygad om att dom skulle ha haft elbil nu.

Så laddning vid bostaden är avgörande för dom flesta, det måste byggas fler laddare i bostadsområdena
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så laddning vid bostaden är avgörande för dom flesta, det måste byggas fler laddare i bostadsområdena
Det är den klart avgörande faktorn på elbil, efter att ha haft en i snart 3år.
Ja, det är inte jag som kör den för övrigt, det är frun.. ”Bekvämt att ladda hemma och inte behöva köra till macken”…
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du är den andre personen jag hör som hävdar att frun är motståndare till elbil, den andre hade provat och frugan hatade verkligen varje resa i elbilen och lämnade den hemma med tomt batteri så att mannen fick åka iväg och ladda den. (ingen laddmöjlighet vid bostaden)

Dom har hybrid nu.

Ett annat äldre par jag känner har varit elbilspositiva sedan långt tillbaka, men nu har dom flyttat till lägenhet där det inte finns laddmöjlighet, hade dom bott kvar i huset och kunnat ladda hemma är jag övertygad om att dom skulle ha haft elbil nu.

Så laddning vid bostaden är avgörande för dom flesta, det måste byggas fler laddare i bostadsområdena
Vi bor i lägenhet men har laddmöjlighet i garaget via Eon för 3kr/kwh så ingen större skillnad mot om vi bott i villa med egen box. Men det hjälper inte min fru, plugga i och ur varje dag är inget för henne.

Hon behöver tanka två gånger i månaden, fast oftast är det jag som tankar. Tanka, tvätta och fixa med bilen är mitt jobb enligt henne. Svårt att argumentera emot.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top