Elfel på R1:a. Hjälp!

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ha, ha...! Ja den sista punkten i felsökningsschemat är ju kul...

Ett annat lite tips som jag kom på nu - En kompis till mig fick kabelbrott till dödarknappen på sin Fireblade... Den gick av där den böjs som mest p.g.a styrningen. Kanske kan vara värt att kontrollera...

Lycka till!

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Om du inte har kollat på kopplingsplinten på vänster sida under kolfiberskyddet som sitter med 2-skruvar så kika där :fakta

Jag menar den lilla kåpan som sitter typ under styret på vänster sida......jag har haft 3-st R1 å alla har jag haft dålig kontakt i den stora kablelskarven där, dra isär kabelstycket å du ska se att där är massa ärj på kontakterna.
Spruta i 5-56 å ryck kontakten fram å tebak´s så det blir kontakt å avsluta med å spruta i vanlig motorolja som stannar kvar lite längre än 5-56 så kanske ditt problem är löst???värt å kolla iaf

/Eric

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Kolla om det är oxiderat i kontakten där men använd inte 5-56, det innehåller kisel som bränner fast å lägger sig över kontakterna.... använd spray som gör rent å skyddar istället...
Eller kopparpasta/alupasta alt polfett som skydd....

Mvh Mathias

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
YZF-1000-R1 skrev:
Går det bra?... :confused:

Tackar som frågar men...

...nej tyvärr :( Kan inte felsöka el och efter att ha lämnat tillbaka 2(!) multimetrar som det varit fel på börjar jag tröttna och vet dessutom inte vad jag ska lita på och inte bland mätningarna.

Blir framför allt inte klok på hur man mäter kontinuitet/motstånd. Får inget utslag vad jag än testar för nåt. Har en multimeter från Biltema nu som ska vara schysst men jag får inte utslag för motstånd nånstans :confused: Displayen visar bara "1 . ".

Inget vidare sugen att lämna in hojen på Yamahacentret här heller. De glömde nämnligen bort min hoj i 8 månader förra året och pajade däremed 1½ månad på säsong för mig. Så grymt oseriösa, framför allt chefsmeken...

Känns rätt hopplöst just nu.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Nu vet jag inte exakt hur din multimeter fungerar men på de billigare jag stött på så brukar "1" visas när det är oändligt motstånd dvs ingen koppling mellan mätsladdarna. Eller när multimeterns mätområde är inställt på ett lägre mätområde än det uppmätta motståndet så får man samma resultat. Alltså t ex om den är inställd på 0-20k och du mäter ett 100k motstånd.

Bor du norr om stan? Jag kanske kan göra en insats på Måndag.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Spinky Spendrup skrev:
Nu vet jag inte exakt hur din multimeter fungerar men på de billigare jag stött på så brukar "1" visas när det är oändligt motstånd dvs ingen koppling mellan mätsladdarna. Eller när multimeterns mätområde är inställt på ett lägre mätområde än det uppmätta motståndet så får man samma resultat. Alltså t ex om den är inställd på 0-20k och du mäter ett 100k motstånd.

ja, snälla hjälp honom, annars kommer jag sama helg när iron maiden spelar och då kan jag hjälpa dig ......

28 juni....

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Spinky Spendrup skrev:

Mätområdet är inställt på det lägsta(200) och ska ge ifrån sig en summerton på motstånd upp till 100. Större skala borde inte behövas och visar heller inga utslag.

Dessvärre inte. Söderut, Haninge. Fast det är klart jag pröjsar soppa och bjuder på fika om du har möjlighet att komma :)

Last edited:

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
YZF-1000-R1 skrev:
:confused: Hej hej tänkte höra hur det gick med din hoj?

/Eric

Hej.

Jo tack, hämtar den från verkstan i morgon. 2 timmars felsök ledde till ett fel i en anslutningskontakt till startreläet(som också var trasigt först).

Skönt. Var inställd på att det skulle vara mkt värre. Dock är inte kabelhärvan i bästa skick så jag är lite orolig att det ska bli mer problem. Har bytt bakdel så elen sitter nu mer oskyddad.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati