Vad baserar du det på? Allt jag läser om pågående forskning talar för precis det motsatta.
Att det genom tiderna har funnits väldigt mycket lovande forskning som bara runnit ut i sanden. Oftast handlar det om felberäkningar, oväntade "biverkningar" inom kemin o.s.v.. I vissa fall har man varit något på spåren men då har antingen kostnaden gjort lösningen praktiskt obrukbar för t.e.x. persontransport. En annan stor faktor är att det rent företagsekonomiskt är en svår bransch och "start-ups" misslyckas hela tiden av rent ekonomiska skäl när de fastnar i utvecklingsstadiet. Det är alltid vad man inte vet att man inte vet som sätter käpparna i hjulen för den nya och obeprövade teknologin. Batteriteknlogin är trots allt tusentals år äldre än förbränningsmotorns men trots det har man inte kommit längre än att tillverka en överklassbil i miljonbelopp med en "bränsletank" som väger lika mycket som en opel corsa från 80-talet. Vi kan kalla det empiriskt baserad skepsis.
Nä, en variator är perfekt för en motor med smal användbar vridkurva (dvs en förbränningsmotor) inom ett begränsat varvtalsområde. En elmotor är precis motsatsen till det.
Ja det har du helt rätt i. Elmotorns största fördel är just vridet men eldriftens största nackdel i praktiken är ju energilagringskapacitet och räckvidd. Med tanke på det så skulle man väl kunna bygga runt en del av elmotorns nackdel genom att ha den snurrandes runt sitt optimerade energieffektiva varvtal som är nästan högst upp i registret. En kompromiss.
Modeller som denna visar det ganska tydligt: https://evmc2.files.wordpress.com/2014/07/motorcurve.gif