Elbilar, miljöns räddning!!!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju ingen evighetsmaskin jag söker efter, utan att solceller kan möjligen göra att man slipper plugga in bilen i en kontakt lika ofta. För jag tror konceptet faller litegrann på just behovet av uppladdning.

Tyvärr är den rent fysiska instrålningen från solen inte stor nog....

Om vi förutsätter det omöjliga att vi kan omvandla 100% av solens energi till att ladda batterier så behöver vi ungefär 4m2 för att på ett dygn få ihop till en liter bensin. Sen kommer den lilla problematiken att solfångare endast har några % i effektivitet så du lär behöva ett större hustak på jobb för att hinna ladda din elbil i rimlig tid......
 

Tommy.exe

Guest
:skrämd "och helt förbjuda användningen av bensinbilar från 2025."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att du orkar Göööv! :rolleyes:

Du är jävligt duktig på att citera Greenpeace när det är något som du håller med om men drar på skyglapparna när dom skriver något du inte gillar.

Själv citerar jag HELST inte Gp men du lämnar en lite val.

Aven Gp själva inser ju att förbränningsmotorer är dödfödda. Och i artikeln du länkade till så klankade de ju ner på försöket enbart för att de utgick från att elen producerades med kolkraft. Som nån annan sa så tror även jag rätt mkt på vågkraft. Försök tanka en ottomotor med vågkraft..


Jag citerade NyTeknik, jag tittade inte ens vem dom hade fått uppgifterna ifrån.

Förbränningsmotorer är väl för helvete inte "dödfödda", dom har drivit vår värld i över hundra år, och kan göra det hundra år till.

Elbilar fanns ungefär samtidigt, men dom var döfödda, för lite power, för kort räckvidd, dom har blivit marginellt bättre sedan dess.

Du klankar ner på förbränningsmotorer för att du utgår från att dom ska tankas med fossila bränslen, när det finns flera fungerande alternativ till att odla fram bränsle.

Och vågenergi :D :D :D
Tillåt mig gapflabba, hur mycket bidrar det till världens energiproduktion?
Vad gör det med djurlivet i våra hav?

Solceller... ännu större gapflabb, kommer ALDRIG att bli ett kostnadseffektivt alternativ.

Vindkraft, visst, men ingen vill ju ha dom där dom bor/i sin skärgård, utan nackdelarna ska alltid drabba någon annan...

Kärnkraft för våra elbehov, förnyelselsebart bränsle till våra ottomotorer, det fungerar redan i dag och inte bara i någon miljöhippies flummiga drömmar.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag citerade NyTeknik, jag tittade inte ens vem dom hade fått uppgifterna ifrån.

Förbränningsmotorer är väl för helvete inte "dödfödda", dom har drivit vår värld i över hundra år, och kan göra det hundra år till.

Elbilar fanns ungefär samtidigt, men dom var döfödda, för lite power, för kort räckvidd, dom har blivit marginellt bättre sedan dess.

Du klankar ner på förbränningsmotorer för att du utgår från att dom ska tankas med fossila bränslen, när det finns flera fungerande alternativ till att odla fram bränsle.

Och vågenergi :D :D :D
Tillåt mig gapflabba, hur mycket bidrar det till världens energiproduktion?
Vad gör det med djurlivet i våra hav?

Solceller... ännu större gapflabb, kommer ALDRIG att bli ett kostnadseffektivt alternativ.

Vindkraft, visst, men ingen vill ju ha dom där dom bor/i sin skärgård, utan nackdelarna ska alltid drabba någon annan...

Kärnkraft för våra elbehov, förnyelselsebart bränsle till våra ottomotorer, det fungerar redan i dag och inte bara i någon miljöhippies flummiga drömmar.

"Senast" så var det en väldig massa Gp minns jag iaf och det här var ju indirekt..

Jo jag tog självklart i när jag sa att förbränningsmotorer var dödfödda. Jag har/har haft flera stycken och är asnöjd, fast jag tror inte miljön är lika nöjd.. :gråtandeindian

Odla fram energi är som sagt inte miljövänligt, varken i slutsumman eller för närmiljön.

Att gapflabba åt något bara för att det är nytt och oetablerat är väl ganska korkat? Vågkraft behöver inte påverka djurlivet på det sättet du tänker, det finns andra sätt än megastora paddlar som bitchslappar förbipasserande blåvalar..

Och om man ska resonera som du att kärnkraft ska ta över så kan man väl lika gärna producera vätgas med hjälp av den och skita i "förnyelsebart bränsle"? :va

Stora skillnaden mellan vårat tänkande verkar vara att jag tänker på vad som kan/bör göras i framtiden medans du funderar på vad vi kan göra nyss( förutom skitmånga kärnkraftverk, de verkar ha fått dispens)..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jodå, känner till hur det fungerar just nu. Tanken var ju att solceller laddar bilen under dagen då man t.ex är på jobbet. Under 8 timmar torde ju en solpanel stor som taket på en bil kunna ta emot en hel del energi som laddar batteriet?
Detta håller på att utvecklas friskt! Såg ett program på discovery nyligen.. Det verkar faktiskt funka rätt ok
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Detta håller på att utvecklas friskt! Såg ett program på discovery nyligen.. Det verkar faktiskt funka rätt ok

Jamen vad bra, vad är det som utvecklas?
Storleken på taket eller?

2kvm tak på bilen kan möjligen ladda batteriet tillräckligt för att du ska kunna ha lilla lampan i handskfacket tänd när du kör hem...

Visst, det är skitviktigt att ta till vara all energi man kan till en elbil genom tex regenerativ bromsning (vilket man nog kan säga är standard numera) men den lilla sol som lyser på taket är en myggpiss i atlanten...

Det diskvalificerar per automatik parkeringsgarage, parkeringar i skuggan av hus, och 97% av alla andra parkeringar för att det finns skuggande träd.

Dessutom gör det elbilen tyngre (inte mycket, men en lyx man inte har råd med på en marginalbil) och dyrare.
Ska man använda sig av hårda solceller kan man bara utnyttja den plattaste biten av taket, eller tvingas offra aerodynamik och bygga en 740 kaross.
(också en lyx man inte kan unna sig på en miljöbil som helst ska se ut som en tvål till formen)
Ska man använda sig av mjuka tunnfilmsceller så har dom dessutom lägre verkningsgrad.
En solcell som ligger platt på rygg är dessutom ooptimal.

Näe, ska man nädvändigtvis underhållsladda med egna solceller gör man det genom att bygga carports hemma/på jobbet där man har solceller på taket, bor man inte vid ekvatorn kan man då vinkla upp solcellerna i optimal vinkel mot solen (mer vinkel ju längre från ekvatorn man bor).

Fast enklast är att ladda från elnätet, och att man då hemma/på jobbet har solceller fulla taket som levererar till elnätet, som i Tyskland, men det är ju förbjudet i sverige.
Så då återstår att krana på i Barsebäck eller vattenfalls kolkraft...

Eller så skiter man i hela elbilshypen och kör på miljövänligt bränsle i en ottomotor, en förnyelsebar källa som biodiesel och etanol eller kanske ännu troligare i framtiden butanol.

Så kan man genom att förse det som redan är elektriskt med ström från sol vind och vatten istället för kolkraft spara miljön så pass att jag kan tanka min hoj med döda dinosaurer ett par hundra år till...
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Eller så kan vi hoppas på att de kommer fram till en smart lösning på fusionstekniken, då kommer man typ bara behöva 20 gram av något ämne som finns i havet och så, wipps! har du elförsörjning åt hela Europa för nästan en hel livstid:) ända jobbiga då är att all världens energiproblem kommer vara löst och många ingenjörer kommer inte ha mycket till jobb:p
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Fast PEM membranen (proton exchange membrane) är jävligt känsliga för fukt och föroreningar i bränslet.

Ja just det, bränslet, Vätgas eller Etanol, ska ändå framställas, tankas i bilen och fraktas runt.

Varför då inte förbränna det bränslet i en OTTOMOTOR istället, en konstruktion som har funnits och fungerat i hundra år redan?
Det är samma bränsle, fast inte samma höga krav på renhet om man kör det i en OTTOMOTOR.

Fast vill man nödvändigtvis öka komplexiteten så kan man köra bränslet i en OTTOMOTOR som driver en kompressor som blåser luft genom en turbin som drar en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor.....

Eller så kör man bränslet i en vanlig bil....
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Fast PEM membranen (proton exchange membrane) är jävligt känsliga för fukt och föroreningar i bränslet.

Ja just det, bränslet, Vätgas eller Etanol, ska ändå framställas, tankas i bilen och fraktas runt.

Varför då inte förbränna det bränslet i en OTTOMOTOR istället, en konstruktion som har funnits och fungerat i hundra år redan?
Det är samma bränsle, fast inte samma höga krav på renhet om man kör det i en OTTOMOTOR.

Fast vill man nödvändigtvis öka komplexiteten så kan man köra bränslet i en OTTOMOTOR som driver en kompressor som blåser luft genom en turbin som drar en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor.....

Eller så kör man bränslet i en vanlig bil....

Jag får en känsla att du gillar OTTO-motorn... :rolleyes:

Tycker att OTTO har hängt med länge nog nu så det är dags att ta fram andra alternativ istället.

Sen så är det ingen naturlag som säger att bilar måste väga minst 1,5 ton och rymma 5 pers med 400 liter bagage. Elfordon kan mycket väl byggas mindre, i lättare material och väljas för korta transporter.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Eventuella elbilar borde i alla fall kunna minska sopberget något.

Om vi slänger bilbatterierna överst så borde skiten tryckas ihop en hel del.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eventuella elbilar borde i alla fall kunna minska sopberget något.

Om vi slänger bilbatterierna överst så borde skiten tryckas ihop en hel del.....

Ja det var ju en ny vinkling, är du miljöpartiets nya språkrör? :D

Dessutom borde ju den utläckande syran fräta ned berget ytterligare, fast miljöbilar görs ju oftast av plast (som görs av döda dinosaurier som pumpas upp ute till havs) så det kanske är marginellt.

På en gammal alfa hade det brutit ner den återstående plåten på 24 timmar...
(fast gamla alfor brukar bestå av mycket plastic padding...)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag får en känsla att du gillar OTTO-motorn... :rolleyes:

Tycker att OTTO har hängt med länge nog nu så det är dags att ta fram andra alternativ istället.

Sen så är det ingen naturlag som säger att bilar måste väga minst 1,5 ton och rymma 5 pers med 400 liter bagage. Elfordon kan mycket väl byggas mindre, i lättare material och väljas för korta transporter.
Halvrätt.
De flesta skulle klara sig med en pluttbil med två sittplaser, bagage för ett par ICAkassar och en motor på 25-30 hästar.
Men jag tror att miljömålen lättare uppnås med en liten diesel än med elsnurra.

Jag växlar mellan stora och små andrabilar.

Småbilarna (fiat uno, subaru trendy, suzuki swift, opel agila) är det ingen som förstår sig på.
Storbilarna (renault espace, izusu trooper, mercedes 230) ser ingen något konstigt med.
Jänkebilarna (chevrolet caprice och plymouth belvedere) däremot ansågs vara pengaätare.
Båda var billigare i drift än renaulten eller mercedesen.

Är lite sugen på en mopedbil.
Går att trimma (återställa till originalskick) så att de gör 70-75 knutar.
Tankning är en del av servicen..
mega-clothes.jpg
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Halvrätt.
De flesta skulle klara sig med en pluttbil med två sittplaser, bagage för ett par ICAkassar och en motor på 25-30 hästar.
Men jag tror att miljömålen lättare uppnås med en liten diesel än med elsnurra.

Jag växlar mellan stora och små andrabilar.

Småbilarna (fiat uno, subaru trendy, suzuki swift, opel agila) är det ingen som förstår sig på.
Storbilarna (renault espace, izusu trooper, mercedes 230) ser ingen något konstigt med.
Jänkebilarna (chevrolet caprice och plymouth belvedere) däremot ansågs vara pengaätare.
Båda var billigare i drift än renaulten eller mercedesen.

Är lite sugen på en mopedbil.
Går att trimma (återställa till originalskick) så att de gör 70-75 knutar.
Tankning är en del av servicen..
mega-clothes.jpg

Tyvärr så kostar bilar även när de står stilla. Skulle vilja ha flera bilar i olika storlekar som kan användas vid olika behov. Är sugen på en helt inklädd MC (ser ut som en cigarr) med elmotor. Har för mig att det är någon Schweizare som tillverkar sådana men då med bensinmotor, svindyra dock. Mopedbilarna brukar tyvärr också vara rätt dyra.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den lilla erfarenhet jag har av mopedbilar är att dom kostar som en vanlig enkel småbil i inköp, drar soppa som en vanlig småbil, kostar mer i fösäkring och är krocksäkra som en pappkartong.

Dessutom har dom dålig väghållning och spricker i kyla.

En vanlig småbil med miljöinriktning är ett bättre alternativ för alla som har körkort.
Daewoo Hyundai VW Opel och några till har ju utrustat sina minstingar med miljödieslar, då kan du dessutom lagligt åka i normal innerstadshastighet (50-70) och eventuellt överleva en kollision med en ekorre....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den lilla erfarenhet jag har av mopedbilar är att dom kostar som en vanlig enkel småbil i inköp, drar soppa som en vanlig småbil, kostar mer i fösäkring och är krocksäkra som en pappkartong.

Dessutom har dom dålig väghållning och spricker i kyla.

En vanlig småbil med miljöinriktning är ett bättre alternativ för alla som har körkort.
Daewoo Hyundai VW Opel och några till har ju utrustat sina minstingar med miljödieslar, då kan du dessutom lagligt åka i normal innerstadshastighet (50-70) och eventuellt överleva en kollision med en ekorre....

Överlevnad har aldrig ingått i min planering.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Elfordon kan mycket väl byggas mindre, i lättare material och väljas för korta transporter.
Ja, man kan ju bygga lätta och små bilar. Men det har vissa nackdelar...
[YOUTUBE-ID]pethi045NjI[/YOUTUBE-ID]
:rolleyes:

Det är inte bara högre komfort som har gjort att en Golf nu för tiden väger nästan 1500kg medan de första modellerna vägde under ett ton. Ska man bygga en bil som klarar av att skydda sina passagerare vid en kollision så blir den en aning tyngre än om man bara ska ha en Unica-box med fyra hjul att frakta omkring folk i.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ja, man kan ju bygga lätta och små bilar. Men det har vissa nackdelar...
...Video...
:rolleyes:

Det är inte bara högre komfort som har gjort att en Golf nu för tiden väger nästan 1500kg medan de första modellerna vägde under ett ton. Ska man bygga en bil som klarar av att skydda sina passagerare vid en kollision så blir den en aning tyngre än om man bara ska ha en Unica-box med fyra hjul att frakta omkring folk i.

Beror ju lite på hur man bygger bilen också. Smart v.s. mercedes.
[YOUTUBE-ID]02eghIfyHP0[/YOUTUBE-ID]

BTW, Inte så kul att smacha med en lastbil heller, oavsett storlek.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top