Elbilar, miljöns räddning!!!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Messerschmitt var enligt uppgift oerhört säkra.
Den rundade fronten gjorde karrossen oerhört stark, samtidigt som den (genom magi?) fick åkdonet att hoppa undan vid eventuell kollision.
Att någon kollision skulle förekomma var dock osannolikt.
Den goda väghållningen och snabba styrningen gav möjlighet att gira sig ur vilken situation som helst.
[YOUTUBE-ID]w46gw8YMTeA[/YOUTUBE-ID]
Men miljöbil?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag citerade NyTeknik, jag tittade inte ens vem dom hade fått uppgifterna ifrån.

Förbränningsmotorer är väl för helvete inte "dödfödda", dom har drivit vår värld i över hundra år, och kan göra det hundra år till.

Elbilar fanns ungefär samtidigt, men dom var döfödda, för lite power, för kort räckvidd, dom har blivit marginellt bättre sedan dess.

Du klankar ner på förbränningsmotorer för att du utgår från att dom ska tankas med fossila bränslen, när det finns flera fungerande alternativ till att odla fram bränsle.

Och vågenergi :D :D :D
Tillåt mig gapflabba, hur mycket bidrar det till världens energiproduktion?
Vad gör det med djurlivet i våra hav?

Solceller... ännu större gapflabb, kommer ALDRIG att bli ett kostnadseffektivt alternativ.

Vindkraft, visst, men ingen vill ju ha dom där dom bor/i sin skärgård, utan nackdelarna ska alltid drabba någon annan...

Kärnkraft för våra elbehov, förnyelselsebart bränsle till våra ottomotorer, det fungerar redan i dag och inte bara i någon miljöhippies flummiga drömmar.

Ja vad gör vi med djuren i våra hav
ImageVaultHandler.aspx

Undrar om denna fågeln hade varit glad om några fiskar hade fått simma runt några plåtar som vaja i vattnet eller de faktum att den blivit indränkt i olja..


Bensin motorn ÄR döfödd på så vis att den slösar med energin nått enormt
Lite kort o utan fakta så har bensin motorn en Maximal verkningsgrad på 30%... dvs av 10Kw används max 3Kw för att driva något, resten blir värme...
En elmotor som använder 10Kw ger nästan 10Kw för att driva, men för o vara realistiska och opartisk så säger vi 9Kw....


Hur kan man sen transportera dessa två energier.. Bensin= lastbil på väg.
El= metalltrådar

Det Enda som faktisk begränsar lite i dagens läge är batterierna, men knappt ens dem längre..

En liten följd fråga.. hur effektiva var de första bensin motorerna?

Angående solcellerna.. va du en av dem som sa att internet bara var en fluga med?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ja vad gör vi med djuren i våra hav
ImageVaultHandler.aspx

Undrar om denna fågeln hade varit glad om några fiskar hade fått simma runt några plåtar som vaja i vattnet eller de faktum att den blivit indränkt i olja..


Bensin motorn ÄR döfödd på så vis att den slösar med energin nått enormt
Lite kort o utan fakta så har bensin motorn en Maximal verkningsgrad på 30%... dvs av 10Kw används max 3Kw för att driva något, resten blir värme...
En elmotor som använder 10Kw ger nästan 10Kw för att driva, men för o vara realistiska och opartisk så säger vi 9Kw....


Hur kan man sen transportera dessa två energier.. Bensin= lastbil på väg.
El= metalltrådar

Det Enda som faktisk begränsar lite i dagens läge är batterierna, men knappt ens dem längre..

En liten följd fråga.. hur effektiva var de första bensin motorerna?

Angående solcellerna.. va du en av dem som sa att internet bara var en fluga med?

Har du läst artikeln som jag länkade till tidigt i tråden? Gör det.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Har du läst artikeln som jag länkade till tidigt i tråden? Gör det.


Har bara kikat i rapporten som hastigast men den fokuserar väl bara på koldioxidproblematiken?

Tycker att man inte får glömma att när vi pumpar upp oljan så tär vi på naturens resurser. Ett förbrukat oljefat är förbrukat för alltid. Hur stor rätt har vi att tömma jordens resurser istället för att försöka hitta någon hållbar förnyelsebar lösning? Det gäller till exempel även uran och olika metaller som vi inte kan återanvända.

Behöver väl inte nämna nedhuggningen av regnskogarna eller utarmningen av våra egna naturskogar med vårt sätt att bedriva våra granplantage?

Fritt citat: "Det är inte vi som äger naturen utan vi har bara lånat det av våra barn".

Tycker det är dags att vi tar ansvar för vad vi och våra förfäder har ställt till med. :miljömupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har bara kikat i rapporten som hastigast men den fokuserar väl bara på koldioxidproblematiken?

Tycker att man inte får glömma att när vi pumpar upp oljan så tär vi på naturens resurser. Ett förbrukat oljefat är förbrukat för alltid. Hur stor rätt har vi att tömma jordens resurser istället för att försöka hitta någon hållbar förnyelsebar lösning? Det gäller till exempel även uran och olika metaller som vi inte kan återanvända.

Behöver väl inte nämna nedhuggningen av regnskogarna eller utarmningen av våra egna naturskogar med vårt sätt att bedriva våra granplantage?

Fritt citat: "Det är inte vi som äger naturen utan vi har bara lånat det av våra barn".

Tycker det är dags att vi tar ansvar för vad vi och våra förfäder har ställt till med. :miljömupp
Håll i foliehatten nu Sherlock:
Naturen behöver knappast oljan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har bara kikat i rapporten som hastigast men den fokuserar väl bara på koldioxidproblematiken?

Tycker att man inte får glömma att när vi pumpar upp oljan så tär vi på naturens resurser. Ett förbrukat oljefat är förbrukat för alltid. Hur stor rätt har vi att tömma jordens resurser istället för att försöka hitta någon hållbar förnyelsebar lösning? Det gäller till exempel även uran och olika metaller som vi inte kan återanvända.

Behöver väl inte nämna nedhuggningen av regnskogarna eller utarmningen av våra egna naturskogar med vårt sätt att bedriva våra granplantage?

Fritt citat: "Det är inte vi som äger naturen utan vi har bara lånat det av våra barn".

Tycker det är dags att vi tar ansvar för vad vi och våra förfäder har ställt till med. :miljömupp

Precis, och att vårt svenska vattenfall startar upp nya kolkraftverk i tyskland för att producera elektricitet är ju mycket bättre än att vi eldar olja i våra fordon. :näsblod
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Håll i foliehatten nu Sherlock:
Naturen behöver knappast oljan.

Oljan kommer säkerligen att behövas lång tid framåt. Hur ska vi annars kunna köra med våra gamla bil- och mcklenoder i framtiden?

Annars var det själva inställningen jag var ute efter, att inte tömma jordens resurser så vi måste flytta till mars om några 100 år.
 

Gufo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Falköping
Hoj
En me trampor
Alla som är intresserade av "miljöbilar" mm borde nog tycka att senaste Top Gear är helt klart sevärt, vem kommer längst på en tank? I vanligt Top Gear manner ska det självklart hållas en tävling. Inte särskilt sakligt genomfört men aningen underhållande att se.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker att man inte får glömma att när vi pumpar upp oljan så tär vi på naturens resurser.

Ja, eller när vi gräver upp kolet då i Vattenfalls fall.

Men när vi odlar raps och etanolgrödor gör vi inte det.
Dom grödorna tar upp den koldioxid som släpps ut när den förbränns.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
På sätt och vis ett vettigt inlägg av Greenpeace, elen till elbilarna ska ju faktiskt också produceras någonstans och i Tyskland har man ju inga särskilt bra alternativ till elförsörjning. Många Svenska politiker och andra aktörer har ju ungefär samma tekniska kompetens som Vänsterpartisten i Youtube-videon och tror att det finns obegränsat med el i vägguttagen.

Men koldioxidhypen är ju samtidigt ganska tröttsam då den lyckats få fokusen från i stort alla andra miljöproblem som i många fall är ännu värre. Vattenfall får mycket skit för de produktionsanläggningar de förvärvat i Tyskland/Polen av bla. samma personer som inte kan komma på nån bättre lösning än höjda skatter på energi för att komma åt problemen. V-fall har trots allt ändå gjort nånting, de har investerat miljarder på att rena avgaser (från svavel och annat elände) samt med bla. Svensk forskning utvecklat oxyfuel-tekniken i pilotanläggningen i Schwarzepumpe. Sen har jag svårt att förstå att folk gnäller på att Vattenfall gör stora vinster då vi trots allt gemensamt äger bolaget och utdelningen går tillbaks till huvudägaren, dvs. Svenska staten. Men visst, det vore med stor sannolikhet bättre för miljön om man satsade på kärnkraft i Tyskland men det finns väldigt låg acceptans för detta hos allmänhet och från politiskt håll.

Vad det gäller förnyelsebar elproduktion iform av solenergi och vindkraft är ju också debatten ganska konstig, även här är de tekniska kunskaperna hos debattörerna/politikerna löjligt låga!

Gällande solkraft är idag solceller knappast något alternativ då det gäller storskalig elproduktion. De praktiska användningsområdena sträcker sig till att ladda batterier i en sportstuga eller ge små elenergimängder till behövliga apparater i U-länder utan fungerande infrastruktur.

I sverige är den mest rationella möjligheten att använda solenergi s.k solfångare. Dvs. värma vatten med solenergi och förbruka detta till uppvärmning/varmvatten. Detta ger i många fall en sådan elbesparing att investeringen kan räknas hem.

Gällande storskalig elproduktion finns det anläggningar som reflekterar solenergi för att värma vatten och skapa vattenånga för att driva ångturbiner. Detta är en bra lösning på platser i världen som har många soltimmar och hög dygnsmedeltemp.

Givetvis utvecklas solcellerna snabbt och kan nog i framtiden kunna utgöra en källa för storskalig elproduktion.

Vindkraft är ju också en modern och populär företeelse. Men produktionen är oerhört dyr och ger "smutsig" ström till elnätet då vindkraftverken inte kan regleras och har assynkrongeneratorer. Dvs. att te.x. Vattenkraften får ligga och reglera hårdare både då det gäller effekt och spänning/frekvens vilket både sliter hårdare på vattenkraftaggregaten och minskar dess verkningsgrad.

Om man tar Danmark som exempel som är ett litet land med förhållandevis stor vindkraftproduktion så klarar inte dom att driva sitt eget elnät utan kräver inkoppling mot Sverige/Norge för effekt och spänningsreglering.

Ska man satsa på vindkraft är det ett stort nät av flera väldigt stora Offshoreparker utspridda över stort geografiskt område och med HVDC överföring som gäller. På det viset kan man ge en stabil basproduktion då det alltid "blåser nånstans".
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
.

Hatet mot vattenfall i tyskland känns jävligt placerat av konkurenterna.


Är väl ingen som hört något om det 1995-2005?

Nu har vattenfall satsat mer än något bolag på att fixa det. Därav deras miljöbudget.

Deras nya katalysator i skorstenarna tar bor 95% av att koldioxid, och det skall väl startas 2009-2010?

Svenskar är jävligt naiva när det gäller Lobbyisters makt. Eller svenskar är lika naiva som valfri getho-område i USA.

Puss Och Krauuum!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det Enda som faktisk begränsar lite i dagens läge är batterierna, men knappt ens dem längre..

En liten följd fråga.. hur effektiva var de första bensin motorerna?

Angående solcellerna.. va du en av dem som sa att internet bara var en fluga med?

Jag hade totalt bommat det här inlägget, sorry.

Batterierna begränsar enormt i dagsläget, även om det är det enda området några större utveckligar har gjorts på senaste tiden.

LiPo batterierna som har en energidensitet som är oöverträffad kunde bara för tio år sedan aldrig lämna högre ström än sin egen kapacitet (1C), nu är man uppe i LiPo batterier som IAF kortvarigt kan lämmna 40C, någorlunda kontinuerligt 20C.

Det är först med dom siffrorna batterierna blir användbara i elfordon, då elmotorer momentant kräver höga strömmar (startström).

Kvarstår gör dock problemet med laddningen, dom nya cellerna går förvisso att snabbladda, men måste balanseras individuellt för varje cell för att inte en "trög" cell ska dra ner hela packens prestanda, eller för att inte en "snabb" cell ska överladdas innan laddaren når brytpunkten.

Dom första bensinmotorerna var inte speciellt effektiva, men utvecklingen gick fort, för tekniken hade potential att utvecklas.

Solcellerna har utvecklats i en fart som skulle få mig att framstå som Rossi, även om jag satt på en trampcykel.

Dom senaste 20 åren har effektiviteten på en solcell ökats ett par procent, mycket tack vare forskningen på Ångströmlaboratorit i Uppsala.

Jag har följt utvecklingen av både monokristallina och polykristallina solceller dom senaste 20 åren, framförallt tunnfilmscellerna har blivit bättre, men dom ligger fortfarande för högt i pris och för lågt i verkningsgrad för att vara mer än en marginalföreteelse på segelbåtar eller husbilstak.

Kunde man få ner tillverkningskostnaden till en fjärdedel kunde man kanske bortse ifrån den dåliga verkningsgraden och klä hela hustak med tunnfilm.

Då kommer vi till nästa problem, många tror att det bara är att klä ett tak med solceller så har man all ström man behöver för ett hushåll, näpp, så stora tak har vi inte, dessutom skuggas alltid någon del av taket, någon del av tiden solen lyser (och solen lyser inte när vi behöver tända lamporna), och då skulle det vara rent kontraproduktivt att ha solceller där, då det räcker med att skugga en enskild cell för att hela panelen ska sluta leverera.
Ett enda höstlöv på panelen drar ner produktionen till noll.

Och internet, det är en fluga, det kommer att gå över... :D
Jag hade mitt första "stulna" internetkonto på universitetet redan innan folk utanför den världen visste att ett internet fanns, jag körde uppringt modem 9.6 mot universitetets modempool och surfade på sidor som bestod av svart text på grå bakgrund, det var rent av epokgörande när man kunde lägga upp pyttesmå bilder och rullande/blinkande text...

På den tiden kändes det faktiskt som att man hade koll på alla sidor inom ens eget intresseområde, man hade besökt alla :D

Jag har förövrigt kvar mitt konto på Algonet som jag skaffade för att swipnet som jag skaffade 91? (som var första aktör för privatpersoner) var hutlöst dyrt...
Jag har inte betalt för det på tio år, men jag tror inte dom ids rensa bort gamla konton, quotan var 4Mb och det kan dom nog bjuda på...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har du läst artikeln som jag länkade till tidigt i tråden? Gör det.

Jag har nu läst större delen av den.
Och om jag inte är blind så ser jag inte någonstans att det tas upp vind eller vattenkraft.

Inte för att alla skulle kunna använda sig av det i dags läget men däremot så kan man tycka att alla korten kan få vara med på bordet.

Och om efterfrågan på miljövänlig el ökar... så byggs det fler...


Kanske även missade kärnkraftverks el? dock har jag inte fakta om hur energin är i ett sånt.
Dock vet jag att kylvattnet åtminstånde för några år sen pumpades ut i havet istället för o värma upp hus..

Så rätta mig om jag har fel
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har nu läst större delen av den.
Och om jag inte är blind så ser jag inte någonstans att det tas upp vind eller vattenkraft.

Inte för att alla skulle kunna använda sig av det i dags läget men däremot så kan man tycka att alla korten kan få vara med på bordet.

Och om efterfrågan på miljövänlig el ökar... så byggs det fler...


Kanske även missade kärnkraftverks el? dock har jag inte fakta om hur energin är i ett sånt.
Dock vet jag att kylvattnet åtminstånde för några år sen pumpades ut i havet istället för o värma upp hus..

Så rätta mig om jag har fel
Utbyggnad av vattenkraften har många motståndare.
En slags direkt miljöförstöring.
Inte heller vindkraften är problemfri.
Mina jaktmarker ligger i ett väldigt kuperat område.
Passar bra för vindkraftverk.
Glest befolkat, varför det inte är några problem att hålla avståndet (600meter) till bebyggelse.
Några har gått med på att få vindkraftverk på sin mark.
Blev ett djävla liv.
En av dom ilsknaste bor cirka 800-1000meter från den projekterade platsen.
Är orolig för att det skall bli reflexer i bladen...
Samma mäniska var kärnkraftmotståndare vid folkomröstningen.
Ingick det inte att satsa på vind- och vattenkraft då?
Funderar själv på att låta dem resa ett torn på min mark.
Enkla pengar.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Att Greenpeace kritiserar något Vattenfall gör är inte så konstigt, för dem är Vattenfall "store satan".
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Ja, eller när vi gräver upp kolet då i Vattenfalls fall.

Men när vi odlar raps och etanolgrödor gör vi inte det.
Dom grödorna tar upp den koldioxid som släpps ut när den förbränns.

Jag håller med dig till en del. Men etanolen är nog dessvärre en återvändsgränd. Såg för något år sedan en holländsk undersökning som visade att den skog som avverkas för odling av etanolgrödor skulle ha större positiv effekt på väkthuseffekten än vad etanolen har. Dessutom måste man betänka alla andra negativa effekter av etanolhysterin. Hotet mot den biologiska mångfalden, utblottade småbrukare när storbolagen vill åt deras mark för etanolgrödor, den negativa effekten på priset på många för de fattiga så viktiga basvaror.
Det talas om en andra generation etanolbränslen, men dem tror jag på när jag sett dem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller med dig till en del. Men etanolen är nog dessvärre en återvändsgränd. Såg för något år sedan en holländsk undersökning som visade att den skog som avverkas för odling av etanolgrödor skulle ha större positiv effekt på väkthuseffekten än vad etanolen har. Dessutom måste man betänka alla andra negativa effekter av etanolhysterin. Hotet mot den biologiska mångfalden, utblottade småbrukare när storbolagen vill åt deras mark för etanolgrödor, den negativa effekten på priset på många för de fattiga så viktiga basvaror.
Det talas om en andra generation etanolbränslen, men dem tror jag på när jag sett dem.

Vi har i dagsläget mer mark "i träda" alltså vi betalar bönder för att inte odla, vi har mer sådan mark än vad som behövs för svensk etanoltillverkning.
Klart som fan att bönderna är negativa, dom kan ju behöva lyfta på arslet och börja odla något.

Hela EU har "mark i träda" så att det täcker europas behov.

Skövla regnskog, och konkurera med matproduktion... Pff, skitsnack

"Brasilien är världens största etanolproducent men endast 2% av Brasiliens jordbruksmark – knappt 3 miljon hektar – används där för att producera etanol. Som jämförelse ligger 3,8 miljon hektar jordbruksmark i EU i träda! Den etanol vi importerar till E85 odlas på endast 0,7 promille (!) av Brasiliens jordbruksmark. Detta är alltså knappast anledningen till dagens höga matpriser.
Aryan Schmitz, vice ordförande i föreningen etanol.nu"
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
GUW du verkar insatt i etanolproduktion? Själva odlingsgrejen verkar ju vettig men det behöver väl tillsättas en hel del energi för att "koka fram spriten"? Hur mycket rör sig det om per liter etanol?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top