Elfel på R1:a. Hjälp!

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
r1666 skrev:
:D he he lung bara freppa,ville först bara vet om det finns gnista! för om det finns det är min hjälp till ingen nytta! :)

Nu har jag gjort ett försök. Kom ända till tändstiften men fick inte ut nåt. Sitter ju så in i h*e långt in/ner och har inget specialverktyg(orginalvertygen, om det nu finns nåt där för tändstift, är inte hemma). Surt. Finns inget mer irriterande än att inte ha rätt verktyg. Blir väl till att lämn ain den på en verkstad som tar halva sommaren på sig och skinnar en på halva lönen för det :mad:

det finns på rettan en Pickup som styr tändningen,hände på min och det låter onekligen som om det skulle kunna vara den,förutsatt att det inte kommer gnista

Hmm, vad för pickup? Vart sitter den?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Magnus_RF900 skrev:
Jag tror fortfarande att det beror på för klen startspänning, av två anledningar:
1. Nu vet jag inte riktigt hur soppapumpen beter sig på en R1, men varför skulle den inte starta igen efter tändningen varit avslagen ?
Det finns väl knappast någon form av "overkill" elektronik som håller reda på hur mycket soppa det finns i förgasarna, eller hur lång tid sedan pumpen snurrade.

Det är en membranpump som låter så där. Min Phaser låter likadant. Om hojen får stå och dunsta bensin i några dagar så tickar det på rätt rejält när man vrider på tändningen, vid någon dags avställning så tickar det bara några få gånger eftersom det finns bensin kvar.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
pickuppen är den givare som jag tror känner av kolvarnas läge och skickar en signal,om den är död så blir ingen gnista på stiftet.se till att hämta nyckeln så att du kan mecka loss stiftet.den sitter på höger sida bakom plastkåpan om jag minns rätt??om du öppnar och kollar så ser givaren direkt.sitter med två skruvar i tvångsläge.du ser vilken kåpa du ska öppna för det dår en sladd in i den.men som sagt kolla gnistan.om det är den som är paj så kan jag ev fixa en ny för typ 700(tror den kostar runt tusingen annars! eller mer.kan dock ta lite tid att beställa om den inte finns i sverige,fick min på en vecka.tydligen är det inte helt ovanligt att den går sönder

kolla på den här skissen..nummer 25: pick up assy

http://216.37.204.203/Yamaha_OEM/YamahaMC.asp?Type=13&A=215&B=46

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
lämna nu inte in hojen på service, det kostar skjortan.....vi hjälper dig här, och vi kommer säkert på vad felet är så småningom.....

Jag skulle be dig ta loss kontakten som sitter på laddningsregulatorn o kolla först den röda kabeln så den inte smält plasten runt om på kontakten........rengör gärna konmtakterna med nåt o sätt tebax.
Detta är oxo ett standardfel på r1 och den kan sluta ladda närsomhelst för kabeln blir så jävla varm o smälter plasten. Yamaha har ingen anna åtgärd för detta äm rengöring av kontakten......

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Nu känner jag för att vara lite envis...så det så! :whip :p

Tändningen ÄR okej.
Annars skulle det ju inte ha gått att springa igång den heller.

Smältande kablar och batteriet är fortfarande den troliga förklaringen.

OK för att det låter så från pumpen, men då är det ju säkert inte heller problem med bränsletillförseln.
Problemet är inte heller tändningen då den går att springa igång.

Kolla därför upp varför startmotorn inte vill starta, enligt de tips som kommit i trådarna innan.

Du skall säkert hitta felet!!! :tummenupp

Kanske någon på forumet som bor i närheten av dig kan hjälpa till på plats ?
Var bor du ?
:hej

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Ravetrancer skrev:
lämna nu inte in hojen på service, det kostar skjortan.....vi hjälper dig här, och vi kommer säkert på vad felet är så småningom.....

Jag skulle be dig ta loss kontakten som sitter på laddningsregulatorn o kolla först den röda kabeln så den inte smält plasten runt om på kontakten........rengör gärna konmtakterna med nåt o sätt tebax.
Detta är oxo ett standardfel på r1 och den kan sluta ladda närsomhelst för kabeln blir så jävla varm o smälter plasten. Yamaha har ingen anna åtgärd för detta äm rengöring av kontakten......

det har hänt mig,tog smägelduk på kontakterna och sen funkade det.vanligt är att varvräknaren får tokspel när man slår på tändningen och trycker på start.och att det klickar o tickar om elektroniken..

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
r1666 skrev:
det har hänt mig,tog smägelduk på kontakterna och sen funkade det.vanligt är att varvräknaren får tokspel när man slår på tändningen och trycker på start.och att det klickar o tickar om elektroniken..
stämmer bra

det 'är bra att veta för alla r1 ägare.....om ni är ute långt hemifrån o kör då kommer hojen att gå så länge det finn ström i batteriet, när det e slut så dör hojen....och så står man där o fattar inte ett skit. Man kommer inte heller att kunna rulla igång hojen med detta fel. Då sträcker man in handen precis under kutsen där bakramen sitter ihop med ramen och tar loss en stor vit kontakt som sitter på laddningsregulatorn. Troligen så kommer då den röda kabeln på kontakten att ha smält plast från kontakten ocj orsakat att det inte blir nån kontakt. Knäck då av den plast som sitter runt den röda kabeln och rengör kabelkontakten, med det du har till hands, typ en mejsel eller tång som man har i verktygssatsen. Plugga fast kontakten igen och rulla igång hojen, sen ska det funka bra.

//R

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Laddningsregualtorn kollad men ingen smält plats där inte. Men som någon sa så ska den ju inte funka alls om regulatorn var ur spel och funkar har den ju gjort. Ska göra ett försök att springa igång den i morgon.

Lite skeptisk till att ta ström från bilen för att starta. Borde ju kunna bränna säkringar mm?

Bor i Haninge om nu nån sysslolös stackare känner för att komma förbi, he he :D

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
r1666 skrev:
pickuppen är den givare som jag tror känner av kolvarnas läge och skickar en signal,om den är död så blir ingen gnista på stiftet.se till att hämta nyckeln så att du kan mecka loss stiftet.den sitter på höger sida bakom plastkåpan om jag minns rätt??om du öppnar och kollar så ser givaren direkt.sitter med två skruvar i tvångsläge.du ser vilken kåpa du ska öppna för det dår en sladd in i den.men som sagt kolla gnistan.om det är den som är paj så kan jag ev fixa en ny för typ 700(tror den kostar runt tusingen annars! eller mer.kan dock ta lite tid att beställa om den inte finns i sverige,fick min på en vecka.tydligen är det inte helt ovanligt att den går sönder

kolla på den här skissen..nummer 25: pick up assy

http://216.37.204.203/Yamaha_OEM/YamahaMC.asp?Type=13&A=215&B=46

Ok, tack. Schysst av dig att erbjuda dig men...

...som andra varit inne på. Är inte det här ett blindspår. Gnista får jag ju bevisligen när jag springer igång den?!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Larsa_Gasa skrev:
Ok, tack. Schysst av dig att erbjuda dig men...

...som andra varit inne på. Är inte det här ett blindspår. Gnista får jag ju bevisligen när jag springer igång den?!

det går alltså att få igång den varje gång du springer den??
isåf kolla det som ravis skrivit.eller så kan det vara T stiften.ska vara 0,7-0,8 avstånd.
starmotorn går och så?
slår mätaren hej vilt när du trycker på starten?
smäller det nåt..eller kan du höra nån form tändning i cyllarna??

min gick inte att springa igång. :(

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
r1666 skrev:
det går alltså att få igång den varje gång du springer den??
Vågar inte svara ja till 100%. Funkade utan problem innan jag ställde av den för vintern. Har inte hunnit testa i år och nu regnar det :(
isåf kolla det som ravis skrivit.
ravis tips om regulatorn är kollat. ingen bränd plast där, alla kontakter såg bra ut.
eller så kan det vara T stiften.ska vara 0,7-0,8 avstånd.
trodde vi var överens om att tändningen inte var problemet(förutsatt att den går att springa igång)? :)
starmotorn går och så?
slår mätaren hej vilt när du trycker på starten?.
smäller det nåt..eller kan du höra nån form tändning i cyllarna??
det som händer är följande:
tändningen slås på - varvnålen går upp till max och sen ned igen
tryck på startknapp - inget händer. inga ljud. inget som rör sig.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
låter ju som om det skulle kunna vara startspärren i stödet!eftersom inte st-motorn går.alla säkringar ok?det skrev du ja!har sett en tråd om det nånstans härinne tror jag.på min gick st motor och sånt!den tände bara inte ,skumt...mycket skumt

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ni ska du få ett tips av mig......kan ju inte var stödkontakten eftersom hojen går att rulla igång, kontakten bryter ju hela motorn.

Gör så här att du tar isär start kontakten o kolla så allt står rätt till där i....smörj upp skiten etc, det kan ju vara så att din startkontakt inte funkar helt enkelt.....

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
På min gamla GSXR hade startkontakten oxiderat. Plocka isär kolla och rengör.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blip skrev:
På min gamla GSXR hade startkontakten oxiderat. Plocka isär kolla och rengör.
jag är inne på samma spår.....bästa e o börja med det som inte funkar, alltså i detta fallet startkontakten, hoppas verkligen att det sitter där....felet alltså

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Dagens facit:

1. Springa igång - funkar inte! Gick i höstas men inte nu.

2. Batterispänning. Nytt batteri sen 4 dar, laddat för 2 dar sen. Spänningen 13,03 VDC. Mao inget fel på det.

3. Säkringar. Huvudsäkring ok(annars skulle ju ingen el funka). Ignition fuse - ok.

4. Laddningsregulator. Drog isär och tittade efter ev fastbränd plast på den röda kabeln. Inget. Ser fin ut.

5. Startrelä. Ska "klicka" när man trycker på startknappen. Det gör det. Fungerar mao.

Jaha... Vad hittar man på nu?

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Ravetrancer skrev:
jag är inne på samma spår.....bästa e o börja med det som inte funkar, alltså i detta fallet startkontakten, hoppas verkligen att det sitter där....felet alltså

Jo det hade ju varit trevligt om felet suttit där men nu klickar ju startreläet när jag trycker på start så knappen funkar. "Tyvärr"... :rolleyes:

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Originally posted by Larsa_Gasa
Startrelä. Ska "klicka" när man trycker på startknappen. Det gör det. Fungerar mao.[/B]
Kolla om relät släpper igenom ström som det ska. Släpper det igenom ström som det ska så kan du ju kolla hur kolen i startmotorn ser ut. Det kan ju även vara så att lindningen i startmotorn har gått åt h..vete. Fortsätt din felsökning och lycka till.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Det var bättre förr inte en massa givare hit och dit!
Du har fortfarande inte försökt med ett bilbatteri?
13 Volt i ett batteri är ingen garanti för att starmotorn
ska dra runt.
Just det att du säger att det klickar i reläet tyder på dåligt batteri
Är batteriet dåligt så går det inte att springstarta heller.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R90s skrev:
Det var bättre förr inte en massa givare hit och dit!
Du har fortfarande inte försökt med ett bilbatteri?
13 Volt i ett batteri är ingen garanti för att starmotorn
ska dra runt.
Just det att du säger att det klickar i reläet tyder på dåligt batteri
Är batteriet dåligt så går det inte att springstarta heller.
stämmer bra det, det kan fortfarande vara 13v och alldeles för lite ström/ampere för att orka dra runt hojen. Sen att det inte går att putta igång den, tror det e ganska svårt om den stått hela vintern tills nu. Jag skulle hellre däremot att testa att starta med nån annans mc batteri med startkablar....känns som om det e för mycket ström/ampere i ett bilbatteri, men jag kan ju ha fel .....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati