Du har aldeles rätt, grundskolematte.
Enligt
http://www.brusselstimes.com/busine..._y41ZV6WxpqWhnlzVbl2w_svezB1si90u_6Ur6ZVpXvFM
svarar tillverkningen av Tesla 3 batteriet för 11 till 15 ton CO2. Batteriet finns i 3 storlekar 50kWh, 62kWh, 75kWh
LS218 har tre batteristorlekar 12, 15 resp 20kWh, vilket ger genom jämförelse med Tesla 3 per batteri
12kWh 2,6ton CO2 eller 2600000gram CO2, 15kWh 3,1 ton CO2 eller 3100000gram CO2, 20kWh 4ton CO2 eller 4000000gram CO2.
Räknar man med 10 års livslängd på hojen, äldre hojar brukar försäkringsbolagen lösa in "inga reservdelar"
och tar en genomsnittligkörsträcka för MCn från
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2018/korstrackor_2017_sept.pdf
för största storleken MC 235mil eller 2350km/år och livslängd 10år dvs 23500km totalt så blir CO2 utsläppen enbart från batteritillverkning för LS 218 (utgår från att batteriet håller 10 år (vilket det kanske inte gör....jämför 10 år gammal bärbar dator)
12kWh 2,6ton CO2 eller 2600000gram CO2, med 23500km totalt, eller 112gram CO2/km
15kWh 3,1 ton CO2 eller 3100000gram CO2, med 23500km totalt, eller 134gram CO2/km
20kWh 4ton CO2 eller 4000000gram CO2. med 23500km totalt, eller 170gram CO2/km
och till detta kommer CO2 från elproduktionen.
Detta kan jämföras med Citat: The European Parliament passed legislation capping manufacturer's average new car CO2 emissions at 95 g/km from 2020 onwards
från
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2018/korstrackor_2017_sept.pdf
För mig känns inte en elhoj som LS218 speciellt miljövänlig.